Oliedruk meter

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Oliedruk meter

Bericht door mymustang »

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag over de oliedruk meter.
Heb een 302blok in een 65 met gt dashboard.
De meter gaat van L naar H en niet een oliedruk lampje.
Wat is nu de ideale druk? Kan je op zón meter rekenen qua betrouwbaarheid? Het kan ook aan de sendunit liggen.
Mijn gereviseerd blok zit op de meter altijd goed tegen de H aan. Ik heb er wel een hoog debiet oliepomp in gezet, wekt dit meer druk op?
Heb er castrol mineral 20w50 en nieuwe filter op.
Of is het een normale stand voor dit blok als hij warm is?
Te laag is niet oké, maar te hoog ook niet, toch?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Oliedruk meter

Bericht door peer »

Normaal gezien zou je die meter wel kunnen vertrouwen, maar echt nauwkeurig zijn ze niet. Het beste zou je eens kunnen meten met een goede meter zodat je weet of je de meter nog moet afstellen.

Ik zie in je verhaal wel 2 dingen die ik als 'niet goed' zou bestempelen.
1. Een standaard blok heeft geen high volume pomp nodig. Sterker nog een high volume pomp zou wel eens nadelig kunnen zijn.
2. 20w50 is te dik voor een gereviseerd blok. Ik gebruik altijd gewoon 10w40 of 15w40 mineraal.

De combinatie high volume pomp en te dikke olie zorgt voor een te hoge druk.
Mocht je de druk willen verlagen en je hebt een gereviseerd blok (echt gereviseerd dus overal nieuwe lagers) dan zou ik beginnen met 10w40 ipv 20w50
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Oliedruk meter

Bericht door Dakloos »

Die meter is inderdaad niet al te nauwkeurig. Iets nauwkeuriger als het lampje in een 65'er :lol: . Ooit eens een sensor gekalibreerd met luchtdruk. Per 10 psi de weerstandswaarde bepaald. Door het verschuiven van de wikkelingen in de sensor geprobeerd om een zo lineair mogelijk uitslag om de meter te krijgen. Viel niet mee maar wel redelijk gelukt :D

En zo ziet de binnenkant van een druksensor eruit:


Afbeelding
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Oliedruk meter

Bericht door mymustang »

Aha oké.
Ik dacht met een hoog volume pomp beter af te zijn?
Ik heb een full revisie van het blok gedaan.
Welke olie zou dan best kunnen zijn om hier de druk eens wat mee te laten zakken?
De 15w40 mineral of half synthetisch 10w40 of is dit niet zo goed voor dit blok misschien?
Ik kan desnoods de oude pomp terug steken mocht er geen beterschap zijn. Zo kan ik stap per stap werken.
Stroom is niet mijn sterke kant, maar hoe mee je met een ohm meter dan zón sensor uit of de meter zelf en hoe weet ik dan welke waarden de sensor en meter moet hebben?
Welke gevolg heeft te hoge druk dan op termijn of kan het nog net als je tegen de H aanzit als de meter toch juist zou aanduiden?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Oliedruk meter

Bericht door peer »

Zelf rij ik op kroon classic, ik lees altijd dat onze blokjes geen synthetic of half synthetic willen. Dus doe ik dat ook maar nooit.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Oliedruk meter

Bericht door mymustang »

De meter werkt terug. Raar maar waar, heb de oliesensor er eens afgehaald en met een rubber hamertje eens tegen getikt en hij doet het weer. Ergens slecht inwendig contact denk ik. Blijkt dat ooit de bekabeling niet correct zat en dat verklaard dan de druk aanduiding. Nu staat hij iets verder dan het midden en de temperatuur nog mooi voor laatste streepje H.
Dus wissel van bedrading gaf een verkeerd beeld.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”