Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

CasperWouter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 feb, 2020 19:45

Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door CasperWouter »

Hallo allen,

Een aantal maanden geleden hebben we ons voorgesteld met het wilde plan om een convertible 1964 1/2 mustang op te knappen.
De afgelopen maanden zijn we druk in de weer geweest met het vakkundig demonteren van deze lichtgewicht schoonheid, kom ik later op terug.

Er zijn een hele berg goede onderdelen af gekomen en uiteraard ook onderdelen die vervangen zullen worden.
Er is echter een basis die goed moet zijn voor het opnieuw opbouwen van dit prachtige exemplaar.

Bij aanvang was al bekend dat er redelijk wat roest aan de auto zat. Gedurende demontage is echter gebleken dat dit toch wel aanzienlijk is. Resulterend in een beeld waarbij er bijna net zo veel 'bruin ijzer' onder de auto ligt, als dat er nog aan zit.
Gedurende het project hebben dit omgedoopt tot speciale eigenschappen:
- 'Permanente interieurkoeling'
- 'Lichtgewicht uitvoering'
- 'Wat er niet is, kan niet roesten'
- 'Looking, not so, solid'
- 'Weight reduction for better performance'
- 'There's no rust if there's no floor plates'
- 'That's no rust, that's character'
en ga zo maar door...

Een paar foto's https://postimg.cc/gallery/Gy39j6G

Ondanks dat we er de humor van inzien, zien we er ook de ernst van in(soms dan...)
We zijn nu echter op het punt gekomen dat er nagenoeg niks meer aan de wagen zit en we moeten gaan laten lassen of een nieuwe shell moeten kopen.
Persoonlijk kan ik er moeilijk mee leven om deze shell weg te rijden(ookal weten we wel iets leuks om er mee te doen) en de wagen met een nieuwe shell weer op te bouwen. Maar het blijft natuurlijk ook een kwestie van kosten.

Wat denken jullie hierover?
Valt dit te lassen?
Is het goedkoper om een nieuwe shell te halen?
Wie zou dit kunnen lassen? Heeft iemand, vast wel, hier goede connecties voor?

We horen graag wat jullie ervaring voor mening hierover vormt. Alle hulp is welkom.
Bij voorbaat dank!

Ps. Mochten jullie graag de losse foto's hier gepost hebben, dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door CasperWouter op vr 24 jul, 2020 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
1964 1/2 | D-Code | Convertible | Project
2016 | Ecoboost | Convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Lassen of nieuw?

Bericht door peer »

Tja, wat is wijsheid, het is een 64,5. Met een nieuwe shell blijft er weinig over van de 64,5 waarde. Van de andere kant met nieuwe stukken is dat hetzelfde.

Als je zelf kan lassen en je hebt er de tijd voor ben je goedkoper uit dan met een hele shell. Daarnaast mag je bij een nieuwe shell eigenlijk niet even het chassis nummer overzetten. Maar ook daarvan denk ik dan, wat is het verschil met nieuwe stukken...
Moet je dit uitbesteden (wat ik hier uit haal) dan wordt het een ander verhaal. Dit gaat duizenden euro's in uurloon worden.

Waar je wel mee gaat zitten is dat een nieuwe shell niet zo'n geweldige pasvorm heeft met de orginele stukken. Met repro stukken inlassen merk je dat ook maar kan je het stuk voor stuk aanpassen op het orginele plaatwerk. Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, zie mijn 66 projectje. Echter ben ik nog geen 5000 euro kwijt aan plaatwerk en heb ik ook alles nieuw. (volledige vloer, dorpels, torque boxen voor en achter met chassis balk, kofferbak vloeren, achterflanken, cowl vent enz) daar koop je geen shell voor ;) het is wel enkele weken passen meten en lassen.

Mijn keuze was gebaseerd op budget, niet op tijd/moeite.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Lassen of nieuw?

Bericht door peer »

Als toevoeging nog een tip, als je het leuk vind, koop een lasapparaat, volg een cursus en maak er je eigen hobby van. Zo ben ik ook begonnen en heb er nog altijd plezier van.
CasperWouter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 feb, 2020 19:45

Re: Lassen of nieuw?

Bericht door CasperWouter »

Hey Peer,

Bedankt voor je reactie.
De vraag wat er over blijft van de 64 1/2 waarde is inderdaad een belangrijke. Maar tussen al het lassen of een nieuwe shell zal niet extreem veel verschil zitten.

Helaas kunnen we zelf niet lassen. We zouden het graag leren alleen lijkt het ons niet handig om meteen hiermee te beginnen aangezien het zo veel werk is en ook om de stijfheid van het geheel gaat.

We hebben een aantal partijen benaderd maar helaas komen we op kosten nog altijd op een nieuwe shell uit.

Weet iemand wellicht nog een goede lasser?
1964 1/2 | D-Code | Convertible | Project
2016 | Ecoboost | Convertible
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door Dakloos »

Ik denk dat deze auto te ver heen is om aan te LATEN lassen of je moet, zoals Peer of Jack(JaCo), heel veel tijd en vakmanschap hebben om het zelf te doen. Gezien de staat van deze auto ben je alleen aan plaatmateriaal al duizenden euro's kwijt en dat moet allemaal pas en strak gemaakt worden! Ik heb het dan nog niet eens over delen die niet als repro te krijgen zijn en zelf gemaakt moeten worden :( .

Qua waarde is een 64 1/2 hetzelfde als een 65-66'er dus daar hoef je het niet voor te doen.......
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door peer »

Ik zit eens te rekenen, maar zo'n shell kost al snel 18000 dollar, met verschepen, btw enz zit je al aan afgerond 25000 euro. Als ik dan nog kijk naar wat er allemaal vervangen moet worden om dit en mooie wagen te maken, spuiten, nieuw chroom, interieur, dak, motor en al het klein spul dan zit je al snel boven de 40/50 K voordat je helemaal klaar bent (kosten van de wagen zelf nog niet meegerekend).

Wat is je doel met de auto, een mooie wagen om in te rijden en jaren te houden of opknappen en te verkopen? Dat laatste ga je zeker verlies op nemen daar is deze auto te rot voor als je alles uit moet besteden.

Ik zie ook dat je geen volwaardig kruis in de auto gelast hebt voordat je hem bent gaan demonteren. Dat is riskant, het wordt nu lastig te bepalen of alles nog recht is. (mocht je toch nog met deze shell verder willen)
Zoiets:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mustangfan26
Berichten: 985
Lid geworden op: ma 04 jul, 2011 13:22

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door mustangfan26 »

Zo dat is een flinke klus. Wordt gebed zonder end. Zal bijna zeggen deze gebruiken voor een cross of zo en een andere veel betere mustang aanschaffen. Kosten technisch ben je daar denk ik veel beter mee uit.
Filmpje van mijn auto toen deze nog in amerika stond!
http://www.youtube.com/watch?v=GaYD9OnsqYk
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door JaCo »

Deze is zeker niet verloren hoor, maar als je het laswerk moet uitgeven gaat het aardig in de papieren lopen, als je al iemand kan vinden reken op een paar 100 uur werk, tel maar uit zwart of wit.
Zelf leren lassen en/of onder begeleiding doen zoals Peter al noemt is de beste optie, en zeker eerst een goede versteviging erin maken!!
Ik zou alvast alles weghalen wat vernieuwd moet worden en wat over is laten stralen,
Vergis je ook niet over de overige kosten, ik heb er bijvoorbeeld al voor €1000 coating op zitten.

succes verder en de groeten,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door peer »

Inderdaad Jack, de mijne was ook eerst gestraald.
Uitbesteden gaat erg in de papieren lopen even een ruwe inschatting van mijn klusjes:
Cowl vent 40 uur
Achter flank 2x 30 uur
Wielkassen 2x 20 uur
Vloer kofferbak 2x20 uur
Vloer 2x 40 uur
Torque boxen 4x 20 uur
Dorpels 2x20


Dan zit ik op 380 uur laswerk. Dit Is dus inclusief puntlas den doorboren oud materiaal verwijderen nieuwe passen en meten gaten voor de puntlas boren, lassen, vlakslijpen en een beschermlaag erop zetten.

Veel avondjes plezier maar ook gevloek. Ik ben geen lasser van beroep ofzo ik heb gewoon een apparaat gekocht (200 euro) en 1 dag les gehad van een goede vriend. Daarna gewoon begonnen. Zo'n 5 kg lasdraad (met name door de vloer) 4x 10l argon menggas en zo'n 50 action slijpschijven.

De vraag bij uitbesteden is altijd maar: 'is hij net zo nauwkeurig als ik zou zijn'.
CasperWouter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 feb, 2020 19:45

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door CasperWouter »

Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties. Excuses voor mijn late reactie, ik heb het weekend nodig gehad om hiervan bij te komen :lol:

Het doel was om de auto op te knappen met uiteindelijk effect dat we de wagen eventueel verkopen om aan een nieuw project te beginnen.
Verdienen is dus niet zo zeer het doel, wel prettig om een volgend project mee mogelijk te maken.

We hebben geen kruis in de wagen gelast omdat dit gewoonweg al te laat is. Het maken van een kruis zou wellicht tot schijnveiligheid leiden waardoor men zou denken dat het frame recht is, terwijl we dit simpelweg niet weten(het geheel hing op de deuren, die gingen al nauwelijks meer dicht).

Ik kan zelf een beetje TIG lassen, maar auto's lassen heb ik 0 ervaring mee. Met een beetje scholing verwacht ik dat dit echt wel zal lukken. Maar dan zou ik met 0,0 ervaring hieraan moeten beginnen en dat lijkt me toch een brug te ver(een wat simpeler project zou ik zeker zelf hebben geprobeerd). Ik mis de kennis van het controleren of alles recht is en de eisen die door de RDW worden gesteld.
Daarentegen kan hij er ook haast niet slechter van worden...
En als ik hiermee klaar ben kan ik haast aan de slag als professioneel auto lasser :lol:

Het is een mooie opsomming aan uren van je Peer.
Helaas ben ik bang dat je zelfs nog een aantal delen mist.

Er zijn in het kort dus 3 opties:
- Deze zelf lassen.
- Een nieuwe body kopen en veel verlies lopen(kan voor dat geld beter een goede kopen die al af is)
- Een ander project zoeken.

Is er iemand die (eventueel tegen betaling) mij zou willen leren lassen met deze auto als lesobject? Mocht het zo zijn dat ik dit durf te proberen.
- Voorbereiding
- Frame richten
- Plaatbewerking
- Lassen zelf
- Afwerking

Op een positievere noot: het originele blok draait wel probleemloos rond...
1964 1/2 | D-Code | Convertible | Project
2016 | Ecoboost | Convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door peer »

Ik heb mijn ziekenhuis en 2x de huisarts niet meegerekend 😉 maar verder klopt het aardig. 5 maanden lang in de avond uurtjes en hij staat nu bij de spuiter.
Vanuit het oogpunt om te verkopen is deze wel erg ver heen om geen verlies te lijden. Dit soort projecten zijn alleen interessant als je het zelf doet.
Een motor die rond gaat maar uit zo'n wagen komt zou ik zelf ook eerst nog uit elkaar halen.

Zo'n wagen terug recht krijgen is niet heel ingewikkeld maar je moet vooral geduldig zijn. Een voorbeeld om na te meten is handig maar alle maten zijn ook wel online te vinden. En anders zijn er hier vast wel die wat na willen meten.

Ik zou wel willen helpen, maar naast dat ik het al veel te druk heb, vind ik mezelf niet goed genoeg om iemand iets te leren.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door JaCo »

Nou Casper of Wouter,
als je kan tig lassen ben je al een heel stuk op weg,
wat betreft chassismaten en uitlijnen, naast dat de opbouw vrij logisch is zijn er ook tekeningen van,
en de RDW kijkt naar veiligheid, niet of een chassis recht is tenzij het op het oog al niet uitziet, maar het moet gewoon goed en dat is zeker te doen.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen, mocht je met dit chassis verder gaan dan heb tegen die tijd mogelijk nog interesse in alle onderdelen om een verrijdbaar spit te maken zoals ik dat gebruikt heb.

Veel wijsheid en succes wens ik je toe,

Groeten,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door edgar »

En er zijn op internet afbeeldingen te vinden van de ‘datum’ punten van de carrosserie met bijbehorende afwijkingen. Als je zoiets bouwt en zet je carroserie er boven of op, kan je zien of deze corresponderende punten op onderstel / carrosserie nog overeenkomen met de maatvoering tijdens de bouw.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door peer »

Op dit moment staat er op Facebook in een mustang verkoop groep een hele vloer van achterlicht tot voor frame incl Torque boxen enz voor 2000 euro, is een koopje denk ik en perfect voor je project?
Laatst gewijzigd door peer op zo 02 aug, 2020 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Lassen of nieuw? - Lasser gezocht omgeving Breda

Bericht door sjirafje »

Informeer wel even of dat die prijs inclusief btw is. Ik heb het idee dat dit soort aanbiedingen vaak exclusief btw is.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”