De juiste waterpomp

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: De juiste waterpomp

Bericht door edgar »

Dat zou kunnen, de nokkenas fabrikant kan een fout maken bij de fabrikage. Kans is niet groot, maar toch, er is een kans.

Bij het opbouwen kan er volgens mij niet zoveel mis gaan. Ik heb mijn motor ook nog grotendeels open liggen en alle componenten al eens beet gehad. De timing marks op beide sprockets moeten in lijn liggen. Dat lukt de meeste wel (Jules de Korte of Stevie Wonder daargelaten wellicht). Zit je er een tand naast, zie je dat echt wel. Bij sommige sprocket sets kan je nog een paar graden advance of retard meegeven om de timing events aan te passen aan specifiek gebruik.

Een cam degree voer je volgens mij uit om zeker te weten dat je de juiste er in hebt zitten en in de verwachte stand staat t.o.v je krukas. Dan zijn de door de fabrikant bedachte events (op zoveel graden krukasomwenteling starten met openen of sluiten van een klep en de overlap in openen en sluiten van inlaat en uitlaatkleppen in spec. Je ontsteking hoeft alleen maar dat mengsel uiteindelij in de fik te steken :-) Ik kan me verder nog bedenken dat je je valve-piston clearances aan de hand van die gegevens wilt / kunt nalopen.

Ik weet nog wel bij mijn auto de laatste seizoenen het vermogen weg leek te zijn. Veel geluid bij gas geven, maar minder actie dan je zou kunnen verwachten. Motor liep erg warm volgens de dashboard meter, helaas niet de gelegenheid gehad om de ir-meter er op te zetten voor een echte waarde. Wa van plan om over te stappen op full manifold vacuum op de vac. advance aansluiting, maar dat heb ik niet meer gehaald. Bij het uitelkaar halen van de motor merkte ik dat de centrifugaal vervroeging vast heeft gezeten. Waarschijnlijk al een tijd. Ik had ooit wel eens een curve ervan getrokken en wist dat ie vrij vroeg in kwam. Maar met wegvallen van de die vervroeging is het relatief warm lopen en wegblijven van vermogen volgens mij wel verklaard; de fietser die op de verkeerde momenten kracht op de pedalen zet!

Het is een bekend gegeven dat je motor een stuk koeler blijft als je je vacuum vervroeging op full manifold vacuum zet. Dan moet je voor de lol eens kijken waar je timing op uit komt. Dit is ook nodig; je mengsel is arm en ontbrand langzaam. Dat moet dus eerder aangestoken worden om voldoende druk (arbeid) op te leveren op het juiste moment. Dan helpt het vacuum signaal lekker mee. Geef je gas, wordt je mengsel rijker en valt je vacuum een beetje weg. Vervroeging wordt iets minder en dat mag, want mengsel ontbrandt sneller. Uiteindelijk heb je toch weer een vroegere vonk nodig omdat je motor op toeren komt, dan komt je centrifugaal vervroeging om de hoek kijken. Mooi he; ik krijg er weer tranen van in mijn ogen (of dat komt het poepie rijke mengsel uit de uitlaten hahaha). Ik geloof dat voor deze motoren rond de 36 graden voorontsteking zou kunnen gaan om op toeren nog voldoende kracht over te kunnen brengen. Verder moet deze uit je centrifugaal vervroeging komen, eventueel rest manifold vacuum als dat er nog is, en je initiele vervroeging. Oorspronkelijk geloof ik was 6graden de fabrieksstandaard. Je centrifugaal vervroeging heeft twee slots ingebouwd, de ene voor een 20 graden bereik en de andere voor 30 graden (10 en 15 ingeslagen). Standaard staat deze op 30 graden (15) en dat icm met 6 graden voorontsteking komt mooi tot de eerder genoemde 36 graden. Echter, tegenwoordig kan je je motor stationair rustig op 12-16 graden afstellen. Dan pakt ie heel goed op. Alleen, op toeren kom je in de knoei want je schiet over het maximum heen. Dan is het omsteken naar het 20 graden slot een goede oplossing, je basis vervroeging is 'lekker' voor de huidige brandstoffen, en op toeren kom je niet in de knel. Dan zou je nog met de curve zelf kunnen stoeien en met lichtere veren de vervroeging eerder naar zijn maximum laten gaan.

Dus als je hier een eindje verkeerd zit, kan dit tot een aardige warmteontwikkeling leiden omdat de verbrandingsenergie niet in de juiste energie (uitzetten van het gasmengsel / omlaagduwen van zuiger) omgezet kan worden. Of aardige motorschade als je te ver vervroegd of te laat bent (kloppen, verbrande kleppen, enz).

Ik wil wel een disclaimer plaatsen; ik ben geen ervaren motorbouwer. Ben met mijn blok en motorruimte bezig door wat pech twee jaar geleden. Heb er veel over gelezen en ga zeker hiermee eens 'spelen' zodra motor weer in elkaar zit. Ik hoop dat als ik absolute onzin praat de ervaren jongens hier mij een tikje op de vingers geven :-)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: De juiste waterpomp

Bericht door edgar »

Dat zijn zaken die bij mijn motor niet zijn uitgevoerd en hij heeft nooit mooi gelopen.
In mijn Mustang beginjaren kreeg ik mijn carburateur niet goed aan de praat. Uiteindelijk de auto naar Voorend gereden en er een nieuwe op laten zetten. Ze hebben vast wat meer gedaan, want mijn auto was bloedsnel daarna (nou ja, ik bedoel echt een wereld van verschil hoor).

Motor is toen niet open geweest. Dus nieuwe carburateur, mengsel afstellen en wellicht een beetje aan de ontsteking draaien. That's it.

Wat wil ik er mee zeggen? Ik denk dat het misschien niet zo diep zit en mogelijk aan de buitenkant op te lossen is met goed afstellen (carb / ontsteking). Pas als dat geen resultaat geeft, dieper erin duiken. Maar goed, je had meer issues zoals je vriesdoppen. Dan kan er gewoon wat anders aan de hand zijn of meerdere zaken natuurlijk.

Nog vergeten; mijn timing chain vervang ik ook, want die is aardig uitgerekt. Dat was hij ook al tien jaar geleden, toen ik nog wat meer met de auto reed. Met zo'n versleten ketting is je camshaft timing ook niet meer zo precies wil ik er maar mee zeggen, desondanks heeft de motor heel behoorlijk gedraaid mag ik zeggen.

Zo, heb je weer stof tot nadenken :-)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: De juiste waterpomp

Bericht door mymustang »

ik heb de totale voorontsteking al eens gemeten en kwam rond 36°uit.initiele stond hij op 8°maar ik weet dat het tdc wel niet correct is.
En het schudden, hebben ze mij verteld, komt omdat dit onbalans kan zijn door de niet of niet correct gebalanceerde krukas.
Dus de machinebouwer gaat de boel uitbalanceren en de koppen checken met een vacuümtest.
stoppen van messing met hermetiek monteren in combinatie met een flexfan en dan een juiste afstelling en hopen dat het dan wel in orde komt.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: De juiste waterpomp

Bericht door edgar »

Ben heel benieuwd wat eruit zal komen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: De juiste waterpomp

Bericht door Cobretti »

Kan je nog testen op je motor of ligt die uit elkaar ?

Een timing test bij stationair is namelijk snel gedaan.
1. Verdeler draaien op gehoor en ontsteking vervroegen, ofwel
2. Vacuüm vervroeging naar full manifold vacuüm wijzigen en dus ontsteking enkel bij stationair vervroegen. (darmpje op andere carb poort aansluiten)

Heb je meteen indicatie of het stationair warmlopen door de timing wordt veroorzaakt. (nog los van het balans en vriesplug probleem)

Grts
C. 😎
Laatst gewijzigd door Cobretti op za 10 okt, 2020 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: De juiste waterpomp

Bericht door Cobretti »

edgar schreef: vr 09 okt, 2020 21:34 Mooi he; ik krijg er weer tranen van in mijn ogen
😂
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: De juiste waterpomp

Bericht door mymustang »

De motor hangt al aan de takel. Ik heb maar één vacuüm poort op de carburator. Ik kan wel een leiding leggen van de intake aansluiting achteraan. Daar zijn nog poorten vrij. Ik heb een petronix II ontsteking en daar zijn nog andere veertjes bij om centrifugale vervroeging aan te passen. Zodra ik tijd heb haal ik het blok uit elkaar. Zit alleen nog met cam degree nadien. Moet dat bij een nieuwe nokkenas gebeuren of gewoon tdc bepalen en distributie ketting juist op de timingmarks zetten?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: De juiste waterpomp

Bericht door edgar »

mymustang schreef: zo 11 okt, 2020 18:41 Ik heb maar één vacuüm poort op de carburator.
Welke carburateur heb je?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: De juiste waterpomp

Bericht door mymustang »

Autolite2100.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De juiste waterpomp

Bericht door Dakloos »

mymustang schreef: ma 12 okt, 2020 19:30 Autolite2100.
Daar zit één vacuüm poort op voor de vacuüm vervroeging van je verdeler en één met een beetje vacuüm voor je choke systeem.
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: De juiste waterpomp

Bericht door edgar »

Erwin,

Ik heb geen ervaring met autolites. Hoe sluit je je pcv slang aan? Moet er nog een spacer onder met separate vacuum aansluiting?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De juiste waterpomp

Bericht door Dakloos »

edgar schreef: ma 12 okt, 2020 22:49 Erwin,

Ik heb geen ervaring met autolites. Hoe sluit je je pcv slang aan? Moet er nog een spacer onder met separate vacuum aansluiting?
De 2100 en 4100 zijn prima carburateurs. Lekker simpel en dus makkelijk te reviseren :D .

Deze spacer, met aan de achterkant een aansluiting voor de PCV (krukasventilatie), moet onder een 2100:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: De juiste waterpomp

Bericht door mymustang »

Die van mij heeft wel niet zo'n vlakke zijde. Er zitten nog kanaaltjes in naar de venturizijde. En aan de andere kant zijn er ook uitsparingen. Ik heb altijd de kant met de kanaaltjes aan de carburator kant geplaatst en die met de uitsparingen naar intake kant.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De juiste waterpomp

Bericht door Dakloos »

mymustang schreef: di 13 okt, 2020 07:34 Die van mij heeft wel niet zo'n vlakke zijde. Er zitten nog kanaaltjes in naar de venturizijde. En aan de andere kant zijn er ook uitsparingen. Ik heb altijd de kant met de kanaaltjes aan de carburator kant geplaatst en die met de uitsparingen naar intake kant.
Ik denk dat je het over de onderzijde hebt :D . Deze moet met een pakking er tussen op de intake. Op de vlakke bovenkant komt dan de carburateur met een dezelfde pakking.

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: De juiste waterpomp

Bericht door Aron66 »

Mocht je zo'n spacer zoeken, volgens mij heb ik die nog liggen...
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”