Paar vraagjes

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
eleanor
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 14:57
Locatie: Eijsden

Paar vraagjes

Bericht door eleanor »

Waar dient dit hendeltje voor (bij m'n vinger) en hoe moet het aangesloten worden? Het hangt er nu los en doelloos bij, het is een motorcraft 2100:
Afbeelding

En ik heb het gevoel dat aan de bovenkant en onderkant van de idler? arm iets ontbreekt:
Afbeelding
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Paar vraagjes

Bericht door Roel1957 »

Hetzelfde stangetje hangt aan mijn 2150 Motorcraft eveneens doelloos los.. en ontbreekt ook het vacuüm doosje.
Benieuwd naar reacties,
Groet
Roel
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Paar vraagjes

Bericht door Gearz »

De kickdownrod ontbreekt of zit niet gemonteerd op de eerste foto.

Afbeelding

Het "vacuum doosje" is een dashpot t.b.v. slow closing throttle adjustment, dit zit niet op alle 2V carbs gemonteerd en hangt af van type en bouwjaar.

Op de tweede foto ontbreken inderdaad enkele componenten van de idlerarm, deze is incompleet !

Afbeelding



Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Paar vraagjes

Bericht door Roel1957 »

Ok, dank.
Dus daar hoort de kickdown aan te zitten? Die zit nl. in mijn situatie anders werkend. Zal daar een afbeelding van proberen te uploaden.
Die ontbrekende dashpot hoort dan niet van toepassing op een '67 automaat ?

Gr.
Roel
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Paar vraagjes

Bericht door Dakloos »

Omdat je zegt dat je een Motorcraft carburateur hebt is deze niet origineel voor een 67'er en zal deze wel van een ander type Ford afkomen inclusief de hendeltjes. Het zal allemaal wel werken maar origineel (met een Autolite 2100) zat er een extra stang aan je gaspedaal mechanisme. Daaraan zat een afstelbare kabel naar je kick down aansluiting op je bak:

Afbeelding

Er zitten dan ook veel minder hendeltjes aan een '67 carburateur voor een Mustang:

Afbeelding

De dashpot werd alleen op carburateurs gekoppeld aan een automaat toegepast.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Paar vraagjes

Bericht door Roel1957 »

Bedankt voor deze heldere uitleg!
Inderdaad twijfelde ik aan de originaliteit in mijn setting.
Het betreft een '79 302 blok met 2150 carb.
Het werkt weliswaar allemaal prima.
Misschien nog advies ter upgrade van deze 2150, Edelbrock wellicht?

Groet,
Roel
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Paar vraagjes

Bericht door BullitTV »

Mijn auto is ooit omgebouwd van automaat naar handbak in de VS (toploader). Ik heb die dashpot nog wel op de carburateur zitten. In mijn geval 'remt' die het gaspedaal af als ik volledig gas los laat. Zonder dat ding drukt het gaspedaal anders zo ver terug dat de auto afslaat als ik me goed herinner.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Paar vraagjes

Bericht door peer »

TedVlemmings schreef: do 23 sep, 2021 09:09 Mijn auto is ooit omgebouwd van automaat naar handbak in de VS (toploader). Ik heb die dashpot nog wel op de carburateur zitten. In mijn geval 'remt' die het gaspedaal af als ik volledig gas los laat. Zonder dat ding drukt het gaspedaal anders zo ver terug dat de auto afslaat als ik me goed herinner.
Klopt, de volledige naam is ook en anti-stall dashpod en normaal alleen nodig voor een automaat om te voorkomen dat hij afslaat. Bij een handbak zou je dit niet nodig moeten hebben, maar het kan ook geen kwaad...
eleanor
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 14:57
Locatie: Eijsden

Re: Paar vraagjes

Bericht door eleanor »

Oei, als ik het zo bekijk mis ik nogal wat. Hoe zit die kick down rod eigenlijk bevestigd en wat doet ie?
@Gearz: op jouw foto kan ik niet zien waar die hendel naartoe gaat, de versnellingsbak?
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Paar vraagjes

Bericht door mymustang »

Je hebt modellen met een kabelbediening van het gaspedaal naar de versnellingsbak en je hebt er, zoals in mijn geval, met een vaste stang van de carburatorgashendel naar de versnellingsbak.
Als je aan het rijden bent op een wat laag toerental bijvoorbeeld en je accelereert, dan gaat de kickdown er voor zorgen dat je bak een versnelling lager gaat.
Beste merk je dat als je een brug of heuvel oprijdt, als je dan wat op het gas duwt dan gaat hij automatisch terugschakelen.
Als het geheel natuurlijk goed afgesteld staat.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Paar vraagjes

Bericht door Dakloos »

Kickdown werkt alleen als je het gaspedaal helemaal intrapt en is bedoeld om geforceerd terug te schakelen bijvoorbeeld bij inhalen.
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Paar vraagjes

Bericht door mymustang »

Dakloos schreef: zo 26 sep, 2021 10:29 Kickdown werkt alleen als je het gaspedaal helemaal intrapt en is bedoeld om geforceerd terug te schakelen bijvoorbeeld bij inhalen.
Klopt Erwin, ik bedoel dan ook als je een brug zou oprijden en je zit wat laag in toeren en je duwt het gas goed in dan gaat hij terug. Net als je iemand gaat inhalen. Als je al flink in de toeren zit, dan doet hij niets.
Je kan in principe ook zonder rijden want als je gewoon wat gas bijgeeft dan gaat het paard ook wel vooruit! :mrgreen:
eleanor
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 14:57
Locatie: Eijsden

Re: Paar vraagjes

Bericht door eleanor »

Ok helder.

Aan de versnellingsbak hangt inderdaad nog een kabeltje. Dan zal zoals al eerder gezegd is geworden de carburateur niet meer origineel zijn. Het "hendeltje" aan de carburateur blijft dan in mijn geval zonder functie. Moet nu alleen kijken of mijn gaspedaal combinatie geschikt is om het kabeltje van de kick down aan te bevestigen.
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”