Tripple pass is verre van ideaal voor straat gebruik, en zeker niet voor motoren met een thermostaat.
Een racewagen welke continu boven in het toerengebied opereert heeft er wellicht voordeel bij, een stop/go/stadsverkeer auto juist totaal niet.
Bedenk je dat een double pass radiateur 16 keer meer druk nodig heeft om het zelfde volume koelvloeistof te verplaatsen als een single pass radiateur.
Een Tripple Pass radiateur heeft maar liefst 64 keer meer druk nodig om hetzelfde volume te te kunnen verplaatsen in dezelfde tijd!
Met een Double flow radiateur is de effectieve doorstroom gereduceerd met 33%, je moet dus een hight-flow waterpomp gaan monteren terwijl je daar vervolgens al geen enkel voordeel van zal ondervinden. Daarnaast zullen de verschillende "richting secties" elkaar beïnvloeden en bij lagere snelheden elkaar middels radiatie gaan opwarmen. Voor een straat auto is een single flow echt het meest geschikt, optimale warmteafgifte bij zowel hoge als lagere (rijwind/fan)snelheid en vloeistof doorstroomsnelheid.
Er zijn twee zaken essentieel om de juiste radiateur te verkiezen, velocity (doorstroom snelheid) en DeltaT (ΔT - de warmteafgifte tussen de koelvloeistof en de buitenlucht), meer is er voor een straat auto niet van belang.
De motor moet snel en constant op bedrijfstemperatuur komen en blijven, dat is essentieel.
De koelvloeistof moet de juiste doorstroom en snelheid hebben om de warmte effectief en optimaal te kunnen afgeven.
(Om verwarring te voorkomen, dit betreft niet een topic over single, dual of triple ROW radiateuren, dit is weer iets anders)
Michel.