Op zoek naar een deftige carburator

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Op zoek naar een deftige carburator

Bericht door mymustang »

Hallo allen,
In een ander topic gaf ik aan dat mijn motor schudde en ik dus diverse oorzaken aan het uitsluiten was.
De motor is gereviseerd en volledig gebalanceerd. Krukas appart gebalanceerd en nog eens samen met de balancer en flexplate. Koppen sluiten perfect af, ontsteking is nieuw petronix II.
Blijft enkel dus de oude gereviseerde 2v autolite2100 over.
Nu zit ik met de prangende vraag, of een andere 2v autolite2100 zoeken, of direct investeren in een nieuwe edelbrock en spruitstuk. Iemand suggesties of heeft er iemand nog een deftige autolite2100? Nieuwe carburator en spruitstuk doet de kosten hoog oplopen...
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Op zoek naar een deftige carburator

Bericht door Dakloos »

Wat is er mis met een oude gereviseerde 2100? Die dingen doen het best wel goed! Een paar jaar geleden ben ik overgestapt van een 2100 naar een (correcte) 4100 met bijbehorend gietijzeren inlaatspruitstuk. Beide type carburateurs zijn bijna met de ogen dicht te reviseren. Ik heb er toen gelijk maar een paar tegelijk gedaan:

Afbeelding

Ik merkte duidelijk verschil maar om nu te zeggen dat het de moeite en het geld waard was?.....mwaaa :( . Misschien had ik er gelijk een andere nokkenas in moeten zetten en een setje headers en.....en....maar daar had ik toen geen zin in en nu al helemaal niet meer :lol: .

En dan denk je dat je heel wat vermogen hebt en dan wordt je door de eerste de beste moderne middenklasser eruit gereden :wink:
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Op zoek naar een deftige carburator

Bericht door mymustang »

Wel Erwin, de wagen heeft eigenlijk nooit goed gedraaid. Motor was sowieso op, dus een revisie was nodig. Dat kon ik dus afvinken. Ontsteking, bobijn, kabels... allemaal nieuw. Ook afvinken. De 2100 ultrasoon laten reinigen en reviseren. De motor blijft schudden. Alle leidingen gecontroleerd op vacuüm lekken... leidingen goed, modulator nieuw. Dan zei Adelbert, van de mustang garage, dat de 2100 misschien zelf lekte aan de vlinderkleppen, stangetjes en scharnierpunten. Wat wil zeggen dat hij eigenlijk versleten is.
Nu, ik zoek niet het vermogen hoor. Eigenlijk wil ik gewoon dat hij eindelijk eens lekker rijdt, niet ligt te schudden en altijd start.
En ik wil zeker niet een 2de hands carb van iemand kopen die eigenlijk ook niets waard is.
Zo blijf ik anders centjes pompen en lost het probleem zich niet op.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Op zoek naar een deftige carburator

Bericht door peer »

Een goede 2100 is niks mis mee en loopt lekker. Een upgrade van alleen een carberateur voegt vaak niet heel veel toe.
Maar als je een 2e hands 2100 zoekt let dan op de versie. Er zijn best veel versies waaronder ook 'kleinere' varianten met minder cfm.

Het is vervelend dat na al je moeite het blok nog altijd niet loopt zoals je graag zou willen. Zou je anders eens een filmpje kunnen maken om te laten zien wat je bedoeld met schudden.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Op zoek naar een deftige carburator

Bericht door saf1908 »

Als je dan toch een nieuwe carburateur nodig hebt dan kun je net zo goed een 4v carburateur nemen van bijv. Edelbrock met bijpassend Performer intake manifold. Krijg je er “gratis” wat pk’s meer bij.
1966 Mustang Fastback
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Op zoek naar een deftige carburator

Bericht door mymustang »

Het blok ligt er niet in voor het moment. Ik wil het stuurhuis nog reviseren en nu heb ik vlot ruimte om de 55jarige oude pitmanarm los te maken. Bovendien is het ook gemakkelijk om een rembooster te monteren nu ik de motor eruit heb.
Maar ik overweeg een deftige autolite2100 voor een 302blok als iemand er eentje te koop heeft en anders een ombouw naar 4v.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Op zoek naar een deftige carburator

Bericht door Swordfish79 »

Waarom nog steeds kijken naar een carburateur? kijk ook eens de EFI opties die er uit zien als een carburateur.

deze link ter info;

https://www.holley.com/products/fuel_sy ... niper_efi/

er zijn nog veel andere opties qua dergelijke kits.

Ben er zelf ook al een tijdje naar aan het kijken. Lijkt mij met de slechte benzine van tegenwoordig een beter optie.

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Op zoek naar een deftige carburator

Bericht door peer »

De EFI systemen zijn heel mooi, maar het is vrij kostbaar. Er moet ook nog een bijpassende intake bij, andere benzine pomp, sensor in de uitlaat enz. Voordat je dit er goed lopend in hebt zitten ben je denk ik wel over de 2000 euro kwijt. Ten opzichte van een 25 euro kostend revisie kitje voor een 2100 lijkt me dat dit voor 99% van de mustang rijders niet intressant is.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”