Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Ik heb een 2.80:1 as als ik me niet vergis.

Ik heb het nog even in de tabel opgezocht en die van mij hoort bij de volgende snelheden te schakelen:
Minimum throttle
1-2: 15-18 km/h
2-3: 21-37 km/h
Maw hij schakelt pas van 1 naar 2 wanneer hij eigenlijk al van 2 naar 3 zou moeten schakelen (hij schakelt ook snel na dat hij 1-2 schakelt door naar de 3e versnelling)
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

saf1908 schreef: vr 30 okt, 2020 19:07 Hij zou gewoon moeten werken zoals het hoort. Mijn C4 ook eens laten reviseren en werkte daarna net zo goed als de automaat in mijn dagelijkse auto uit 2018.

Ze moeten het gewoon in orde maken zodat hij het weer perfect doet. Maar dit soort discussies met garages herken ik heel goed. Het is bijna altijd wel wat als je het niet zelf doet/kunt.
De auto is na de revisie 2 keer terug geweest vanwege mijn klacht. Wij hebben het vermoeden dat ze er geen tijd meer in willen steken omdat dit van hun marge af gaat. Maar goed dat zijn speculaties.
mymustang schreef: vr 30 okt, 2020 20:34 mijn bak is ook gereviseerd en het enige wat ik merk is dat bij koude motor de c4 iets voelbaarder schakelt.( koudere olie)
eenmaal de motor warm is dan voel ik nog niet dat hij schakelt.
als je geen vacuümlek hebt en kleppenhuis goed werkt dan moet je met de juiste olie en goede koppelomvormer lekker kunnen schakelen.
de modulator zorgt er eigenlijk voor dat je de snelheid van het schakelen kan regelen.
als je de vacuümleiding er af trekt dan kan je dmv de regelpen in of uit te draaien het schakelen beïnvloeden .
Uit je reactie lees ik dat het het schakelgedrag van een 55 jaar oude C4 na revisie gewoon weer goed moet schakelen en dat warm of koud alleen invloed heeft op hoe voelbaar de bak schakelt. Klopt dat?

Overigens hebben ze de koppelomvormer ook onder handen genomen, daar zou een matig gerepareerde scheur in hebben gezeten. Die hebben ze opnieuw gelast en gebalanceerd, dus die hoort nu goed te zijn. Het kleppenhuis hebben ze helemaal uit elkaar gehad en oa voorzien van een "reprogramming kit". Die regelpen in de modulator hebben ze de eerste keer dat de auto terug ging een halve slag bijgesteld, maar dat had geen effekt op het schakelen bij koude motor/bak.
Big_fun_58 schreef: vr 30 okt, 2020 23:03 Wat een ellende.
Ik zou gewoon zelf een ventielen blok van een andere bak eronder zetten (is 20 minuten werk) en kijken of hij beter werkt (schakeld). Dan weet je of het in de bak ligt of dat het opgelost is. Ben je in een ochtend klaar en kost je 100,- max.
"My 5 cents..."
Succes.. :wink:
Mocht iemand nog een goed ventielenblok hebben liggen dat is dit zeker een van de opties die ik overweeg mocht ik er met het revisiebedrijf niet uit komen. Maar voorlopig blijf ik ivm garantie zelf van de bak af.
mymustang schreef: za 31 okt, 2020 16:14 Ik kan hier in bijspringen.
Mij is destijds gezegd door het revisiebedrijf dat bij koude motor de bak wel iets anders gaat schakelen omwille van de temperatuur van de olie.
De valve body zou ook niet zo goed reageren als er een andere soort olie zou gebruikt worden dan de ATF-F olie.
Ik heb er kroon oil opzitten en deze werkt prima.
Is een moeilijke omdat je met de garantie zit. Er zelf dan aan sleutelen betekent ook einde garantie. Anderzijds is er jou ontevredenheid over de bak en werking ervan. als deze terecht is, dan kan je het zo ook niet laten. Je zou al eens met een paar andere auto's moeten kunnen meerijden om het verschil te merken of hij daadwerkelijk onjuist schakelt . Dan heb je ook meteen referentiepunten om aan te halen of je juist zit of niet.
Naar mijn idee schakelt de bak niet zoals het hoort. Zeker er is wel mee te rijden en je kunt handmatig van 1 naar 2 schakelen maar daar heb ik niet fors voor betaald.
Gezien de huidige situatie en het seizoen is meerijden op het moment wat lastig maar misschien kunnen een aantal mensen wel aangeven of hun C4 bij koude motor/bak echt veel later (en harder) van 1 naar 2 schakelt dan bij warme motor/bak.
Dakloos schreef: za 31 okt, 2020 17:50 Mijn C4 schakelt alleen iets anders als de choke dicht staat bij een koude motor dus bij een verhoogd stationair toerental. Na 100 meter merk of voel ik er niets meer van en dan is de olie in de bak nog echt niet warm!
Wat merk je als verschil? Is dat hoe voelbaar de bak schakelt, of is dat de snelheid waarbij hij schakelt?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Cobretti schreef: za 31 okt, 2020 15:18 Dit zou erg vervelend kunnen worden met je revisiefirma.
Ze doen alleszinds wel moeite om mogelijke oorzaken te bedenken.
Maar mij klinkt het alsof ze het gewoon niet weten en het probleem proberen minimaliseren.

Terug naar het probleem :
koude motor/bak -> te laat schakelen 1 -> 2
warme motor/bak -> alles OK
Klopt bij koude motor/bak schakelt hij te laat (en te hard) van 1 naar 2 (2->3 lijkt wel OK), Bij warme motor/bak lijkt het schakelen gewoon in orde te zijn

1/ Een viscositeitsprobleem met de bakolie zou kunnen. Het verhaal dat er diverse soorten olie in de C4 gebruikt kunnen worden is nieuw voor mij. (maar ik ben ook geen expert/revisiefirma uiteraard)
Ik dacht dat er gewoon ATF-F in moest en klaar. Ik dacht dat dit dus 1 type is met 1 viscositeit. Ik heb mijn bakolie destijds zo op die manier besteld en vervangen.
Geen viscositeits keuzeopties met Kroon olie ATF-F. Dan is het maar de vraag welke olie zij gebruikt hebben.
Het lijkt me logisch dat een olie in koude toestand meer visceus is, daardoor de oliedruk stijgt en daardoor de bak later schakelt.
Dat zal je ook kunnen merken als het weer buiten kouder is.
Vraag de oliespecs (visicositeit bij verschillende temperaturen) op bij je reviseur en vergelijk met ATF-F.
Verversen met standaard ATF-F zou je zeker eens kunnen proberen, om te kijken wat daarvan het effect is.
Mij is nog steeds niet helemaal duidelijk waarom ze voor ATF dexron III-F/G gekozen hebben en niet voor standaard ATF-F. Mondeling werd toegelicht dat deze modernere(?) olie betere eigenschappen zou hebben dan standaard ATF-F, maar ik heb helaas niet onthouden wat er dan beter zou zijn. In hun mail geven ze aan dat de gebruikte olie "een extra bescherming bied in dit milieu".

2/ Het valvebody verhaal begrijp ik niet helemaal : je reviseur zegt dat die in het verleden zeker aanpassingen heeft ondergaan.
Er is een reprogramming kit in gekomen... wat is een reprogramming kit dan precies en hoe werkt het. Mss zit hier een fout in.
Een test met een andere valvebody is zeker te overwegen. Maar ik zou starten met olie vervangen.
Als je zelf de valvebody kit vervangt is je garantie mogelijks weg ?
Ik heb het doosje van de reprogramming kit mee gekregen, ik moet even nakijken welke kit dit precies is geweest. Ik ga er vanuit dat de garantie vervalt zodra ik zelf aan de bak ga sleutelen (of zelfs de olie vervangen) dus daar wil ik voorlopig nog niet aan.

3/ Daarnaast is er het verschil in vacuum tussen koude en warme motor.
Volgens je reviseur "een verschil in vacuüm van circa 80 tot 100 mbar"
Ik heb daar meteen volgende vragen bij :
-> is dit verschil groot genoeg om het probleem logisch te verklaren ?
-> is dit een normaal verschil, of is dit echt veel meer dan gebruikelijk...

Wat ik zie op je meter (dezelfde als de mijne) is dat de groene zone loopt
van 17 tot 22 inch Hg
ofte 0,575 tot 0,745 bar
ofte dus een delta van 170mbar
Als er een verschil zit van "80 tot 100mbar tussen koude en warme motor" lijkt me dat significant.
Denk ik, ik doe enkel de wiskunde/fysica hier...
Vraag is ook of die 80-100mbar gemeten is tijdens het traag optrekken als het probleem zich effectief stelt.

Greets,
C. 8)
Helaas geven ze niet aan welke waarden ze gemeten hebben, enkel wat het verschil is tussen warm en koud. Ik heb zelf alleen een koude meting uitgevoerd:
Stationair vacuüm koude motor, choke dicht (bak in P):
18,5 inch Hg / 47 cm Hg / 470 mm Hg
470 mmHg = 626,6151 millibar

Lage vermogensvraag vacuüm koude motor, choke dicht (bak in P):
21 inch Hg / 58,5 cm Hg / 585 mm Hg
585 mmHg = 779,9359 millibar

Ik neem aan dat ze bedoelen dat het vacuüm warm hoger is dus dan zou ik op een warm stationair vacuüm uitkomen van 706-726 millibar (20,9-21,5 inch Hg / 53-54,5 cm Hg / 530-545 mm Hg).
Update: uit de foto's die ze me gestuurd hebben blijkt: Ze meten 600 millibar koud (17,7 inch Hg / 45 cm Hg / 450 mm Hg) en 730 millibar warm (21,8 inch Hg / 54,8 cm Hg / 548 mm Hg) en een lucht brandstof verhouding van 10,9 koud en 11,7 warm.

Ik heb nog wat gezocht op het internet en ik kom het volgende tegen:
https://www.vintage-mustang.com/threads ... le.650254/
should be more like 18 at idle on a stock motor

[...]

The reading should be 15-18 inches of mercury

[...]
18 is about right for a stock 289

[...]
A stock 289-2V should have 19-21"hg at idle in neutral
https://mustangforums.com/forum/classic ... ading.html
At your altitude (Houston), your stock cam should give a steady 19-20 inches at 800 rpms
Helaas heb nog ik geen door Ford opgegeven waardes kunnen vinden. De door mij gemeten 18,5 en door het revisiebedrijf gemeten 17,7 inch Hg wijken nauwelijks af van de 18 inch Hg die het meest genoemd wordt op internet.
Laatst gewijzigd door sjirafje op zo 01 nov, 2020 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door mymustang »

Als ik vertrek bij koude motor, dan schakelt hij toch niet zo soepel en vlot. Na een paar km (denk ik toch heb er nooit zo bij stilgestaan ) dan voel ik nog niet dat hij schakelt.
Blijft toch oude mechaniek en dat moet eerst wat op temperatuur komen.😁
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Cobretti »

Viscositeiten van beide oliesoorten liggen erg dicht bij elkaar.... Dextron III F/G is zelfs iets minder temperatuur gevoelig.
Lijkt me dus geen oorzaak te zijn. :?

https://www.mpmoil.nl/products/16000/at ... on-iii-f-g
https://www.mobil.com/en/lubricants/for ... ype-f-atf/

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Aron66 »

Mijne was destijds gereviseerd bij Speetjens , ik ben nog steeds overtuigd dat dit echt goed gedaan is, ik merkte bij koude motor inderdaad dat ie later van 1 naar 2 schakelde. Dit was vaak eenmalig, als ik 100 meter verder stopte, was het al alweer weg en schakelde hij normaal.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door peer »

Ik heb destijds (10 jaar geleden) een 'nieuwe' C4 gekocht bij mustangs unlimited. Deze heeft dit gedrag ook altijd gehad, de eerst shift naar 2 duurde altijd heel lang, daarna deed hij het prima. Zelf heb ik me er nooit echt aan gestoord, wel proberen uit te zoeken maar ik kwam daar eigenlijk alleen verhalen tegen met andere die hetzelfde probleem hadden na een rebuild.

Zou het kunnen zijn dat er misschien repro onderdelen gebruikt worden die dit veroorzaakt of toch het verschil in de modernere olie of iets dergelijks?
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door mymustang »

Klopt allemaal. Heb hetzelfde.
Voor techniek van meer dan 50j oud kan je niet zeggen dat de c4 bruut schakelt.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door edgar »

Cobretti schreef:Viscositeiten van beide oliesoorten liggen erg dicht bij elkaar.... Dextron III F/G is zelfs iets minder temperatuur gevoelig.
Lijkt me dus geen oorzaak te zijn

Greets,
C. 8)
Wat belangrijker is is of de olie al dan niet frictie modifiers heeft. Ik weet zo snel niet of atf-f nu wel of niet deze componenten heeft, kan het even niet vinden in mijn boeken. En daarbij of je normaal gesproken bij een C4 ook ‘het andere type’ olie kan gebruiken.

Op de cursus die Speetjens ooit gegeven heeft werd het wel even aangehaald. Er zit verschil in gebruikte materialen waardoor je in het ene geval exact de juiste olieen moest gebruiken, en andere gevallen waar het niet uitmaakte. Bijvoorbeeld na revisie waarbij er meer universele clutchpacks toegepast worden waardoor het niet zoveel uitmaakte, of waardoor je juist moest omschakelen omdat schakelen anders met te weinig slip of met teveel slip gebeurde.

Kortom, nog wat extra verwarring erbij Afbeelding
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Ik heb vanmiddag de auto opgehaald en aangegeven dat ik de door hun aangedragen oorzaken nog wil checken. Uit het gesprek kwam naar mijn idee naar voren dat ze er (ook) na hun metingen van overtuigd zijn dat de revisie goed is gegaan, maar dat als ik aannemelijk kan maken dat dit niet zo is ik dit zeker aan hun moet aangeven en dat ze er dan wel samen uit willen komen.

Ik ben er nog niet helemaal zeker van wat nu de juiste stappen zijn. Als jullie daar in kunnen adviseren dan hoor ik dat natuurlijk graag.

edit:
De gebruikte reprogramming kit is een setje van Transgo geweest.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Dakloos »

Ik zou het advies van Jan opvolgen en er eens een andere valve body ondergooien. Er is vast wel iemand die er één heeft liggen. Ik heb jaren geleden, in al mijn onwetendheid, met Dextron in mijn C4 rondgereden en het ding schakelde prima :D .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door richard66coupe »

Tjonge wat een verhaal maakt dat bedrijf er van zeg.. Maar hier komt de klant dus niet verder mee. En zij uiteindelijk ook niet als je het verhaal op het forum gooit met bedrijfsnaam etc.(zou ik nog niet doen)
Hij schakelt gewoon niet volgens specificatie na revisie. Als ie nou ietsje harder/later schakelt bij koude motor dat hoort er wel wat bij maar dit is gewoon te gek als je het mij vraagt. Daar kun je toch ook niet achter staan als bedrijf zijnde.

Zo gevoelig zou een beetje vacuum verschil niet moeten zijn. Mijn blok heeft warm hooguit 17 en koud rond of zelfs onder de 15 en ik heb geen last. Wat ik niet snap is waarom ze het over AFR ratio's hebben. De automaat regelt op vacuüm en snelheid van de achteras, meer niet.
Vacuüm is goed en binnen spec. Dus zit het gewoon in de bak.
Stom idee maar je zou misschien even tijdelijk de ontsteking nog een paar graden kunnen vervroegen zodat je (nog) meer vacuum hebt bij koude motor en kijken of dit effect heeft. Feitelijk is dit hetzelfde als de vacuüm modulator wat verstellen dus ik ben bang dat het geen effect heeft maar dan kun je dat misschien aangeven.

Toen ik met soortgelijk issue worstelde heb ik me er ook wat in verdiept en zelf had ik het vermoeden dat het in de Governor zat. Dit is een kleppenhuisje aan de uitgaande as die op basis van middelpunt vliegende kracht de schakel momenten bepaalt. Mijn vermoeden is dat deze misschien wat stroef gaat of plakt bij koude bak. Maar een kleppen huis is veel makkelijker te vervangen dus zou ik eerst (laten) doen.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door edgar »

richard66coupe schreef: di 03 nov, 2020 21:45 Toen ik met soortgelijk issue worstelde heb ik me er ook wat in verdiept en zelf had ik het vermoeden dat het in de Governor zat. Dit is een kleppenhuisje aan de uitgaande as die op basis van middelpunt vliegende kracht de schakel momenten bepaalt. Mijn vermoeden is dat deze misschien wat stroef gaat of plakt bij koude bak. Maar een kleppen huis is veel makkelijker te vervangen dus zou ik eerst (laten) doen.
Dan kan het ook nog aan de afdichtringen op die uitgaande as liggen. Die scheiden de diverse oliestromen van en naar de governor.

In de C4 rebuild video serie van Badshoe komt bij de airchecks ook een governor aircheck voorbij. Kleppenblok eraf en op de diverse poorten lichtjes met perslucht blazen. Dan moet je de kleppen van de governor horen.

Bij de revisie zal de uitgaande as er in ieder geval uit zijn gehaald. Of de governor ook losgehaald is..


Wat anders, je zou ook de vacuumaansluiting van de c4 los kunnen halen en zelf met een vacuumpompje er vacuum opzetten. Dan kan je eens spelen met de diverse onderdrukken.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Cobretti »

richard66coupe schreef: di 03 nov, 2020 21:45 Dus zit het gewoon in de bak.
...
De governer is een kleppenhuisje aan de uitgaande as die op basis van middelpunt vliegende kracht de schakel momenten bepaalt. Mijn vermoeden is dat deze misschien wat stroef gaat of plakt bij koude bak
edgar schreef: di 03 nov, 2020 21:55 Dan kan het ook nog aan de afdichtringen op die uitgaande as liggen. Die scheiden de diverse oliestromen van en naar de governor.
Ik denk intussen ook dat het in de bak zit
(zie posts Richard/Edgar hierboven, en Gearz in het begin)

Belangrijkste stap met je reviseur is dat ze het probleem erkennen, hoe klein of groot dat ook moge zijn.
Het is niet normaal en officieel buiten spec.

De speurtocht naar een oorzaak is al even bezig, maar die is nog niet eenduidig gevonden.
De vraag is waarom de governer pressure te laag is, of de throttle pressure te hoog, na koude start en bij zacht optrekken, en enkel bij 1-2shift...

To be continued.
Greets, C. 8)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

We hebben inmiddels contact gehad met onze garage, Bovag en onze juridische ondersteuning. Die geven eigenlijk allemaal aan dat de beste stap nu is om niets aan de auto te veranderen en het probleem te laten beoordelen door iemand die deskundig mag worden geacht op het gebied van Mustangs van deze generatie.

Mocht deze ook oordelen dat de automaat niet naar behoren schakelt dan kan die verklaring gebruikt worden om het revisiebedrijf te overtuigen nogmaals naar de bak te kijken. Mocht deze oordelen dat de automaat wel naar behoren schakelt dan geeft dat natuurlijk ook duidelijkheid.

Dus we moeten nu op zoek naar iemand die deskundig mag worden geacht. Hebben jullie misschien suggesties? Bij voorkeur in de regio Zuid Limburg.

Daarnaast; mocht een van jullie in de gelegenheid zijn en zin hebben om het schakelgedrag in persoon te beoordelen dan hoor ik dat ook graag.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”