Valve seal umbrella

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Valve seal umbrella

Bericht door mymustang »

Voor diegene die al eens aan de kleppen gewerkt heeft.
Je hebt de oilseal caps op de klepstang om de olie tegen te houden, maar er zit ook nog eens een zwart hoedje soort paraplu over de stang. Zijn deze echt nodig of kan je ook zonder rijden?
Bij mijn revisie zijn deze niet terug geplaatst.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Valve seal umbrella

Bericht door edgar »

Huh :?:

Kan je een foto plaatsen?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Valve seal umbrella

Bericht door mymustang »

Euh, dan moet ik de deksels eraf gaan halen.
Je hebt valve stem seals die in de kop zitten en dan heb je normaal van die zwarte hoedjes die je tussen de klepveer nog ziet zitten. Een soort van paraplu
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Valve seal umbrella

Bericht door peer »

Ik snap het ook niet zo goed ;)

Je hebt normaal alleen die zwarte hoedjes die onder de klepsteel gaan. Ik zou niet weten wat er dan met 'valve stem seals' bedoeld wordt want dit is de benaming van die zwarte hoedjes.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Valve seal umbrella

Bericht door stefke »

Afbeelding
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Valve seal umbrella

Bericht door mymustang »

peer schreef: do 16 sep, 2021 07:47 Ik snap het ook niet zo goed ;)

Je hebt normaal alleen die zwarte hoedjes die onder de klepsteel gaan. Ik zou niet weten wat er dan met 'valve stem seals' bedoeld wordt want dit is de benaming van die zwarte hoedjes.
Die hoedjes, laat ze ff paraplutjes noemen, die schuiven nog eens over de klepsteel en dan plaatst men de klepveer met de schotel.
Tussen de veer zie je die paraplutjes nog zitten.
De seals zelf zitten natuurlijk in het blok.
Dus vraag ik me af of je zonder die paraplutjes kan rijden of gaan de seals zelf daar sneller door lekken als die er niet bij op zitten?
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Valve seal umbrella

Bericht door stefke »

Technisch gezien kun je zonder seals rijden, echter zul je een hoger olieverbruik krijgen. Als dan ook eens de geleiders versleten zijn staat de straat blauw van de rook.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Valve seal umbrella

Bericht door mymustang »

stefke schreef: do 16 sep, 2021 15:50 Technisch gezien kun je zonder seals rijden, echter zul je een hoger olieverbruik krijgen. Als dan ook eens de geleiders versleten zijn staat de straat blauw van de rook.
Er zitten daar verschillende maten in, weet iemand welke inch maat hoedjes bij een standaard 302blok met standaard kleppen nodig is?
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Valve seal umbrella

Bericht door richard66coupe »

Ik zou zeggen dat als er al valve seals over de geleider zitten dat je er dan niet ook nog paraplu seals bij op moet zetten.
Deze seals hebben ook wel wat olie nodig om heel te blijven en ik vraag me af of dat goed gaat.

Origineel hadden ze geen valve seals over de geleiders, enkel paraplu seals die mee rijden met de klep steel zowel voor de inlaat als uitlaat kleppen.
Pas geleden heb ik ook mijn koppen ook laten reviseren en hadden ze bij de inlaat kleppen valve seals over de geleider geplaatst van het type 2 in bovenstaand plaatje. Dit werkt vooralsnog goed en zijn zogenaamde retrofit seals. Je hoeft de geleiders niet te bewerken hiervoor, wellicht heb jij die ook.

Enkel paraplu seals zijn mijns inziens ook prima voor een standaard blok, nooit problemen mee gehad.
De kleppen die ik heb zijn zo'n 8,75mm.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Valve seal umbrella

Bericht door peer »

Ok, nu begin ik het ook te begrijpen :roll:

Je hebt andere seals dan standaard en vraagt je af of de standaard er ook nog op moeten. Als ik het goed begrijp dan zitten deze seals aan de binnenkant (blok zijde) van de kop/klep dus ook niet demonteerbaar vanuit de kleppendeksel?

Dit heb ik nog nooit gezien, gebruikt of zelfs van gehoord en ik reviseer toch al 18 motorblokken van verschillende merken nieuw en oud :shock:
Dus misschien begrijp ik het weer verkeerd :smart:
Laatst gewijzigd door peer op vr 17 sep, 2021 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Valve seal umbrella

Bericht door Gearz »

Ik vermoed dat er hier verwarring heerst tussen valve seaTs en valve seaLs , het scheelt maar 1 letter maar het betreffen twee totaal verschillende onderdelen van de kleppentrein.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Valve seal umbrella

Bericht door mymustang »

Oké. De blinde mol heeft dus niet goed gekeken. De man die de koppen gereviseerd heeft, had de valve seals ,zoals op de foto hierboven, niet gebruikt en heeft dus de zwarte hoedjes geplaatst. Als die mee op en neer gaan met de kleppen dan vraag ik me af hoe die de olie tegenhouden naar de klepgeleiders?
Telkens de klep dicht gaat en dus omhoog komt, gaat er toch nog olie richting geleider of houden die toch voldoende tegen?
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Valve seal umbrella

Bericht door richard66coupe »

Alleen die zwarte hoedjes (umbrella) voldoen naar mijn mening prima.
Het is origineel ook zo. Tuurlijk zal er wel een keer wat olie mee de geleider in gaan maar dit is niet noemenswaardig en ook niet verkeerd voor een beetje smering. Het is echt niet zo dat het constant blauw rookt oid.
Als je je blok gaat opvoeren en geregeld veel toeren wil gaan draaien zijn die andere type seals wel beter.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Valve seal umbrella

Bericht door mymustang »

richard66coupe schreef: zo 26 sep, 2021 19:59 Alleen die zwarte hoedjes (umbrella) voldoen naar mijn mening prima.
Het is origineel ook zo. Tuurlijk zal er wel een keer wat olie mee de geleider in gaan maar dit is niet noemenswaardig en ook niet verkeerd voor een beetje smering. Het is echt niet zo dat het constant blauw rookt oid.
Als je je blok gaat opvoeren en geregeld veel toeren wil gaan draaien zijn die andere type seals wel beter.
Dat is dan een geruststelling. Ik wil er gewoon mee toeren, geen autosnelweg toestanden. Al snap ik niet direct het nut ervan als ze toch maar gewoon mee op en neer gaan met de kleppen. Maar ze zitten erop en dat telt.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Valve seal umbrella

Bericht door peer »

Ze werken toch echt ;) haal ze er anders maar eens af :lol:

Er zijn verschillende filmpjes op youtube die enigsinds uitleggen hoe het werkt, maar het voorkomt echt olie verbranding.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”