Vraagje over velgen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Vraagje over velgen

Bericht door mymustang »

Hallo allen,
Ik zou graag in de toekomst mooie replica velgen monteren ipv de niet originele en afgeschilferde velgen die ik nu heb.
Ik ben niet zo op de hoogte van de originele maten die goed gaan of destijds op een 65 mustang lagen.
Je hebt dus de inch maat, nu ligt er 14" op, maar je hebt dan ook nog zo'n maat die de breedte aangeeft bv: 6/14"
Weet iemand wat eigenlijk een goede maat van velg en band is die standaard best gebruikt kan worden?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Vraagje over velgen

Bericht door peer »

Je hebt eigenlijk 3 belangrijke waarde bij velgen:
De hoogte: wordt weergegeven in inch
De breedte: wordt weergegeven met het aantal J of de <inchmaat>X<breedte>
De plek waar het hard zit: ET waarde of 'offset' of 'backspacing'

Dit zijn de maximale waarde zonder aanpassingen aan de assen/wielranden:
Afbeelding
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Vraagje over velgen

Bericht door mymustang »

Oké. Dus als ik in 14" blijf dan heb ik sowieso al maar één keuze zie ik.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vraagje over velgen

Bericht door sjirafje »

Ik heb 195/75 R14 onder mijn 65er. Geeft wel een afwijking in de snelheid op de teller (teller geeft te laag aan).
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Vraagje over velgen

Bericht door mymustang »

Aangezien hij in mijl aangeeft hecht ik er niet zoveel belang aan. Ik weet op hoeveel mijl hij overal aan zijn max snelheid zit. Is toch altijd opletten als je de baan opgaat en hij in mijl aanduidt. Je kan op de kabel nog altijd een andere verhouding wormwiel plaatsen als het echt veel afwijking geeft.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vraagje over velgen

Bericht door Dakloos »

sjirafje schreef: di 21 sep, 2021 13:51 Ik heb 195/75 R14 onder mijn 65er. Geeft wel een afwijking in de snelheid op de teller (teller geeft te laag aan).
Die heb ik er ook onder liggen. Ik heb nagenoeg geen teller afwijking.
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Vraagje over velgen

Bericht door mymustang »

Dakloos schreef: di 21 sep, 2021 15:22
sjirafje schreef: di 21 sep, 2021 13:51 Ik heb 195/75 R14 onder mijn 65er. Geeft wel een afwijking in de snelheid op de teller (teller geeft te laag aan).
Die heb ik er ook onder liggen. Ik heb nagenoeg geen teller afwijking.
Of hij heeft misschien niet de juiste verhouding van wormwiel op de kabel zitten. Er zijn daar wel wat variaties in en een tandje meer of minder maakt al wat verschil.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Vraagje over velgen

Bericht door peer »

en/of een ander diff. Het is de combinatie wormwiel, diff verhouding en achterband omtrek wat de teller schaal bepaald. Ik had ergens ooit een formule om dit te berekenen welk worm wiel je dan nodig had. Bij mijn 66 had ik dit zelfs doorgerekend zodat de miles op de teller gewoon km's waren :roll:
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vraagje over velgen

Bericht door Dakloos »

peer schreef: di 21 sep, 2021 15:56 Bij mijn 66 had ik dit zelfs doorgerekend zodat de miles op de teller gewoon km's waren :roll:
Dus hij kon maar 140 km/h ? :D :D
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Vraagje over velgen

Bericht door mymustang »

Mijn teller ging destijds achteruit😂
De snelheids meter ging correct, maar hij trok mijlen af ipv op :smart:
Heel bizar! Ik heb dan met 3D printing een spiegelbeeld van het plastic wormwiel in de teller laten maken... en voilá, hij telde op :lol:
Zelfs bij de mustang garage in België hadden ze dat nog nooit meegemaakt.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Vraagje over velgen

Bericht door peer »

Dakloos schreef: di 21 sep, 2021 16:47
peer schreef: di 21 sep, 2021 15:56 Bij mijn 66 had ik dit zelfs doorgerekend zodat de miles op de teller gewoon km's waren :roll:
Dus hij kon maar 140 km/h ? :D :D
Ergens wist ik dat deze opmerking ging komen :) Ik weet niet hoe hard hij kon maar ik reed nooit harder dan 120, dat vond ik hard genoeg ;)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vraagje over velgen

Bericht door sjirafje »

Dakloos schreef: di 21 sep, 2021 15:22
sjirafje schreef: di 21 sep, 2021 13:51 Ik heb 195/75 R14 onder mijn 65er. Geeft wel een afwijking in de snelheid op de teller (teller geeft te laag aan).
Die heb ik er ook onder liggen. Ik heb nagenoeg geen teller afwijking.
Goed mogelijk dat ik niet het juiste tandwieltje heb. Niet dat ik de teller echt gebruik. Om de snelheid af te lezen gebruik ik zo'n stand-alone gps metertje. Werkt alleen in de tunnel met traject controle niet :cop:
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Vraagje over velgen

Bericht door mymustang »

Weet er trouwens iemand een adresje waar zo'n steel styled met charcol inlet velgen te koop zijn aan wat betaalbare prijzen?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vraagje over velgen

Bericht door Gearz »

mymustang schreef: di 21 sep, 2021 17:18 Mijn teller ging destijds achteruit😂
De snelheids meter ging correct, maar hij trok mijlen af ipv op :smart:
Heel bizar! Ik heb dan met 3D printing een spiegelbeeld van het plastic wormwiel in de teller laten maken... en voilá, hij telde op :lol:
Zelfs bij de mustang garage in België hadden ze dat nog nooit meegemaakt.
Je hebt transmissies met de teller kabelingang aan de linkerkant van de bak behuizing en met de kabelingang aan de rechterkant van de bak behuizing.
De tandwielen draaien dan dus de ander kant op en zijn elkaars spiegelbeeld. Bijvoorbeeld van een toploader 4spd t.o.v. een C4 automaat.
Waarschijnlijk verklaard dat e.e.a. en heb je het tandwiel gehad wat bedoeld was voor ingang aan de andere zijde van de transmissie.
Meestal draait e.e.a binnen no time kapot en moet je het aandrijvende tandwiel op de uitgaande as van de bak vervangen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Vraagje over velgen

Bericht door mymustang »

Gearz schreef: wo 22 sep, 2021 19:53
mymustang schreef: di 21 sep, 2021 17:18 Mijn teller ging destijds achteruit😂
De snelheids meter ging correct, maar hij trok mijlen af ipv op :smart:
Heel bizar! Ik heb dan met 3D printing een spiegelbeeld van het plastic wormwiel in de teller laten maken... en voilá, hij telde op :lol:
Zelfs bij de mustang garage in België hadden ze dat nog nooit meegemaakt.
Je hebt transmissies met de teller kabelingang aan de linkerkant van de bak behuizing en met de kabelingang aan de rechterkant van de bak behuizing.
De tandwielen draaien dan dus de ander kant op en zijn elkaars spiegelbeeld. Bijvoorbeeld van een toploader 4spd t.o.v. een C4 automaat.
Waarschijnlijk verklaard dat e.e.a. en heb je het tandwiel gehad wat bedoeld was voor ingang aan de andere zijde van de transmissie.
Meestal draait e.e.a binnen no time kapot en moet je het aandrijvende tandwiel op de uitgaande as van de bak vervangen.

Michel.
Geen idee Michel.
Het is een gereviseerde c4 met de ingang aan de linkerzijde.
Ik zou dus niet kunnen zeggen waar het probleem zou zitten.
Je zou toch zeggen dat teller en km wijzer hetzelfde moet gaan. Nu ging de wijzer goed maar de teller achteruit, of de wijzer bleef tegen de aanslag maar dan ging de teller wel vooruit. Dus als dat is een raadsel. Als ik de kabel op een boormachine laat draaien dan is er geen verschil met als hij in de bak zit.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”