Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Moderator: Shelby GT-H

Cocktailrietje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 apr, 2019 08:37

Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door Cocktailrietje »

Beste Forum leden,

Ik heb sinds kort een Mustang 1966 6 cilinder uit Belgie overgehaald. Hiervoor heb ik gelukkig al een Kenteken gekregen en verzekering geregeld. Echter krijg ik hem niet door de APK. De rem kracht van de handrem is te laag.

Helaas lukt het me niet om deze hoger te krijgen. Ik heb al nieuwe remschoenen, nieuwe remkabels. Alles opnieuw afgesteld (hand rem helemaal los, zelfstel schroef aandraaien, daarna handrem stellen). Maar de remkracht blijft te laag. De gewone rem (rempedaal) werkt prima.
Is er nog een mogelijkheid om deze handrem beter af te stellen?

Ik zit met mijn handen in het haar. En tot overmaat van ramp heb ik ook nog een lekkage in mijn radiator. Misschien iemand nog een radiator liggen voor een 6 cilinder?

Bij voorbaat dank,
Groeten,
Marco
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door Swordfish79 »

Als de remmen wel goed werken met het rempedaal dan zou ik het gaan zoeken in de aansturing via de handrem.
Mogelijk gewoon te veel speling op de handremkabel en zo kan het misschien zijn dat de remmen niet hard genoeg aangetrokken worden als de handrem volledig is uit getrokken.

Daar weer de handremkabel overgaat naar de twee kabels naar de trommels, daar zit ook nog een stel mogelijkheid. Kijk daar eens naar of er nog iets te winnen is qua afstellen..

Aan de radiator kan ik je niet helpen

Succes

Peter
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door Dakloos »

Zo zat het bij mij. Kabels naar achteren helemaal opgespannen. Knoop :shock: in de kabel richting handremhendel onder het dashboard! Handrem werkte maar net.....

Afbeelding

Oorzaak, spanveer en stelgedeelte verkeerd om op de hevel. Zelfde auto 2 jaar later....zo hoort het:

Afbeelding

Let eens op de schroefdraad die ik nu over heb op het stelgedeelte. Dit is dan wel een V8 maar voor een 6 cilinder zal het hetzelfde zitten.....
Erwin

1966 convertible
Cocktailrietje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 apr, 2019 08:37

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door Cocktailrietje »

Bedankt Peter en Dakloos.

Spanveer, hendel en kabel zitten hetzelfde als bij de 2e foto (zoals het hoort).
Ik zal nog eens kijken naar de schroefdraad en de speling die de kabel heeft.

Kan het zijn dat de nieuwe remschoenen nog ingeremd moeten worden?

Groeten,
Marco
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door Big_fun_58 »

Soms wil de kabel wel eens van het rolletje bij de pedalen af schieten. Heb je dat gecontroleerd?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door JaCo »

Even voor de duidelijkheid; je schrijft dat je gewone rem prima werkt, je bedoeld dus de remkracht achterwielen op de remmentestbank is wel goed?

Grts,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Cocktailrietje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 apr, 2019 08:37

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door Cocktailrietje »

Het rolletje werkt prima. Kabel loopt mooi vrij.

Hij remt nu al iets beter. Maar ik ben nog steeds bang dat hij nog niet door de APK komt.

De achterremmen werken perfect op de testbank met de voetrem. Geen tot nauwelijks remverschil.
Gebruikersavatar
falcongek
Berichten: 899
Lid geworden op: di 16 nov, 2004 17:36
Locatie: Noord Holland

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door falcongek »

Ik had vorige apk ook problemen met de hb.
De kabel was vastgeroest. Nieuwe besteld maar kreeg die ook niet gesteld. Zelfs 2* het bevestigingstonnetje in de trommel er af gesteld.
Bleek uiteindelijk dat de veertjes die hem op zn plaats houden in de remtrommel minstens 3 cm te lang waren.
Bij max aangetrokken kabel en dus max gecomprimeerde veertjes deden de remschoenen nog niets.
Bij een remkabelboer een toch al kapotte nieuwe kabel laten aanpassen en repareren. Hij kwam met vlag en wimpel door de test. Moest 1200 nm remmen deed meer als 2000 dacht ik.
Succes. Bekijk je oude kabels nog goed als je die nog hebt (ik niet daarom duurde het 3 kabels voordat ik het doorhad).
Grt Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline

Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
Gebruikersavatar
64Mustang
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jun, 2020 20:14

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door 64Mustang »

Ik heb hetzelfde probleem met de handrem.
Nieuwe remschoenen erop etc.
Kun je zeggen welke veertjes je precies bedoelt?
Ik moet de auto voor de RDW keuring (kenteken) hebben en ben bang dat hij daar straks op word afgekeurd.

Kan iemand mij zeggen hoe ik foto’s kan plaatsen op het forum? Krijg het niet voor mekaar
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door edgar »

Zitten de remkabelmantels wel goed vast op de backingplate? Op de mantel zitten vingertjes die de mantel vast klikken op de doorvoer naar binnen.

Als dat niet vast zit en de hele mantel kan heen en weer schuiven, zal het ook niet gaan werken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
64Mustang
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jun, 2020 20:14

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door 64Mustang »

Vandaag bij de RDW geweest en...,,afkeur.
Allerlei kleine dingen, maar ook de bekende handrem.
Alles gechecked maar zodra je aan de handrem trekt, gaat de veer wel naar binnen en word duidelijk aan getrokken.
Echter gebeurt er met de trommels niets, heel vreemd.
Er zitten nieuwe remschoenen op.
Zou wel een foto willen plaatsen maar krijg dat niet voor elkaar om hier te plaatsen😬
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door edgar »

Wat bedoel je met veer wordt naar binnen getrokken?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
64Mustang
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jun, 2020 20:14

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door 64Mustang »

Van de handrem in de trommel.
Dat werkt dus wel, maar de remschoenen worden niet naar buiten gedrukt
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door edgar »

Zoals ik het begrijp uit jouw omschrijving gaat de mantel naar binnen zodra je de handrem aantrekt. Dan kan de binnenkabel zelf niks meer aantrekken.

Je mantel hoort vastgeklikt te zitten aan de backing plate. Normaal gesproken is het een verschrikkelijke k.u.t klus om de handremkabelmantel los te halen. Er zitten op het eind naar buiten verende vingers die nadat je de mantel door het gat in de backingplate hebt gestoken, weer naar buiten veren en zo de mantel vasthouden.

Haal je wiel en remtrommel er eens af. Trek en duw eens aan de mantel aan de buitenkant en kijk wat er gebeurt. Er hoort geen beweging in de mantel te zitten.

Laat ook eens iemand de handrem aantrekken terwijl je via de binnenkant kijkt naar waar de handremkabel door de backingplate komt. Dat stuk hoort gefixeerd te zitten.

En kijk even in de forum help, er is duidelijke uitleg hoe je foto’s kunt plaatsen. Nog makkelijker is om het via smartphone of tablet te doen door de tapatalk forum app te gebruiken. Dan kan het rechtstreeks vanuit de app.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Geen remkracht handrem 1966 6 cilinder

Bericht door edgar »

Of bedoel je dat de veer aan het eind van de kabel samengedrukt wordt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “How to”