:( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Moderator: Shelby GT-H
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Klopt volledig!
De GROTE REDEN waarom ik bij mij de hele boom eruit gehaald heb.
Ik heb zelfs de kabelboom in de motorruimte eruit gehaald.
Ik heb, voor zover ik kon, alles terug via origineel schema aangesloten. Enkel de pink wire is er van tussen omdat er een petronix II insteekt en bijhoorende bobijn. De rest is volgens kleur en aansluiting. Enkel aan mijn stuur heb ik een wijziging van stekker en sturing claxon. Massa gestuurde relais van de claxon nu en niet meer spanning op de knop.
Ik zou hem zoveel mogelijk terug aansluiten volgens de schema's. Als je dan nog eens een probleem hebt, dan kan je makkelijker uitmeten.
De GROTE REDEN waarom ik bij mij de hele boom eruit gehaald heb.
Ik heb zelfs de kabelboom in de motorruimte eruit gehaald.
Ik heb, voor zover ik kon, alles terug via origineel schema aangesloten. Enkel de pink wire is er van tussen omdat er een petronix II insteekt en bijhoorende bobijn. De rest is volgens kleur en aansluiting. Enkel aan mijn stuur heb ik een wijziging van stekker en sturing claxon. Massa gestuurde relais van de claxon nu en niet meer spanning op de knop.
Ik zou hem zoveel mogelijk terug aansluiten volgens de schema's. Als je dan nog eens een probleem hebt, dan kan je makkelijker uitmeten.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Okee, vanaf hier is het vooral oplossen dus. De pink wire zit nog aan het contactslot en gaat naar een connector waar ook een rood/bruine aan zit (vlgs het schema 16B red/green, maar de originele en verkleuring na 53 jaar mag ). Die rood/bruine gaat NIET meer naar de bobine (de oorspronkelijke bestemming) maar naar een nieuwe zekering. Als ik die verbinding loshaal en het contact aanzet, hoor ik de klik in het vooronder niet meer. Is dat de klik van het startrelais of iets anders?
We komen er uiteindelijk uit hè
(Overigens meet ik 12V achter de pink wire. Ik dacht dat dit minder zou moeten zijn? Mss alleen maar goed, ik heb ook een Pertronix + Flamethrower)
We komen er uiteindelijk uit hè
(Overigens meet ik 12V achter de pink wire. Ik dacht dat dit minder zou moeten zijn? Mss alleen maar goed, ik heb ook een Pertronix + Flamethrower)
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
De klik is een relais... waarschijnlijk loopt er dan ook een verbinding ook nog een verbinding van daar naar pin 86 of er zit nog ergens anders een 2e relais verstopt? Of je plaatje klopt niet.
Maar als het goed is hoor je het 'start' relais niet als je het contact in de 'on' start zet. Die zou je alleen moeten horen als je doordraaid naar de 'start' in het contact.
Maar als het goed is hoor je het 'start' relais niet als je het contact in de 'on' start zet. Die zou je alleen moeten horen als je doordraaid naar de 'start' in het contact.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Kom een ´oor´ tekort en kan dus niet goed lokaliseren waar de klik vandaan komt. Het zou heel goed kunnen dat dit een van de relais van de LPG installatie is. Als dat zo is rest eigenlijk alleen de vraag hoe we de prik weer op de bobine krijgen. De aansluiting volgens het laatste plaatje van het relais lijkt onlogisch en is mogelijk ook niet zo geweest (maar waarop was 'ie wél aangesloten dan?!).
Stel dat ik ergens 12 volt vandaan hengel, achter het contact uiteraard, en die met een separate zekering (7 AMP?) direct op de bobine+ aansluit, klinkt dat ok of wordt dat vuurwerk?
Stel dat ik ergens 12 volt vandaan hengel, achter het contact uiteraard, en die met een separate zekering (7 AMP?) direct op de bobine+ aansluit, klinkt dat ok of wordt dat vuurwerk?
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Ah je hebt ook nog LPG, daar zitten ook vast nog extra draadjes voor en maakt het niet makkelijker. Mogelijk dat er daarom zo geknutseld is met relais. Dan wordt het wel een stuk lastiger om vanuit mijn stoel advies te geven
De 12V vanuit het contact naar de bobine is normaal niet gezekerd. Ik zou de pink wire bij het contact aftakken en een kabel erlangs leggen tot de 3 polige connector en aansluiten op roodgroen (vanuitgaande dat die nog altijd onder de motorkap naar de bobine loopt) Dan zou deze in ieder geval weer moeten starten. Alleen weet ik niet of je lpg systeem ook een verbinding moet hebben naar de ontsteking (dit inverband met veiligheid ofzo)
De 12V vanuit het contact naar de bobine is normaal niet gezekerd. Ik zou de pink wire bij het contact aftakken en een kabel erlangs leggen tot de 3 polige connector en aansluiten op roodgroen (vanuitgaande dat die nog altijd onder de motorkap naar de bobine loopt) Dan zou deze in ieder geval weer moeten starten. Alleen weet ik niet of je lpg systeem ook een verbinding moet hebben naar de ontsteking (dit inverband met veiligheid ofzo)
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Die draad rood/groen kwam dus van dat bewuste relais. Omleggen naar een ander punt lijkt me niet zo ingewikkeld. Even zien of aftakken enigszins te doen is of dat ik een andere 'donor' kan vinden.
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Het lijkt erop dat de oorspronkelijke rood/bruin een nieuwe bestemming heeft gekregen, namelijk de LPG installatie, en dat voor de bobine een alternatief is bedacht. Hoe dát eruit zag en wat de gedachte erachter was, dat weet alleen de goede Heer waarschijnlijk.
Het leek me aardig om eerst de oorspronkelijke verbinding rood/bruin, nu gezekerd maar dat even losgehaald, terug op de bobine te zetten. Nu wordt het toch weer interessant. Ik houd dan ca. 3,5 volt over. Dus: bij geschakeld contact meet ik 12 volt op de draad, verbind ik die met de bobine dan verlies ik driekwart daarvan.
Wat kunnen oorzaken zijn?
Het leek me aardig om eerst de oorspronkelijke verbinding rood/bruin, nu gezekerd maar dat even losgehaald, terug op de bobine te zetten. Nu wordt het toch weer interessant. Ik houd dan ca. 3,5 volt over. Dus: bij geschakeld contact meet ik 12 volt op de draad, verbind ik die met de bobine dan verlies ik driekwart daarvan.
Wat kunnen oorzaken zijn?
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Een brainwave leverde niet de verrassing waarop gehoopt (tja, small brain... ) maar wel een nieuw inzicht:
de 'drop' in voltage ontstaat door de verbinding tussen bobine en de verdeelkap (Pertronix electronische ontsteking).
Dus: sec op de bobine komt 12V, verbind je ook de + naar de verdeelkap dan lekt driekwart weg . Is dat verklaarbaar, bv. door de werking van het systeem of is dat niet goed?
de 'drop' in voltage ontstaat door de verbinding tussen bobine en de verdeelkap (Pertronix electronische ontsteking).
Dus: sec op de bobine komt 12V, verbind je ook de + naar de verdeelkap dan lekt driekwart weg . Is dat verklaarbaar, bv. door de werking van het systeem of is dat niet goed?
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Ik zou het een keer moeten meten, maar het zou mogelijk kunnen komen door de positie van de rotor. Mogelijk staat de motor op 'ontsteken' dus gesloten en is dit de doorbrand beveiliging. (vroeger in de contactpunt wereld branden je contactpunten door als je het contact aan hebt, motor niet lopend en de positie staat in ontsteken, dit is de hoofd reden waarom er een ACC stand bestaat op het contact. de Pertronics 1 kan hier trouwens ook niet tegen en kan ook doorbranden, de 2 heeft een beveiliging)
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Nou! Even de verdeelkap los en .... zie de video op Facebook. Het lijkt erop dat dit wel aardig klopt, eens?
Dus: de voorlopige verbinding gemaakt en even geobserveerd.
1. Wat me opvalt is dat de pink wire best warm wordt. Is ook dat organiek (=de functie/werking van die weerstandsdraad) of mag dat niet?
2. Nu de rood-bruin voor zowel de prik naar de LPG zorgt als voor de bobine, beide apart gezekerd, hoor ik het relais van de LPG installatie niet meer. Op zich mss logisch omdat er nu kennelijk 3,5V op staat ipv 12V. Zou dat de reden geweest zijn om dat circuit alleen voor de LPG te gebruiken en de bobine via een andere ludieke oplossing? Ik durf nog niet goed te starten ("just flip the freakin' switch and see where it leads from there!") maar mss is de onderbreking van 12V naar 3,5V veel te kort om het relais te laten schakelen en dus werkt het gewoon?
Dus: de voorlopige verbinding gemaakt en even geobserveerd.
1. Wat me opvalt is dat de pink wire best warm wordt. Is ook dat organiek (=de functie/werking van die weerstandsdraad) of mag dat niet?
2. Nu de rood-bruin voor zowel de prik naar de LPG zorgt als voor de bobine, beide apart gezekerd, hoor ik het relais van de LPG installatie niet meer. Op zich mss logisch omdat er nu kennelijk 3,5V op staat ipv 12V. Zou dat de reden geweest zijn om dat circuit alleen voor de LPG te gebruiken en de bobine via een andere ludieke oplossing? Ik durf nog niet goed te starten ("just flip the freakin' switch and see where it leads from there!") maar mss is de onderbreking van 12V naar 3,5V veel te kort om het relais te laten schakelen en dus werkt het gewoon?
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Even voor de duidelijkheid: meet je spanning t.o.v. massa?
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
zijn er andere dan?
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Inderdaad, wat je laat zien in het filmpje is normaal als je de plus en min van de bobine meet. Maar voor de 12v meeting op de bobine mag je de min van de bobine niet gebruiken maar moet je de zwarte kabel van de multimeter op de - van de accu leggen (of een blank chassis deel).
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Ah zo ja. De min is op de massa (-pool accu), niet op de coil.
Iedere dag is een schooldag