nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci

Bericht door Gearz »

Cobretti schreef: zo 15 mar, 2020 15:13 Al denk ik dat (vooral die tripple pass) een waterpump upgrade nodig heeft wegens de extra drukval over de radiator.

Dus als iemand info heeft en zin heeft om het te delen, doe gerust.
Tripple pass is verre van ideaal voor straat gebruik, en zeker niet voor motoren met een thermostaat.
Een racewagen welke continu boven in het toerengebied opereert heeft er wellicht voordeel bij, een stop/go/stadsverkeer auto juist totaal niet.

Bedenk je dat een double pass radiateur 16 keer meer druk nodig heeft om het zelfde volume koelvloeistof te verplaatsen als een single pass radiateur.
Een Tripple Pass radiateur heeft maar liefst 64 keer meer druk nodig om hetzelfde volume te te kunnen verplaatsen in dezelfde tijd!
Met een Double flow radiateur is de effectieve doorstroom gereduceerd met 33%, je moet dus een hight-flow waterpomp gaan monteren terwijl je daar vervolgens al geen enkel voordeel van zal ondervinden. Daarnaast zullen de verschillende "richting secties" elkaar beïnvloeden en bij lagere snelheden elkaar middels radiatie gaan opwarmen. Voor een straat auto is een single flow echt het meest geschikt, optimale warmteafgifte bij zowel hoge als lagere (rijwind/fan)snelheid en vloeistof doorstroomsnelheid.

Er zijn twee zaken essentieel om de juiste radiateur te verkiezen, velocity (doorstroom snelheid) en DeltaT (ΔT - de warmteafgifte tussen de koelvloeistof en de buitenlucht), meer is er voor een straat auto niet van belang.
De motor moet snel en constant op bedrijfstemperatuur komen en blijven, dat is essentieel.
De koelvloeistof moet de juiste doorstroom en snelheid hebben om de warmte effectief en optimaal te kunnen afgeven.

(Om verwarring te voorkomen, dit betreft niet een topic over single, dual of triple ROW radiateuren, dit is weer iets anders)

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci

Bericht door Cobretti »

update : radiatorprijsvragen zijn nog steeds lopende, single pass :up:

Iets anders :
Ik heb getwijfeld om mijn waterpomp te demonteren.
Maar omdat die wel een likje verf kon gebruiken had ik beslist om dit dan toch maar te doen.
De waterpomp was lekvrij en ook spelingsvrij op de as.
Enkel de juiste nieuwe dichtingen en klaar.

Gisteren dan alles netjes gedemonteerd.
Gewapend met de forum/internet wijsheid dat de bouten nogal vast kunnen zitten en durven afbreken.

The good news : er is geen enkele bout afgebroken.
The bad news : groot intern lek dat al heel lang aanwezig moet zijn, vol aangekoekte corrosie, geschaafde impeller,... :shock: :shock: :shock:
behoorlijk rampzalig en ik had dit niet verwacht, blij dat ik het toch heb gedemonteerd (zie foto's hieronder)

Ik ga mijn blok goed moeten flushen en de distributiecover mooi ontroesten/opkuisen zonder het pakkingvlak te beschadigen.
Dat gaat dus een nieuwe waterpomp worden.

Mijn zoektocht loopt niet zo vlot moet ik zeggen. Het gekende probleem van zeer veel combinaties en types waterpompen.
Op mijn oude waterpomp staan ook geen nummers behalve "P-78".

Wat zoek ik ?
- goede kwaliteit en merk pomp (FlowKooler ?)
- passend op mijn 1969 blok en distributiecover (uiteraard)
- hi flow type (is dat verstandig op mijn oud nog niet gereviseerd blok ? ik las dat die naast het hogere debiet ook een wat hogere druk geven)
- inlet aan bestuurderszijde zoals nu (ter hergebruik van mijn koelslangen)
- chrome afwerking (ik zie graag alles blinken)
- bijhorende dichtingen (felpro?)
- bijhorende boltset (ARP? hergebruik bouten lijkt me niet verstandig gezien alle waarschuwingen hierover, plus ik denk dat niet alle sluitringen erop zaten)

Bij wie bestel ik ?
Toch een wat grotere bestelling dus kan wel wat schelen denk ik.
Gezien de situatie mss best in Europa bestellen...

Dank voor advies
Grts, C. 8)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door saf1908 »

Plaats dan ook even die anode in je radiateur, die zal je in de toekomst helpen om minder corrosie te hebben door de verschillende metalen.

Een ander goed merk voor je waterpomp is Edelbrock, maar wel prijzig.

Goed dat je alles in één keer doet nu je toch alles open hebt liggen.

CJ Pony Parts verstuurt snel en de prijs die je ziet bij het afrekenen is de totaalprijs. Daar komen geen invoerrechten of btw meer bij. Volgens mij geldt dat ook voor Summit Racing.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

saf1908 schreef: do 09 apr, 2020 11:49 Plaats dan ook even die anode in je radiateur, die zal je in de toekomst helpen om minder corrosie te hebben door de verschillende metalen.
Ik denk dat (ondanks flush) er nog wel wat roest mee kan komen en dan wil ik dat liever niet in mijn nieuwe radiator.
Dus best ook een in-line filter plaatsen in de bovenste slang (inlet naar expantietank - radiator) ? Geen idee of hetgeen summit aanbiedt OK is.

https://www.summitracing.com/int/parts/sum-390170

Grts,
C. 8)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: nieuwe radiator en fan voor 302ci

Bericht door sjirafje »

Cobretti schreef: do 09 apr, 2020 09:56 [...]
Toch een wat grotere bestelling dus kan wel wat schelen denk ik.
Gezien de situatie mss best in Europa bestellen...
[...]
Mijn rockauto bestelling werd vorige week gewoon geleverd vanuit de VS. Ik zou gewoon even informeren bij de webshop waar je wilt bestellen of ze nog bestellingen verzenden.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door saf1908 »

Cobretti schreef: do 09 apr, 2020 16:28
saf1908 schreef: do 09 apr, 2020 11:49 Plaats dan ook even die anode in je radiateur, die zal je in de toekomst helpen om minder corrosie te hebben door de verschillende metalen.
Ik denk dat (ondanks flush) er nog wel wat roest mee kan komen en dan wil ik dat liever niet in mijn nieuwe radiator.
Dus best ook een in-line filter plaatsen in de bovenste slang (inlet naar expantietank - radiator) ? Geen idee of hetgeen summit aanbiedt OK is.

https://www.summitracing.com/int/parts/sum-390170

Grts,
C. 8)
Filters van Gano worden ook veel toegepast.
Een mooie oplossing mocht je nog bang zijn voor rotzooi in je systeem.
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door edgar »

tefba filter
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Mijn zoektocht naar een passende waterpomp blijkt moeilijker dan gedacht. :?
Hoe weet ik zeker dat die gaat passen ? Moet ik de leverancier mijn FOMOCO timingcover spec doorgeven "C90E-6059-A Sheffield"?

Ik weet nochtans vrij goed wat ik nodig heb :
- inlet driverside
- hub height 5,7"
- standard rotation
- pilot diameter 5/8" = 0,625"
- boltpattern diameter pulley = 1 3/4 = 1,75"
- hi flow
- chrome (da's mijn keuze :)

Ik had een mooie Tuff Stuff Performance Supercool pomp gevonden ($135) (naar hun eigen zeggen hebben zij een zeer goede chrome reputatie)
De Summit pompen lijken me trouwens identieke Tuff Stuff pompen te zijn, maar iets goedkoper $120 en zonder de merkaanduiding.

Toch maar even het boltpattern bekeken en tot mijn verbazing lijkt dat niet helemaal te kloppen. (zie foto's hieronder)
Ook blijkt bovenaan het boutgat te ontbreken voor montage van mijn alternatorbracket.
Ik zie daar niet direct een alternatief voor (en ik heb eigenlijk mijn chrome alternator bracket pas opgekuist)
Tuff Stuff https://www.summitracing.com/parts/tff-1625na
Summit https://www.summitracing.com/parts/sum-313011

Ik zag ook bij andere merken bvb Flowkooler dat een boutgat voor mijn alternatorbracket ontbreekt.
Ik heb eigenlijk een waterpomp nodig die qua boutgaten hetzelfde is als het originele.

Dan blijven volgende over :
  • Edelbrock 8848 $363,95 https://www.summitracing.com/parts/edl-8848/make/ford -> zeer duur, alu polished, geen chrome, niet verkrijgbaar in Endurashine, lijkt me te passen, in de installation instructions vind ik "The pump is externally the same as original equipment pumps to provide compatibility with all accessories and pulleys. "
Niet veel zin om hier 363,95€ aan te hangen... maar ja...
Tips welkom :wink:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Gearz »

Dit zijn volgens de door summit vermelde applications beiden pompen voor 1979 t/m 1985 5.0 blokken, niet voor een 69-70 blok, wellicht heeft dat er wat mee te maken.

Bij een Hi-Flow pomp trouwens tevens een Hi-Flow thermostaat monteren en liever geen restrictieve filters in het koelsysteem.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Gearz schreef: ma 13 apr, 2020 19:07 Dit zijn volgens de door summit vermelde applications beiden pompen voor 1979 t/m 1985 5.0 blokken, niet voor een 69-70 blok, wellicht heeft dat er wat mee te maken.
Tja, daar heb ik dan uren naar gezocht op een Paasmaandag. :roll:

Ik ben nog eens in de Tuff Stuff cataloog gedoken (te downloaden vanop hun website)
Ik denk dat het de "1468B" moet zijn, maar zeker ben ik daar niet van.
Opnieuw het 1969-1970 issue. En bovendien staat er geen 302 bij, enkel 351.

Wat ik weet is dat van 1969 naar 1970 de waterpump inlet kant gewijzigd is naar driverside. Dat zou een betere/logischer crossflow geven...
En bijgevolg is ook de timingpointer gewijzigd richting passengerside.
De mijne heeft deze 1970 setup terwijl mijn blok eigenlijk 1969 is.


Ik geraak er dus niet met de filters op de Summit website. Daarmee duikt deze "1468B" dus niet op.

Toch ziet die er op zicht goed uit en klopt ook de hub height en pilot diameter. Kost is ook laagste totdusver $143
Hij lijkt ook zeer goed op het March model (was hieronder reeds gelinkt) en deze is wél geschikt voor 302.

Ik zal een mailtje sturen naar Tuff Stuff, dan ben ik (hopelijk) zeker.

https://www.tuffstuffperformance.com/i- ... 1468b.html#
https://www.summitracing.com/parts/tff-1468b

Gearz schreef: ma 13 apr, 2020 19:07 Bij een Hi-Flow pomp trouwens tevens een Hi-Flow thermostaat monteren en liever geen restrictieve filters in het koelsysteem.
Michel.
Ik had gelezen over die thermostaten met hoger doorlaat, maar was niet van plan een andere te steken. Ik zal dat nu dus wel doen. :)
Mijn huidige heb ik vanmiddag getest in de kookpot en doet het perfect, lijkt ook nagelnieuw en is een type "75°C 167F".
Een filter ga ik wel steken, ik kan het niet maken dat mijn nieuwe radiator meteen vervuilt.
Ik kan nog altijd later het filtergaas verwijderen.

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door saf1908 »

Mijn laatste high flow thermostaat is van Edelbrock en heeft standaard al een ontluchtingsgaatje (monteren met gaatje bovenaan), zodat het ontluchten beter gaat.

Mijn vorige was van Mr. Gasket en deze zag er nog wat meer high flow uit, voor wat dat waard is.

Zelf een klein gaatje boren voor het ontluchten is ook een optie.

Knap trouwens hoeveel onderzoek je doet, terwijl je auto al uit elkaar ligt en het dus nog weken duurt als je nu nog moet bestellen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

saf1908 schreef: ma 13 apr, 2020 21:40 Knap trouwens hoeveel onderzoek je doet, terwijl je auto al uit elkaar ligt en het dus nog weken duurt als je nu nog moet bestellen.
Tja ik heb het liever kant en klaar van het schap, maar dat blijkt het dus nooit.
Ook deze Corona tijd helpt niet echt.
Mijn deadline is zo 09aug, ik ben dan ingeschreven voor een oldtimerrit...
Maar ik heb nog steeds geen radiator, hopelijk snel meer nieuws.

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Thermostaathuis en thermostaat opgezocht (en in principe beslist)
  • Scott Drake Water Neck C5ZZ-8592-C, deze heeft een opstaande rand die moet passen in mijn Edelbrock intake en waarin de thermostaat mooi kan ingelegd worden. Komt bovendien met een dichting wat me beter lijkt dan een O-ring. Chrome uitvoering.
    https://www.summitracing.com/parts/sdk-c5zz-8592-c

    Ik heb er jammergenoeg geen gevonden met een 1 3/4" neck, want dat is mijn huidige koelslangdiameter. De vorige eigenaar had op de 1 1/2" neck een extra rubber geplakt om de 1 3/4" slang aan te sluiten... Denk dat ik toch maar een nieuwe slang reductie ga steken richting de nieuwe filter en vandaar naar expantietankje. https://www.qspproducts.nl/en/qher44538 ... p-products
  • Edelbrock High Performance Thermostats 8604, high flow, 180F (lijkt me beter dan mijn huidige 167F), correcte d53mm, heeft geen gaatje maar zal ik erin boren. Mr. Gasket alternatief lijkt inderdaad nog meer door te laten, maar daar kan ik precies geen gaatje inboren...
    https://www.summitracing.com/parts/edl-8604

Emailing met Tuff Stuff ivm de waterpomp loopt. Hun eerst reply is dat de gevonden pomp "1468B" zou moeten voldoen.
Ik heb zo het idee dat het niet helemaal goed is begrepen, maar goed, ik heb er vertrouwen in en wacht hun tweede antwoord nog even af.

Prijsvragen voor radiator loopt erg moeizaam. Intussen al 2 zeer ervaren partijen gehoord die me een alu radiator erg afraden ten voordele van een koperen. Mijn voorkeur is nog steeds alu. Ik hoef met mijn auto niets 'origineel' te houden. DEnk wel dat ik veel aandacht ga moeten besteden hoe ik die juist ophang en dat daar dempers of rubbers tussenmoeten om trillingen op te vangen.

Daarnaast ben ik begonnen met enkele 'opkuiswerken' :
Waterpomp polie en alternatorbracket blinken al opnieuw.
nog een vraag : kan de krukaspolie eraf met de 4 bouten zonder de krukasbout en harmonische demper te lossen ? Dan kuis ik die ook op.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door saf1908 »

De Edelbrock 8604 thermostaat heb ik ook geinstalleerd twee weken terug. Het verbaasde mij ook, maar in tegenstelling tot wat er niet te zien is op de productfoto’s komt deze wel degelijk met een ontluchtingsgaatje er in.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Gearz »

Cobretti schreef: di 14 apr, 2020 21:14
  • Edelbrock High Performance Thermostats 8604, high flow, 180F (lijkt me beter dan mijn huidige 167F), correcte d53mm, heeft geen gaatje maar zal ik erin boren. Mr. Gasket alternatief lijkt inderdaad nog meer door te laten, maar daar kan ik precies geen gaatje inboren...
    https://www.summitracing.com/parts/edl-8604
De overstap naar 180F is een prima beslissing :ok:
De kwaliteit van de Edelbrock is veel beter dan de Mr Gasket , daarnaast is het een conventioneel ontwerp wat open gaat als het defect is terwijl het ontwerp van de Mr Gasket High Flow juist dicht gaat als ie defect is, heb er al twee gehad die al na korte tijd niet meer open gingen (en dat wil je niet)!

Cobretti schreef: di 14 apr, 2020 21:14 Emailing met Tuff Stuff ivm de waterpomp loopt. Hun eerst reply is dat de gevonden pomp "1468B" zou moeten voldoen.
Ik heb zo het idee dat het niet helemaal goed is begrepen, maar goed, ik heb er vertrouwen in en wacht hun tweede antwoord nog even af.
Cobretti schreef: ma 06 apr, 2020 10:00 Ik heb eens opgesnord wat ik destijds over mijn blok terugvond :
castingnr begint met "C9" en is dus 1969
datecode begint met "0D" en is dus 1970 april
Het ontloopt mekaar dus niet zoveel
Daar hebben ze bij Tuff Stuff waarschijnlijk gelijk in, jij hebt volgens je engine datecode een 1970 302 dus met de inlet aan de bestuurderskant.
Ondanks dat overal verwarrend genoeg staat dat dit een 351W pomp is zou ik zo 123 niet weten waarom dit niet zou passen op een 302.

(een '70 blok heeft tevens altijd positive stud rockers, een '69 blok heeft adjustable rockers, ook daaraan kun je zien of je een 69 of 70 modeljaar blok hebt, modeljaar 70 begon in Augustus 1969).

Cobretti schreef: di 14 apr, 2020 21:14 Prijsvragen voor radiator loopt erg moeizaam. Intussen al 2 zeer ervaren partijen gehoord die me een alu radiator erg afraden ten voordele van een koperen. Mijn voorkeur is nog steeds alu.
Beter een koperen dan een slechte aluminium,
Beter een goede aluminium dan een koperen.

De reden lijkt mij al meer dan genoeg uitgelegd hier op het forum en elders.


Cobretti schreef: di 14 apr, 2020 21:14 nog een vraag : kan de krukaspolie eraf met de 4 bouten zonder de krukasbout en harmonische demper te lossen ? Dan kuis ik die ook op.
Ja, geen probleem.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”