Ford 302 herstart na 2j stilstand

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Ford 302 herstart na 2j stilstand

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Mijn Cobra is perfect draaiend weggezet, met ethanol vrije benzine in de tank, C4 bakolie 1j oud, 302 V8 blok olie 1j oud, batterij verwijderd.
Blok staat momenteel gespoeld (waterkanalen) en staat open.
Verder niet geconserveerd, het was nooit de bedoeling dat ie zolang stil zou staan... :|

Zomer 2022 denk ik de Cobra opnieuw te zullen starten. Dan zal ze 2jaar stilgestaan hebben.
Hoe doe ik dat best ? Week voordien WD40 in de cilinders spuiten via de bougiegaten ? Of is dat niet het juiste middeltje.
Er moet ongetwijdeld een standaard 'restart-recept' voor bestaan ?

Doe ik tot het zover is, alsnog iets om tussentijds te conserveren ?

Alvast bedankt voor advies,
Greets, C. 8)
Gebruikersavatar
cenobyte
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 07:18
Contacteer:

Re: Ford 302 herstart na 2j stilstand

Bericht door cenobyte »

Wat bedoel je precies met "blok staat open?"

Er zijn natuurlijk altijd dingen die je kunt doen na een tijdje stil staan, maar ik vermoed dat het na 2 jaar wel mee zal vallen. Als ie draaiend is weggezet zul je de auto zo kunnen starten. Geef de motor wel even wat tijd om de olie rond te krijgen voordat je gas gaat geven: gewoon eerst even minuutje of zo lekker stationair laten draaien.
Groetjes,
Mario

2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford 302 herstart na 2j stilstand

Bericht door Cobretti »

cenobyte schreef: di 28 sep, 2021 10:47 Wat bedoel je precies met "blok staat open?"
Ik bedoel het koelcircuit dat openligt. Ben nl bezig met koeling upgrade. Bedankt voor je reactie. 👍
Grts, C. 😎
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Ford 302 herstart na 2j stilstand

Bericht door saf1908 »

Dat je hem nog niet hebt afgemaakt. Ik zou na al die maanden/jaren wel benieuwd zijn naar je nieuwe koelsysteem. Zoveel werk is dat niet meer toch?
Denk dat je blij zult zijn met de upgrades die je hebt gedaan.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford 302 herstart na 2j stilstand

Bericht door Cobretti »

saf1908 schreef: wo 29 sep, 2021 09:46 Dat je hem nog niet hebt afgemaakt. Ik zou na al die maanden/jaren wel benieuwd zijn naar je nieuwe koelsysteem. Zoveel werk is dat niet meer toch?
Denk dat je blij zult zijn met de upgrades die je hebt gedaan.
Yeah I know. Het is gewoon tijdsgebrek, maar dat was al lang duidelijk.
Als er een vrij moment is, probeer ik iets te doen voor de Cobra.

Er is licht aan het einde van de tunnel, ik denk al na over hoe ik 'em best herstart :).
Maar ik heb nog wel wat werk.
Voor het koelsysteem is het voornaamste struikelblok nog de ophanging van de radiator, die moet ik nog ontwerpen en maken. Ik moet de radiator daarvoor eerst testfitten en kijken hoe ik dat best doe.
Naast het koelsysteem moet ik ook nog de remolie vervangen, remsysteem en remoliereservoir nazien, diff olie vervangen, kabelboom opnieuw intapen, motorkap polyester verstevigen, ruitenwissersysteem nazien/vervangen, testrit en dan naar de keuring.

Greets, C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Ford 302 herstart na 2j stilstand

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Het zal dus eerder 3j stilstand worden.
Mijn opgeschoven deadline is intussen zomer 2023. Tijdens eindejaarsverlof kan ik alvast weer wat verderdoen.

Ik heb mijn herstart recept wat bijgewerkt :
- beetje olie in de bougiegaten (dus geen WD40) + dagje laten zitten.
- alle bougies proper zetten en maar meteen gappen tot juiste electrodeafstand.
- oliepomp manueel ronddraaien om overal olie in de motor te hebben (via boormachine tool in het verdeler gat van gedemonteerde verdeler)
VRAAG : ik heb een standaard mechanische brandstofpomp, zorgt die ook voor brandstoftoevoer tijdens de boormachine truuk ?
Ik weet dat de brandstofpomp lever aangestuurd wordt via de excentriek aan einde nokkenas. Maar draait die dan ? (denk het niet, verdelertandwiel naar nokkenas is dan weg)
Dan is de bijkomende vraag : hoe zorg ik dat de brandstof al meteen aan de carburator klaarzit ?
- verdeler opnieuw correct monteren
- meteen erna krukas maneel ronddraaien (min2 toeren)
- beetje brakecleaner in de carb (of toch beter niet ?, motor hoeft niet meteen aan te slaan denk ik)
- starten en lang stationair laten draaien en opwarmen.

Ik voorzie nog steeds om de olie niet te verversen, noch de brandstof (reden zie hierboven)

Bijkomend probleem is dat dit samen moet gebeuren met nieuw koelsysteem en koelvloeistof, wat nog moet ontlucht worden.
Daarnaast heb ik nog de ontstekingsvervroeging vacuumaansluiting gewijzigd van ported naar manifold. Wat bij stationair zeker een verschil geeft. Maar hij startte sowieso niet zo vlot, dus mogelijks een verbetering.

Zo dat is het plan, mocht je opmerkingen/waarschuwingen hebben, voel je vrij om een comment te plaatsen.

Thx en grts,
C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Ford 302 herstart na 2j stilstand

Bericht door saf1908 »

Dat lijken me prima maatregelen, maar ik zou me vooral niet té druk maken. Hij heeft geen 25 jaar stilgestaan in de buitenlucht. Het gaat wel goed komen op deze manier. Succes alvast!

Koelsysteem helemaal afgemaakt? Gelukt met de fan controller?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Kuupertie
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 14:07
Locatie: Ommen

Re: Ford 302 herstart na 2j stilstand

Bericht door Kuupertie »

Mijne heeft eens 4 jaar stil gestaan.
Ik heb de sleutel omgedraaid na 4 jaar. Dat was voldoende.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”