Radiator oververhit en gesprongen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
RonCuijpers
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 17 apr, 2020 20:26
Locatie: limburg

Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door RonCuijpers »

Weet iemand mijn radiator had een gat in e naad en lekte koelvloeistof en ook een slang en pakking was kapot te veel druk waar kan dat aan liggen
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door sjirafje »

Koppakking?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
RonCuijpers
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 17 apr, 2020 20:26
Locatie: limburg

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door RonCuijpers »

Hoe kan ik dat controlen want we hadden 200km gereden was niks en terug ook niks gemerkt dag erna keek was radiror nat temp was niet overhit geraakt
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door Big_fun_58 »

... en een gescheurde kop, gescheurde cilinder, koppakking(en) verkeerd gemonteerd, hotspots/blokkade in vloeistofstroom (bijv naar binnen geslagen oude vriesdoppen), verkeerde waterpomp, pompwaaier draait niet goed, vloeistofkanalen in de kop komen niet overeen met de kanalen in het blok, stoomgaten in blok niet doorverbonden, thermostaat kapot, onderste waterslang klapt dicht na gasgeven, binnenvoering onderste slang laat los, radiateur dicht, te late ontsteking, veel te arm, etc., etc.
Succes met zoeken.... :D
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op do 22 jul, 2021 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door saf1908 »

Het kan ook iets simpels zijn als vergeten goed te ontluchten na het vervangen van de koelvloeistof.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
RonCuijpers
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 17 apr, 2020 20:26
Locatie: limburg

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door RonCuijpers »

6 jaar geleden motor laten reviseren en ongeveer 30.000 km mee gereden , gebruikt geen olie kleppen waren perfect afgesteld na meting uitlaatgassen,dat kan ik alleen zeggen
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door Gearz »

Wellicht een thermostaat die niet open gaat ?
(sommige performance thermostaten gaan dicht i.p.v open als ze defect gaan).

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door peer »

Klinkt dan als een verstopping, kapotte thermostaat of een slechte radiator dop of verstopte afvoerslang zodat die de overdruk niet kwijt kan.
Na een flinke rit is alles goed warm, als je dan stopt dan warmt het koelwater nog flink op door gebrek aan rijwind en ventilatie. Daardoor zet de boel nog eens extra uit, als de druk dan niet weg kan gaat het zwakste onderdeel eraan.

Het kan natuurlijk ook 1 van de bovenste dingen zijn zoals de koppakking, een revisie zegt niet zoveel. Verkeerd aandraai volgorde of aantal NM, goedkope pakking set of iets dergelijk en het gaat gewoon na een tijdje lekken. Geen olie verbruik zegt ook niets, koelvloeistof is een ander systeem, een koppakking kan een lekkage hebben tussen cilinders en koelvloeistof zonder dat de olie kanalen betrokken zijn.
Gebruikersavatar
RonCuijpers
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 17 apr, 2020 20:26
Locatie: limburg

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door RonCuijpers »

We hebben waterpomp gedemonteerd geen olie resten in koel water te zien wel pakking kapot ook van inlaat,
We denken thermostaat
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door peer »

Die lekkende pakkingen zullen wel het gevolg zijn van de overdruk. Niet zozeer een oorzaak.

Ben wel benieuwd waarom je denkt dat het de thermostaat is, dit zou bij mij de laatste verdachte zijn in het lijstje. Ik zou eerder de radiator dop of toh een koppakking gokken. 9 op 10 van de thermostaten blijven open staan als ze stuk gaan, en dan zou de auto ook heel snel warm moeten lopen wat je lijkt me gemerkt zou hebben tijdens de rit. Thermostaat is natuurlijk wel heel makkelijk te controleren, je het hem er zo uit en leg hem in een bak met kokend water, dan zou deze open moeten gaan...
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door saf1908 »

Inderdaad je thermostaat even checken, zo gedaan, en kijk of je waterpompbladen nog goed zijn. Je moet je radiateur nu toch vervangen of laten repareren, dan is hopelijk het probleem verholpen.

Denk er aan de thermostaat in de juiste richting terug te plaatsen en je koelsysteem te ontluchten bij het afvullen.

Koppakking, enz. kun je daarna testen lijkt me.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
RonCuijpers
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 17 apr, 2020 20:26
Locatie: limburg

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door RonCuijpers »

Hoe kan ik de koppakking controleren
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door sjirafje »

Koelsysteem onder (lichte) druk zetten en kijken of de druk blijft staan of dat er lucht weg lekt.
The easiest way to determine if the coolant is leaking into the oil or the combustion chambers is by using a cooling system pressurize tool.

Just connect it and let it be pressurized for 10 minutes. The pressure should be stable as the coolant system should be sealed. If the pressure is dropping, it is mostly leaking into the oil or the cylinders.

Remove the spark plugs and check for signs of coolant in the cylinders. Also, check the dipstick for any signs of coolant in the oil pan.

Er bestaan ook kleurstofjes die verkleuren als je wel of juist geen lekke koppakking hebt.

Zoek eventueel eens op "head gasket test".
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door mymustang »

Als je bij het rijden witte rook ziet of je hebt een abnormale kleur op een bougie dan is het al richting cilinders. Is je olie wat aan de slijmerige kant dan zit het richting olie. Testje voor als je al geen drukmeter of kleurstoffen hebt. En anders gelijk de pakking vervangen dat is nu ook niet direct de grootste kost. Ik zou dan toch ook je kop laten testen en vlakken voor de zekerheid...
Gebruikersavatar
falcongek
Berichten: 899
Lid geworden op: di 16 nov, 2004 17:36
Locatie: Noord Holland

Re: Radiator oververhit en gesprongen

Bericht door falcongek »

Heb ik een paar jaar geleden gehad op vakantie in Luxemburg.
Hele idiote symptomen, op snelweg langzaam oververhitten, B wegen geen centje pijn, ook niet bij stevig klimmen.
Uiteindelijk eens onder de kap gekeken en de radiator had bijna geen koellamellen meer ivm bol gaan staan. Naar huis gehinkt en na laten kijken.
Resultaat, subtiel lekke koppakking EN een kapotte radiatordop.

Reden, koppakkinglek zette koelsysteem onder druk, zeker bij hogere motorsnelheid op snelweg en de defecte dop zorgde er voor dat de druk niet wegkon en de radiator langzaam kapot ging, met natuurlijk een versterkend effect hoe minder lamellen er op zaten.

Nieuwe koppaking en de radiator laten repareren (nieuw koelblok), juiste rad dop met correcte druk en later nog een juiste thermostaat en geen centje pijn meer

Succes met zoeken.
Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline

Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”