Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Moderator: Shelby GT-H
Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Hallo,
Ik heb sinds een paar weken een Galaxie 500 uit '64. Ik ben stap voor stap achterstallig onderhoud aan het uitvoeren om de weg op te kunnen.
Het lukt me niet te achterhalen welke motor erin ligt, heel onhandig als je onderdelen wilt bestellen.
Origineel zou het een 289 moeten zijn, maar lijkt me sterk dat dat nog het geval is.
Volgens mijn zoektocht op internet zou het motor nr in het blok gegoten moeten zijn net achter de startmotor, maar daar staat niet het nr zoals de meeste sites laten zien. Er staat een cijferschijf (met een punt bij de "3") en de letter "S", meer niet (zie onderstaande foto's)
De mijn carburateur en het inlaatspruitstuk komen uit '73, wie weet betekent de "3" bij de cijferschijf dat het blok ook uit '73 komt.
Kijk ik op de verkeerde plek? Waar kan ik nog meer nummers vinden welke aangegeven welk type motor dit is?
Op het inlaatspruitstuk staat het volgende nr: D3OE-9425-AA.
D3= 1973, O=Fairlane(all) and Torino 1967-1976, E=engine, 9425= Manifolds and clamps, including intake and exhaust manifolds http://www.mustangtek.com/FordDecode.html
Zover ik kan vinden wordt dit spruitstuk op meerdere motor types gebruikt, o.a. 302 en 351.
Op de carburateur staat Motorcraft D3MF EA.
D3= 1973, M= Mercury, F= Engine Accessories (https://www.carburetion.com/fordnumber.htm)
Deze werd gebruikt bij 351 en 400 motoren (https://www.uremcoinc.com/carburetor/ur ... no-7-7344/)
Toen ik de kleppen wilde stellen kwam ik tot de ontdekking dat de tuimelaar een vaste afstelling heeft, die zit met een bout bevestigd.
Wat ik op internet kon vinden werd dit in de 302-351w gebruikt (https://www.usengineparts.nl/a-53790317 ... escription)
Het indirecte bewijs wijst naar een 351w, maar ik wil het toch graag zeker weten...
Alvast bedankt,
Niels
Ik heb sinds een paar weken een Galaxie 500 uit '64. Ik ben stap voor stap achterstallig onderhoud aan het uitvoeren om de weg op te kunnen.
Het lukt me niet te achterhalen welke motor erin ligt, heel onhandig als je onderdelen wilt bestellen.
Origineel zou het een 289 moeten zijn, maar lijkt me sterk dat dat nog het geval is.
Volgens mijn zoektocht op internet zou het motor nr in het blok gegoten moeten zijn net achter de startmotor, maar daar staat niet het nr zoals de meeste sites laten zien. Er staat een cijferschijf (met een punt bij de "3") en de letter "S", meer niet (zie onderstaande foto's)
De mijn carburateur en het inlaatspruitstuk komen uit '73, wie weet betekent de "3" bij de cijferschijf dat het blok ook uit '73 komt.
Kijk ik op de verkeerde plek? Waar kan ik nog meer nummers vinden welke aangegeven welk type motor dit is?
Op het inlaatspruitstuk staat het volgende nr: D3OE-9425-AA.
D3= 1973, O=Fairlane(all) and Torino 1967-1976, E=engine, 9425= Manifolds and clamps, including intake and exhaust manifolds http://www.mustangtek.com/FordDecode.html
Zover ik kan vinden wordt dit spruitstuk op meerdere motor types gebruikt, o.a. 302 en 351.
Op de carburateur staat Motorcraft D3MF EA.
D3= 1973, M= Mercury, F= Engine Accessories (https://www.carburetion.com/fordnumber.htm)
Deze werd gebruikt bij 351 en 400 motoren (https://www.uremcoinc.com/carburetor/ur ... no-7-7344/)
Toen ik de kleppen wilde stellen kwam ik tot de ontdekking dat de tuimelaar een vaste afstelling heeft, die zit met een bout bevestigd.
Wat ik op internet kon vinden werd dit in de 302-351w gebruikt (https://www.usengineparts.nl/a-53790317 ... escription)
Het indirecte bewijs wijst naar een 351w, maar ik wil het toch graag zeker weten...
Alvast bedankt,
Niels
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Volgens de intake zou de motor van een boot geweest zijn. Mercruiser 888 1971-1977 met 188 Pk 302cid.
De tuimelaars in deze vorm (stamped steel ) zijn ingebruik genomen vanaf 1978.
Tot zover.
De vriesstoppen zien er verrroest uit ? Als dat zo is....dadelijk vervangen en die van de koppen ook doen !!
Het spruitstuk past op een 302 en NIET op een 351 volgens mij bescheiden mening !! De 351 heeft een iets breder spruitstuk.
Kan ook een latere motor zijn. De 255cid oftewel de 4.2l.
De tuimelaars in deze vorm (stamped steel ) zijn ingebruik genomen vanaf 1978.
Tot zover.
De vriesstoppen zien er verrroest uit ? Als dat zo is....dadelijk vervangen en die van de koppen ook doen !!
Het spruitstuk past op een 302 en NIET op een 351 volgens mij bescheiden mening !! De 351 heeft een iets breder spruitstuk.
Kan ook een latere motor zijn. De 255cid oftewel de 4.2l.
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Vreemd dat er op die plek geen vlakke kant is waar de cast normaal op staat:
Je hebt er niets aan maar je bent niet de enige met deze vraag:
https://www.ford-trucks.com/forums/8258 ... 302-a.html
Die vriesplug ziet er wel heel slecht uit. En is dat nu een scheur die van de vriesplug naar achteren loopt?
Je hebt er niets aan maar je bent niet de enige met deze vraag:
https://www.ford-trucks.com/forums/8258 ... 302-a.html
Die vriesplug ziet er wel heel slecht uit. En is dat nu een scheur die van de vriesplug naar achteren loopt?
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Idd, zo'n soort pluggen moet je zeker vervangen. Best gewoon een volledige nieuwe set pluggen erin.
Ik hoop voor jou dat het geen scheur maar gewoon een verdikking is van het gietproces.
Eens met een goeie staalborstel op schuren en inspecteren voor je kosten gaat doen!
Ik hoop voor jou dat het geen scheur maar gewoon een verdikking is van het gietproces.
Eens met een goeie staalborstel op schuren en inspecteren voor je kosten gaat doen!
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Interessant mysterie......ander vraagje: zit je bak met 5 of 6 bouten vast aan je blok?
Is het een 5 bouts dan zou het wel eens een vroege 260 of zelfs een 221 kunnen zijn. Die hebben de casting code onder/achter de intake zitten (volgens "How to Rebuild Small-Block Ford Engines by Tom Monroe"). 221 en 260's hebben 2 i.p.v. 3 vriespluggen aan iedere kant.
Ben benieuwd.....
Is het een 5 bouts dan zou het wel eens een vroege 260 of zelfs een 221 kunnen zijn. Die hebben de casting code onder/achter de intake zitten (volgens "How to Rebuild Small-Block Ford Engines by Tom Monroe"). 221 en 260's hebben 2 i.p.v. 3 vriespluggen aan iedere kant.
Ben benieuwd.....
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Hoe weet je dat de intake aangeeft dat de motor uit een boot komt?B67FSTB schreef: ↑wo 12 mei, 2021 21:02 Volgens de intake zou de motor van een boot geweest zijn. Mercruiser 888 1971-1977 met 188 Pk 302cid.
De tuimelaars in deze vorm (stamped steel ) zijn ingebruik genomen vanaf 1978.
Tot zover.
De vriesstoppen zien er verrroest uit ? Als dat zo is....dadelijk vervangen en die van de koppen ook doen !!
Het spruitstuk past op een 302 en NIET op een 351 volgens mij bescheiden mening !! De 351 heeft een iets breder spruitstuk.
Kan ook een latere motor zijn. De 255cid oftewel de 4.2l.
Kloppen de gegevens op de website die ik gevonden had niet? Of kijk ik niet goed, dat kan natuurlijk ook.
Ik was in de veronderstelling dat D3OE-9425-AA onderstaande betekend:
D3= 1973, O=Fairlane(all) and Torino 1967-1976, E=engine, 9425= Manifolds and clamps, including intake and exhaust manifolds http://www.mustangtek.com/FordDecode.html
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
De bak zit met 6 bouten vastDakloos schreef: ↑do 13 mei, 2021 08:28 Interessant mysterie......ander vraagje: zit je bak met 5 of 6 bouten vast aan je blok?
Is het een 5 bouts dan zou het wel eens een vroege 260 of zelfs een 221 kunnen zijn. Die hebben de casting code onder/achter de intake zitten (volgens "How to Rebuild Small-Block Ford Engines by Tom Monroe"). 221 en 260's hebben 2 i.p.v. 3 vriespluggen aan iedere kant.
Ben benieuwd.....
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Was mij ook al opgevallen: "D3OE-9425-AA" in Google en bij de eerste hit kom je op Mercruiser uit.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Wel spannend zo'n boot motor. Heb je de verkeerde dan ga je harder achteruit dan vooruit
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Bekijk deze site eens om vast te stellen of het inderdaad een mercruiser engine block is .
https://www.perfprotech.com/blog/boat-a ... ne-engines
https://www.perfprotech.com/blog/boat-a ... ne-engines
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
Ik vind geen ford motoren op die site, alleen GM
Re: Vaag cast nr op mijn blok, wat betekend dit?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.