Hallo,
De stuurbekrachtigingspomp van mijn wagen heeft jarenlang niet gedraaid en er heeft ook jarenlang geen olie in gezeten. De pomp heb ik met de hand proberen te bewegen en deze draaide stroef. Onlangs eraan toe gekomen om de pomp te vullen met olie en te testen. Nu draait ie vrijwel niet meer stroef en maakt ook geen raar geluid. Echter de stuurbekrachtiging werkt niet. De pomp is uit elkaar gehaald en ik kan geen duidelijke sporen van slijtage zien. Hoe kan ik testen of deze pomp nog voldoende druk opbouwt? Overigens is de rest van de stuurinrichting volledig nieuw.
Stuurbekrachtigingspomp
Moderator: Shelby GT-H
Stuurbekrachtigingspomp
Gr,
Ruud
'67 Mustang V8 coupe
Ruud
'67 Mustang V8 coupe
- richard66coupe
- Berichten: 471
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: Stuurbekrachtigingspomp
Hallo,
Ik heb geen ervaring hoe je de druk kan testen maar ik denk dat er wel drukmeters voor bestaan. Misschien eens kijken bij een hydrauliek boer. Wat ik wel weet is dat de pressure valve weleens blijft hangen bij deze pompen. Zelf heb ik het al 2 x gehad bij een gereviseerd exemplaar. Als je de pomp loshaalt en de behuizing loshaalt zit er achterop een druk regelaar die bij te hoge druk de vloeistof aflaat in het reservoir. Dit wordt geregeld door een klein zuigertje die terug wordt gedrukt door een veer. In mijn geval bleef deze steken vanwege een metaal braampje. Dit schoot er meteen tussen uit toen ik hem eerst verder indrukte en daarna los liet. Daarna geen probleem meer gehad. Dit zou je nog eens kunnen proberen.
Ik heb geen ervaring hoe je de druk kan testen maar ik denk dat er wel drukmeters voor bestaan. Misschien eens kijken bij een hydrauliek boer. Wat ik wel weet is dat de pressure valve weleens blijft hangen bij deze pompen. Zelf heb ik het al 2 x gehad bij een gereviseerd exemplaar. Als je de pomp loshaalt en de behuizing loshaalt zit er achterop een druk regelaar die bij te hoge druk de vloeistof aflaat in het reservoir. Dit wordt geregeld door een klein zuigertje die terug wordt gedrukt door een veer. In mijn geval bleef deze steken vanwege een metaal braampje. Dit schoot er meteen tussen uit toen ik hem eerst verder indrukte en daarna los liet. Daarna geen probleem meer gehad. Dit zou je nog eens kunnen proberen.
Re: Stuurbekrachtigingspomp
Ok merci, ik ga het proberen.
Ik heb een revisiesetje binnengekregen dat ik in ieder geval ook ga monteren.
Heb je enig idee of zo'n pomp los van de v-snaar met de hand soepel met ronddraaien?
Ik heb een revisiesetje binnengekregen dat ik in ieder geval ook ga monteren.
Heb je enig idee of zo'n pomp los van de v-snaar met de hand soepel met ronddraaien?
Gr,
Ruud
'67 Mustang V8 coupe
Ruud
'67 Mustang V8 coupe
Re: Stuurbekrachtigingspomp
Iets weerstand moet je wel voelen bij het ronddraaien. Die van mij vond ik te veel herrie maken dus heb ik 'm vervangen door een nieuw(!) exemplaar en ook die maakt af en toe een geluid van heb ik jou daar .
Gebruik het juiste gereedschap als je de poelie wilt verwijderen, niet met een normale poelietrekker!!
Gebruik het juiste gereedschap als je de poelie wilt verwijderen, niet met een normale poelietrekker!!
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- richard66coupe
- Berichten: 471
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: Stuurbekrachtigingspomp
Wat weerstand heeft ie wel. Dit wordt dan in verhouding minder als je hem wat harder rond draait met olie er in.
Re: Stuurbekrachtigingspomp
Het is opgelost.
Het probleem was een tekort aan olie. Het systeem is volledig gevuld en de stuurbekrachtiging werkt nu perfect. Geen enkel geluid en het stuur is met 1 vinger rond te draaien.
Het probleem was een tekort aan olie. Het systeem is volledig gevuld en de stuurbekrachtiging werkt nu perfect. Geen enkel geluid en het stuur is met 1 vinger rond te draaien.
Gr,
Ruud
'67 Mustang V8 coupe
Ruud
'67 Mustang V8 coupe