Richting aanwijzer defect

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Richting aanwijzer defect

Bericht door BullitTV »

HI allen,

Mijn richtingaanwijzers doen het regelmatig niet. Bij sturen vallen ze uit of begint het juist weer, of ze doen niets. Is er een manier om de schakelaar in het stuur door te meten? Ik betwijfel namelijk of het daar in zit. Heb stuur er nu af en schakelaar ziet er OK uit. Zit wel veel metaalsnippers omheen...? Gen idee waar dat van is. Plastic is nergens kapot en alle draden zitten netjes vast. De kabelboom waar de schakelaar op vast zit is wat amateuristisch en niet meer geheel origineel (omdat ik led achterlicht heb). Kan ik die stekker vanuit de schakelaar kant doormeten op een of andere manier als ik met de richtingaanwijzer schakel? Ik heb wel een volt/ohm meter maar heb er verder geen verstand van :roll:

Herstel liever wat kabel dan meteen nieuwe schakelaar en dan alsnog niets op te lossen mogelijkerwijs.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door sjirafje »

Zijn die snippers misschien van de claxon?
Als je die stekker naar de kabelboom los haalt kun je met een ohm meter de schakelaar doormeten. Hier voor heb je eigenlijk een (kleur) schema nodig. Mogelijk staat er een schema in de shopmanual (heb ik nu even niet bij de hand). Meet je (bijna) 0 ohm dan is er een verbinding, meet je oneindig dan is er geen verbinding, meet je meer dan een paar ohm dan is er een slecht contact.

Er kan ook een slecht contact in de stekker zitten, probeer die eerst eens schoon te maken als er aanslag op de contacten zit.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door sjirafje »

In mijn 1965 shopmanual vind ik het schema niet terug. In Haynes staat het schema wel (met de kleurcodes). Voor een 68er chapter 10-20.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door Dakloos »

Ik vrees dat het lastig wordt zonder kennis van elektra en het gebruik van een multimeter. Ik heb eventueel wel een schema voor je uit de 68'er shop manual.......
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door mymustang »

Klinkt misschien wel dom, maar ik heb dat probleem ook gehad en bij mij was er een slechte kabelverbinding in de stekker van de stuurkolom naar de kabelboom.
Telkens ik ze aanzette en een bocht nam viel de pinkers uit.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door sjirafje »

Als je er echt 0 verstand van hebt is het inderdaad wel een uitdaging, maar het doormeten van een schakelaar is aan de andere kant wel een mooie eerste oefening waar je in principe niets mee stuk kunt maken.

Zoals gezegd (en mymustang ook adviseert) zou ik eerst de stekker zelf eens controleren. Zit hij er wel goed in? Maakt het verschil als je er aan wiebelt? Haal hem er eens uit, zit er aanslag op de contacten?

Volgende stap zou wat mij betreft zijn het doormeten van de schakelaar (haal voor de zekerheid de accu even los voor je hier aan begint :lol: ) Levert dat niets op dan kun je de bedrading zelf doormeten.

Als je die uitdaging aan wilt gaan adviseer ik eerst eens een paar basis elektronica filmpjes te kijken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door Dakloos »

Of een beetje zoeken op internet :D . Gewoon "mustang 1968 checking indicator switch" in Google et voila:

KLIK

Uitgebreidere beschrijving vindt je niet!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door BullitTV »

Ik ga (hopelijk dit weekend) met jullie tips aan de slag! Terugkoppeling volgt :v:
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door mymustang »

Je moet idd een beetje electrisch op de hoogte zijn. Een mustang ,of andere oude bakken, mogen dan wel basic electrische installatie hebben, beetje weten hoe te meten mag toch. Schakelaar en zijn verbinding doormeten, bedrading naar je aanwijzers controleren , oxidatie op je stekkers, je knipper relais zelf... Dat zijn toch al punten waar je mee aan de slag kan gaan.
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door PeterHoogeveen »

https://www.cjponyparts.com/cj-classics ... 6/p/TSW24/

Vervangen en alles werkt weer. Deze gaan vaak kapot. Ik heb die van mij al 2 keer moeten vervangen, de kwaliteit van de nieuwe valt helaas tegen.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door BullitTV »

Zo, na een lange stilte (zwangere vrouw en daarbij andere huis prioriteiten) vandaag eindelijk de turn signal switch doorgemeten. Leek allemaal goed te gaan, tot ik bij de noodlichten aan kwam, als ik noodlicht aanzet hebben de achterlichten geen contact. Toch maar een nieuwe switch bestellen. Iemand enig idee hoe die stekkers heten aan het eind van de switch kabelboom? Ik kan die online niet vinden om erbij te bestellen. Nog een vraagje, ik heb bij losmaken van stuur en switch twee bouten los gedraaid die ik nu niet meer vast krijg omdat de bouten uit het stuurhuis zijn gekomen. Zijn deze essentieel, en zoja, hoe kan je die terug plaatsen :roll: Zie foto hieronder:

Afbeelding
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: Richting aanwijzer defect

Bericht door PeterHoogeveen »

Als je de schakelaar vervangen kan je de oude connector overzetten. Je moet de oude sowieso afknippen.

Die boutjes zetten het bovenste gedeelte vast, boutje van onder plaatsen (valt er dan snel uit) en met moertje vastzetten.

Er staan op YouTube diverse filmpjes hierover o.a.:
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”