De juiste waterpomp
Moderator: Shelby GT-H
De juiste waterpomp
Hallo allemaal,
Voor diegene die mij destijds wat gevolgd zijn met mijn 302 blok, het blok gaat er terug uit.
Teveel problemen en het moet deze keer maar eens goed gaan.
Te beginnen met de juiste waterpomp.
Blijkbaar moet een blok van 72' een pomp hebben met de aansluiting aan linker kant en niet rechts. Moet dan ook het distributiedeksel vervangen worden? Nu zit de aansluiting rechts en kan ik het tdc niet aflezen want die zit onder de darm. Of kan het geen kwaad om zo'n pomp te laten zitten? Heeft het invloed op de waterflow? Mag het een alu deksel met stalen pomp zijn of maakt dat niet uit? Deze pomp draait verkeerd dan nu of hoe moet ik het zien?
Voor de rest moet ik kijken om de nokkenas en krukas uit te lijnen maar dat zal ik in een ander topic toelichten.
Voor diegene die mij destijds wat gevolgd zijn met mijn 302 blok, het blok gaat er terug uit.
Teveel problemen en het moet deze keer maar eens goed gaan.
Te beginnen met de juiste waterpomp.
Blijkbaar moet een blok van 72' een pomp hebben met de aansluiting aan linker kant en niet rechts. Moet dan ook het distributiedeksel vervangen worden? Nu zit de aansluiting rechts en kan ik het tdc niet aflezen want die zit onder de darm. Of kan het geen kwaad om zo'n pomp te laten zitten? Heeft het invloed op de waterflow? Mag het een alu deksel met stalen pomp zijn of maakt dat niet uit? Deze pomp draait verkeerd dan nu of hoe moet ik het zien?
Voor de rest moet ik kijken om de nokkenas en krukas uit te lijnen maar dat zal ik in een ander topic toelichten.
Re: De juiste waterpomp
Hallo mymustang,
Wat ik weet is dat van 1969 naar 1970 de waterpump inlet kant gewijzigd is naar driverside. Dat zou een betere/logischer crossflow geven...
En bijgevolg is ook de timingpointer gewijzigd richting passengerside.
Ik vermoed dat je dezelfde waterpomp nodig hebt als op mijn 302 blok van 1970.
Het probleem is dat bijna nergens terug te vinden is dat dit type waterpomp geschikt is voor een 302.
Er staat telkens 351. Wellicht ondervind je exact hetzelfde probleem.
Foto's en mijn (aanzienlijke) zoektocht met alle uitleg vind je hier -> viewtopic.php?p=364785#p364785
Ik koos uiteindelijk voor een chroom exemplaar van het merk Tuff Stuff. En die past perfect !
Volgend 3,5 minuten durend filmpje vond ik zelf zeer informatief en geeft een goed overzicht van alle belangrijke waterpump small block ford parameters ->
Hopelijk zet dit je op de goede weg
Greets,
C.
Wat ik weet is dat van 1969 naar 1970 de waterpump inlet kant gewijzigd is naar driverside. Dat zou een betere/logischer crossflow geven...
En bijgevolg is ook de timingpointer gewijzigd richting passengerside.
Ik vermoed dat je dezelfde waterpomp nodig hebt als op mijn 302 blok van 1970.
Het probleem is dat bijna nergens terug te vinden is dat dit type waterpomp geschikt is voor een 302.
Er staat telkens 351. Wellicht ondervind je exact hetzelfde probleem.
Foto's en mijn (aanzienlijke) zoektocht met alle uitleg vind je hier -> viewtopic.php?p=364785#p364785
Ik koos uiteindelijk voor een chroom exemplaar van het merk Tuff Stuff. En die past perfect !
Volgend 3,5 minuten durend filmpje vond ik zelf zeer informatief en geeft een goed overzicht van alle belangrijke waterpump small block ford parameters ->
Hopelijk zet dit je op de goede weg
Greets,
C.
Laatst gewijzigd door Cobretti op di 06 okt, 2020 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De juiste waterpomp
Hallo Cobretti, dus dat betekent dan ook nieuwe darmen en radiator?! In de huidige setup kan ik dus niet blijven rijden dan? Stationair werd het blok altijd heel warm nu.
Radiator is nog maar recent een nieuw en dikker net in geplaatst
De uitgaven blijven maar komen. Heb vlug gekeken voor alles en dan kom ik vlot over de €1000!!!
Radiator is nog maar recent een nieuw en dikker net in geplaatst
De uitgaven blijven maar komen. Heb vlug gekeken voor alles en dan kom ik vlot over de €1000!!!
Re: De juiste waterpomp
Normaal zou een reverse pomp juist beter moeten zijn, daarom hebben ze het veranderd. Zelfs in een vroeger mustang zou dit gewoon goed moeten werken en zou ik geen reden zien om het te wijzigen. Het feit dat je een reverse pomp hebt zou niet de oorzaak van hitte problemen moeten zijn.
Wat zou het dan kunnen zijn naast de 'usual suspects': (thermostaat, radiateur, defecte waterpomp, verstoppingen, verkeerde timing, luchtbel)
1. wat voor fan heb je erop zitten? een standaard / orgineel, dan draait deze nu de verkeerde kant in en heb je geen goede koeling, dit is met name bij stationair een probleem.
2. Ligt de riem er wel juist op en draait de pomp wel de juiste (verkeerde kant) op
Wat zou het dan kunnen zijn naast de 'usual suspects': (thermostaat, radiateur, defecte waterpomp, verstoppingen, verkeerde timing, luchtbel)
1. wat voor fan heb je erop zitten? een standaard / orgineel, dan draait deze nu de verkeerde kant in en heb je geen goede koeling, dit is met name bij stationair een probleem.
2. Ligt de riem er wel juist op en draait de pomp wel de juiste (verkeerde kant) op
Re: De juiste waterpomp
Hoi Peer,
Zoals ik eerder zei is de huidige (nieuwe) pomp één met de darm aan passagier kant.
De vraag is natuurlijk of dit kwaad kan en is het de juiste pomp qua rotatie.... Ik stuur straks als ik meer tijd heb foto's van de pomp en fan. Distributie deksel is één waar je de pointer moet opschroeven.
De motor gaat er uit en laat ik nu nakijken op vlak van balans en of er iets mis is met de koppen.
Nadien moet ik uitzoeken om de nokkenas en krukas op één lijn te krijgen. Cam degree uitvoeren, maar ik heb de tools niet daarvoor en ook niet de echte kennis. Ik begrijp wel alles qua timing enzo, maar je moet toch wel ook beetje motor bouwer zijn om het vlot onder de knie te krijgen.
Dus zoek ik nu alle kennis en juiste onderdelen en alle hulp is daarbij welkom natuurlijk.
Ik wil ook het financieel plaatje niet laten ontsporen want het moet een beetje leuk en betaalbaar blijven.
Dus nu kijk ik wat ik heb en wat moet ik veranderen om de motor eindelijk eens op punt te krijgen zonder een zomer met zorgen. Thats it!
Zoals ik eerder zei is de huidige (nieuwe) pomp één met de darm aan passagier kant.
De vraag is natuurlijk of dit kwaad kan en is het de juiste pomp qua rotatie.... Ik stuur straks als ik meer tijd heb foto's van de pomp en fan. Distributie deksel is één waar je de pointer moet opschroeven.
De motor gaat er uit en laat ik nu nakijken op vlak van balans en of er iets mis is met de koppen.
Nadien moet ik uitzoeken om de nokkenas en krukas op één lijn te krijgen. Cam degree uitvoeren, maar ik heb de tools niet daarvoor en ook niet de echte kennis. Ik begrijp wel alles qua timing enzo, maar je moet toch wel ook beetje motor bouwer zijn om het vlot onder de knie te krijgen.
Dus zoek ik nu alle kennis en juiste onderdelen en alle hulp is daarbij welkom natuurlijk.
Ik wil ook het financieel plaatje niet laten ontsporen want het moet een beetje leuk en betaalbaar blijven.
Dus nu kijk ik wat ik heb en wat moet ik veranderen om de motor eindelijk eens op punt te krijgen zonder een zomer met zorgen. Thats it!
Re: De juiste waterpomp
Hier de foto's van pomp,fan en de motor met distributiecover.
Naar mijn gedacht is dit gewoon een standaard rotatiepomp, ja toch?
betta has ick
Naar mijn gedacht is dit gewoon een standaard rotatiepomp, ja toch?
betta has ick
Re: De juiste waterpomp
Nu snap ik pas wat je bedoeld, blijfft toch lastig op basis van woorden.
Je hebt inderdaad een late timing chain cover, maar een vroege waterpomp. De cover is ook voor een gewone flow en dat is je waterpomp ook.
Op zich kan dit gewoon, alleen is het lastig om nu de TDC af te lezen. Zelf zou ik het zo laten en aan de linkerkant een markering maken om TDC af te lezen zodat je hem daar kan afstellen.
Je hebt inderdaad een late timing chain cover, maar een vroege waterpomp. De cover is ook voor een gewone flow en dat is je waterpomp ook.
Op zich kan dit gewoon, alleen is het lastig om nu de TDC af te lezen. Zelf zou ik het zo laten en aan de linkerkant een markering maken om TDC af te lezen zodat je hem daar kan afstellen.
Re: De juiste waterpomp
Hoi Peer,
Ik heb daar nu een pointer geschroefd, alleen komt de markering op de balancer niet overeen met de pointer. Wat dus logisch is.
Ik ga eerst de motor terug aanpakken en dan kijken of hij nog warm loopt. De fan lijkt me ook niet juist. Moet dat niet een 5blad zijn en moeten de vinnen staan?
Ik heb daar nu een pointer geschroefd, alleen komt de markering op de balancer niet overeen met de pointer. Wat dus logisch is.
Ik ga eerst de motor terug aanpakken en dan kijken of hij nog warm loopt. De fan lijkt me ook niet juist. Moet dat niet een 5blad zijn en moeten de vinnen staan?
Re: De juiste waterpomp
En hoe moeten de vinnen staan? (Foutje in de laatste zin)
Re: De juiste waterpomp
De fan is volgensmij wel gewoon bruikbaar, zo'n 4 blade is voor latere modellen 67 en later zonder airco. Ik weet wel dat een HiPo een ander soort 4-blade fan heeft.
Maar aangezien het allemaal geen 'orginele' onderdelen zijn, kan het ook zijn dat je fan te ver van de radiator afstaat. Wat voor spacer zit er tussen en heb je bijvoorbeeld ook een fanshroud?
Maar aangezien het allemaal geen 'orginele' onderdelen zijn, kan het ook zijn dat je fan te ver van de radiator afstaat. Wat voor spacer zit er tussen en heb je bijvoorbeeld ook een fanshroud?
Re: De juiste waterpomp
De motor is inderdaad een mix van onderdelen van alle jaren bij elkaar.
Om dat allemaal origineel te krijgen is bijna niet te doen laat staan betaalbaar.
Ik denk gewoon in mekaar geflanst en in de wagen gelegd om er maar iets in te leggen!
De spacer is 62mm lang en een fanshroud heb ik ook.
zoals ik eerder al zei, eerst de motor in orde krijgen en eventueel een thermostaat steken die vlugger opengaat.
Eentje van 160F omdat ik toch maar meestal in de zomer rijd zou een verbetering kunnen geven.
Om dat allemaal origineel te krijgen is bijna niet te doen laat staan betaalbaar.
Ik denk gewoon in mekaar geflanst en in de wagen gelegd om er maar iets in te leggen!
De spacer is 62mm lang en een fanshroud heb ik ook.
zoals ik eerder al zei, eerst de motor in orde krijgen en eventueel een thermostaat steken die vlugger opengaat.
Eentje van 160F omdat ik toch maar meestal in de zomer rijd zou een verbetering kunnen geven.
Re: De juiste waterpomp
Als ik het allemaal zo lees kan je de ganse waterpump setup behouden (ook al is het dan niet zoals origineel volgens bouwjaar). Resteert een klein timing pointer probleem. Mss staat je pointer verkeerd of heeft je balancer niet de juiste merktekens. Mss dat deze link kan helpen http://static.summitracing.com/global/i ... 163289.pdf. Anders TDC bepalen en pointer + merkteken laten overeenkomen.
Hoofdprobleem is het warmlopen van je gereviseerd blok. Had je dit zelf gedaan of had je een motorbouwer waar je kan aankloppen ? Thermostaat vervangen door eentje die vroeger opengaat kan een oplossing zijn, maar mogelijks is er meer aan de hand. Ook al gaat je huidige thermostaat nu te laat open, je zou moeten kunnen vaststellen dat je radiator + fan voldoende capaciteit hebben, lees : je motortemp stabiel, doch momenteel te hoog houden. Vergeet ook het ontluchtingsgaatje niet te boren in de thermostaat (er zijn ook merken die het standaard hebben)
Bon, moegetikt op mijn smartphone
Greets, C.
Hoofdprobleem is het warmlopen van je gereviseerd blok. Had je dit zelf gedaan of had je een motorbouwer waar je kan aankloppen ? Thermostaat vervangen door eentje die vroeger opengaat kan een oplossing zijn, maar mogelijks is er meer aan de hand. Ook al gaat je huidige thermostaat nu te laat open, je zou moeten kunnen vaststellen dat je radiator + fan voldoende capaciteit hebben, lees : je motortemp stabiel, doch momenteel te hoog houden. Vergeet ook het ontluchtingsgaatje niet te boren in de thermostaat (er zijn ook merken die het standaard hebben)
Bon, moegetikt op mijn smartphone
Greets, C.
Re: De juiste waterpomp
Hey Cobretti,
Ik heb het blok laten reviseren bij een bedrijf dat vooral vrachtwagenmotoren doet. Kwam ik later pas achter.
De krukas is niet correct gebalanceerd en ik twijfel of de koppen correct zijn gedaan. Mijn fout dan weer is dat ik geen cam degree heb uitgevoerd en de timing dus ook al niet goed staat. Radiator is op maat gemaakt met een dikker net en de pomp is nieuw. Ik vermoed dat het warm lopen (vooral stationair) dus door de slechte timing kan komen. Dat is mijn gedacht toch althans. In het weekend gaat het blok eruit en demonteer ik alles. Heb nu een motor bouwer die alles gaat nakijken en door dat ik zelf kan de en monteren hoop ik de kosten te drukken. Enkel vragen of hij de uitlijning(Cam degree) wil doen.
De tools alleen kosten al rond 200€ en dat voor één keer te gebruiken!
Ik heb het blok laten reviseren bij een bedrijf dat vooral vrachtwagenmotoren doet. Kwam ik later pas achter.
De krukas is niet correct gebalanceerd en ik twijfel of de koppen correct zijn gedaan. Mijn fout dan weer is dat ik geen cam degree heb uitgevoerd en de timing dus ook al niet goed staat. Radiator is op maat gemaakt met een dikker net en de pomp is nieuw. Ik vermoed dat het warm lopen (vooral stationair) dus door de slechte timing kan komen. Dat is mijn gedacht toch althans. In het weekend gaat het blok eruit en demonteer ik alles. Heb nu een motor bouwer die alles gaat nakijken en door dat ik zelf kan de en monteren hoop ik de kosten te drukken. Enkel vragen of hij de uitlijning(Cam degree) wil doen.
De tools alleen kosten al rond 200€ en dat voor één keer te gebruiken!
Re: De juiste waterpomp
Een andere thermostaat plaatsen is juist geen oplossing. Het enige dat deze dingen doen is openen bij een bepaalde temperatuur. Als jouw auto dus warm wordt gaan zowel de 180* thermostaat als de 160* volledig open. Het enige verschil is dat die van 160* eerder opent, maar voor de bedrijfstemperatuur maakt het geen verschil. Dus niet die 160* gebruiken.
Daarnaast is warmlopen bij lage snelheid over het algemeen een (gebrek aan) airflow probleem, terwijl oververhitting op snelheid duidt op de capaciteit of doorstroom van de radiateur.
Eerst timing enz. checken, maar daarna goed naar de fan kijken. Mechanisch zou moeten werken, maar een betere fan (vijfbladscen/of Flexfan) helpt ook icm een goede shroud. En belangrijk: de fan mag maar voor de helft in de shroud steken voor een optimale werking.
Voor elektrische fans kun je altijd nog gaan, maar is doorgaans alleen nodig bij veel vermogen en kost een paar centen als je het goed doet.
Vergeet ook niet je koelsysteem te ontluchten. En je weet dat de radiateur niet tot de rand vol moet?
Weet je zeker dat je auto te warm wordt?
Daarnaast is warmlopen bij lage snelheid over het algemeen een (gebrek aan) airflow probleem, terwijl oververhitting op snelheid duidt op de capaciteit of doorstroom van de radiateur.
Eerst timing enz. checken, maar daarna goed naar de fan kijken. Mechanisch zou moeten werken, maar een betere fan (vijfbladscen/of Flexfan) helpt ook icm een goede shroud. En belangrijk: de fan mag maar voor de helft in de shroud steken voor een optimale werking.
Voor elektrische fans kun je altijd nog gaan, maar is doorgaans alleen nodig bij veel vermogen en kost een paar centen als je het goed doet.
Vergeet ook niet je koelsysteem te ontluchten. En je weet dat de radiateur niet tot de rand vol moet?
Weet je zeker dat je auto te warm wordt?
1966 Mustang Fastback
Re: De juiste waterpomp
De reden dat ik denk dat hij warm loopt is omdat hij bij stationair draaien voorbij de H op de meter gaat(voor zover de meter correct is).
Ik ken die motoren niet maar je kan de koppen niet aanraken zo heet staan die. Misschien is dat normaal voor deze motoren heb dan ook geen referentie of ervaring van iemand die meer van motoren afweet. Er is ook 2x een vriesstop uitgevlogen tijdens het rijden. Telkens als ik toeren maakte en vermogen vroeg. Hoge druk of te warm of gewoon pech dat de stoppen eruit vlogen?
Nochtans kookt hij niet over en het peil staat net boven de ribben. Ventilator steekt half in de schroud en deze is een model passend voor dat type radiator.
Blijft nog de timing van de motor over en anders weet ik het ook niet meer.
Ik ken die motoren niet maar je kan de koppen niet aanraken zo heet staan die. Misschien is dat normaal voor deze motoren heb dan ook geen referentie of ervaring van iemand die meer van motoren afweet. Er is ook 2x een vriesstop uitgevlogen tijdens het rijden. Telkens als ik toeren maakte en vermogen vroeg. Hoge druk of te warm of gewoon pech dat de stoppen eruit vlogen?
Nochtans kookt hij niet over en het peil staat net boven de ribben. Ventilator steekt half in de schroud en deze is een model passend voor dat type radiator.
Blijft nog de timing van de motor over en anders weet ik het ook niet meer.