Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Veel dank voor alle erg interessante info, er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open (aangaande de verschillende opties voor Mustang remmen)!

Ik heb tot nu toe 2 Mustangs in mijn leven gehad, totaal nu 19 jaar; beide met 4 drum brakes en automaat. Zoals ik t lees moet er nogal wat gebeuren voor een drum naar disk conversie en moet je heel kritisch kijken van welke make je de materialen koopt om daarna niet teleurgesteld te zijn met de performance van de hele set-up.

Wat is trouwens het verschil tussen rotor en disk brakes? Heeft iemand een paar pics van het verschil van de 2 voor de Mustang?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door edgar »

Sway schreef: za 01 mei, 2021 17:58 Zoals ik t lees moet er nogal wat gebeuren voor een drum naar disk conversie en moet je heel kritisch kijken van welke make je de materialen koopt om daarna niet teleurgesteld te zijn met de performance van de hele set-up.

Wat is trouwens het verschil tussen rotor en disk brakes? Heeft iemand een paar pics van het verschil van de 2 voor de Mustang?
Van een kit mag je verwachten dat alles op elkaar afgestemd is. Hoe meer er in zit, des te minder uitzoekwerk heb je als je dingen moet combineren. Dus een kit met èn de schijfremmmen / calipers èn booster / mc / propvalve maakt het leven een stuk makkelijker. Aan gemak kleeft een prijs. Hou wel rekening met nog een beetje werk aan remleidingen / nippels.

Met een beetje gezond verstand en handigheid is het goed te doen.

Betreffende rotor / disk brakes: volgens mij zijn dat termen die door elkaar gebruikt (kunnen) worden.

De oorspronkelijke disk setup betrof een disk/hub combi uit 1 stuk. Dus met lagers en wielbouten. Dit itt een drum setup waarbij je een hub en een aparte drum hebt. De drum valt dan over de wielbouten en zit geklemd tussen hub en velg (door het aantrekken van de wielmoeren).
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

OK, veel dank, is duidelijk: gewoon voor een hele set gaan (ex de remleidingen indien die nog goed zijn).
Als ik alleen de voorwielen met disk brakes wil uitrusten moet ik ook een nieuwe master cylinder hebben met 2 compartimenten (voor de drum brakes achter), klopt dat?

En wat is de reden dat nog een extra booster nodig als je een C4 hebt?
Volgens mij zit die er momenteel ook niet in mijn auto met 4 drum brakes.

En is het advies om eigenlijk een Willwood set te kopen om achteraf niet teveel gezeur / performance issues te verwachten?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Dakloos »

Als je niet van plan bent te racen dan is onderstaande set meer dan voldoende. Kan er met een middagje sleutelen opzitten. Reproductie van de originele schijfremmen dus geen gedoe met standaard 14" wielen, spoorverbreders of andere spindles. Trommelremmen aan de achterzijde zo ik zowiezo ook goed nakijken / vervangen!

http://www.discbrakeswap.com/Mustang%20 ... SWAP1.html
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door peer »

Mocht je ervoor gaan let dan wel op dat je ook echt een conversie kit koopt. Dat wil zeggen schijfremmen die op de trommelrem spindel gaan. Er zit namelijk verschil in een trommel een een schijfrem spindel.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door edgar »

Sway schreef: En wat is de reden dat nog een extra booster nodig als je een C4 hebt?
Volgens mij zit die er momenteel ook niet in mijn auto met 4 drum brakes.

En is het advies om eigenlijk een Willwood set te kopen om achteraf niet teveel gezeur / performance issues te verwachten?
Soort transmissie en al dan niet een booster staat los van elkaar.

Een rembekrachtiger (booster) zorgt ervoor dat je significant minder hard op rempedaal hoeft te trappen. Je zegt zelf al dat je altijd mustangs met trommelremmen hebt gehad. Dat remt heel anders dan wanneer je onbekrachtigde remschijven hebt. Het is gewoon niet prettig rijden met een onbekrachtigde setup; voordat je een beetje vertraging opbouwt, ben je de nodige meters verder. Dat kunnen meters zijn die je net niet meer had....

Enige issue met boosters is geloof ik dat het koppelingspedaal bij een manuele bak de keuzevrijheid in setups beperkt. Daar heb ik geen ervaring mee verder.

De ssbc setups gebruiken dezelfde stijl 4 zuiger Kelsey - Hayes remklauwen als die Ford indertijd gebruikte. Als het toen al goed genoeg was voor Carroll Shelby, zal het nu ook volstaan. Zijn probleemloze systemen, en revisiesetjes zijn makkelijk te vinden omdat het allemaal OEM spec is.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Dakloos »

peer schreef: zo 02 mei, 2021 13:55 Er zit namelijk verschil in een trommel een een schijfrem spindel.
Nee hoor, een V8 spindel van een 65-66 Mustang is hetzelfde voor schijf en trommel!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door peer »

Oja verschil zal hem in 6 en 8 cilinder. Pas vanaf de 68 is de spindel ook anders.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door richard66coupe »

Ik heb ook de conversie kit van Discbrakeswap.com met booster. Dit is een prima kit met eigenlijk alles om je drum setup om te bouwen.
Het enige dat ik erbij heb gedaan is nieuwe cunifer remleidingen voor en achter (nu je toch bezig bent :roll:) maar is niet noodzakelijk.
Qua prestaties bevalt het ook wel goed. Je hoort weleens klachten over dat het rempedaal wat laag aangrijpt. Dit kon ik goed opvangen door achter de schoenen wat strakker tegen de trommel aan te stellen.

Je kunt eens kijken of je trommels niet te ver uitgesleten zijn. Als dit nog goed is ben je klaar voor een setje blokken + evt. veren en remcylinders. Bij bijv. Rockauto.com is dit redelijk gunstig te verkrijgen.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Ben vandaag weer eens gaan rijden en had meteen goede remdruk.
Zag wel bij het rechter voorwiel een klein beetje olie, en dit is volgens mij remvloeistof.

Vorige keer dat ik voor het eerst weer dit seizoen ging rijden was er praktisch geen remdruk (voordat ik remvloeistof had toegevoegd) en lag er aanzienlijk meer remvloeistof op de grond en wat op de band.

Dit alles komt natuurlijk van de remcylinder bij het rechter voorwiel, wat vervangen moet worden.

Maar ik heb een vraag: kan een traditionele remcylinder (van een druk brake) gaan lekken als je te weinig rijdt en als je dan weer even gaat rijden en alles beweegt weer, dat bepaalde o-ringen in de remcylinder dan weer goed afsluiten en het leggen dan stopt?
Gebeurt het in de praktijk ook wel eens dat alleen de remcylinder gereviseerd wordt (alles schoon maken, seals vervangen)?

Ik hoor nog wel een licht rateltje in mijn rechter voorwiel. Mogelijk loopt er iets aan in de drum brake (iets wat niet netjes terug veert?).
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Of wellicht beter voor beide remmen voor een complete rebuild doen?

Materiaal technisch is het niet heel duur als de remschoenen en drums nog goed zijn:
https://www.performanceonline.com/wheel ... d-mustang/
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Dakloos »

Snap eerlijk gezegd niet dat je met genoemde zaken er überhaupt mee gaat rijden!
Erwin

1966 convertible
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Ben t met je eens, ik ben er ook niet echt mee gaan rijden. Heb even de auto gestart en was verbaast dat er gewoon goede remdruk was en ben 1 blokje rond t huis gereden, daarna de garage weer in.

Ik was benieuwd of een rem cylinder kan gaan lekken als je een tijd niet gereden hebt en dat na enig gebruik zo’n lek ook weer kan verdwijnen omdat de seals van de rem cylinder kennelijk weer goed afsluiten.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door Sway »

Ik kan veel zelf maar heb ook door bepaalde omstandigheden niet vaak tijd om te sleutelen aan de auto. Graag zou ik alles zelf doen, maar kan dat helaas nu niet.
Toevallig zit er een kwik-fit hier 3 straten verderop dus ik ben benieuwd of iemand ook ervaringen heeft met drum brake revisies door hen.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Mustang’66 - remdruk weg - lekkende brake cylinder?

Bericht door sjirafje »

Als de remcilinders van je trommels lekken moeten ze naar mijn idee gewoon vervangen worden. Ze worden niet op magische wijze weer beter. Zo duur zijn die dingen toch niet? In principe kan elke garage om de hoek ze vervangen, het kan alleen wel zijn dat je ze zelf moet aanleveren.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”