De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

Deze week gereageerd op het cabrio topic van Peer over het aansluiten van de motorkap op het quarterpanel. Die van mij heeft sinds de restauratie nooit netjes gezeten. De kofferbak sloot ook erg moeilijk. Ik heb er al eens een keer een ander rubber ingelijmd maar dat had geen effect. Na het posten van onderstaande foto van mijn achterklep ben ik toch eens aan het zoeken gegaan (moet thuiswerken van de werkgever :wink: )

Afbeelding

Nu blijkt dat het rubber wat jaren lang door Scott Drake verkocht is te dik is. Daniel Carpenter (Made in the USA) maakt wel de juiste rubbers. Gisteren even langs Voorend gereden. Die had gelukkig een Daniel Carpenter versie liggen. Vandaag de achterklep verwijderd en heel wat uren bezig geweest om de lijmresten te verwijderen. Ondertussen ook even een foto gemaakt van het oude Scott Drake rubber en de nieuwe Daniel Carpenter. Gaat wel goed komen denk ik. Morgen er in lijmen......

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dakloos op wo 29 apr, 2020 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit

Bericht door Aron66 »

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door saf1908 »

Ik ben ook benieuwd!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

Gisteren het rubber erin gelijmd. Vandaag de klep er weer opgezet. Het heeft iets geholpen. Misschien dat het rubber nog wat inzakt. Op de foto lijkt het erger dan het is :D .

En dan nog even dit: gebruik voor het lijmen van rubbers Bisonkit. Het spul is lekker vloeibaar en is met een kwastje op te brengen en hecht prima. 3M8001 "Wheather Strip Adhesive" is wat dat betreft TROEP en al helemaal om de restanten van die zooi te verwijderen. Ben uren bezig geweest en heb waarschijnlijk, door wat uitspraken :censored:, mijn laatste kans op een plekje in de hemel verknalt!

Foto:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door peer »

Weet je zo de afmeting, hoe hoog is de sc en de dc. Ik heb namelijk een seal van goodmark. Dan kan ik het eens vergelijken.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Swordfish79 »

bij mij heb ik er een SD in gezet en geen issues.

Als lijm heb ik een cyano acrylaat lijm gebruikt. wat testjes mee gedaan het dat plakte het beste. Bij los trekken bleef er gewoon rubber achter op het test plaatwerk. Dus goede hechtign.
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb v.d week toevallig ook een nieuwe rubber op de achterklep geplakt.
Dacht ff kijken op het web hoe hij nu precies gelijmd moet worden en kwam er toen ook achter dat er ander zachter rubber verkrijgbaar was dan scott drake.
Maar ik had natuurlijk scott drake en ook gewoon gebruikt. Met 3M8001 :mrgreen:

Vanmiddag de klep weer terug geplaatst.
Ik heb aan de bijrijders kant geen problemen maar aan de bestuurders kant drukt het rubber de klep gewoon omhoog en staat dus ook te hoog.
Dit was niet zonder rubber. Mijn mustang is een overgenomen restauratie project dus heb geen idee hoe het daarvoor was.

Het scharnier staat al op de onderste stand dus eventueel de sleuven in scharnier langer boren om scharnier lager te krijgen zorgt alleen maar voor meer wringen.

Wat ik nu vermoed is dat bij mij de binnen rand waar het rubber op valt te hoog staat (maar nog niet gechecked).
Het is duidelijk dat het rubber bij mij de klep omhoog drukt maar alleen aan 1 kant. Dus is het probleem dan het rubber?
Natuurlijk zal zachter rubber dan kunnen helpen maar is dan natuurlijk niet de echte oorzaak van het probleem als die binnen rand niet
binnen de specificaties is.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

peer schreef: vr 01 mei, 2020 13:01 Weet je zo de afmeting, hoe hoog is de sc en de dc. Ik heb namelijk een seal van goodmark. Dan kan ik het eens vergelijken.
Net net nagemeten: SD 24x18mm, de DC is 22x14mm
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

mustang66coupe schreef: vr 01 mei, 2020 16:30 Wat ik nu vermoed is dat bij mij de binnen rand waar het rubber op valt te hoog staat (maar nog niet gechecked).
Het is duidelijk dat het rubber bij mij de klep omhoog drukt maar alleen aan 1 kant. Dus is het probleem dan het rubber?
Natuurlijk zal zachter rubber dan kunnen helpen maar is dan natuurlijk niet de echte oorzaak van het probleem als die binnen rand niet
binnen de specificaties is.
Aan zoiets zat ik ook te denken. Maar wat is te hoog? Ik heb de zwarte stootdopjes links en rechts jaren geleden al verwijderd anders krijg ik de klep helemaal niet dicht :( . Ik zie nu in het nieuwe rubber wel hele duidelijk de afdruk van de binnenrand staan. Dat zag ik niet in het oude rubber!
Ben zo langzamerhand een beetje klaar met al die ouwe niet passende zooi!

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door peer »

De goodmark zit er weer tussen in met 24x14 maar het is ook een erg slap rubber.
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door mustang66coupe »

Ik kan ondertussen bevestigen dat het bij mij die binnen rand is.
Het was zelfs met blote oog te zien dat aan de ene kant de rand hoger was dan de andere kant :roll:

Heb het voorzichtig maar wat verbogen en het is al beter maar zeker niet zoals het hoort.
Wacht nu eerst maar af of het rubber nog inzakt omdat het nieuw is voor ik verder ga of zo laat.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door JaCo »

ik heb van rockauto de fairchild, effe gemeten= 22x15, vrij zacht en loopt erg taps toe.
Volgens mij moet de klep afgesteld worden zonder sluitrubber op ( aangepast) aanslagrubber als vast aanslagpunt zodat de klepsluiting naderhand met dichtingsrubber daardoor niet beinvloed wordt.
En inderdaad zoals swordfish al meldde werkt acrylaatlijm perfect, maar aan monteren ben ik zelf nog niet toe :wink: .

hoe dan ook, origineel is bagger, repro veelal ook, wil je het naar de huidige maatstaven dan blijft het duwen en trekken, (en plamuren :wink: )

Groeten,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door peer »

Ik heb net ook nog de huidige uitgeharde rubber bekeken. Deze is zeker 3mm dikker dan de nieuwe. Er zit gewoon echt veel verschil in de repro onderdelen
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

Vroeg in de avond even een heerlijke ritje in de buurt gemaakt en de spiegelreflex maar weer eens uit de kast gehaald. Een paar foto's gemaakt in één van de vele mooie parken uit mijn geboortestad Arnhem:

Afbeelding

En raar maar waar, het lijkt of het rubber van de achterklep zich aan het zetten is:

Afbeelding

Ziet er toch veel beter uit als de eerste foto uit dit topic?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Aron66 »

Mooie auto, mooie foto, mooi park!
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”