1966 Mustang 24" radiator upgrade

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door saf1908 »

1966 Mustang radiator upgrade van stock naar 24 inch

Mijn Mustang heeft wat meer vermogen dan standaard en de koelvloeistoftemperatuur was op warme zomerdagen altijd wat aan de hoge kant. Dit was met name merkbaar op de snelweg, waar de radiateur bij volop rijwind de temperatuur toch niet goed omlaag kreeg. Bij lage snelheden doet mijn 16" elektrische SPAL-fan zijn werk zeer goed, dus de wens om de radiateur te upgraden was er.

In deze thread omschrijf ik daarom mijn conversie van een standaard formaat 3-row aluminium Champion radiateur naar een (3-row) exemplaar van Champion van 24 inch. Het model dat eigenlijk bestemd is voor een 1967-1969 Mustang, type CC338.

In Amerika wordt dit regelmatig gedaan en ik heb inspiratie opgedaan uit de volgende artikelen:

http://my66stang.blogspot.com/2011/04/2 ... alled.html
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... -radiator/

De 1965-1966 Mustangs hebben een radiator support die in principe perfect geschikt is voor een 24 inch radiateur. Enige vreemde is dat deze vanuit de fabriek nooit volledig 'open' is gemaakt. Dit was dus wel het doel van dit project, om een nette look te krijgen zoals hier:
Afbeelding

Om dat te bereiken zal er dus aan de linker- en rechterkant gezaagd moeten worden zoals op deze (geleende) foto te zien is. Ik heb echter niet alles weggezaagd, maar een gedeelte gebruikt om naar binnen te vouwen om als bevestiging te dienen voor de radiateur, die links en rechts van de nieuwe opening uitsteekt. In de bovenste link is dit ook zo gedaan.
Afbeelding

Het verschil tussen de standaard radiateur en de 24 inch radiateur is fors:
Afbeelding

Elektrische SPAL-fan over gezet op de nieuwe radiateur met zelfgemaakte beugels:
Afbeelding

Noodzakelijk is daarna om de accubak aan te passen, zodat de brede 24" radiateur er naast past. Hiervoor kun je een andere bak gebruiken (uit een 1968 Mustang bijv.), waarbij de accu een kwartslag wordt gedraaid. Hier had ik geen zin in en merkte dat ik de standaard accubak kon aanpassen door er een stuk vanaf te zagen en de accu meer richting het spatbord te schuiven. Het past nu precies en lijkt nog altijd behoorlijk standaard. Uiteraard is dit netjes gelast en gespoten nadat ik deze foto maakte:
Afbeelding

Hier is de ontstane opening goed te zien. Een flink stuk groter dan origineel en let ook op de naar binnen gevouwen stukken metaal die nu dienen als support voor de radiateur en de aangepaste accubak:
Afbeelding

Even passen:
Afbeelding

En het eindresultaat:
Afbeelding

Qua looks lijkt het alsof het oorspronkelijk zo bedoeld is en een radiateur van dit formaat staat wel stoer.
In de dagen hierna heb ik nog een aluminium overflow tank geplaatst en vooral proefritjes gemaakt.

Ik had tegen evt. trillingen een stuk rubber onder de radiateur geplakt, zodat deze niet zou trillen op de dwarsbalk eronder.
Daarbij had ik na het monteren geluk, want mijn motorkap past maar net dicht. Een Stant radiateurdop met hendel past al niet, dus ik gebruik nu de standaard Champion dop.

Conclusie
Los van de voldoening die je krijgt van dit soort projecten denk ik dat deze grote radiateur er goed uitziet onder de motorkap. Met name vanaf de voorkant is het mooier om de gehele uitsparing in de grille benut te zien door een radiateur.
Maar belangrijker is de koelende werking en ook daar ben ik erg tevreden over. De temperatuur blijft nu perfect op pijl en dit scheelt enorm met de vorige radiateur. Mijn temperatuur blijft nu dus een stuk lager en ook op hogere snelheden is koeling geen enkel probleem meer op zomerdagen.

Voor standaard Mustangs en liefhebbers van origineel is dit wellicht niet een wenselijke upgrade, maar voor diegenen die het overwegen kan deze thread wellicht als inspiratie dienen.

Een Champion 24" radiateur is via Ebay.com al voor ongeveer 280 euro incl. verzendkosten te koop.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: 1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door Big_fun_58 »

Wat een werk, wat een ingreep. :shock:
Ik ga er van uit dat het hiermee wel opgelost zal worden maar wil wel even vragen of je de aandrijving van je pomp eens wilt controleren. Het lijkt alsof deze overgeared is (sneller draait dan je krukas). Het is dacht ik al een hoog volume (Edelbrock alu?) versie dus het zou kunnen dat deze helemaal niet zo snel hoeft te draaien. Te snel draaien (o.a. op de snelweg!) kan een negatief effect hebben op de opbrengst (door lucht (caviteren?))
Misschien kan je dit ook even checken?
In ieder geval succes met dit project. Bedankt voor de foto's. :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door saf1908 »

Dank voor de tip! Er zat een standaard waterpomp op en die heb ik voor de zekerheid vorig jaar vervangen door een Flowkooler high flow pomp. Hielp iets in de koeling, maar het verschil met standaard was niet zo noemenswaardig.

Ontsteking en carburateurafstelling staan ook optimaal, want ik ben onlangs bij Tovami op de rollerbank gegaan. Ook Moviecars heeft nooit iets vreemds gezien. Er zit trouwens ook een veer in mijn onderste radiateurslang, dus ik geloof na een aantal jaar dat het alleen nog maar aan de radiateur kon liggen.

Voor de duidelijkheid: mijn auto is nog nooit gaan koken, maar ik wilde niet steeds naar mijn meter hoeven kijken in hartje zomer.
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: 1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door edgar »

Respect man! Netjes werk.

Toevallig is mijn radiator lek en ben op zoek naar een andere. Is jouw oude nog over?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: 1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb een 20" versie geplaatst ipv van een standard 17". Moet je ook wat van de zijkanten afhalen om volledig te benutten maar kan je nog steeds de originele bevestigings gaten gebruiken. Dan valt het al helemaal niet op dat het wat breder is.
Maar een 24" zoals nu bij jou staat wel veel beter :ok:
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door saf1908 »

edgar schreef: wo 19 sep, 2018 21:18 Respect man! Netjes werk.

Toevallig is mijn radiator lek en ben op zoek naar een andere. Is jouw oude nog over?
Die is helaas al meteen verkocht, jammer!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door Ando »

Is dat een beetje goede kwaliteit voor die prijs? Ik vind 280 Euro voor zo'n grote bak erg goedkoop...


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 1966 Mustang 24

Bericht door saf1908 »

Ando schreef: do 20 sep, 2018 20:32 Is dat een beetje goede kwaliteit voor die prijs? Ik vind 280 Euro voor zo'n grote bak erg goedkoop...


Groeten, Ando.
Ik heb al jaren een Champion radiateur en je ziet ze heel veel. Google maar eens en je ziet bijna alleen maar goede recensies. Kwaliteit is prima en alles is netjes aan elkaar gelast (ipv gelijmd). Deze radiateur kost bij Adams €390, dus je moet er ook wel even voor zoeken. Ook Moviecars verkoopt Champion.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Marchel
Berichten: 745
Lid geworden op: di 11 jul, 2006 13:16
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door Marchel »

Mooie upgrade om je koel problemen onder controle te krijgen.

Ik had jaren geleden ook wat koel problemen en toen mijn standaard 3 row vervangen door een 4 row radiator. Daarna nooit meer problemen gehad :)
Ford Mustang Convertible '66 Arcadian blue
Ford Mustang Fastback '67 Candyapple Red
Volkswagen T2 camper '76 Oranje-wit
Volvo 780 '87 Silverbeige metallic
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 1966 Mustang 24

Bericht door Gearz »

Ando schreef: do 20 sep, 2018 20:32 Is dat een beetje goede kwaliteit voor die prijs? Ik vind 280 Euro voor zo'n grote bak erg goedkoop...
Dat klopt, en dat is te verklaren..

Kijk naar de specs op de site...
https://www.championradiators.com/product/CC338

En check de tubedikte...
Tubes: 0.63" thick
Daar zit 'm de catch van waarom ze zo goedkoop zijn.
Een goed koelende Aluminium kwaliteits radiateur heeft minimaal 1" tubes.

Kijk naar het verschil tussen de goedkopere aluminium 3 row met 0.63" tubes en een duurdere aluminium 2 row met 2" tubes.

3x0.63" = 1.89"
2x1" = 2"

Een 2row met 1" tubes heeft aanmerkelijk groter koeloppervlak dan een 3row met kleine 1.89" tubes.
Spreekt voor zich lijkt me, en dan hebben we het nog niet eens over de veel dikkere core dikte van de 3row en de daarbij optredende restrictie van airflow.

Ik laat de kwaliteit van een Champion radiateur in het midden maar benadruk wel dat als je echt een goed koelende performance kwaliteitsradiateur zoekt, je gewoon een 2row met minimaal 1" tubes moet kopen en je hebt nergens meer omkijken naar.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door Dakloos »

En zo zie je maar weer "Goedkoop is duurkoop" :D

Heb gelukkig geen koelproblemen met mijn koperen 3 row radiator maar mocht deze ooit eens vervangen moeten worden dan ga ik voor een wat originelere look met een koperen versie, andere fan met viscose koppeling en een passende shroud.

Hier een filmpje waar deze ombouw perfect uitgelegd wordt door Dan van West Coast Classic Mustang:

https://www.youtube.com/watch?v=_pc6t2Gfvyc
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

1966 Mustang 24" radiator upgrade

Bericht door Ando »

Gearz schreef:
Ando schreef: do 20 sep, 2018 20:32 Is dat een beetje goede kwaliteit voor die prijs? Ik vind 280 Euro voor zo'n grote bak erg goedkoop...
Dat klopt, en dat is te verklaren..

Kijk naar de specs op de site...
https://www.championradiators.com/product/CC338

En check de tubedikte...
Tubes: 0.63" thick
Daar zit 'm de catch van waarom ze zo goedkoop zijn.
Een goed koelende Aluminium kwaliteits radiateur heeft minimaal 1" tubes.

Kijk naar het verschil tussen de goedkopere aluminium 3 row met 0.63" tubes en een duurdere aluminium 2 row met 2" tubes.

3x0.63" = 1.89"
2x1" = 2"

Een 2row met 1" tubes heeft aanmerkelijk groter koeloppervlak dan een 3row met kleine 1.89" tubes.
Spreekt voor zich lijkt me, en dan hebben we het nog niet eens over de veel dikkere core dikte van de 3row en de daarbij optredende restrictie van airflow.

Ik laat de kwaliteit van een Champion radiateur in het midden maar benadruk wel dat als je echt een goed koelende performance kwaliteitsradiateur zoekt, je gewoon een 2row met minimaal 1" tubes moet kopen en je hebt nergens meer omkijken naar.

Michel.
Wat ik begrepen heb is het voordeel van alu 't.o.v. Koper dat het steviger is waardoor je de tubes groter kunt maken. Dit heb je ook nodig om de lagere warmte geleiding van alu t.o.v. Koper Te compenseren. Als je de tubes in alu dan alsnog klein maakt ga je er m.i. juist in koelcapaciteit op achteruit. Lijkt me niet echt de bedoeling.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 1966 Mustang 24

Bericht door saf1908 »

Gearz schreef: ma 24 sep, 2018 12:26
Ando schreef: do 20 sep, 2018 20:32 Is dat een beetje goede kwaliteit voor die prijs? Ik vind 280 Euro voor zo'n grote bak erg goedkoop...
Dat klopt, en dat is te verklaren..

Kijk naar de specs op de site...
https://www.championradiators.com/product/CC338

En check de tubedikte...
Tubes: 0.63" thick
Daar zit 'm de catch van waarom ze zo goedkoop zijn.
Een goed koelende Aluminium kwaliteits radiateur heeft minimaal 1" tubes.

Kijk naar het verschil tussen de goedkopere aluminium 3 row met 0.63" tubes en een duurdere aluminium 2 row met 2" tubes.

3x0.63" = 1.89"
2x1" = 2"

Een 2row met 1" tubes heeft aanmerkelijk groter koeloppervlak dan een 3row met kleine 1.89" tubes.
Spreekt voor zich lijkt me, en dan hebben we het nog niet eens over de veel dikkere core dikte van de 3row en de daarbij optredende restrictie van airflow.

Ik laat de kwaliteit van een Champion radiateur in het midden maar benadruk wel dat als je echt een goed koelende performance kwaliteitsradiateur zoekt, je gewoon een 2row met minimaal 1" tubes moet kopen en je hebt nergens meer omkijken naar.

Michel.
Ook Champion verkoopt 2 x 1” radiateuren, voor maar $205...

De meningen op internet voor die t.o.v. een 3 row verschillen en ik durf jouw uitleg ook wel te betwijfelen. Ik had hiervoor een 3-row Champion van standaardformaat, maar met 3 x 0,75” tubes en dus meer oppervlak dan die 2 x 1” die je noemt. Toch koelde dat echt heel veel minder dan mijn nieuwe 3-row 24”.

Bij mij heeft nu juist het totaal aantal fins en groter koeloppervlak de doorslag gegeven en door de grootte van de radiateur waarschijnlijk ook de extra koelvloeistof die in het systeem past. Mijn eerste radiateur was een koperen (standaardformaat) met 3 rijen, maar ook deze koelde niet genoeg en hij zat niet verstopt. Terwijl koper zelfs een betere warmtegeleiding heeft dan aluminium.

Ik geloof om eerlijk te zijn niet dat 3 x 0,63 of 2 x 1 zoveel verschil maakt ten opzichte van elkaar en op internet lees je ook nergens een wetenschappelijk bewijs voor het een of het ander. Bij het kopen van een 24” ben ik dus voor een oplossing gegaan om het maximale te doen wat ik kon, zonder een €1000 radiateur te kopen die misschien ook oppervlakte zou missen. Volgens mij is oppervlak en fins per inch veel belangrijker, maar is het uiteindelijk toch altijd een simpele optelsom van:
- grootte tubeoppervlak (tube size x aantal rijen)
- grootte oppervlak van de radiateur (vanaf de voorkant gezien), en dus;
- inhoud koelsysteem (liters)
- aantal fins per inch

Waarover ik me nog wel altijd verbaas is dat de radiateuren die ik steeds tegen kwam (voor oude Mustangs) altijd zo weinig fins per inch hebben, in vergelijking met moderne auto’s. Daar lijkt me juist veel winst in te behalen?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 1966 Mustang 24

Bericht door Gearz »

saf1908 schreef: ma 24 sep, 2018 21:21 Ook Champion verkoopt 2 x 1” radiateuren, voor maar $205...
Als je die American Eagle serie bedoeld dan verkopen ze die inderdaad (Champion zelf fabriceerd maar tot 0.75").
We hebben wel eens zo'n American Eagle besteld voor een daily driver chevy V8, kwam in een schitterende doos met een afbeelding van een grote amerikaanse vlag en een enorme adelaar er op, tevens zat er een sticker op geplakt met een citaat uit de bijbel (zonder gekheid!), het hele smoesje kwam volgens de shipping info ondanks de opsmuk toch echt regelrecht uit China en heeft het notabene nog 2 jaar volgehouden voordat de tubes compleet waren doorgerot bij de bakken.
saf1908 schreef: ma 24 sep, 2018 21:21 De meningen op internet voor die t.o.v. een 3 row verschillen en ik durf jouw uitleg ook wel te betwijfelen. Ik had hiervoor een 3-row Champion van standaardformaat, maar met 3 x 0,75” tubes en dus meer oppervlak dan die 2 x 1” die je noemt. Toch koelde dat echt heel veel minder dan mijn nieuwe 3-row 24”.
Champion gaf dus aan dat jouw oude 3 row goed zou zijn voor 450 HP...
https://www.championradiators.com/Ford/ ... -1964-1966
En bij jou koelde deze onvoldoende ?


Alle meningen op internet verschillen, zo ook de mijne.
Ik rij zelf met een aluminium 2 row 1" tube DeWitts radiateur en een ±430 PK 349cui smallblock (met 0.40 overbore!) en mechanische fan, blijft precies op bedrijfstemperatuur en de naald van mijn temperatuurmeter staat steady as a rock.
saf1908 schreef: ma 24 sep, 2018 21:21 Volgens mij is oppervlak en fins per inch veel belangrijker
Is zeker belangrijk, echter alles boven de 16 fins per inch is restrictief en benadeeld de airflow en dus de koeling.



Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 1966 Mustang 24

Bericht door saf1908 »

Gearz schreef: ma 24 sep, 2018 23:07
saf1908 schreef: ma 24 sep, 2018 21:21 Ook Champion verkoopt 2 x 1” radiateuren, voor maar $205...
Als je die American Eagle serie bedoeld dan verkopen ze die inderdaad (Champion zelf fabriceerd maar tot 0.75").
We hebben wel eens zo'n American Eagle besteld voor een daily driver chevy V8, kwam in een schitterende doos met een afbeelding van een grote amerikaanse vlag en een enorme adelaar er op, tevens zat er een sticker op geplakt met een citaat uit de bijbel (zonder gekheid!), het hele smoesje kwam volgens de shipping info ondanks de opsmuk toch echt regelrecht uit China en heeft het notabene nog 2 jaar volgehouden voordat de tubes compleet waren doorgerot bij de bakken.
saf1908 schreef: ma 24 sep, 2018 21:21 De meningen op internet voor die t.o.v. een 3 row verschillen en ik durf jouw uitleg ook wel te betwijfelen. Ik had hiervoor een 3-row Champion van standaardformaat, maar met 3 x 0,75” tubes en dus meer oppervlak dan die 2 x 1” die je noemt. Toch koelde dat echt heel veel minder dan mijn nieuwe 3-row 24”.
Champion gaf dus aan dat jouw oude 3 row goed zou zijn voor 450 HP...
https://www.championradiators.com/Ford/ ... -1964-1966
En bij jou koelde deze onvoldoende ?


Alle meningen op internet verschillen, zo ook de mijne.
Ik rij zelf met een aluminium 2 row 1" tube DeWitts radiateur en een ±430 PK 349cui smallblock (met 0.40 overbore!) en mechanische fan, blijft precies op bedrijfstemperatuur en de naald van mijn temperatuurmeter staat steady as a rock.
saf1908 schreef: ma 24 sep, 2018 21:21 Volgens mij is oppervlak en fins per inch veel belangrijker
Is zeker belangrijk, echter alles boven de 16 fins per inch is restrictief en benadeeld de airflow en dus de koeling.

Michel.
Je noemt wel jouw auto als vergelijking (met meer pk), maar die heeft toch sowieso een grotere radiateur dan de 1964-1966 Mustangs?

En is dat van die 16 fins per inch bewezen? Want iedere moderne auto heeft een radiateur met veel meer fins per inch dan die radiateurs die te koop zijn voor klassieke Mustangs. Het lijkt me dat die moderne dus beter zouden moeten zijn? Waarom zijn die dan niet te vinden voor de klassiekers?
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”