Op een juiste manier een carburateur afstellen

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
2008shelbygtnl
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 07:21
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 2008shelbygtnl »

Morgen,

Ik wil bij de klassieke Mustang rijders onder ons iets pijlen. Nadat ik eens bij wat rijders gepeild hebt hoe het nu met hun brandstof afstelling geregeld was.

Een vriend van mij heeft een 4 x 4 dynobank en tuned met name zware japanse gebakkies.

Ik loop nog steeds met het idee rond om voor de oude carburateur uitvoeringen op een simpele maar de enige juiste manier een oplossing te vinden
om je auto af te stellen. Dit komt alleen door de voorliefde voor mij voor de oude Mustangs.

Het huidige idee is (ik heb geen aandelen daar) om een bung (ronde ring met schroefdraad) op je uitlaat te lassen en met een simpele
LC1 met meter te kijken in je uitlaat bocht, wat je uitlaat gassen daar doen. Dan kun je met de motorkap open en een dyno in een uur of 2-3 je auto afgesteld hebben (ik denk wel sneller)

Het idee is ook om een kant en klare kit te maken, die je zelf kunt installeren en zo ook zelf je auto kan afstellen, maar in ieder geval kan zien, wat er gebeurd.

Er zouden dan wat kant en klare aanbiedingen kunnen ontstaan denk aan.

1. je koopt de complete kit, omdat die compleet is en werkt en goed geprijsd
2. Je laat alleen je Bung lassen en de kabels trekken en de rest doe je zelf?.
3. Je laat alles doen, bung lassen,. LC1 installeren en je auto afstellen.

Er zouden dan ook 3 prijzen moeten zijn.

Mijn werk bestaat uit alleen maar in de dyno motorfiest motoren af stellen en uitlaten, zuigers en drijfstangen ontwikkelen. Hou er dus rekening mee, dat uit deze
passie mijn gekte voor komt om dit te willen doen, Ik vindt dat elke Ford Mustang goed moet lopen en dat de berijder dat zelf moet kunnen zien/vertellen.

Mijn rol is (heb me eigen 1967 ook zo afgesteld) is dit op zetten, de eerste auto's helpen af stellen en dat was het. Daarna weten we dat er een bedrijf is waar dit kan en ook op een juiste manier en wat het kost.

Zo ontstaat er dus een adres in NL, waar je naar toe kan om je carburateur te laten afstellen op een dyno bank, IPV, ik hoor dat ie lekker loopt, Mijn bougies zien er goed uit, HIj pakt toch goed op, ik ruik dat ie goed staat. Mijn stelling is, een goed afgestelde motor, levert een veel beter verbruik op, rijdt ook veel soepeler, pakt veel beter op en GAAT LANGER MEE.

Om dit van de grond te krijgen, Is het idee om 1 auto af te stellen deze dient dan ook als test, verslagje erbij foto erbij, ervaringen vertellen en resultaten horen en zien. De eigenaar van de zaak is een zeer gedreven en gepassioneerde man die zijn vak heel serieus neemt. En waar ik ook 200% garant voor sta. We kennen lekaar van vroeger als vrienden en hebben beide een auto passie.

Ik wil hier een speilen met dit topic hoe er hier over gedacht wordt, en of jullie denken dat zin heeft.....

Ook hebben we 1 auto nodig die we gratis gana afstellen.

Ik lees het later allemaal wel weer.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 1967coupe »

Hoi,

leuk idee maar is alleen afstelling van de carb wel voldoende? Lijkt me dat je ook bijvoorbeeld de ontsteking moet afstellen.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door edgar »

Ik denk dat het afstellen niet in een uurtje of 2-3 gepiept is. Wat Rene al zegt; het is niet alleen je a/f curve over het toerengebied. Ook je ontstekingscurve zal aangepast moeten worden.

Ben er zelf ook wel eens mee bezig. Mijn auto is voor het doel al voorzien van 2 bungs, heb er een wideband meter in zitten en monitor al een tijdje mijn a/f waardes onder normaal gebruik. Het is leuk om te zien hoe een oude carburateur onder verschillende omstandigheden zijn werk doet. Ik weet ook dat mijn vervroegingscurve niet optimaal is. Heb inmiddels genoeg spul in de kast staan om de holley op allerlei wijze te tunen (pump cams, vac secondaries springs, zeeeer ruime collectie sproeiers) en de nodige veertjes om de vervroeging van de ontsteking in te stellen.

Ik volg het topic met belangstelling, want ik kom wel steeds dichter op dit punt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door edgar »

ik heb ze op de reducers zitten tussen de headers en de rest van de uitlaat (h-pijp en zo). Wilde eigenlijk de bungs in het rechte stuk van mijn tri-y's hebben, maar zag op tegen het laswerk. Dus uiteindelijk voor andere reducers gekozen waar ze al in zaten. Overigens gebruik ik maar 1 v.d. twee bungs want met een dual plane intake heb je toch aan elke kant een mix van beide mengsels.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
2008shelbygtnl
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 07:21
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 2008shelbygtnl »

Hoe meer uitlaat systemen er zijn, hoe moeilijker de vraag wordt waar die komt, Voorkeur is na de collector, waar de 4 individuele bochten samen komen. Maar in ieder geval zo kort mogelijk bij het spruitsuk na de collector.

Deze aktie is Niet, renoveer je carburateur, of tune je auto to the max. of tune je carburateur to the max, Deze sessies zijn er voor bedoelt om je auto betrouwbaar af te stellen met de middelen die aanwezig zijn. Dat er veel betere carburateurs zijn, is duidelijk en ontstekingen en filters, maar vergeet niet het eerste doel waarom ik dit wil.

Dat is controleren of je brandstof goed staat en je auto betrouwbaar is afgesteld. Dit is geen tunings sessie hoe zorg ik er nu eens voor dat alles wel goed is onder de motorkap. Dat is een andere doel en N.V.T.
Gebruikersavatar
2008shelbygtnl
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 07:21
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 2008shelbygtnl »

edgar schreef:Ik denk dat het afstellen niet in een uurtje of 2-3 gepiept is. Wat Rene al zegt; het is niet alleen je a/f curve over het toerengebied. Ook je ontstekingscurve zal aangepast moeten worden.

Ben er zelf ook wel eens mee bezig. Mijn auto is voor het doel al voorzien van 2 bungs, heb er een wideband meter in zitten en monitor al een tijdje mijn a/f waardes onder normaal gebruik. Het is leuk om te zien hoe een oude carburateur onder verschillende omstandigheden zijn werk doet. Ik weet ook dat mijn vervroegingscurve niet optimaal is. Heb inmiddels genoeg spul in de kast staan om de holley op allerlei wijze te tunen (pump cams, vac secondaries springs, zeeeer ruime collectie sproeiers) en de nodige veertjes om de vervroeging van de ontsteking in te stellen.

Ik volg het topic met belangstelling, want ik kom wel steeds dichter op dit punt.
Edgar, Jouw sitiatie is nu precies wat ik wil bereiken, mensen bewust maken van brandstof, vertrouwd maken met het systeem en laten zien dat het allemaal geen hocus spocus is. Jij hebt precies in je auto zitten wat een mede rijder ook gaat krijgen, simpele AF meter, waar ie op kan gaan volgen wat er gebeurd onder de motorkap, en niet als de uitlaat pakkingen er tussen uit gesmolten zijn er achter komen dat het anders had gemoeten vanaf het begin.

Als mensen zoals jij verder willen daarna, zijn er zat leveranciers die mooie spullen leveren, en bedrijven die zeer goed weten hoe je dit installeerd. Als je daarmee klaar bent ben je weer terug bij het begin, op de dyno AF meter lezen en afstellen, het is een circel waarbij je altijd op de weg of op d e dynobank met een AF meter komt tot een goed eindresultaat.
Gebruikersavatar
mick
Berichten: 1472
Lid geworden op: za 02 aug, 2008 12:04
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door mick »

Ik ben zeer geintreseerd voor dat op men mustang te monteren
ik kijk met veel belangstelling dit topic
greets
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Gebruikersavatar
2008shelbygtnl
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 07:21
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 2008shelbygtnl »

Ons proefkonijn zal Mitch zijn, die heeft zich ook als eerste aangedient.
Wat we nu gaan doen, is een data plannen en Mitch zijn auto afstellen.
Er komt dan een vaste prijs voor de LC1 Wideband Kit met het lassen van de bung, en een tarief voor het afstellen.

Ik zal er de hele dag ook bij zijn om te assisteren en te helpen. En wat foto's maken en een verhaal schrijven voor op het forum.

Als dan alles klaar is en het verhaal is geplaatst, zal ik me terug trekken en kan een ieder die dit wenst zijn carb goed laten afstellen en is dit probleem uit de wereld.
Volgens mij heeft mitch een 64½ mustang 289 4V met een Edelbrock 600 cfm carburateur.

Later meer nieuws
Gebruikersavatar
marcel1968
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 15:05

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door marcel1968 »

Hoi, intressant....heb je ook afgesproken dat hij bijvoorbeeld zijn verbruik bijhoud....

Als de motor lekker(der) loopt en zuiniger is.....kan het zichzelf vrij snel terug verdienen met die NL brandstofprijzen.
Groet Marcel
Gebruikersavatar
2008shelbygtnl
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 07:21
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 2008shelbygtnl »

marcel1968 schreef:Hoi, intressant....heb je ook afgesproken dat hij bijvoorbeeld zijn verbruik bijhoud....

Als de motor lekker(der) loopt en zuiniger is.....kan het zichzelf vrij snel terug verdienen met die NL brandstofprijzen.
Dit is idd iets voor Mich of de klant die dit laat doen, let wel.

Als een motor te arm loopt, zal het verbruik prima zijn voor de berijder en kan motor alleen maar rijker gaan lopen wat dus andersom werkt (-:

Het doel is idd, om op cruisen en lage toeren, de motor goed af te stellen en idd het verbruik zal dan met stappen toenemen. Ik denk ook zelf dat dit afhankelijk van de gereden km. per jaar zeer goed is terug te verdienenen op een zuiniger lopende motor. Let wel, duurzame tuning is altijd prio 1, levensbehoud van de motor gaat voor alles. Ook zal de gasrespons en het rij gevoel veel beter worden.
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door Ghost Rider »

wat zouden de kosten zijn van deze afstelling ?
De Carb van Mach1 mag een keer goed afgesteld worden, maar ik zeg je heel eerlijk, het zal er geheel aan liggen wat de kosten zijn op dit moment.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door Mustangflip »

Tja...Misschien ligt het aan mij maar het brandstofverbruik van mijn Mustang boeit me niks. Ik heb veel liever dat hij lekker draait. En soms betekent dat een andere afstelling als 'zuinig' .

Waarom reageer ik dan? Omdat ik het gerust interessant vind hoe een Mustang reageert op een bepaalde afstelling en ik vind het ook van belang om te zien wat het gedrag is. Ik verbaas me al langer over de meningen over verschillende soorten carburateurs en afstelling dus ik ben toch benieuwd wat hier uitkomt. En ik ben ook zeer benieuwd naar andere dingen zoals koppel en vermogen. Want een Mustang koop je toch niet om aan het milieu te denken?

Ik volg het.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
mustang12
Berichten: 574
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 23:01
Locatie: schiedam

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door mustang12 »

heb ook 2 o2 sensoren in bij uitlaten laten lassen..
en een digitle meter er op wel een volt meter die geeft de o2 waardes is volts aan.
heb hier door mijn jets grotes vervangen.
kwam eerst vel veel gas geven zwarte pluimen uit nu niet meer..
bij lage toeren ging die wel eens een pingel geluid maken das ook weg
jest voor groter en achter lager gegaan..

de uitlaat gasen geur is nu ook verminderd.
eingelijk moet ook de floats goed worden afgesteld worden. en timing natuurlijk
de beste timing zou je terug kunnen vinden met egt sensoren in de uitlaat.
maar doe dat na kijken met het lezen van de bougies.

wat me wel is opgevallen is dat de 2 uitlaten verschillende waardes aangaven.
bleek dat de idle schroeven niet evenredig waren afgesteld

je kunt dus hebben dat de ene clinder bank rijker staat dan de ander.
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door 1957MustangHans »

ik ga dit zeker met grote belangstelling volgen, dit vanwege ik nog te weinig weet van de oldtimer Ford`s en gisteren er toch 1 heb gekocht. met mijn verwaterde technische kennis weet ik nog wel dat een juist afgestelde auto (carb incl choke afstelling, ontsteking, etc) minder slijtage geeft, een betere loop en hoogstwaarschijnlijk daardoor een beter verbruik. dat laatste is leuk meegenomen maar als ik echt zuinig wil rijden had ik geen 8 pitter moeten kopen :mrgreen: :mrgreen: maar over all gezien zal alles wel lekker moeten kloppen des temeer plezier heb ik ervan.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Op een juiste manier een carburateur afstellen

Bericht door Dakloos »

1957MustangHans schreef: do 20 aug, 2020 11:16 ik ga dit zeker met grote belangstelling volgen
Ik bewonder je geduld Hans want de laatste 8 jaar is er niet zo heel veel gebeurd met dit topic :wink: .
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “Performance Corner”