Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door richard66coupe »

Dat ziet er goed uit!
Je hebt meer vacuüm dan ik heb. Dus Ik denk niet dat het daar aan ligt. Inderdaad goed om even te kijken of de slang er goed op zit en niet dubbel gaat. Als dat goed lijkt zou ik er denk ik mee terug gaan.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Wat hoort de binnendiameter van het stukje vacuümslang te zijn dat tussen de modulator en de stalen vacuümlijn zit?
Ik heb wel een aantal verkopers gevonden (vb1, vb2, vb3) Maar die geven de afmetingen van het stukje slang helaas niet op.

Een zoektocht op internet levert me op dat de binnendiameter 1/4" (6,4mm) of 3/16" (4,8mm) zou kunnen zijn. Maar welke is het nou? :?

Uiteraard ga ik het huidige slangetje ook even opmeten, maar voor mijn gevoel zit die dus vrij los.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door Dakloos »

Dat slangetje zit er bij mij ook vrij los op. Als je daar een lek zou hebben had je niet zo'n hoog constant vacuüm.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vacuüm en de invloed op het schakelgedrag van de C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Na overleg met het revisie bedrijf heb ik de auto toch maar weer terug gebracht. Verdachte onderdelen zijn de vacuüm modulator en het kleppenblok. Alleen is het kleppenblok helemaal uit elkaar geweest, gereinigd en alle slijtage delen zijn vervangen. Ook de modulator is vervangen, dus het blijft vreemd. Maar ze gaan er deze week eerst aan meten en testen en dan hoor ik een dezer dagen hopelijk meer.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Ze hebben een aantal metingen uitgevoerd. Ze geven aan dat er een aantal redenen kunnen zijn van het onjuiste schakelgedrag, maar dat deze horen bij de staat en leeftijd. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier over denken.
In het geval van de Mustang zien wij bij gelijke acceleratie in koude en warme staat een verschil in vacuüm van circa 80 tot 100 mbar[...]

1 De vacuüm modulator is vervangen door het model wat oorspronkelijk in deze auto hoort. Dit kan betekenen dat de hele schakel karakteristiek zoals deze gewend was nu anders is, maar nu wel in de lijn valt zoals de fabrikant het oorspronkelijk bedoeld heeft.
Ja, de vacuüm modulator is vervangen, maar het schakelen valt bij koude bak niet binnen de specificaties van Ford. Dus dit vind ik geen argument
2 Ernstige lekkages in de bak zijn opgelost. Deze bak moduleert zijn druk aan de hand van vacuüm. Wanneer er ernstige lekkages in de bak zijn kan de oliedruk lager zijn dan bij een bak die wel goed afdicht. Aangezien de schakelmomenten bepaald worden door de olie druk, kan het heel goed zijn dat de automaat veel vroeger schakelt wanneer deze een intern lek heeft. Na herstel is deze druk dan ook weer zoals het hoort en zal dan ook bijdragen om de schakelmomenten terug te brengen naar oorspronkelijke specs.
Ja, interne lekkages zijn (als het goed is) verholpen, maar het schakelen valt bij koude bak niet binnen de specificaties van Ford. Dus dit vind ik geen argument
3 Olie. In de C4 kunnen diversen soorten olie gebruikt worden. De viscositeit van deze verschillende olie soorten verschilt nogal wat uiteindelijk dan ook resulteert in variatie in oliedruk tussen deze soorten bij gelijke omstandigheden. Na revisie is er gekozen voor een olie die binnen de specificaties ligt van de voorgeschreven viscositeit, maar wel een extra bescherming bied in dit milieu. Wanneer de olie dan licht afwijkt van die wat gebruikt is, zal dit ook een ander schakelbeeld geven.
Zij hebben er voor gekozen om een andere olie te gebruiken omdat die beter zou zijn dan standaard ATF-F, daar heb ik niet om gevraagd. En er is naar mijn idee geen sprake van een lichte afwijking van het schakelbeeld.
4 Er zijn een aantal aanpassingen gemaakt in het verleden aan het kleppenblok. Het is nooit te achterhalen wat er allemaal aan gedaan is. Vandaar dat er ook een reprogramming kit in is gekomen om de werking van het kleppenblok zo goed mogelijk terug te brengen naar originele specs. Maar wanner er een feed hole in de spacer plaat met 0.5mm vergroot is voor een bepaald schakelgedrag te bereiken, is dat niet na te gaan aangezien dat niet in zo een detail gedocumenteerd is.
Hier kan ik niet over oordelen, ik heb het kleppenblok nooit open gehad. Maar waarom is dit tijdens de revisie niet gemeld en aangegeven wat de gevolgen hier van zouden zijn en besproken welke opties er zijn om dit te "verhelpen"?
5 Ouderdom en toleranties. De mustang is geen nieuwe auto meer, wat betekend dat ook alle hard-parts in de bak dezelfde leeftijd hebben. Bij revisie worden deze delen visueel geïnspecteerd op slijtage. Ook wordt er gekeken of kleppen vrij bewegen zonder problemen en dat er geen afwijkingen zijn die klevende of klemmende kleppen veroorzaken. Dit alles is gedaan en het kleppenblok is weer opgebouwd volgens specificaties. Nu heeft de fabrikant 55 jaar geleden een document gemaakt op welke moment de bak moet schakelen. Na 55 jaar service, een ander klimaat, andere benzine en zelfs andere zuurstof/co levels kan het niet anders zijn dat deze waarden alleen nog maar als ruime targets behoren aangezien alles invloed heeft en niks meer hetzelfde is als 1965.
Alle Mustangs uit 1964,5-1966 met automaat hebben een C4 die 55 jaar oud is en die rijden allemaal op moderne benzine, ik heb geen van jullie gehoord over dat dit schakelgedrag zou kloppen
6 Motorprestaties. In onze proefritten hebben wij ook gekeken naar AFR (Air-Fuel-Ratio). Deze ratio is namelijk van grote invloed van de prestaties van de motor. Is deze te rijk, met een te late ontsteking, werkt de motor niet optimaal en zijn we dus meer gas aan het geven om dezelfde werking te krijgen.

In dit geval loopt de mustang bij koude motor rond AFR 10.5 tot 11. Een moderne motor draait mooi rond bij de stoichiometrische verhouding van 14.7(0% ethanol). Mijn ervaring is dat een oudere motor zoals dit vaak iets mooier rond loopt wanneer die iets rijker is dan 14.7, namelijk rond de 14.0 Met een afr zo laag als 10.5 loopt deze enorm rijk(rijker dan high performance motoren op vol vermogen) is er dus een groot overschot aan benzine en wordt er een deel efficiëntie niet benut. Dit is ook goed te ruiken wanneer de auto gestart wordt. Hoewel een rijker mengsel niet meteen schadelijk is, is dit mengsel tegen de grens aan van bore wash waarbij er zoveel onverbrande benzine in de kamer zit, dat de olie film-laag in de zuigerwand wordt weggevaagd en er een slijtage slag plaats vind. Zodra de motor op temperatuur komt is duidelijk te zien dat deze verrijking weg trekt de motor efficiënter loopt.
Dat de koude motor rijker loopt, lijkt me logisch aangezien de choke dan dicht staat , bij het opwarmen van het blok gaat de choke open staan en wordt het mengsel minder rijk.
Er zijn dus een hoop dingen die een rol spelen hierin. Tijdens onze proefritten hebben wij geen afwijkend schakelgedrag kunnen constateren wat niet aansluit op de punten hierboven. Daarbij is de intensiteit van het “probleem” dan ook zo minimaal dat er naar onze mening ook niet teveel tijd aan besteedt moet worden.
Ik ben van mening dat er geen sprake is van een minimaal probleem, de bak schakelt niet zoals het hoort. Ik heb fors betaald voor de revisie en ben akkoord gegaan met alle meerwerk, dus dan mag ik naar mijn mening ook een bak verwachten die schakelt zoals het hoort.

Graag hoor ik jullie mening hier over. Zijn er bijvoorbeeld punten waar mijn redenatie niet klopt? Of is er naar jullie mening inderdaad sprake van een minimaal probleem?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door saf1908 »

Hij zou gewoon moeten werken zoals het hoort. Mijn C4 ook eens laten reviseren en werkte daarna net zo goed als de automaat in mijn dagelijkse auto uit 2018.

Ze moeten het gewoon in orde maken zodat hij het weer perfect doet. Maar dit soort discussies met garages herken ik heel goed. Het is bijna altijd wel wat als je het niet zelf doet/kunt.
1966 Mustang Fastback
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door mymustang »

mijn bak is ook gereviseerd en het enige wat ik merk is dat bij koude motor de c4 iets voelbaarder schakelt.( koudere olie)
eenmaal de motor warm is dan voel ik nog niet dat hij schakelt.
als je geen vacuümlek hebt en kleppenhuis goed werkt dan moet je met de juiste olie en goede koppelomvormer lekker kunnen schakelen.
de modulator zorgt er eigenlijk voor dat je de snelheid van het schakelen kan regelen.
als je de vacuümleiding er af trekt dan kan je dmv de regelpen in of uit te draaien het schakelen beïnvloeden .
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Big_fun_58 »

Wat een ellende.
Ik zou gewoon zelf een ventielen blok van een andere bak eronder zetten (is 20 minuten werk) en kijken of hij beter werkt (schakeld). Dan weet je of het in de bak ligt of dat het opgelost is. Ben je in een ochtend klaar en kost je 100,- max.
"My 5 cents..."
Succes.. :wink:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Cobretti »

Dit zou erg vervelend kunnen worden met je revisiefirma.
Ze doen alleszinds wel moeite om mogelijke oorzaken te bedenken.
Maar mij klinkt het alsof ze het gewoon niet weten en het probleem proberen minimaliseren.

Terug naar het probleem :
koude motor/bak -> te laat schakelen 1 -> 2
warme motor/bak -> alles OK

1/ Een viscositeitsprobleem met de bakolie zou kunnen. Het verhaal dat er diverse soorten olie in de C4 gebruikt kunnen worden is nieuw voor mij. (maar ik ben ook geen expert/revisiefirma uiteraard)
Ik dacht dat er gewoon ATF-F in moest en klaar. Ik dacht dat dit dus 1 type is met 1 viscositeit. Ik heb mijn bakolie destijds zo op die manier besteld en vervangen.
Geen viscositeits keuzeopties met Kroon olie ATF-F. Dan is het maar de vraag welke olie zij gebruikt hebben.
Het lijkt me logisch dat een olie in koude toestand meer visceus is, daardoor de oliedruk stijgt en daardoor de bak later schakelt.
Dat zal je ook kunnen merken als het weer buiten kouder is.
Vraag de oliespecs (visicositeit bij verschillende temperaturen) op bij je reviseur en vergelijk met ATF-F.
Verversen met standaard ATF-F zou je zeker eens kunnen proberen, om te kijken wat daarvan het effect is.

2/ Het valvebody verhaal begrijp ik niet helemaal : je reviseur zegt dat die in het verleden zeker aanpassingen heeft ondergaan.
Er is een reprogramming kit in gekomen... wat is een reprogramming kit dan precies en hoe werkt het. Mss zit hier een fout in.
Een test met een andere valvebody is zeker te overwegen. Maar ik zou starten met olie vervangen.
Als je zelf de valvebody kit vervangt is je garantie mogelijks weg ?

3/ Daarnaast is er het verschil in vacuum tussen koude en warme motor.
Volgens je reviseur "een verschil in vacuüm van circa 80 tot 100 mbar"
Ik heb daar meteen volgende vragen bij :
-> is dit verschil groot genoeg om het probleem logisch te verklaren ?
-> is dit een normaal verschil, of is dit echt veel meer dan gebruikelijk...

Wat ik zie op je meter (dezelfde als de mijne) is dat de groene zone loopt
van 17 tot 22 inch Hg
ofte 0,575 tot 0,745 bar
ofte dus een delta van 170mbar
Als er een verschil zit van "80 tot 100mbar tussen koude en warme motor" lijkt me dat significant.
Denk ik, ik doe enkel de wiskunde/fysica hier...
Vraag is ook of die 80-100mbar gemeten is tijdens het traag optrekken als het probleem zich effectief stelt.

Greets,
C. 8)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door mymustang »

Ik kan hier in bijspringen.
Mij is destijds gezegd door het revisiebedrijf dat bij koude motor de bak wel iets anders gaat schakelen omwille van de temperatuur van de olie.
De valve body zou ook niet zo goed reageren als er een andere soort olie zou gebruikt worden dan de ATF-F olie.
Ik heb er kroon oil opzitten en deze werkt prima.
Is een moeilijke omdat je met de garantie zit. Er zelf dan aan sleutelen betekent ook einde garantie. Anderzijds is er jou ontevredenheid over de bak en werking ervan. als deze terecht is, dan kan je het zo ook niet laten. Je zou al eens met een paar andere auto's moeten kunnen meerijden om het verschil te merken of hij daadwerkelijk onjuist schakelt . Dan heb je ook meteen referentiepunten om aan te halen of je juist zit of niet.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Dakloos »

Mijn C4 schakelt alleen iets anders als de choke dicht staat bij een koude motor dus bij een verhoogd stationair toerental. Na 100 meter merk of voel ik er niets meer van en dan is de olie in de bak nog echt niet warm!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Cobretti »

Dakloos schreef: za 31 okt, 2020 17:50 Mijn C4 schakelt alleen iets anders als de choke dicht staat bij een koude motor dus bij een verhoogd stationair toerental. Na 100 meter merk of voel ik er niets meer van en dan is de olie in de bak nog echt niet warm!
Welke olie heb je erin Erwin? ATF-F ?
Grts. C. 😎
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door Dakloos »

Cobretti schreef: za 31 okt, 2020 17:53
Dakloos schreef: za 31 okt, 2020 17:50 Mijn C4 schakelt alleen iets anders als de choke dicht staat bij een koude motor dus bij een verhoogd stationair toerental. Na 100 meter merk of voel ik er niets meer van en dan is de olie in de bak nog echt niet warm!
Welke olie heb je erin Erwin? ATF-F ?
Grts. C. 😎
Klopt
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door sjirafje »

Dank voor de reacties. Ik ben van plan de auto na het weekend op te halen. Het eerste wat ik dan wil proberen of het verschil maakt wanneer ik de choke zo afstel dat deze altijd open staat. Van de automaat blijf ik, ivm garantie, voorlopig af. Ik ga wel komende week even overleggen met mijn garage om te kijken wat zij adviseren.

Voor nu heb ik concreet 2 vragen:
- Bij welke snelheid schakelt jullie C4 van 1 naar 2 bij koude motor/bak?
Met weinig gas geven is dat bij mij pas na ca 30 km/h en dan schakelt hij vrijwel direct door naar de 3e (in een 30zone blijft hij dus ook echt in de 1 rijden).

- Ik heb niet kunnen terugvinden wat het vacuüm zou moeten zijn bij een koude motor. Weet een van jullie dat toevallig?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Onjuist schakelgedrag van (gereviseerde) C4 transmissie

Bericht door edgar »

Voordat iedereen zomaar wat snelheden roept; Zet er ook je achterbrug overbrengingsverhouding bij. Anders is het appels met peren vergelijken.

Ik moet eens kijken; ik heb volgens mij hier ooit een tabelletje gepost met de schakelmomenten. Ze staan ook in het shopmanual.

Edit: Hier wat online gevonden, met correctie voor achteras:

https://www.vintage-mustang.com/threads ... 14&slide=0
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”