Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door JaCo »

vanmorgen bij een proefritje gemerkt dat ik bij het geven van een flinke dot gas een backfire krijg,
ik zette daarna het vacuum om van manifold naar ported en dit probleem deed zich niet meer voor.
(Loopt dan wel idle nog minder lekker natuurlijk zonder de ontsteking bij te stellen)
Het betreft een 289, "high performance koppen", vacuum at idle 15mmHg, voorontsteking 8 basis, met vac 19.
De adviezen aangaande vacuumaansluiting gaan voor het grote gros richting manifold vacuum,

Wat is wijsheid in deze? Advies welkom,

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door Dakloos »

Echt een backfire of pingelen Jack? Je zou de veertjes van je centrifugaal vervroeging wat strakker kunnen zetten. Of misschien de rotoras qua "slot" iets te optimistisch geplaatst....m.a.w. te veel centrifugaal vervroeging. Zie foto.

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door peer »

Echt een backfire dus uit de carberateur? Dat moet haast iets met de ontsteking zijn. Stomme vraag, maar heb je alle bougiekabels in de juiste volgorde zitten :roll: en weet je zeker of TDC op de balancer ook echt TDC is.

Maar nu ik er over nadenk, 19 op vacuum is teweinig, dit moet richting de 34 gaan. (8 zonder vacuum is ook aan de voorzichtige kant ik ga meestal rond de 10 zitten)
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door JaCo »

Echt wel backfire dus, Qua slot had ik de keuze 15 of 10, ik heb hem op 10 staan,
het veertje grijpt naar mijn idee al vroeg aan, normaal zit er meer speling op maar ik kan daar natuurlijk nog wat experimenteren,
Ik zat ook nog te denken aan de mogelijkheid om de vacuumcannister te verstellen, dan moet ik effe uitzoeken hoe en een methode om de instelling te meten.
TDC is goed, voorontsteking bij hoge toeren ergens rond 30 heb ik gezien, precies weet ik het niet.
Wel moet ik opmerken dat ik het euvel niet bespeur bij de bench (dus niet rijdend) test, wel rijdend dus bij ongeveer 1500rpm en dan vol gas geven.

Bedankt en groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door Dakloos »

Aron heeft nog steeds wat interessant leesvoer op zijn site staan betreffende "full manifold vacuum": KLIK

Die had destijds zijn C code stationair op 21 graden staan, 6 initïeel en 15 vacuüm vervroeging.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door Big_fun_58 »

Kan je power valve niet overleden zijn?
Manifold vacuum voor de vervroeger is een goede keuze en geeft minder problemen.
Ik zou onsteking op 36 of 38 graden zetten maar als je niet het TDC merk op je poelie vóóraf heb gecontroleerd dan is het afstellen daarop onbetrouwbaar.
Probeer eens de onsteking eens op gehoor af te stellen:
Alle vacuumleidingen aangesloten en boutje onsteking iets los dan:
-Ontsteking iets naar "later" verdraaien,
-Motor naar +3500 toeren (centrifugaal heeft dan zijn max dan al bereikt),
-Onsteking voorzichtig steeds vroeger draaien tot je hoort dat de motor iets zwaarder gaat lopen (iets zakt in toeren, dan staat de onsteking iets te vroeg voor het mooie)
-Ontsteking 2 graden terugdraaien (dan staat hij nèt voor het maximaal haalbare),
- vastzetten en een stukje rijden.
Als je bij hard accelereren een pingeltje hoort dan onsteking nog 1 of 2 graden verder terug (later!) zetten.
Op deze manier luister je wat je motor aan vervroeging nodig heeft (niet wat de gemiddelde vervroegingsstand is).
Succes.
P.s. Heb Yellow Mustang zijn onsteking gisteren ook zo afgesteld en die loopt nu (eindelijk!) óók als een zonnetje. Superblij voor deze sympathieke gozer.. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op ma 17 mei, 2021 15:21, 3 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door Big_fun_58 »

Oh, vergeten erbij te zetten.
Altijd (!) ná het verstellen van je ontsteking de stationair sproeiers afstellen tot het meest hoge manifold vacuum is bereikt.
Moet je doen.
Succes. :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door JaCo »

Ga ik mee aan de slag Jan,
eerst dinsdag naar de RDW en dan wachten op kenteken,
ik ben vanmorgen effe gaan testen op een industrieweg naar de haven waar dus op zondag geen verkeer is.

Bedoel je dat de power valve kan overlijden als gevolg van backfire?

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door Big_fun_58 »

JaCo schreef: zo 28 mar, 2021 19:22 Bedoel je dat de power valve kan overlijden als gevolg van backfire?
Ja, dat kan maar als ik jouw verhaal bekijkt denk ik niet dat het het geval is. Kan wel, weet het niet zeker..
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door JaCo »

Intussen ontsteking afgesteld met volgens "methode Jan",
geen backfire meer maar motor nog steeds een beetje shaky,
Trekt als een gek maar houdt steeds wat in bij rijden met een (dus niet zo) constante snelheid ,
Hebben jullie nog suggesties in deze qua afstelling?

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door Big_fun_58 »

Bij constante snelheid zit je in het afstelgebied wat ook voor stationair wordt gebruikt. Heb je de 2 afstelschroeven afgesteld met een een vacuummeter op het hoogst te bereiken vavuum?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door JaCo »

Ik zit met het vacuum op 15 mmHg,
bij het verdraaien van de afstelschroeven zie ik hier bijna niets gebeuren, hoeveel effect zou normaal zijn?

Ik dacht nog aan het float level maar dat heb ik op standaard waarde gezet,


Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door Big_fun_58 »

Als je niet veel ziet veranderen kan je proberen om per schroef zover dicht te draaien tot het vacuum terugvalt (1 of 2 punten) en dan een halve slag terugdraaien. Loopt hij niet terug of net voordat hij vast zit dan zit er een vuiltje in de kanalen of bij de punt van de schroef. Dan moet je even de carburateur eraf halen, stationair schroeven er uit en met remmenreiniger en/of perslucht alles door en schoonblazen. Vooral de kanaaltjes in de venturiewand bij de kleppen.
Vlotterniveau zou goed moeten zijn maar een extra controle kan geen kwaad..
Ben blij dat de methode gewerkt heeft (spannend hè? :mrgreen: ) en dat je van je backfire af bent (stond toch iets te vroeg of te arm dan...).
Succes.
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op ma 17 mei, 2021 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door sjirafje »

JaCo schreef: zo 09 mei, 2021 17:21 Intussen ontsteking afgesteld met volgens "methode Jan",
geen backfire meer maar motor nog steeds een beetje shaky,
Trekt als een gek maar houdt steeds wat in bij rijden met een (dus niet zo) constante snelheid ,
Hebben jullie nog suggesties in deze qua afstelling?

Groet,
Jack
Big_fun_58 schreef: zo 09 mei, 2021 20:07 Als je niet veel ziet veranderen kan je proberen om per schroef zover dicht te draaien tot het vacuum terugvalt (1 of 2 punten) en dan een halve slag terugdraaien. Loopt hij niet terug of net voordat hij vast zit dan zit er een vuiltje in de kanalen of bij de punt van de schroef. Dan moet je even de carburateur eraf halen, stationair schroeven er uit en met remmenreiniger er perslucht alles door en schoonblazen. Vooral de kanaaltjes in de venturiewand bij de kleppen.
Vlotterniveau zou goed moeten zijn maar een extra controle kan geen kwaad..
Ben blij dat de methode gewerkt heeft (spannend hè? :mrgreen: ) en dat je van je backfire af bent (stond toch iets te vroeg dan...).
Succes.
Misschien kan een van jullie iets meer uitweiden over het afstellen van de ontsteking middels "methode Jan"? Ik ben daar nu wel erg benieuwd naar geworden.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Vraagje; backfire bij forse acceleratie

Bericht door Big_fun_58 »

sjirafje schreef: zo 09 mei, 2021 20:30 Misschien kan een van jullie iets meer uitweiden over het afstellen van de ontsteking middels "methode Jan"? Ik ben daar nu wel erg benieuwd naar geworden.
Even terug lezen (28-03)... :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”