Mustang lekt koelwater 289ci
Moderator: Shelby GT-H
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 08 jul, 2014 22:42
Mustang lekt koelwater 289ci
Hallo,
Een tijdje geleden heb ik de motor eens doorgespoeld omdat er bovenkant in mijn radiator kleine stukjes geroest metaal lag.
Er zat gewoon water in het koelcircuit. (Was zo bij aankoop)
Radiator uitgespoeld, motorblok gespoeld en terug alles gemonteerd met nieuwe slangen, thermostaat, thermostaatbehuizing en dichting. En nu geel fluoriserend koelvloeistof gebruikt.
Een paar weken later lag er onder de auto enkele druppels koelvloeistof.
Geen probleem dacht ik, zal waarschijnlijk gemorst zijn bij het vullen.
Na een paar maanden komen er telkens terug enkele druppels koelvloeistof onder te staan.
Ik heb alles gecontroleerd wat ik kan denk ik.
De waterpomp, de slangen, de thermostaatbehuizing, de radiator.
Ik zie dat de druppels komen van aan het montagepunt waar de servopomp op de motor wordt gemonteerd.
Het lijkt erop dat het aan het motorblok is.
Ik vermoed de kop. Zeer moeilijk te zien en ik zie niks vochtig daar van koelvloeistof, een beetje zweterig van olie.
Ik kan er ook niet goed aan om te zien.
Ik hoop niet dat er een koppakking stuk is.
In begin deed de motor wel raar.
Omdat de motor niet goed ontlucht was.
Nu draait hij gewoon normaal.
Niks op te merken.
Ik heb nog wel geen lange rit kunnen doen vanwege de coronatoestanden.
Wat zou het kunnen zijn?
Moet ik de bouten van de kop eens aandraaien op koppel?
Voor ik de vloeistof vervangen had lekte er niks.
Mvg
David
Een tijdje geleden heb ik de motor eens doorgespoeld omdat er bovenkant in mijn radiator kleine stukjes geroest metaal lag.
Er zat gewoon water in het koelcircuit. (Was zo bij aankoop)
Radiator uitgespoeld, motorblok gespoeld en terug alles gemonteerd met nieuwe slangen, thermostaat, thermostaatbehuizing en dichting. En nu geel fluoriserend koelvloeistof gebruikt.
Een paar weken later lag er onder de auto enkele druppels koelvloeistof.
Geen probleem dacht ik, zal waarschijnlijk gemorst zijn bij het vullen.
Na een paar maanden komen er telkens terug enkele druppels koelvloeistof onder te staan.
Ik heb alles gecontroleerd wat ik kan denk ik.
De waterpomp, de slangen, de thermostaatbehuizing, de radiator.
Ik zie dat de druppels komen van aan het montagepunt waar de servopomp op de motor wordt gemonteerd.
Het lijkt erop dat het aan het motorblok is.
Ik vermoed de kop. Zeer moeilijk te zien en ik zie niks vochtig daar van koelvloeistof, een beetje zweterig van olie.
Ik kan er ook niet goed aan om te zien.
Ik hoop niet dat er een koppakking stuk is.
In begin deed de motor wel raar.
Omdat de motor niet goed ontlucht was.
Nu draait hij gewoon normaal.
Niks op te merken.
Ik heb nog wel geen lange rit kunnen doen vanwege de coronatoestanden.
Wat zou het kunnen zijn?
Moet ik de bouten van de kop eens aandraaien op koppel?
Voor ik de vloeistof vervangen had lekte er niks.
Mvg
David
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Lekt het niet bij de vriesplug? Dat zit ook bij de stuurbekrachtigingspomp beugel.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Heb je wel een afvoerslang voor overdruk op de radiator?
Als die er niet op zit zou het ook overdruk kunnen zijn die die kant op wordt geblazen.
Het zou ook de koppakking kunnen zijn maar het aandraaien van de kopbouten raad ik sterk af. Als die daar lekt door de kop dan komt het 99,9% zeker niet door een losse kopbout als de motor verder gewoon goed loopt.
Als die er niet op zit zou het ook overdruk kunnen zijn die die kant op wordt geblazen.
Het zou ook de koppakking kunnen zijn maar het aandraaien van de kopbouten raad ik sterk af. Als die daar lekt door de kop dan komt het 99,9% zeker niet door een losse kopbout als de motor verder gewoon goed loopt.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 08 jul, 2014 22:42
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Overdrukslangetje zit er inderdaad op.
Ik zal eens proberen te kijken of ik die vriesplug vind.
Ik houd jullie op de hoogte.
Ik zal eens proberen te kijken of ik die vriesplug vind.
Ik houd jullie op de hoogte.
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Lekt hij niet bij/via je waterpomp? Die gaan niet oneindig mee en zijn relatief goedkoop (zelf) te vervangen.
1966 Mustang Fastback
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 08 jul, 2014 22:42
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
zie dit:
viewtopic.php?t=12404
en dit:
https://itstillruns.com/replace-freeze- ... 52484.html
Het lijkt erop dat het een relatief eenvoudige klus is. Als je nu freeze plug removal googled of how to remove a freeze plug from a Mustang V8, en dan pictures aanklikt, krijg je er plaatjes van te zien. succes.
Harry
viewtopic.php?t=12404
en dit:
https://itstillruns.com/replace-freeze- ... 52484.html
Het lijkt erop dat het een relatief eenvoudige klus is. Als je nu freeze plug removal googled of how to remove a freeze plug from a Mustang V8, en dan pictures aanklikt, krijg je er plaatjes van te zien. succes.
Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Leg de plug even in de vriezer, dan kan je hem er gemakkelijker in tikken. Zorg ook dat hij diep genoeg zit.
Bij mij is er eens eentje tijdens het rijden uitgevlogen...
Dan is het depannage!
Je kan ook een beetje loctite sealer aanbrengen voor eventuele extra dichting.
Nadien goed warm laten worden en controleren.
Bij mij is er eens eentje tijdens het rijden uitgevlogen...
Dan is het depannage!
Je kan ook een beetje loctite sealer aanbrengen voor eventuele extra dichting.
Nadien goed warm laten worden en controleren.
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Ik heb mijn vriespluggen van de kop 2 jaar geleden deels vervangen.
Was line six moest wel de uitlaat er af halen.
Viel best mee.
Schoon werken en passende dop hebben om de pluggen op hun plek te tikken.
Succes.
Rinke
Was line six moest wel de uitlaat er af halen.
Viel best mee.
Schoon werken en passende dop hebben om de pluggen op hun plek te tikken.
Succes.
Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline
Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
170 CiD 6-inline
Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 08 jul, 2014 22:42
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Bedankt voor jullie reacties.
Waarschijnlijk is de enige correcte oplossing de plug vervangen.
Maar ik heb al hier en daar al gehoord die zeggen om zo een product om in uw koelvloeistof te gebruiken.
Radiatordichting of iets dergelijks.
Vloeibaar en dicht zeer kleine lekken.
graag jullie mening.
mvg
David
Waarschijnlijk is de enige correcte oplossing de plug vervangen.
Maar ik heb al hier en daar al gehoord die zeggen om zo een product om in uw koelvloeistof te gebruiken.
Radiatordichting of iets dergelijks.
Vloeibaar en dicht zeer kleine lekken.
graag jullie mening.
mvg
David
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Die additief oplossing is eigenlijk meer geschikt voor noodreparaties, meestal wordt het er op termijn alleen maar van kwaad tot erger van.DavidDierickx schreef: ↑di 02 jun, 2020 11:39 Maar ik heb al hier en daar al gehoord die zeggen om zo een product om in uw koelvloeistof te gebruiken.
Radiatordichting of iets dergelijks.
Vloeibaar en dicht zeer kleine lekken.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Mustang lekt koelwater 289ci
Ik heb verschillende filmpjes gezien van die toevoegingen die kleine kanaaltjes verstoppen en zelf thermostaten die vast komen te zitten door het spul.
Mijn advies: doe het niet! Het gaat soms goed, soms werkt het niet en soms vernachel je het blok. Je zou maar net die laatste zijn omdat je een vriesplug van een paar euro niet wilde vervangen.
Mijn advies: doe het niet! Het gaat soms goed, soms werkt het niet en soms vernachel je het blok. Je zou maar net die laatste zijn omdat je een vriesplug van een paar euro niet wilde vervangen.