Interieurlicht vervaagd
Moderator: Shelby GT-H
Interieurlicht vervaagd
Goedemorgen,
Afgelopen weekend was ik met de Mustang op pad en reden we rond 23hr richting huis. Hoe dichter ik bij huis kwam, hoe donkerder de omgeving en wat mij opviel was dat ik in het begin vrij goed MPH enzo af kon lezen maar eenmaal op de provinciale wegen werd dit steeds slechter, zo slechts zelf dat het dashboard wel groen verlicht was maar de wijzertjes niet meer te onderscheiden waren. Eenmaal thuis de accu even doorgemeten en die zat op 10V ongeveer. Auto ligt altijd aan de lader en voor ik in de ochtend vertrokken was helemaal los van de auto dus de accu was helemaal vol bij vertrek. Heb een massaschakelaar en op locatie overdag nog een keer nagemeten en toen was de accu 12V.
Overduidelijk lekt er dus ergens flink wat stroom, of krijgt de dynamo (die een tijd geleden met doormeten goed was) het niet bol gewerkt. Het enige wat ik aan had staan in de avondrit waren de koplampen en dashboardverlichting, soms fog-lights om iets meer 'grootlicht' te hebben.
Nu de hamvraag, het vervagen van de dashboardverlichting, komt dit door afnemende accuspanning? en treed dit dan al op bij 10V? Aan de koplampen heb ik geen vervaging gemerkt, maarja dat is sowieso al erg minimaal als je veelal in moderne auto's rijdt
Hebben er hier nog mensen tips hoe je makkelijk de accu loskoppelt van de auto, zonder steeds met sleuteltje 10 en 13 te moeten klooien? Ik heb namelijk het idee dat tussen accu en massaschakelaar alsnog veel spanning wegloopt (er zit vanalles direct op de accu bijgeprikt namelijk wat eigenlijk een keer goed opgelost moet worden, via schakelaar)
Afgelopen weekend was ik met de Mustang op pad en reden we rond 23hr richting huis. Hoe dichter ik bij huis kwam, hoe donkerder de omgeving en wat mij opviel was dat ik in het begin vrij goed MPH enzo af kon lezen maar eenmaal op de provinciale wegen werd dit steeds slechter, zo slechts zelf dat het dashboard wel groen verlicht was maar de wijzertjes niet meer te onderscheiden waren. Eenmaal thuis de accu even doorgemeten en die zat op 10V ongeveer. Auto ligt altijd aan de lader en voor ik in de ochtend vertrokken was helemaal los van de auto dus de accu was helemaal vol bij vertrek. Heb een massaschakelaar en op locatie overdag nog een keer nagemeten en toen was de accu 12V.
Overduidelijk lekt er dus ergens flink wat stroom, of krijgt de dynamo (die een tijd geleden met doormeten goed was) het niet bol gewerkt. Het enige wat ik aan had staan in de avondrit waren de koplampen en dashboardverlichting, soms fog-lights om iets meer 'grootlicht' te hebben.
Nu de hamvraag, het vervagen van de dashboardverlichting, komt dit door afnemende accuspanning? en treed dit dan al op bij 10V? Aan de koplampen heb ik geen vervaging gemerkt, maarja dat is sowieso al erg minimaal als je veelal in moderne auto's rijdt
Hebben er hier nog mensen tips hoe je makkelijk de accu loskoppelt van de auto, zonder steeds met sleuteltje 10 en 13 te moeten klooien? Ik heb namelijk het idee dat tussen accu en massaschakelaar alsnog veel spanning wegloopt (er zit vanalles direct op de accu bijgeprikt namelijk wat eigenlijk een keer goed opgelost moet worden, via schakelaar)
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Mach-E RWD standard range Technology+
Re: Interieurlicht vervaagd
Eigenlijk zou de accu niet zover leeg getrokken mogen worden. Dit kan ook komen door een versleten dynamo, maar die heb je al door laten meten?
Is dat een meting op verschillende toerentallen en Amperage of heeft iemand even z'n multimeter op de accu gehad en gezien dat er meer dan 12V vanaf kwam? Er zit nogal een verschil in de manieren van meten
Als de voltage echt zakt naar 10V dan zie je dat wel aan je verlichting, maar dan zit je ook niet ver weg van 'stil langs de weg komen te staan'
Heb je nog meer verbruikers zoals een electrische pomp, electrische ventilatoren, radio/versterker enz. De orginele dynamo's zijn niet echt geschikt voor extra verbruikers. Je zou eens een amperage tang kunnen gebruiken om te kijken hoeveel je nu daadwerkelijk verbruikt. (ook makkelijk om een lekstroom op te sporen)
Ik heb op mijn auto's altijd een 'safety switch' gemonteerd. Dit gebruiken ze vooral op het circuit, maar las je die op de - van de accu maakt heb je een mooie oplossing en meteen een extra anti diefstal oplossing.
Dit is een oude foto, maar daar zie je hem links onder:
Is dat een meting op verschillende toerentallen en Amperage of heeft iemand even z'n multimeter op de accu gehad en gezien dat er meer dan 12V vanaf kwam? Er zit nogal een verschil in de manieren van meten
Als de voltage echt zakt naar 10V dan zie je dat wel aan je verlichting, maar dan zit je ook niet ver weg van 'stil langs de weg komen te staan'
Heb je nog meer verbruikers zoals een electrische pomp, electrische ventilatoren, radio/versterker enz. De orginele dynamo's zijn niet echt geschikt voor extra verbruikers. Je zou eens een amperage tang kunnen gebruiken om te kijken hoeveel je nu daadwerkelijk verbruikt. (ook makkelijk om een lekstroom op te sporen)
Ik heb op mijn auto's altijd een 'safety switch' gemonteerd. Dit gebruiken ze vooral op het circuit, maar las je die op de - van de accu maakt heb je een mooie oplossing en meteen een extra anti diefstal oplossing.
Dit is een oude foto, maar daar zie je hem links onder:
- Aron66
- Retired Moderator
- Berichten: 3907
- Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
- Locatie: Mestreech
- Contacteer:
Re: Interieurlicht vervaagd
Ik heb nu ( en had het bij de Mustang ) zo eentje, werkt goed!
https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... gJbJfD_BwE
https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... gJbJfD_BwE
Re: Interieurlicht vervaagd
Zou het niet beter zijn om ook een startonderbreker te plaatsen die dan ook nog verborgen zit... motorkap van de mustang gaat zo open en een overbrugging is zo gemaakt. Bij startonderbreking moeten ze al onder de auto gaan kruipen.
Dan is de beveiliging iets beter nog.
Dan is de beveiliging iets beter nog.
Re: Interieurlicht vervaagd
Ik heb nu al wat 'onderbrekingen' in de auto, maar die zitten allemaal te ver van de accu af en zitten dus nog dingen tussen b.v. de min en die onderbreker. Voorbeeld van wat er tussen zit is de foglights, die zitten direct op de min geschakeld nog voor de onderbreking. Ik ga eens kijken met de oplossing van Aron i.c.m. met wellicht een nieuwe dynamo
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Mach-E RWD standard range Technology+
Re: Interieurlicht vervaagd
Als je accu na een rit 10 volt op de polen meet is of de accu slecht of je laadcircuit (dynamo, spanningsregelaar en/of bedrading). Ik zou daar eerst eens naar kijken! Wat meet je met een stationair draaiende motor op je accu?
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Interieurlicht vervaagd
Had gehoopt vandaag met ampère tang aan de slag te kunnen maar helaas heeft mijn minst favoriete koeriersdienst me weer laten stikken, nog geen tang ontvangen. Zal jullie op de hoogste houden en 'n.a.w. Ook Aron tip implementeren. Liever te veel onderbrekingen dan te weinig
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Mach-E RWD standard range Technology+
Re: Interieurlicht vervaagd
Heb er ook zoiets tussen gezet, simpel en werkt prima inderdaad!Aron66 schreef:Ik heb nu ( en had het bij de Mustang ) zo eentje, werkt goed!
https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... gJbJfD_BwE
Ik stond laatst daadwerkelijk met een Mustang die niet meer startte. Bleek de spanningsregelaar te zijn, zat gewoon iets los. Als de dynamo niet aan het werk gezet wordt, maakt het ook niet uit of die goed werkt
'66 Mustang coupe - 289 - Ivy Green
Re: Interieurlicht vervaagd
Iemand op het forum nog tips voor waar een nieuwe dynamo te halen? Redelijk adresje in NL of toch RockAuto en wellicht importkosten e.d. betalen? En hoeveel AMP? Ik zie er van 42 tot 60, allemaal paar tientjes max, is dat overkill of is wat dat betreft hoe meer hoe beter ondanks dat er vrijwel geen elektronica in de auto zit? In Nederland vind ze ze alleen richting €200,..
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Mach-E RWD standard range Technology+
- PeterHoogeveen
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
- Locatie: Gouda
Re: Interieurlicht vervaagd
Meten is weten.
Start de motor en meet de spanning op de accu. Moet 13,8 Volt of meer zijn.
Voordat je een dynamo koopt, check de spanningsregelaar of vervang deze eerst, deze gaan ook vaak kapot.
Meet je geen spanning op pin 37 van de dynamo dan geeft deze geen spanning en is waarschijnlijk defect.
Kan ook nog dan beide defect zijn, defecte dynamo blaast de regulator op.
Start de motor en meet de spanning op de accu. Moet 13,8 Volt of meer zijn.
Voordat je een dynamo koopt, check de spanningsregelaar of vervang deze eerst, deze gaan ook vaak kapot.
Meet je geen spanning op pin 37 van de dynamo dan geeft deze geen spanning en is waarschijnlijk defect.
Kan ook nog dan beide defect zijn, defecte dynamo blaast de regulator op.
Met vriendelijk groet,
Peter Hoogeveen
Peter Hoogeveen
Re: Interieurlicht vervaagd
Vervang dynamo en regelaar voor een 3G dynamo. Alles in 1, en zonder problemen 80-120 ampere. Kleine aanpassing in je bedrading nodig.
Ik dacht dat een 90er jaren alternator uit een Taurus v6 een direct fit is. Ik kan het wel terugzoeken.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik dacht dat een 90er jaren alternator uit een Taurus v6 een direct fit is. Ik kan het wel terugzoeken.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.