Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door Cobretti »



Hallo iedereen,

Intussen ben ik bezig de gaskabel te bekijken. Alles werkt perfect, maar de (enkele) veer is niet goed bevestigd en is alles behalve veilig. (zie foto's)
Ik wil dus graag een mooie "throttle cable bracket" met nieuwe dubbele veren kopen.
De gaskabel op zich wil ik gewoon behouden.

Vrij eenvoudig vraagstukje zou je denken.
Maar ik heb een 'drop base' 14" luchtfilter die behoorlijk laag komt. Ik vrees dat de bracket deze zal raken.
Bracket omschrijvingen zijn hierover meestal vaag, bvb "bracket will clear most airfilter housings".

mijn carb is een Holley (single feed) 4160 600cfm
mijn motor is een Ford V8 302 1969

Er bestaan veel bracket merken, types, kleuren en materialen. Oa. bij Holley zelf.
Heeft iemand ervaring met een goed merk en type bracket bij zo 'n setup ?
Heb je het idee "met dit bepaald merk en type zit je altijd goed". Dan lees ik graag een reactie :up:
Heb je het idee "doe het anders", laat gerust iets weten.


Thanks,
C. 8)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door edgar »

Dubbele veer kopen en zelf iets fabrieken op de twee boutgaten die open zijn op je inlaat spruitstuk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door Cobretti »

edgar schreef: za 06 jun, 2020 00:16 Dubbele veer kopen en zelf iets fabrieken op de twee boutgaten die open zijn op je inlaat spruitstuk.
Dank voor je reactie Edgar !

Ik ga deze nemen -> https://www.summitracing.com/parts/aaf-all54166
Simpel en ziet er best ok uit, veren + plaatje chrome plated. Ik vond een foto "geïnstalleerd" welke ik hieronder heb bijgevoegd.
Blijft zeker onder de onderkant van mijn luchtfilter.

Deze zal vermoedelijk ook niet in de weg zitten mocht ik later beslissen om opnieuw een kickdown cable/rod aan te sluiten.
Ik heb een bestelling lopen in USA die ik hopelijk hiermee nog kan uitbreiden.

Greets,
C. 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door Cobretti »

Vandaag heb ik het Allstar Performance ALL54166 dual spring setje gemonteerd.
Het resultaat blijkt toch niet ideaal, maar het is alvast beter dan mijn originele enkele veer.
Voorlopig laat ik het zo.

zie filmpje : https://youtu.be/07Y5DwsMqtQ

Mijn opmerkingen :

1/ De Allstar bracket heb ik horizontaal 45° verdraaid en in mijn intake geschroefd met lockwasher, dat zou ooit kunnen 'loskomen' denk ik.
2/ De Holley throttle linkage raakt tegen de veren bij WOT. Als ik mijn carbspacer zou monteren, komt de carb linkage hoger en is het wellicht OK.
hiermee leer ik dat een bracket beter vanop de carb vertrekt dan vanop de intake, dan maakt het niet uit welk type intake je hebt (hoogte, positie vrije boutgaten voor bracket montage)
Zie bvb de Lokar bracket : https://www.lokar.com/assets/instructio ... racket.pdf
3/ last but not least : via bediening gaspedaal gaat mijn carb niet volledig naar WOT. :shock: Zie filmpje. Dat laatste heb ik vreemd genoeg nooit eerder opgemerkt. De vacuum secundaries gingen zeker open - dat had ik destijds getest -, maar ik laat wellicht al jaren een beetje power liggen...
Ik ga (later) verder uitzoeken hoe mijn gaspedaal de carb perfect naar WOT kan sturen.

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door sjirafje »

Cobretti schreef: ma 24 mei, 2021 22:23[...]
2/ De Holley throttle linkage raakt tegen de veren bij WOT. Als ik mijn carbspacer zou monteren, komt de carb linkage hoger en is het wellicht OK.
hiermee leer ik dat een bracket beter vanop de carb vertrekt dan vanop de intake, dan maakt het niet uit welk type intake je hebt (hoogte, positie vrije boutgaten voor bracket montage)
[...]
Eventueel kun je een nieuw beugeltje maken waarbij het gat wat lager zit (of verstelbaar is), of je boort een extra gat in je huidige beugeltje?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door richard66coupe »

Hmm, dat is niet zo mooi als je geen vol gas kan geven.. :(
Ik kan niet goed zien hoe de de gaskabel gemonteerd zit, maar zou je niet iets kunnen maken dat ie wat meer naar buiten komt richting klepdeksel? Bij mijn edelbrock zat zo'n kogeltje waarmee de kabel er een centimeter oid vanaf komt te staan zodat het de volle slag kan maken.
Voor wat betreft de veren, kom je niet al een eind als je de veren omdraait? Of anders(wellicht vloeken in de kerk) voorzichtig het oogje bij de carb wat bij buigen waar je de veren bevestigd?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door edgar »

Ik heb de veren van Holley er op zitten met een eigengemaakt beugeltje. Ik kan mij niet herinneren dat het contact maakt. Helaas ligt alles nog uit elkaar hier, anders kan ik het verifieren. Ik zal eens kijken of ik nog een foto ergens heb.

Als je de afstelling van je gaspedaal gaat veranderen, let er op dat je bij volledig ingedrukt gaspedaal nog een beetje ruimte op de kleppen overhoudt. Dat voorkomt dat de as waar de kleppen opzitten mechanisch teveel wordt belast.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door Cobretti »

Bedankt voor alle reacties. Stuk voor stuk goede suggesties ook !

Ik vind die brackets, kabels en kickdown linkages knappe dingen.
Het bestaat ook in allerlei vormen, maten, prijsklasses tot en met eigengemaakte dingen die allemaal 'minder - goed - beter - best' werken :D
edgar schreef: di 25 mei, 2021 19:50 Als je de afstelling van je gaspedaal gaat veranderen, let er op dat je bij volledig ingedrukt gaspedaal nog een beetje ruimte op de kleppen overhoudt. Dat voorkomt dat de as waar de kleppen opzitten mechanisch teveel wordt belast.
De gaspedaal afstelling zal ik inderdaad goed moeten bekijken. Wat bedoel je precies met "beetje ruimte op de kleppen overhouden". Bedoel je de carburator kleppen ? Dat is inderdaad de eerstvolgende vraag : wat is nu precies de WOT stand van de carb ? Volledig einde slag, of ietsje overhouden om het niet teveel te belasten zoals je schrijft ?

Sowieso dient de idle stand <-> WOT stand goed gecheckt volgens het Holley filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=8tx_EtTjjro.
Merk op dat in dit officiële Holley filmpje op sec 20 de throttle linkage ook een beetje de veer raakt :lol: ... een enkele veer trouwens.

Greets,
C. 8)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door edgar »

Ja, dat er nog een beetje ruimte in het kleppenmechaniek is. Dus einde slag gaspedaal niet bepaald wordt door je carb maar bijvoorbeeld een fysieke aanslag onder het pedaal.

En niet vergeten te controleren of er kans is dat je pedaal blijft hangen. Altijd vervelend zo vlak voor een kruising :-)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Holley 4160 - throttle cable bracket (met drop base airfilter?)

Bericht door Cobretti »

edgar schreef: di 25 mei, 2021 21:29 Ja, dat er nog een beetje ruimte in het kleppenmechaniek is. Dus einde slag gaspedaal niet bepaald wordt door je carb maar bijvoorbeeld een fysieke aanslag onder het pedaal.

En niet vergeten te controleren of er kans is dat je pedaal blijft hangen. Altijd vervelend zo vlak voor een kruising :-)
:up: :up: :up:
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”