PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Moderator: Shelby GT-H
PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Hallo iedereen,
Hierbij een topic over PCV valve en breather cap op mijn 1969 302ci
Symptomen :
- motor draait goed, rollenbanktest was OK (zo, dat is al een mooi begin )
- PCV valve : er ontsnapt wat olienevel langsheen de kleppendeksel grommet bij volle acceleratie hoger rpm.
- breather cap : er ontsnapt wat olie op het kleppendeksel, nog niet zoveel gezien, ik vermoed na een ritje met volle acceleratie
Gevonden info :
viewtopic.php?p=345321#p345321
http://www.mustang66.perronwei.nl/pcv.aspx
Ik heb de PCV valve olienevel gezien tijdens de rollenbanktest bij Tovami.
(Denk dat ik er een filmpje van heb, ik zal proberen om het hier gepost te krijgen)
PCV valve is nog nooit door mij vervangen, ik heb er voorlopig nog niet naar gekeken of die goed werkt.
Wel is het zo dat deze heel losjes zit in de grommet. Is dat normaal of moet het behoorlijk klemmen ?
Vraag me ook af of er verschillende types zijn, en of ik dus zou kunnen vervangen door verkeerd type...
Breather cap met ford opschrift is baffled.
Waar ik eigenlijk voor vrees is, is cilinder/zuiger slijtage met overmatige blowby en dus te hoge carterdruk.
Ik heb nog metingen gedaan over de conditie van mijn motor. Nog geen vacuumtest (heb intussen wel een vacuummeter), nog geen compressietest, nog geen leak down test.
Ik kan de motor op dit moment ook niet starten, ben bezig met de radiator te vervangen (dat is nu mijn eerste werk)
Tips welkom !
Alvast bedankt voor meedenken.
Grts, C.
Hierbij een topic over PCV valve en breather cap op mijn 1969 302ci
Symptomen :
- motor draait goed, rollenbanktest was OK (zo, dat is al een mooi begin )
- PCV valve : er ontsnapt wat olienevel langsheen de kleppendeksel grommet bij volle acceleratie hoger rpm.
- breather cap : er ontsnapt wat olie op het kleppendeksel, nog niet zoveel gezien, ik vermoed na een ritje met volle acceleratie
Gevonden info :
viewtopic.php?p=345321#p345321
http://www.mustang66.perronwei.nl/pcv.aspx
Ik heb de PCV valve olienevel gezien tijdens de rollenbanktest bij Tovami.
(Denk dat ik er een filmpje van heb, ik zal proberen om het hier gepost te krijgen)
PCV valve is nog nooit door mij vervangen, ik heb er voorlopig nog niet naar gekeken of die goed werkt.
Wel is het zo dat deze heel losjes zit in de grommet. Is dat normaal of moet het behoorlijk klemmen ?
Vraag me ook af of er verschillende types zijn, en of ik dus zou kunnen vervangen door verkeerd type...
Breather cap met ford opschrift is baffled.
Waar ik eigenlijk voor vrees is, is cilinder/zuiger slijtage met overmatige blowby en dus te hoge carterdruk.
Ik heb nog metingen gedaan over de conditie van mijn motor. Nog geen vacuumtest (heb intussen wel een vacuummeter), nog geen compressietest, nog geen leak down test.
Ik kan de motor op dit moment ook niet starten, ben bezig met de radiator te vervangen (dat is nu mijn eerste werk)
Tips welkom !
Alvast bedankt voor meedenken.
Grts, C.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Ik heb hier in het verleden ook wel veel onderzoek naar gedaan omdat ik veel olie nevel had bij mijn 347.
Eigenlijk komt het er op neer dat als je pcv goed werkt zou je daar geen olie mogen 'lekken' de vacuum zorgt ervoor dat dit wordt afgezogen en verbrand. (je kan er nog een catch can tussen zetten als je de olie niet door je intake wil krijgen).
De pcv zit normaal gezien wel 'redelijk' strak in het rubber, misschien heb je een te kleine versie (er zijn inderdaad verschillende) dat zou ervoor zorgen dat ie niet genoeg kan wegzuigen en dat die lekt naast het rubber.
Eigenlijk komt het er op neer dat als je pcv goed werkt zou je daar geen olie mogen 'lekken' de vacuum zorgt ervoor dat dit wordt afgezogen en verbrand. (je kan er nog een catch can tussen zetten als je de olie niet door je intake wil krijgen).
De pcv zit normaal gezien wel 'redelijk' strak in het rubber, misschien heb je een te kleine versie (er zijn inderdaad verschillende) dat zou ervoor zorgen dat ie niet genoeg kan wegzuigen en dat die lekt naast het rubber.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Ik heb het in detail bekeken en gedemonteerd.
Foto's en video hieronder ter verduidelijking
Beetje in twijfel voor de oplossing.
Vervang ik alles door nieuw (grommet/pcv/slang) ?
Grts,
C.
te los ?
Foto's en video hieronder ter verduidelijking
- PCV en grommet zijn originele Ford onderdelen. (ik kan ze echter niet linken aan een Ford 302 1969 motor)
- Grommet = MX 2 D00E 6A892 A
- PCV valve = Autolite EV-50 ; D0AE-6A666-A ; D0AZ-6A666-A (diameter nr grommet = 3/4" en nipple naar vacuumslang 1/2")
- verbinding van PCV naar de intake manifold is custommade. (Ik heb een Edelbrock performer 289 intake).
Die elbow op de PCV is vrij stug en zorgt er volgens mij mee voor dat de PCV niet zomaar uit de grommet vliegt.
De aansluitnipple op de manifold heb ik vergeten opmeten, ik denk 1/2" of 3/8"
Ik zou het ook kunnen verbinden met huidig afgedopte poort onderaan de Holleycarb, ik denk 3/8". (zie laatste foto)
In mijn Holleydocumentatie lees ik dat die daarvoor dient, en ik vraag me af of het beter is.
- PCV valve is niet echt vuil en lijkt me goed te werken.
Als ik ermee schud hoor ik getik.
Als ik eraan zuig (kant intake) opent de valve en laat hij lucht door.
Als ik erop blaas (kant grommet) laat hij lucht door.
- PCV valve zit behoorlijk los in de grommet. Ik heb er een video van gemaakt zodat het te beoordelen is.
Is dit abnormaal ?
Beetje in twijfel voor de oplossing.
Vervang ik alles door nieuw (grommet/pcv/slang) ?
Grts,
C.
te los ?
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Zijn DO code onderdelen dus van origine bedoeld voor een 1970 blok (wellicht dat het blok ook van 1970 is).
Als ik het op de foto goed zie, dan zit de PCV slang momenteel aangesloten op één manifold runner, dit hoort absoluut niet zo te zitten.Cobretti schreef: ↑za 04 apr, 2020 17:31
- verbinding van PCV naar de intake manifold is custommade. (Ik heb een Edelbrock performer 289 intake).
Die elbow op de PCV is vrij stug en zorgt er volgens mij mee voor dat de PCV niet zomaar uit de grommet vliegt.
De aansluitnipple op de manifold heb ik vergeten opmeten, ik denk 1/2" of 3/8"
Ik zou het ook kunnen verbinden met huidig afgedopte poort onderaan de Holleycarb, ik denk 3/8". (zie laatste foto)
In mijn Holleydocumentatie lees ik dat die daarvoor dient, en ik vraag me af of het beter is.
op deze manier zuig je alle oliedamp en piston ring blowby rechtsreeks betreffende cilinder in waardoor je een te arm en verstoort mengsel krijgt en daarnaast ook deze cilinder vervuild !
Hij hoort inderdaad op de poort onderaan de Holley carb of op de carb spacer zodat de gassen verdeeld over 8 cilinders gerecirculeerd worden ipv door slechts 1.
Is het rubber door de temperatuur niet uitgehard waardoor de PVC valve er nogal losjes in zit ?
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Thanks Michel !!Gearz schreef: ↑za 04 apr, 2020 22:37 Als ik het op de foto goed zie, dan zit de PCV slang momenteel aangesloten op één manifold runner, dit hoort absoluut niet zo te zitten.
op deze manier zuig je alle oliedamp en piston ring blowby rechtsreeks betreffende cilinder in waardoor je een te arm en verstoort mengsel krijgt en daarnaast ook deze cilinder vervuild !
Hij hoort inderdaad op de poort onderaan de Holley carb of op de carb spacer zodat de gassen verdeeld over 8 cilinders gerecirculeerd worden ipv door slechts 1.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Ik heb eens opgesnord wat ik destijds over mijn blok terugvond :
castingnr begint met "C9" en is dus 1969
datecode begint met "0D" en is dus 1970 april
Het ontloopt mekaar dus niet zoveel
Ik had verwacht dat een juist type PCV valve gelinkt zou zijn aan het blok 302.
Maar dat blijkt niet het geval. Bij Adams vind ik een generieke PCV geschikt voor "65-72 PCV valve V8 289/302/351"
Ik ben nog op zoek gegaan wat "EV50" precies betekent,
en vond dit hier -> http://www.boss302.com/smf/index.php?topic=29272.0
Grts,
C.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Die EV50 wordt universeel toegepast. Ik ben een tijdje geleden bezig geweest om mijn 289 wat rustiger stationair te laten lopen. Veel gelezen en geprobeerd met de PCV valve. Er zat qua stationairloop wel wat verschil in een paar types die ik geprobeerd heb. Had er nog één van een Toyota Camry liggen die paste en het ook prima deed!
Heb zelfs op het punt gestaan een "Dual Flow Adjustable PCV Valve" van Wagner te proberen maar vond het toch wel een bult geld voor een ventieltje.....
Heb zelfs op het punt gestaan een "Dual Flow Adjustable PCV Valve" van Wagner te proberen maar vond het toch wel een bult geld voor een ventieltje.....
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Dat is écht een knappe PCV valve ! Wist niet dat ze bestonden.
Iemand heeft ooit gedacht dat het exact ingeregeld moet kunnen worden en dat mensen daar serieus wat geld zouden aan geven.
Dat laatste durf ik te betwijfelen
Intussen foto's genomen van mijn breathercap.
Ik denk niets speciaals, maar ik wou ze toevoegen aan dit topic.
PCV valve vacuumhose intussen ook opgemeten : aan PCV zijde 1/2" aan manifold/carb zijde 3/8" port
De fullvacuum port onderaan mijn carb is 3/8" dus het is gewoon omwisselen.
Greets, C.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Moeilijk te zien op deze foto's, maar wat is die zwarte "dop" in de breather cap eigenlijk? (of zie ik het verkeerd?), heeft iemand geprobeerd de aanzuigopening af te dichten ? Ik heb dit nog nooit eerder gezien.
Waar zuigt deze cap zijn frisse lucht aan ? Waar zit de opening ?
Zoals bijv. bij onderstaande caps, zie de gaten aan onderzijde bij de eerste of het aanzuigpijpje bij de tweede cap.
Als er geen frisse buitenlucht kan worden aangezogen werkt ook de PCV niet en ontstaan er vreemde onder en/of overdruk situaties in het carter.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
slik....Gearz schreef: ↑di 07 apr, 2020 20:41 Moeilijk te zien op deze foto's, maar wat is die zwarte "dop" in de breather cap eigenlijk? (of zie ik het verkeerd?), heeft iemand geprobeerd de aanzuigopening af te dichten ? Ik heb dit nog nooit eerder gezien.
Waar zuigt deze cap zijn frisse lucht aan ? Waar zit de opening ?
Zoals bijv. bij onderstaande caps, zie de gaten aan onderzijde bij de eerste of het aanzuigpijpje bij de tweede cap.
Als er geen frisse buitenlucht kan worden aangezogen werkt ook de PCV niet en ontstaan er vreemde onder en/of overdruk situaties in het carter.
Michel.
je hebt gelijk. Er is geen aanzuigopening.
De aanzuigopening zit afgedopt, en is wellicht bedoeld om via een leiding lucht aan te zuigen vanuit het luchtfilter.
Dat is voor mij niet nodig. Ik heb geen luchtmassa meter of dergelijke. Boor ik wat gaatjes onderin ? Of heeft dit type met gaatjes onderin dan intern een luchtfilterelement ?
Ik los het graag goedkoop op, want ik ga wellicht nog eens andere kleppendeksels en bijhorende breathercap voorzien.
Greets,
C.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Het type met de gaatjes onderin is voorzien van een soort staalwol achtige vulling.
Ik denk dat je voor tijdelijk noodgebruik het beste een paar gaten in de kunststof dop kunt boren zodat ie in elk geval frisse lucht door het carter kan zuigen.
Het type met het pijpje pakt normaal gesproken de lucht via een slang vanuit de luchtfilterbak.
Belangrijkste lijkt mij dat er geen vuil of zand etc in de klepdeksel terecht kan komen.
Ik kan evt wel even kijken voor je, heb er volgens mij nog wel ergens een paar rondslingeren waarvan je er zo eentje mag hebben.
Michel.
Ik denk dat je voor tijdelijk noodgebruik het beste een paar gaten in de kunststof dop kunt boren zodat ie in elk geval frisse lucht door het carter kan zuigen.
Het type met het pijpje pakt normaal gesproken de lucht via een slang vanuit de luchtfilterbak.
Belangrijkste lijkt mij dat er geen vuil of zand etc in de klepdeksel terecht kan komen.
Ik kan evt wel even kijken voor je, heb er volgens mij nog wel ergens een paar rondslingeren waarvan je er zo eentje mag hebben.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Dag Michel,
bedankt voor het aanbod toen ! Maar ik had er uiteindelijk eentje meebesteld samen met een heleboel ander materiaal vanuit USA.
Het is er een met gaatjes onderaan en Ford racing logo.
Greets, C.
Re: PCV valve en breathercap - 1969 302ci
Top !
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.