Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door saf1908 »

Hallo allemaal,

Mijn nieuwe (1966) Mustang heeft aan beide zijden een erg nat tapijt na een flinke regenbui. Het bekende cowl vent probleem is het niet, want mijn auto is in 2005 nog volledig gerestaureerd en wanneer ik een kannetje water aan beide kanten in de roosters giet komt er geen druppel op het tapijt.

Het is ook de heater core niet, dat heb ik al gecheckt.

Ook is de vloermatten zijn aan de bovenzijde kurkdroog, en het lijkt via de zijkanten (achter de kick panels) bijv. in de auto te lopen.

Ik verdenk de raamrubbers. Iemand die ook dit probleem heeft gehad?
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door edgar »

Er zitten achter de kickpanels aan iedere kant grote ronde openingen. Zit daar wel een rubberen plug in?

Is het bij rijden in de regen? Heb je de rear splash guards inclusief rubbers gemonteerd in de voorspatborden?

Ik kan mij zo indenken dat bij ontbreken van beide een erg vochtig luchtmengsel je cabine ingezogen wordt door een beetje onderdruk tijdens het rijden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door 67gt500 »

Ik verwacht ook dat het via jou raamrubber naar binnen loopt.
Zelf heb ik dit verholpen door het rubber langs de A stijl en onder in de hoeken met raam kit dicht te smeren en dan onder het rubber.
Heel af en toe komt er op die manier nog iets water binnen, maar gaat meestal goed.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door peer »

2005 is ook weer 15 jaar geleden, die cowls gingen onbehandeld na 5 jaar al lekken :shock: Maar als je er water in giet en geen lekkage ziet zal het daar niet aan liggen.

Als het ook bij stilstaan is dan zou ik de raam of deurrubbers verdenken. Ik zou denk ik in de auto gaan zitten terwijl iemand met een tuinslang de auto van buiten nat maakt, mischien kan je het via die weg opsporen?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door Dakloos »

Als de vloerbedekking zo erg nat wordt bij stilstaan aan beide zijden verdenk ik toch de cowlvent :( . Misschien loop het vanaf de onderzijde van de cowlvent achter je kickpanels langs (?). Kijk eens in het kachelhuis, achter het "verse lucht deurtje" aan passagierszijde. Is het daar ook droog?

Het zou ook via de afdichtingen van de ruitenwisser assen naar binnen kunnen komen maar dat is hooguit een druppeltje of wat.

Wat Peer al aangeeft, in de auto zitten en de tuinslang erop. Ik zou de kickpanels in ieder geval verwijderen zodat je daar ook goed kunt kijken. Leg een paar droge kranten op de vloerbedekking. Als het van boven af lekt kun je dan makkelijk herleiden waar het vandaan komt door de natte plekken op de krant. Succes ermee.....
Laatst gewijzigd door Dakloos op vr 17 jul, 2020 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door richard66coupe »

Naast bovenstaande zou je ook nog even kunnen kijken naar het motorkap rubber. Als deze niet aanwezig is krijg je ook water onder het tapijt.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door Dakloos »

richard66coupe schreef: vr 17 jul, 2020 11:17 Naast bovenstaande zou je ook nog even kunnen kijken naar het motorkap rubber. Als deze niet aanwezig is krijg je ook water onder het tapijt.
Die zit toch bevestigd met clips en schroefjes waarvan de gaten in de bovenzijde van de cowlvent zitten? Hoe moet er dan water in het interieur komen?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door saf1908 »

Bedankt voor de vele en snelle reacties.

2005 is alweer even geleden, maar mijn auto ziet er echt zowat nieuw uit en er is geen spatje roest te bekennen. Ook de cowl vents zien er, als je er in kijkt, helemaal goed uit en goed behandeld. Verder heb ik met mijn vinger gevoeld rondom de cowl vent hats en die zijn schoon en dicht. Ik voel ook geen roest. Ook is de heater box van binnen helemaal droog en heb ik zowel links als rechts in de roosters van de cowl vent een halve liter water gegoten en het bleef droog.

De rubberen plugs achter de kick panels zal ik controleren. De lekkage heb ik vooral gemerkt bij het wassen van mijn auto en de enkele regenbui die mijn auto heeft meegemaakt tot nu als hij ergens geparkeerd stond. Ik heb er nog niet mee door de regen gereden (hij staat normaal altijd binnen).

De tuinslang op het raam ga ik ook proberen. Bij nadere inspectie krijg ik steeds meer het vermoeden dat het het raamrubber is en de slechte of ontbrekende kit eronder/eromheen. Hierbij een foto van wat lijkt op vocht op het raamrubber (binnenzijde):

1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door richard66coupe »

Dakloos schreef: vr 17 jul, 2020 11:21
richard66coupe schreef: vr 17 jul, 2020 11:17 Naast bovenstaande zou je ook nog even kunnen kijken naar het motorkap rubber. Als deze niet aanwezig is krijg je ook water onder het tapijt.
Die zit toch bevestigd met clips en schroefjes waarvan de gaten in de bovenzijde van de cowlvent zitten? Hoe moet er dan water in het interieur komen?
In het begin heb ik een tijdje dagelijks gereden met de mijne. Toen had ik uiteraard ook veel last dat water naar binnen kwam. Na alles voorzien te hebben van vers rubber incl pluggen en ramen dichtgekit te hebben had ik nog lekkage. Bij mij ontbrak het motorkap rubber in zijn geheel(wist niet van het bestaan af) Als ik me goed herinner zitten de schroef gaten precies boven de cowls maar als het water langs de firewall loopt zal ook vocht naar binnen brengen.

Als ik de foto zo zie is die hoek waar het wittig is wel de plek waar hij lekt als het raam rubber niet afdicht.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door saf1908 »

Even een update: Ik heb de kick panels vandaag verwijderd en een watertest gedaan met de gieter. De lekkages lijken via de voorruitrubbers te komen en zijn klein maar zichtbaar aan enkele druppels die naar beneden komen via de zijkant (achter de kick panels). Ik vermoed dus slechte of oude raamrubbers en/of kit.

De cowl vents zijn het gelukkig niet, want er lekt niets als ik daar water in giet. Dat heb ik nogmaals gecontroleerd nu ik de kick panels er uit had gehaald.

Kan iedere Carglass-achtige toko zoiets netjes repareren?
Helaas zijn ze bij Moviecars met vakantie...
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door Dakloos »

saf1908 schreef: di 28 jul, 2020 21:36 Kan iedere Carglass-achtige toko zoiets netjes repareren?
Bij moderne auto's zou ik daar alle vertrouwen in hebben maar van mijn Mustang blijven ze af! Het is al een kunst om de moldings er fatsoenlijk af te krijgen!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door richard66coupe »

Ik ben destijds ook naar Carglass geweest. Ik kon wel een paar goede tubes kit meekrijgen maar ze begonnen er zelf niet aan.
Uiteindelijk heb ik het zelf gedaan maar het viel niet mee. Mouldings verwijderen viel tegen. Het onderste deel van het raamrubber was te dik waardoor ik de moulding er niet meer op kreeg. Als je te lang bezig bent droogt de kit alweer op en is het niet waterdicht uiteindelijk. Als alles nu mooi zit kun je er ook voor kiezen om het zo netjes af te kitten tussen body en moulding en moulding en rubber.
WoutCougar
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 09 sep, 2020 11:27

Re: Water lek onder dashboard, maar niet cowl vent?

Bericht door WoutCougar »

Bij mijn cougar is de cowl opgebouwd uit twee op elkaar gepuntlaste panelen. Maar die moeten ook afgekit zijn. Bij is dat blijkbaar ooit vervangen en niet gekit.
Weet of dit bij de mustang ook zo werkt maar er zijn er hier genoeg die dat wten.

Na veel speurwerk , en het eraf halen vh spatbord, bleek de regen die via de voorraamstijl onder het voorspatbord glijdt een puntlas te hebben gevonden, en een heel miniscuul gaatje te hebben gemaakt (bijrijderskant). Anti roest en kit. Probleem weg

Rechts toch ook maar losgemaakt en via dezelfde weg liep het langs de zijkant op een flens van twee samenkomende plaatdelen onder de motorkap. Ook daar bleefwater staat en sijpelde het druppelsgewijs door een niet gekitte plaat op plaat puntlas rups (sorry kweet niet hoe dit beter te verwoorden).

Dit is minimaal 7 jaar terug, 100% opgelost en niet teruggekomen. Ik rijdt/reed 70km woon-w per dag en rij alleen niet met pekel dus water heeft ze genoeg gezien.
Hoop dat j er wat aan hebt
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”