Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Hierbij open ik graag mijn rebuilt topic om info en meningen te verzamelen.
Ik voorzie ten vroegste binnen 2-tal jaar aan een motor rebuilt voor mijn Cobra te beginnen, dus is er tijd genoeg voor een goede voorbereiding.
Mijn motor draait overigens perfect, maar ik zoek wat meer vermogen en wil gewoon graag een rebuilt doen.

Aanpak :
Mijn idee is om samen te werken met een lokale ervaren (American) engine builder.
Bedoeling is alles door te spreken en juiste stukken via hem te bestellen.
Mechanische bewerkingen als boren, honen, vlakken, balanceren zou ik ook bij hem doen of op zijn advies uitgeven.
Ik ben woonachtig in België - regio Gent en hoop dat er iemand relatief dichtbij zit.
Wie zouden jullie aanraden ?

Ik heb weinig praktijkervaring, maar ben technisch geschoold, hou van goede voorbereiding en heb eindeloos geduld bij de uitvoering.
Is het überhaupt realistisch dat ik als newbie een perfecte motor aflever ? Of is het zoals bij pannenkoeken : de eerste mislukt altijd :lol:
Ik heb ongetwijfeld onvoldoende gereedschappen. Mss is dat gedeeltelijk aan te kopen, te huren of te lenen.
Daarnaast heb ik wel de plaats om de motor te stockeren, uit en in te bouwen.


Wat wil ik ?

- zoveel mogelijk zelf doen en bijleren
- geen crate engine, ik wil zeer graag mijn blok behouden, dat zal als een van de eerste stappen getest moeten worden.
- het resultaat moet er goed uitzien, ik hou van chroom(look) :D
- carb, geen EFI (gewoon om het old-school te houden)
- maar in de eerste plaats moet het kwalitatief perfect zijn. Goed voor jaaaaaren rijplezier maw.
- mijn Cobra is een zelfbouw, chassis met vierkante profielen, Jaguar onderstel en remmen. Dat is een solide basis, maar heeft ongetwijfeld zijn beperkingen.
- ik wil een leuke stoplicht race kunnen houden : 0-100 km/h 4 à 5 sec. Dat hangt natuurlijk ook af van de bak die eraan hangt en diff.
Mijn C4 ga ik later minstens reviseren, mogelijks vervangen...
- Ik heb al talloze meningen gelezen over motorvermogen. Ik denk aan 350pk blok -30% overbrenging is 245pk op de achterwielen. Een blok is moeilijk te vatten in dat ene vermogen bij bepaald toerental, maar het geeft een eerste idee. 500pk verhalen laat ik aan me voorbijgaan.
max 6000rpm, hoogtoerig karakter zegt me niet zoveel, hoewel de vierkante 302's zeer geschikt zijn voor hogere piston speeds en toeren.
- alle componenten moeten mooi op mekaar afgestemd zijn, het moet een uitgebalanceerd geheel worden
- driveability maar ook een leuk klinkend stationair rowdy cam... aangezien dat niet samengaat wordt dat afwegen
- cost... tja... ca. 10.000€, daar moet ik toch al iets mee kunnen lijkt me ?

Hoe vertaalt zich dat technisch ?
Ik ben dus op zoek naar een doordacht 'motorrecept'. Dat moet ongetwijfeld kant-en-klaar bestaan ? Hieronder lijst ik enkele ideëen.
- stroker kit ?
- andere internals : zuigers, krukas, lifters : roller vs flat tappet ?
- welke koppen ? GT40(P) of stapje verder AFR's ? Wat télt is dat ze goed flowen uiteraard.
- welke cam ? te kiezen op basis van de flowspecs van de koppen.
- welke intake ? hood clearance kan een issue worden
- welke carb ? in principe is mijn huidige Holley 600CFM wel OK. maar ik heb recent zitten kijken naar die 4x dubbele Weber carb+intake.
Die is legendarisch op de Cobra Shelby 289 FIA uitvoering.
Naar verluidt zou die behoorlijk wat koppel geven bij lagere toeren. Het kost uiteraard ook wel een aardige cent.
Maar het ziet er fantastisch uit + super geluid + als het driveable is wil ik het wel overwegen.
- welke ontsteking ? zou ik mijn Pertronix 2 behouden of is dit het moment om een gans nieuwe MSD te steken ?
- koeling ben ik nog bezig met upgrade, maar houdt alvast rekening met deze motorrebuilt.

Bon, ik ben behoorlijk aan het dromen van wat allemaal mogelijk zou zijn.
Maar ik zal dus nog wat afwegingen en keuzes moeten maken.
Alle advies die daarbij kan helpen is zeer welkom !

Hieronder nog enkele inspiratie filmpjes over die Webers en 0-60mph Cobra optrektijden :)
Greets,
C. 8)



Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door peer »

Zelf een motor bouwen is niet moeilijk, het is wel spannend ;) En een klein foutje kan uiteindelijk veel geld kosten.
Het uitzoeken van de juiste onderdelen is wat moeilijker, merendeels omdat er zoveel voor te krijgen is en omdat er enorm veel meningen (ipv feiten) op intenet te vinden is. Vaak ook nog tegenstrijdig.

Daarnaast zal je ook wat specifiek gereedschap aan moeten schaffen als je alles zelf wil doen:
2 momentsleutels (voor de lage en voor de hoge getallen)
Tangen voor de zuigerveren
Gereedschap om de zuiger in het blok te krijgen
Draaibaar motor standaard
Speciaal gereedschap om Nokkenas lagers te vervangen
Afstellamp voor de ontsteking

Als je dit allemaal aan wil schaffen sla je al een deuk in je budget en dat allemaal voor 1 keer. Dus je moet overwegen wat je wel en niet wil kopen en wat je uit zou willen besteden.
Maar uitbesteden is ook niet alles, niet iedereen wil werken met spullen die je zelf aanlevert. Hier moet je goede afspraken over maken. Bijvoorbeeld het plaatsen van de zuigers op de drijfstang. Dit is een specialistisch werkje, gaat het fout kan de zuiger de prullenbak in. Veel motorbouwers doen dit niet met aangeleverde zuigers en doen dit dus alleen als ze zelf mogen leveren (en waarschijnlijk dus extra geld vragen).

Maar het is allemaal zeker te doen ;) Ik ben ook ooit zo begonnen, met alleen een boek. Tegenwoordig met youtube is het een stuk makkelijker. En mijn eerste blok (gebouwd 12 jaar geleden) loopt nog altijd prima.

Dan gaan we naar de onderdelen. Voor je Cobra is gewicht belangrijk, ik zou voor licht gewicht onderdelen gaan. Dus Alu koppen. Die GT40P was leuk 40 jaar geleden, maar nu zijn ze vooral duur, zwaar en achterhaald. Er is veel beter, lichter en goedkoper spul te koop. En zorg dat het rijbaar blijft voor de straat. Veel vermogens items zijn echt dragstrip items. Dus ga niet te ver, geen te wilde nokkenas, geen te grote carberateur (waar je 3000 rpm nodig hebt om wat vermogen te maken). Je zou ook nog een stroker kit kunnen overwegen.
Je budget is aardig maar niet groot genoeg om helemaal wild te gaan. Zeker niet als je ook nog gereedschap moet aanschaffen. Een goed set koppen, nokkenas en carb setup zet je al aardig terug.

De pertronix 2 is prima, ik zou niet beginnen aan een MSD. Ik bouw in elk blok die ik maak de pertronix en ook mijn 400+pk blok loopt er al jaren prima op.

De quad idf weber setup. Prachtig om te zien echter duur en een hel om af te stellen. (heb je eigenlijk ook weer speciaal gereedschap voor nodig. Als leek zou ik hier niet snel aan beginnen. En iemand vinden die deze echt af kan stellen is moeilijk. Er zullen er veel zijn die zeggen dat het het wel kunnen, maar er zitten een hoop 'cowboys' tussen. Met zo'n setup loop je de risico dat je 1 of 2 cilinders slecht afsteld en deze dan verbrand. Dit komt best nauwkeurig.

Je zou ook gebruik kunnen maken van bewezen kit's zoals edelbrock (niet het beste/goedkoopste, wel heel makkelijk zeker voor de beginner) Zoals bijvoorbeeld de 2091. Dit gaat zeker genoeg opleveren, kosten besparen en je hoeft het onderblok niet aan te pakken als dit toch al goed is.

Over het filmpje, ik heb sterk mijn twijfels over die 4s run. Het is een slechte trage start, maar aangezien het een gps meeting is, denk ik dat deze die trage rol niet oppikt. Dus heb je een rollende start, zo krijg ik mijn GT ook wel onder de 4s ;)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door Cobretti »

peer schreef: do 29 apr, 2021 07:50 Zelf een motor bouwen is niet moeilijk, het is wel spannend ;)
:ok:

Dankje voor je snelle en uitgebreide reactie Peer !

- het quad Weber idee laat ik dus beter varen...
- alu koppen dus
- stroker kit, maybe. 347 vs 331 ? Scat schijnt goed te zijn. Welk type motor karakter en pk's kan ik hier verwachten ?
- Edelbrock package zou ik liever vermijden. Ik heb er veel over gelezen goed en slecht. Weerkerende feedback dat de kit de performance niet haalt... tja...
- Voor het filmpje met de optrektijd van 4sec. Ik heb dezelfde Speedhut meters in mijn speedboot en vind ze erg goed werken, ook om optrektijden te meten. Hij kan bij z'n laatste run wel een half secondje pikken, maar zit zeker beneden 5sec. :wink:
- Nog een vraag over mijn C4 bak. Hoeveel vermogen gaat er verloren in mijn C4 ? Ik nam hierboven 30%. Is dat ongeveer juist ?
(Internet staat vol met zeer uiteenlopende waardes, zowel als percentages als pk waarden)

De keuze van mijn motorbouwer zal cruciaal zijn denk ik.
Ik kreeg post-en-dros aangeraden, maar dat zal jammergenoeg te ver zijn in Noord Holland.
Daarnaast JS-cars in Sluis. Zou haalbaar zijn lijkt me.
Daarnaast motorenrevisie clauwaert. <15min van bij me thuis, maar voor zover ik kan zien geen American V8 ervaring...

Wie goede adresjes en/of een bewezen motorrecept heeft en je wil het delen... Go ahead ;)

Greets,
C. 8)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door edgar »

Ik ben geen motorbouwer (*) maar ben wel zeer geinteresseerd in de motortechniek en achterliggende theorieen. Jaren geleden (2007-2009 ish) ooit het idee opgevat een 331 of 347 stroker te gaan bouwen. Het beoogde 302 blok ligt hier nog steeds onder de werkbank. Een aantal boeken indertijd gekocht over SBF blokken en wat je er zoal mee kan doen. Ik zal hier de links naar 3 boeken plaatsen die je een beetje idee geven over SBF rebuilds in het algemeen, stroker builds en performance builds. Is absoluut leuk leesvoer.

https://www.cartechbooks.com/collection ... block-ford
https://www.cartechbooks.com/collection ... all-blocks
https://www.cartechbooks.com/collection ... n-a-budget

of bijvoorbeeld over inductie systemen:

https://www.cartechbooks.com/products/d ... d796&_ss=r
https://www.cartechbooks.com/products/h ... d796&_ss=r

engine building en blueprinting:

https://www.cartechbooks.com/products/m ... 1e4d&_ss=r

En zo zullen er nog wel een paar zijn. Wat ik al zei: Leuk leesvoer en je steekt er altijd wat van op!


(*) de disclaimer:
als ik nu in mijn motorruimte kijk, zie ik een kaal onderblok met krukas en zuigers. Wel mooi in frisse blauwe kleur overigens. Binnenkort eindelijk weer handen vrij en dan gaan nieuwe nokkenas, lifters, rockers, stoterstangen en distributie er definitief in, en ga ik eindelijk de mooie, door Jan (Big_fun) bewerkte koppen er definitief opschroeven. Kan niet wachten om hem in te laten lopen.

Wat ik voor bovenstaande gemerkt heb: ik was op zoek naar wat zwaardere klepveren omdat blok meer toeren zou kunnen draaien. Voor iemand met mijn skill level (beetje boekenkennis maar geen hand-on ervaring), open je een can-of-worms. Er komt heel veel bij kijken als je van scratch af aan begint; er is niks meer standaard waar je van uit kan gaan. Alleen al voor je top-end: nokkenas (roller, nonroller) en welk profiel wil je (hoe wil je je powerband), solid of hydraulische lifters, welke lengte pushrods heb je nodig icm met de koppen en de rockers die je gaat gebruiken. Rollerrockers? Welke montage methode? Standaard ratio of groter. Welke klepveren (single, double, met dempers) en sterkte. Kunnen ze de slag maken of druk je de windingen op elkaar. Wat voor een koppen wil je, flowrates, statische compressie ratio's. En zo nog wel een pagina vol. En de onderkant; hou je standaard krukas, ga je stroken? 347 vs 331? Welke verhoudingen krukasslag, zuigerstanglengte, zuigerpen enz enz.

Het lijkt mij heel gaaf ooit iets vanaf blanco op te bouwen. Maar oei, als ik alleen al weer kijk naar bovenstaand stukje. Ik denk dat ik een beproefd concept zou kopieren. Domweg om heel veel punten direct al te kunnen elimineren. Er blijft nog genoeg spannends over :lol:

We hebben hier op het forum genoeg mensen die enkele of meerdere keren een motor hebben gebouwd. Ik ga dit draadje maar eens bookmarken, want er gaat vast een hoop interessante info voorbij komen!
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door Big_fun_58 »

Hey Edgar. Ik dacht al.. Wanneer zet hij die koppen er eens op... :mrgreen: :mrgreen: Nee, gaat hij zijn stabilisatorstang verven.... :D :lol:

Alles lezend denk ik toch dat het het overwegen waard is om een compleet block met een set TFS koppen erop aan te schaffen.
Beter dan de Edelbrock sets. Veelal hebben de samenstellers al een goed pakket bij elkaar gezocht (samengesteld) voor zo een crate motor. Scheelt een hoop frustratie, tijd en misschien ook kosten. Sowieso heb je meer zekerheid (garantie?) en kan je je oude blok verkopen.
Ik blijf je post volgen..
Succes!! :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door peer »

Dat edelbrock verhaal is een beetje zoals auto fabrikanten de verbruikscijfers maken. Het is een getal in de meest ideale situatie. Waar men vaak over valt is dat ze zelf niet hun huiswerk gedaan hebben en dat het dan lager uitvalt. Het maakt namelijk best veel uit of je zo'n kit op een standaart blok met dish zuigers of op een blok met flattop zuigers zet. Dus een standaard v2 blok zal niet deze getallen opleveren. Maar dit gaat gelden voor alle fabrikanten.

Mijn eigen ervaring (2 blokken met top end kit's) is dat het heel goed is samengesteld en in een zware mustang al een geweldige performance levert. Maar zoals ik al met mijn verhaal begon in mijn eerste post er zijn teveel meningen en te weinig feiten te vinden op internet. Net als een Dyno run. Als ik mijn auto op 3 verschillende dyno's zet krijg ik 3 verschillende waarde, bij de 1 haal ik 420 pk, bij de ander 460 pk en bij de 'pleaser' om de hoek heb ik een uitdraai met 500 pk. Zelfde auto, zelfde benzine, enz.

Boodschap is, ga je niet gek maken met internet cijfers veel ervan is nieteens onderbouwd. En veel cijfers zijn misleidend en gaan vaak over piek vermogens, terwijl je voor een straat auto meer hebt aan low en mid range vermogen hebt, maar daar heeft men het niet zo vaak over.

Voor stroker kit, in de begin jaren waren de 331 erg in trek omdat de 347 vaak olieboten werden omdat de onderste zuiggerveer teveel overlap had met de piston pin. De nieuwere (laatste 10/15 jaar) is dat meestal niet meer. Ik zou 9 op 10 een 347 boven een 331 kiezen.

En als laatste zet het verlies van de C4 uit je hoofd, die waardes gaan niets toevoegen/uitmaken in het totaal plaatje voor rijplezier. Voor het rijplezier/gevoel is je Diff en eindoverbrenging en eventueel de torqueue converter veel belangrijker.

Daarnaast zou ik, zoals hierboven eigenlijk ook staat, als je voor een stroker kit/ nieuwe zuigers enz gaat, eerder kiezen voor een crate of als je echt zelf wil bouwen een kaal blok op de kop tikken. Dan kan je namelijk in de tussentijd blijven rijden, je huidige goed lopend blok als reserve houden of kompleet verkopen. Zeker als er nu niets mis is met het blok. Het is zonde (en geld verspilling) om een goed lopend blok uit elkaar te halen voor dit doel.

Mocht je recepten zoeken, dan is 'afkijken' bij crate engines een goede tip ;)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door edgar »

Cobretti schreef: do 29 apr, 2021 22:15
Ik kreeg post-en-dros aangeraden, maar dat zal jammergenoeg te ver zijn in Noord Holland.
Huh, ze zitten hooguit een paar kilometer van mijn woning af, en ik woon echt niet in Noord Holland. :lol:

Die gasten weten wel wat van motorbouwen af :ok:

Ik was er (slechts) om mijn inloopolie te halen. Kort maar zeer leuk praatje gemaakt. Sta je daar over een 289 blokje met wat tamme aanpassingen te praten naast een mega tractor pulling blok. En nog steeds geinteresseerd, enthousiast en aandachting naar je luisteren. Dan sta je bij mij al in het linker rijtje zeg maar.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door Cobretti »

Dank voor alle reacties !!!
Ik leer hier zelfs Nederlandse aardrijkskunde :lol:

Ik heb het 'bouwplan' opnieuw wat bijgesteld.
Het is inderdaad zonde om een goed lopend blok uit elkaar te halen.

Dan denk ik dat ik ofwel kies tussen :
1/ top end kit op huidig blok (is nu mijn voorkeur, behoud blok, goedkoper, ik vind het geen probleem om langere tijd niet te rijden)
2/ stroker kit op een vers blok

Als er nog top end kit suggesties/ervaringen zijn hoor ik het graag. (Edelbrock, Trickflow,...)
Begrijp ik het goed dat bij een top end kit het onderblok gewoon dicht blijft ?
Maar dan is de vraag : hoe weet ik zeker dat mijn 'goed lopend blok' echt wel goed is om er een top end kit op los te laten ?
Tenslotte zal ik van ca. 200pk naar ca. 350pk gaan met dezelfde cilinderwanden, zuigers en krukas uit 1969.
Moet het daarvoor alsnog open voor inspectie ?
of werk in stappen : eerst een compressietest, dan leakdowntest, dynotest heb ik reeds gedaan (zie verder), toch onderblok open voor inspectie ?... maw hoe pak ik het aan om de toestand van mijn blok te kennen ?

Ik geef alvast graag mee wat ik weet over mijn huidig 302 blok :
De 'upgrades' :
- K&N 14" luchtfilter
- Holly 600 cfm carb (4barrel, type 4160 met 1 metering blok, werkende vacuum secondaries)
- Edelbrock performer 289 intake
- Pertronix 2 ombouw incl Flamethrower 2 coil

De 'internals' :
- geen idee, maar volgens mij standaard 302blok
- de nokkenas 'klinkt' zeker standaard, geen enkele onregelmatige sound op stationair toerental.
- geen idee van de koppen en de klepsturing, de kleppendeksels zijn er nog niet afgeweest door mij, ik verwacht ook hier alles standaard

Dynotested in 2019 bij Tovami op uiteindelijk 162 rwhp bij 6000rpm. (zie foto en filmpje hieronder)
Ik had stiekem gehoopt op >175 rwhp omdat er toch enkele milde 'upgrades' opzitten.
Enerzijds was ik dus tikje teleurgesteld :( , anderzijds wel bevestiging van stabiele curves en zo voelt het ook als je ermee rijdt. :)
Het vermogen is nog stijgende bij 6000rpm, maar voor een blok uit 1969 is 6000rpm een verstandig toerental om te stoppen denk ik.
Daar moet ik met een top-end-kit dus best ook rekening mee houden ?

Afbeelding



Dus met al bovenstaande :
hoe weet ik zeker dat mijn 'goed lopend blok' echt wel goed is om er een top end kit op los te laten ?

Thx & greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door peer »

Je blok moet er toch uit, dan raad ik aan om alle lagers toch al te vervangen. En zodra de koppen eraf zijn kan je redelijk goed zien wat de staat is van de zuigerwanden. Zijn de zuigerwanden nog netjes, dan zou je 1 zuigerveer kunnen verwijderen en kijken hoe die ervoor staat. (Of gewoon een nieuw setje zuigerveren kopen voor een paar euro ;) )
Het nadeel is dat je dus wel je blok al moet verwijderen en open trekken voordat je de onderdelen aanschaft.

Hou er rekening mee dat de meeste grafieken die je ziet (en volgensmij die van edelbrock ook) in gross pk zijn.
Dat zou betekenen dat je in het gunstigste geval uit zal komen op ~ 234 pk aan de wielen.
gross to nett: 367 * 0.85 = 312
nett to rwhp (C4): 312 * 0.75 = 234

Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn meer fabrikanten die een complete top end kit leveren zoals trickflow:
https://www.trickflow.com/pressreleases ... block-ford
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door Cobretti »

Effe een linkje naar Saf zijn topic : https://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=89&t=32048
greets, C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door saf1908 »

peer schreef: ma 03 mei, 2021 08:04 Je blok moet er toch uit, dan raad ik aan om alle lagers toch al te vervangen. En zodra de koppen eraf zijn kan je redelijk goed zien wat de staat is van de zuigerwanden. Zijn de zuigerwanden nog netjes, dan zou je 1 zuigerveer kunnen verwijderen en kijken hoe die ervoor staat. (Of gewoon een nieuw setje zuigerveren kopen voor een paar euro ;) )
Het nadeel is dat je dus wel je blok al moet verwijderen en open trekken voordat je de onderdelen aanschaft.

Hou er rekening mee dat de meeste grafieken die je ziet (en volgensmij die van edelbrock ook) in gross pk zijn.
Dat zou betekenen dat je in het gunstigste geval uit zal komen op ~ 234 pk aan de wielen.
gross to nett: 367 * 0.85 = 312
nett to rwhp (C4): 312 * 0.75 = 234

Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn meer fabrikanten die een complete top end kit leveren zoals trickflow:
https://www.trickflow.com/pressreleases ... block-ford
Interessante link. Ik ben zelf maar een leek, maar heb wel vergelijkbare interesse. Daarom zal ik dit topic goed blijven volgen.

Alleen deze link geeft aan 432 (!) pk uit een small block te halen d.m.v. deze kit. Er staat niet eens het standaard “up to” voor. Als totale beginner kan ik me toch alleen moeilijk voorstellen dat je van ieder standaard small block hiermee een 432 pk blok maakt, met alleen dat setje onderdelen?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door peer »

saf1908 schreef: ma 03 mei, 2021 23:28
peer schreef: ma 03 mei, 2021 08:04 Je blok moet er toch uit, dan raad ik aan om alle lagers toch al te vervangen. En zodra de koppen eraf zijn kan je redelijk goed zien wat de staat is van de zuigerwanden. Zijn de zuigerwanden nog netjes, dan zou je 1 zuigerveer kunnen verwijderen en kijken hoe die ervoor staat. (Of gewoon een nieuw setje zuigerveren kopen voor een paar euro ;) )
Het nadeel is dat je dus wel je blok al moet verwijderen en open trekken voordat je de onderdelen aanschaft.

Hou er rekening mee dat de meeste grafieken die je ziet (en volgensmij die van edelbrock ook) in gross pk zijn.
Dat zou betekenen dat je in het gunstigste geval uit zal komen op ~ 234 pk aan de wielen.
gross to nett: 367 * 0.85 = 312
nett to rwhp (C4): 312 * 0.75 = 234

Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn meer fabrikanten die een complete top end kit leveren zoals trickflow:
https://www.trickflow.com/pressreleases ... block-ford
Interessante link. Ik ben zelf maar een leek, maar heb wel vergelijkbare interesse. Daarom zal ik dit topic goed blijven volgen.

Alleen deze link geeft aan 432 (!) pk uit een small block te halen d.m.v. deze kit. Er staat niet eens het standaard “up to” voor. Als totale beginner kan ik me toch alleen moeilijk voorstellen dat je van ieder standaard small block hiermee een 432 pk blok maakt, met alleen dat setje onderdelen?
Als je doorklikt kom je op een gegeven moment bij de dyno chart uit, daar staat de info:
https://static.trickflow.com/global/ima ... 32-370.pdf
Test Engine: 306 c.i.d. short block with Trick Flow Twisted Wedge® 11.0:1 compression forged pistons (TFS‑51404000), Trick Flow Twisted Wedge® 11R 170 cylinder heads (TFS‑52515301‑C00), Trick Flow Track Max® hydraulic roller camshaft(TFS‑51403001), Trick Flow roller rocker arms (TFS‑51400520), Trick Flow true roller timing chain set (TFS‑51478520), Trick Flow chromoly pushrods (TFS‑20407050), Edelbrock Performer RPM Air Gap intake manifold, Trick Flow by Quick Fuel Technology Track Heat® carburetor (TFS‑20750R), Hooker Super Competition headers with 13⁄4" primaries, 3" dual exhaust with Flowmaster 40 Series Delta Flow mufflers
Dit is dan wel een vrij wilde nokkenas, nog wel te doen voor straat gebruik denk ik, maaar zal op het randje zitten. (en een 306 is een 302 bored 0.030 ;) )
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door Cobretti »

Eens wat dieper ingaan op de 2 genoemde top end kits :

Nokkenassen :
Edelbrock 2091 top end kit "367pk"
gebruikt Edelbrock camshaft 7122 met volgende specs :
- duration @ 50 : 224 int./234 exh.
- valvelift : 0.496 int./0.520 exh.
- lobe sep : 112
- hydraulic flat tappet

Trick Flow® Twisted Wedge® 11R TFS-K525-432-370 "432pk"
gebruikt Trickflow camshaft TFS-51403001 met volgende specs :
- duration @ 50 : 221 int./225 exh.
- valvelift : 0.499 int./0.510 exh.
- lobe sep : 112
- hydraulic roller tappet

Mijn (snelle) conclusie :
Verschillen zijn niet zo groot, de Edelbrock opent meer en langer op de exhaust.
Belangrijker lijkt me echter dat de Trickflow roller tappet is. Dat zou ik bij een upgrade altijd verkiezen.

Koppen :
In feite zou hun cam een perfecte match moeten zijn voor de flowspecs van hun koppen.
Ik vind ze hier terug (vraag me wel af of dit 1:1 'te vergelijken' info is)
Trickflow : https://www.trickflow.com/parts/tfs-525 ... umentation
Edelbrock : https://www.jegs.com/i/JEGS+Performance ... 9/10002/-1

De Trickflowkoppen flowen dus beter, wellicht omdat
- de intakevalve groter is dan bij de Edelbrock en
- de exhaust runner langer is ?
Ook is de Trickflow combustion chamber kleiner 53cc tov 60cc voor de Edelbrock.
De compressieverhouding zal dus hoger liggen.

Stuk voor stuk verklaringen waarom de Trickflow top end kit meer vermogen zou moeten geven...


Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door Cobretti »

Hierbij ook van mij even een 'disclaimer' ->
Ik ken hier geen fluit van, ik vergelijk maar wat internetcijfertjes en probeer daar wat logica in te zien ! :roll: :lol:
Grts, C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford Cobra V8 302ci 1969 rebuilt

Bericht door Cobretti »

Hierbij een interessant artikel met een mooi flowgrafiekje van verschillende koppen. Het geeft een mooi overzicht vind ik.
https://www.fordmuscle.com/archives/200 ... index2.php

De TFS en AFR koppen blijken de beste flowende koppen.
De TFS grafiek is de beste in dit artikel, echter er is gemeten met een afwijkende grotere intake valve.

Dus als topend kit zit het wel snor met een TFS of AFR kit. Een AFR kit moet ik nog verder opzoeken.
Ik heb intussen opgezocht wat twisted wedge nu eigenlijk betekent. Het komt erop neer dat de bougie schuin binnenkomt in de combustion chamber.
Ik vraag me dus af of deze TFS koppen überhaupt te combineren zouden zijn met mijn custom headers. Daar is momenteel niet veel plaats tussen bougies en uitlaten... dus mogelijks moet ik rekening houden met een aanpassing van de headers... ?

Daarnaast wat zitten lezen over intake runner lengte, de combustion chamber volume en valve diameters.
Dat komt nl telkens terug bij elk artikel over koppen.

Greets,
C. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”