Waterpomp vervangen

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door saf1908 »

Mustangpower schreef: zo 05 apr, 2020 19:48 Zit er nog verschil in waterpompen van een 1964.5 en 1965?

Afgelopen zomer had ik last dat de auto te warm werd (met optocht) was ook erg warm en geen rij wind.

Daarnaast wordt hij sowieso wel snel warm vind ik.

Ligt dit dan aan de radiator of evt thermostaat, dat die niet meer heel goed is en te laat aanslaat?

Ben benieuwd naar jullie gedachtegang
In principe is het vrij simpel: als je temperatuur oploopt bij voldoende rijwind is je radiateur waarschijnlijk niet goed (genoeg) meer. Is het alleen bij stilstand of stadsverkeer dan is het een gebrek aan voldoende luchtstroom. Voor dat laatste geval kun je een aantal dingen doen:

- Fan shroud monteren (mechanische fan moet er half in steken voor beste effect)
- Flexfan monteren, deze zuigen wat meer wind
- Elektrische fan plaatsen. Neem een goed merk zoals SPAL en je hebt de beste oplossing voor onvoldoende koeling bij files. Let op: het kan goed zijn dat je ook een zwaardere alternator moet monteren omdat deze fans veel ampere trekken. Een zuigende fan achter de radiateur (ipv de mechanische) werkt het beste, zeker icm een shroud.

Heb je gewoon een standaard Mustang, zonder serieuze modificaties, dan zou een goede mechanische fan met shroud voldoende moeten zijn.

Als je auto ook bij volop rijwind warm loopt, dan is waarschijnlijk je radiateur niet meer goed. Je koelsysteem spoelen kan helpen, maar er is een kans dat je radiateur verstopt zit met ketelsteen, vuil, etc.
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”