Bladveren advies

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Bladveren advies

Bericht door Robinski »

Hallo Mustangers,

Het nieuwe winterproject staat voor deur dus ik ben me aan het oriënteren op het gebied van onderdelen voor de achteras. Deze is dit jaar aan de beurt, alsook de bodemplaat en achterspatborden en aanverwanten.
Het hoofditem is echter de as met alle toebehoren.

Ik wil de bladveren ook mee vervangen en na wat zoekwerk o.a. Hier op het forum kom ik er toch niet helemaal uit. Wellicht zijn er hier wat mensen met de juiste ervaringen.

Het gaat om een 69 Mach 1 die ik afgelopen jaar 4 cm voor en 2,5 cm (1”) achter verlaagd heb. Achter is dit obv de originele bladveren gebeurd met een verlagingsblok.
Nu wil ik van die verlagingsblokken af en had ik het volgende gedacht;
Om de juiste rijhoogte te houden zou ik liefst voor een 4,5 blads mideye willen gaan. Die verlaagd de achterkant met 1 “ tov de originele hoogte.
De vraag is echter, wat is de originele hoogte? Ik kan er denk ik vanuit gaan dat de huidige hoogte al aardig gezakt is door de ouderdom van de verenpaketten.
In dat geval heb ik misschien wel 2” verlaging nodig en dan kom ik bij 5 blads reverse eye uit.
Reverse eye met 4,5 bladen, bestaat blijkbaar niet...?!

De zorgen zijn als volgt:
Klopt de theorie hierboven? Wat zijn jullie ervaringen met oude veerpaketten?
Zijn de 5 blads niet te stijf?
Mochten de reverse eye veren te laag zijn, kan ik dan nog corrigeren met lucht schokbrekers?
De wagen mag achter iets lager dan de huidige hoogte.

Ik hoor graag Jullie meningen/ ervaringen.

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes, Robin
WoutCougar
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 09 sep, 2020 11:27

Re: Bladveren advies

Bericht door WoutCougar »

Ervaring (2x): oude veren zakken door.

Horen zeggen: betere kwaliteit veren (lees duurder) doen dat veel minder

Ervaring (Cougar): 5-blads is niet te stijf

jaren lees-ervaring: het lijkt onmogelijk om de precieze hoogte vast te nagelen met aankoop van veer xyz (behalve wellicht bij alles standaard), dus wellicht toch met blokken blijven werken...
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Bladveren advies

Bericht door Robinski »

Bedankt voor je reactie!

Ik ben inmiddels al wat stappen verder.

Ik heb nu de 5 blads reverse eye gemonteerd bij wijze van test, gekocht bij Adams die mij de service verleende om ze te ruilen mocht het echt niet goed zijn, mits in verkoopbare staat.
Ik had een verlagingsblok van 1” en ik schatte dat de oude vering 1” ingezakt was. Totaal dus 2”. De oude vering gemeten; 70 cm onderzijde spatbord tot op de grond.
Na montage van de nieuwe kom ik exact op 70cm uit maar dan zonder blokken. Ze gaan wss nog wat nazakken zoals ik begrepen heb maar dat zou dan niet meer dan 1/2” moeten zijn, ofwel 12 mm.
Dat mag die ook nog zakken, heb ik vrede mee. Dus komt goed!
En idd de 5 blads zijn super, niet te stijf maar tegelijk wel veel minder geschommel achter en minder doorzakken als ik over een drempel rij. Dus ben er blij mee!

Misschien heeft iemand iets aan deze ervaring.
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Bladveren advies

Bericht door JaCo »

Robin, Jan, Jack, Edgar, enz enz.....Niets dan blije mensen op dit forum :ok: :ok:

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Bladveren advies

Bericht door Robinski »

JaCo schreef: za 24 okt, 2020 15:22 Robin, Jan, Jack, Edgar, enz enz.....Niets dan blije mensen op dit forum :ok: :ok:

Groet,
Jack
hahahaha idd, ik ben een happy camper! als het goed is wordt het een easy-peasy winterproject....voor de verandering...
Groetjes, Robin
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”