:( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Dakloos »

Met een relais kun je met relatief weinig vermogen (spanning/stroom) een veel groter vermogen schakelen (over een willekeurig aantal contacten) en dat ook nog eens een keer galvanisch gescheiden.

En mensen,er loopt STROOM door een draad en er staat SPANNING over de accupolen: https://natuurwetenschappen.nl/2003/09/ ... en-stroom/
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

:ok: hij zal het wel begrijpen. Er loopt water door de beek en als je erin valt ben je nat! Maar het blijft water. :lol:
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

mymustang schreef: do 02 sep, 2021 15:27 Met een relais kan je een meer constante spanning doorlaten.
peer schreef: do 02 sep, 2021 16:17 1 van de hoofdreden om een relais te gebruiken is dat daar veel meer vermogen doorheen kan. Typisch iets wat je bijvoorbeeld voor je lampen gebruikt als je een upgrade doet naar betere lampen. Maar voor je ontsteking is het in mijn ogen eerder een slecht idee. Je wil zo min mogelijk componenten naar je ontsteking. Ik zou het er zelf tussenuit halen.
:up: Prima uitleg heren, ik snap ´m. Om een kapot relais uit te sluiten de polen even wezen doormeten. Op één pool 12V (88), de rest plat. Dus op zoek naar de voeding die het andere circuit 'aan' zet. Kon ik niet vinden, de draad verdwijnt ergens in een cluster en komt daar niet meer uit. Donker geworden ook dus morgen verder met die klus. Om die relais-check uit te voeren even de spanning doorgelust. Toen het volgende scenario:
ondersteboven met de beentjes buiten boord, een paar handen te kort om alles vast te houden, slecht licht op de multimeter, etc. en dán even doorlussen. UCH! Handbak natúúrlijk in de versnelling want daar had m'n hoofd 'm tenslotte ingedrukt :oops:
Het blijkt dus niet het circuit richting de bobine te zijn maar naar de startmotor. Het wordt een interessant verhaal 8)

[update 3-9]
Het proces van draadjes nalopen gaat verder. De logica van sommige verbindingen ontgaat mij maar dat heeft vnl te maken met mijn ontwetendheid vrees ik. Eén brain wave kwam zojuist boven drijven: Ik heb de drie connectoren van het dashboard ontkoppeld (anders is de werkruimte precies nul). Kan dat invloed hebben op spanning elders in het circuit? Dus dat vanuit het dashboard andere 'systemen' worden gevoed, of is dat alleen een verbruiker? De light switch zit wel gewoon op z'n plek.
Iedere dag is een schooldag
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

Je hebt natuurlijk een ander jaartal van mustang dan ik.Het zou best kunnen dat je verbindingen onderbreekt hierdoor. Ik heb destijds ook een tijd gezocht achter een probleem met de interieurverlichting. Ik dacht altijd dat de spanning van de lichtstekker kwam, blijkt dat die toch van het fuseblokje ergens onderweg een koppeling maakte.
Ik zeg het je, er is misschien al zoveel met die wagens gebeurd, dat îk toen besloot om de hele kabelboom na te kijken en volgens schema te volgen en herstellen.
Dat onder een dashboard! Zo lenig ben ik nu ook niet meer en je hebt er weinig zicht en licht!
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

Vanuit het contactslot komt een rood-paarse draad, in het schema red-blue, die met de voeding van dat relais te maken heeft. In het schema lees ik dat dit tbv de neutral switch for automatic transmission is. Ik heb echter een handbak, wat doet die rood-blauwe dan? Komt er dan direct spanning vanaf het startrelais?
Iedere dag is een schooldag
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

De red/bleu gaat van het contactslot naar de s- side startrelais. Bij een automaat zorgt de safety neutral switch ervoor dat je dus niet kan starten als hij niet in vrij of park staat.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

Zeg je daarmee dat het contactslot / de red-blue de S-terminal van het startrelais voedt of andersom?

Als ik het contact aan zet, moet ik dan spanning op de red-blue aantreffen (en daarmee op het de S-terminal) of tref je daar alleen spanning als je de sleutel verder doordraait (en dus start)?
(Of staat er altijd al spanning op die terminal, gaat de stroom dus andersom en wordt een ander circuit gevoed achter de S van het contactslot? :oops:)

Ik lees het schema als: vanaf geel komt de spanning op het contactslot (B), deze voedt A, C, S en PO. Klopt dat?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door peer »

Op de red-blue die naar het startrelais loopt staat inderdaad alleen spanning als je de sleutel helemaal door draaid. Dit is het signaal dat de startmotor rond moet gaan.
Als je het contact gewoon op 'on' hebt staan moet daar geen spanning op staan! zou dat wel zijn draaid je startmotor constant. En dat gaat niet heel lang goed ;)

Geel (21) is inderdaad de voeding naar het contact.
Van daar heb je normaal
1. De pink wire die naar het schutbord loopt en daar verder gaat rood groen
2. groen rood die naar de regulator gaat
3. rood blauw naar het start relais
4. blauw groen die de zekeringenkast loopt (weet even niet waar die vervolgens heen gaat)
5. een dikke zwar groen die ook naar de zekeringenkast loopt (deze voed alle lampen en acc)

Sleutel in stand ACC (naar links) is spanning op 5
Sleutel in stand ON is spanning op 1,2,4,5
Sleutel in stand 'start' is spanning op 3 (ik weet even niet of 1,2,4,5 ook doorvervonden blijven in stand 3, volgensmij niet want de radio valt normaal uit tijdens starten)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door edgar »

peer schreef: di 07 sep, 2021 14:48 Als je het contact gewoon op 'on' hebt staan moet daar geen spanning op staan! zou dat wel zijn draaid je startmotor constant. En dat gaat niet heel lang goed ;)
Bij zo'n plug-in hybride auto draait de elektromotor toch ook de hele tijd mee. :lol:

(grapje heren) (en dames)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

Zoals Peer zegt" red/bleu spanning als je de sleutel omdraait".
Als het contact aanstaat, dan zou je op de I-side relais spanning moeten meten en op de + bobijn.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

Mja, en dat is dus niet het geval (=geen spanning op de Bobine+ bij stand "I").

Ik heb het relais circuit enigszins kunnen ontrafelen maar snap de gedachte erachter niet. Wat ik eruit 'lees', maar graag jullie mening, is dat bij stand S het relais de schakeling open zet waarbij vanuit 'Geel' directe 12V spanning op de bobine+ komt. Dat is mss niet onlogisch. Wat die Blue/Red daarbij doet is me een raadsel. Voor wat ik kan volgen is dat het geen verbinding/aansluiting maakt (loos dus).
Wat het bizar maakt: ik heb aan de verbindingen zelf niets veranderd (denk ik), maar nu krijgt de bobine dus geen spanning (meer) bij stand "I".

Image
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door peer »

Ik snap eigenlijk niet dat je het relais er nog steeds tussen hebt. Het hoort er niet, kan alleen maar extra problemen geven en is zelfs in een werkende staat een slechtere verbinding naar de ontsteking dan de originele manier.

Waarom niet de puzzel eruit halen en aansluiten zoals het hoort? Nu blijft het alleen maar gokken hoe alles aangesloten is en je kan niet meer vertrouwen op schema's en kleuren.

Wil je persee het zo houden, dan moet je het buiten dit relais zoeken, als op pin 86 rood/blauw zit dan is dit een relais voor het start circuit en heeft het niets te maken met de 'on' stand van het voeden van de bonbine.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

Je hebt zonder meer gelijk en het enige dat telt is dat het circus werkt. Echter, dat deed het ook en ik probeer te snappen waarom dit voorheen veranderd is, zodat ik niet niet verder verslechter.
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door peer »

Ik zou vanuit de bobine zoeken. Ergens moet een kabel afsplitsen naar 2 kabels. 1 is de constante voeding (met contact aan) en de andere is de voeding tijdens starten.
Degene tijdens het starten lijkt me de roodbruin. De andere zou via de pink wire moeten lopen tenzij je een upgrade hebt op de bobine. Dan is de pink wire er tussenuit en dan is het zoeken.

Puur een gok, het zou natuurlijk de blauw/rood (die aan pin 87 hangt) kunnen zijn die nu nergens heen lijkt te lopen. Als dit de kabel is die 'de pink wire moet overrulen' dan is dit mogelijk je probleem. Maar dan zit je electra wel heel raar (lees 'slecht') in elkaar want dit is niet de plek om het af te takken. Als er namelijk vanuit het contact 12V+ wordt gezet op blauw/rood (die aan pin 87 hangt) dan heb je via rood/bruin 12V op je bobine.

Mogelijk heb je die kabel ergens perongeluk los getrokken, wat veel amerikanen doen is namelijk zo'n kabel gewoon in de zerkeringen kast erbij steken.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door peer »

Hamster schreef: do 09 sep, 2021 10:56 Je hebt zonder meer gelijk en het enige dat telt is dat het circus werkt. Echter, dat deed het ook en ik probeer te snappen waarom dit voorheen veranderd is, zodat ik niet niet verder verslechter.
Dit soort dingen moet je niet willen proberen te snappen bij een auto van 55 jaar oud ;) in die 55 jaar hebben er veel mensen geknutseld, hebben er veel spullen in gezeten die er nu niet meer inzitten enz. Misschien heeft er ooit een speciale (msd?) ontsteking ingezeten of iets anders wat geschakeld moest worden op een andere manier en is dat er voor verkoop weer uitgehaald of is het ooit stuk gegaan en hebben ze alles maar doorverbonden. Hier kom je met terugwerkende kracht nooit meer achter.

Voorbeeld:
Ik heb me ooit rot gezocht naar een probleem met electra waarbij er op de oliedruk een sensor zat die naar achter liep. Die kabels werden ook weer doorverbonden enz. Pas later (toen ik alles eraf gehaald had en aan en andere mustang bezig was) kwam ik erachter wat het was. Namelijk een switch voor een electrische pomp die er voor zorgde dat de electrische pomp afsloeg als de oliedruk wegviel. Dit was een beveiliging voor bijvoorbeeld een ongeval. Maar die mustang had al lang geen electrische pomp meer dus die sensor zat er voor niets...
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”