:( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Moderator: Shelby GT-H
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Ja, dan kan die vervallen.
Aan de andere kant; het is een korter en directer pad naar je bobine. Kan net dat beetje verschil maken als je een keer ver moet doorstarten en je boordspanning erg laag wordt.
Aan de andere kant; het is een korter en directer pad naar je bobine. Kan net dat beetje verschil maken als je een keer ver moet doorstarten en je boordspanning erg laag wordt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Nu kan hij dienen om de choke te sturen. Kabel is dik genoeg en daar had ik toch nog geen lijn voor liggen en kan ik gelijk massa nemen ook.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
De I gebruiken voor de choke? of lees ik het verkeerd?
Je kan de I niet gebruiken voor je electrische choke, die is alleen een paar seconden 'hot' als je aan het starten bent, de choke moet constante 12V hebben vanuit het contact.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Maar er vertrekt een constante 12v want de pink wire is er niet meer.
Achter de connector splits die naar I en naar de bobijn. Als ik dan start heb ik alsnog een sterke stroom naar de bobijn, mocht er spanningsval zijn door het starten,eens gestart kan de choke toch stroom krijgen van het contactslot dat 12v levert want geen pink wire betekent toch 12v.
Klopt toch of niet?
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Misschien begrijp ik je verkeerd.
Met de bruine draad aangesloten op de I staat er via het contact 12V op de bruine draad. Haal je die los (of zit die niet aangesloten omdat je die niet nodig hebt met zonder pink wire) dan staat er geen 12V op de I van het start relais met contact aan. Alleen tijdens starten.
Dus heb je 'alleen' de choke op de I dan werkt het niet, heb je nog altijd de bruine draad op de I dan werkt het wel, echter wordt dit overal afgeraden. In de beschrijving van je carb staat ook dat je de choke overal mag aansluiten behalve van het ontstekings circuit. via de I met de bruine draad zit je alsnog op het ontstekings circuit. Ik snap dat het makkelijk is (ik heb dit zelf ook gedaan op 1 van mijn auto's) maar het wordt door de makers van de carb/choke sterk afgeraden. Ik zou eigenlijk eerlijk gezegd niet weten waarom het eigenlijk afgeraden wordt.
Met de bruine draad aangesloten op de I staat er via het contact 12V op de bruine draad. Haal je die los (of zit die niet aangesloten omdat je die niet nodig hebt met zonder pink wire) dan staat er geen 12V op de I van het start relais met contact aan. Alleen tijdens starten.
Dus heb je 'alleen' de choke op de I dan werkt het niet, heb je nog altijd de bruine draad op de I dan werkt het wel, echter wordt dit overal afgeraden. In de beschrijving van je carb staat ook dat je de choke overal mag aansluiten behalve van het ontstekings circuit. via de I met de bruine draad zit je alsnog op het ontstekings circuit. Ik snap dat het makkelijk is (ik heb dit zelf ook gedaan op 1 van mijn auto's) maar het wordt door de makers van de carb/choke sterk afgeraden. Ik zou eigenlijk eerlijk gezegd niet weten waarom het eigenlijk afgeraden wordt.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Als je de choke aansluit op het ontstekingscircuit loopt ook die stroom door de pink wire! Daarom wordt het afgeraden vermoed ik. Ga ff uit van de originele situatie
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Met een pink wire zou ik het natuurlijk niet doen.
Nu zit de bruine draad, die splitst naar de bobijn, nog op de i-side. Hij is voldoende dik om de bobijn + te voeden en de choke. Bij het starten krijg ik dan toch nog voldoende spanning via het relais omdat de afstand van het relais naar bobijn korter is dan van het contactslot.
Nadien kan het systeem toch gewoon overnemen of is er dan zo'n stroomafname van de choke dat de bobijn te weinig voeding gaat krijgen? Een andere uitleg waarom men het zou afraden zou ik niet direct begrijpen.
Desnoods verleg ik de lijn van de choke apart. Het leek me gewoon een mooie korte weg om van de choke een kabeltje te leggen naar de relais en daar gelijk massa te nemen.
Nu zit de bruine draad, die splitst naar de bobijn, nog op de i-side. Hij is voldoende dik om de bobijn + te voeden en de choke. Bij het starten krijg ik dan toch nog voldoende spanning via het relais omdat de afstand van het relais naar bobijn korter is dan van het contactslot.
Nadien kan het systeem toch gewoon overnemen of is er dan zo'n stroomafname van de choke dat de bobijn te weinig voeding gaat krijgen? Een andere uitleg waarom men het zou afraden zou ik niet direct begrijpen.
Desnoods verleg ik de lijn van de choke apart. Het leek me gewoon een mooie korte weg om van de choke een kabeltje te leggen naar de relais en daar gelijk massa te nemen.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Ik denk dat Erwin gelijk heeft dat de fabrikanten ervan uitgaan dat de pink wire nog aanwezig kan zijn en dat je dan misschien wel onvoldoende spanning bekomt om zowel choke als bobijn te voeden. Anders dan buiten het starten, zou ik niet weten waarom het systeem onvoldoende spanning zou leveren aan beide componenten.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Ik hoop dat Hamster nog mee is, want ik ben dit topic bijna aan het overnemen!
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Het is natuurlijk niet ´mijn topic´, iedere posting behoort aan het collectief.
Mijn zoektocht lag kort stil maar net weer even moed verzameld en domweg de motor gestart op LPG. Wat denk je, het circus loopt gewoon. Als de brandweer met de voltmeter naar het vooronder: op de bobine+ staat pakweg 6V. Tijdens het draaien dus.
Dat lijkt een bevestiging dat ik de twee circuits separaat van 12V moet voorzien maar moet nog bedenken hoe precies.
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
De afgelopen twee weken in fragmenten aan de ´queeste´ gewerkt. Ik kan niet zeggen dat ik er helemaal uit ben maar het circus loopt en daar houd ik het voor nu even bij tot aan de periode dat het weer boven de 15 graden komt. Eén vraag nog voor dit moment: in de kabelboom bevindt zich nog een ongebruikte gele connector met drie uitgangen. Volgens het schema wordt deze gebruikt voor de Tilt Wheel (wat is dat?) en de Rear Window Defogger. Ik vermoed dat ik dat laatste toch maar niet ga installeren op mijn convertible , dus die connector zou ik kunnen 'misbruiken' voor een andere verbruiker, zoals de LPG installatie of de bobine. Is dat een slim idee of sla ik de plank vrolijk mis?
Iedere dag is een schooldag
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Als je een gewone "verbruikers" circuit gebruikt voor je bobine krijg je problemen met starten. Dat circuit wordt tijdens starten namelijk onderbroken
Altans, bij ons 65-66ers wel in ieder geval.
Altans, bij ons 65-66ers wel in ieder geval.
66 coupe aut. V8 in progress
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Scheiden lijkt me geen slecht idee dus.
KAN IEMAND MIJ HELPEN AAN een (of een paar) van die 'mannetjes' (stiftjes), die in de gele connector passen (zie het openingsbericht), al dan niet voorzien van een stuk draad? Gewoon in een envellop rollen en aan de postduif meegeven. Schade wordt vanzelfsprekend vergoed.
Connector eraf knippen kan altijd nog maar eerst maar 's zien of dit de ultieme oplossing biedt.
KAN IEMAND MIJ HELPEN AAN een (of een paar) van die 'mannetjes' (stiftjes), die in de gele connector passen (zie het openingsbericht), al dan niet voorzien van een stuk draad? Gewoon in een envellop rollen en aan de postduif meegeven. Schade wordt vanzelfsprekend vergoed.
Connector eraf knippen kan altijd nog maar eerst maar 's zien of dit de ultieme oplossing biedt.
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Mocht niemand ze hebben liggen; volgens mij heten ze bullet connectors, maar die bestaan in veel verschillende maten. Dus even de schuifmaat er bij houden voor je gaat bestellen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm