Radiateur vervangen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Radiateur vervangen

Bericht door Aron66 »

Een van de winterwerkzaamheden is mijn radiateur vervangen, er zit nu een tweedehands standaard exemplaar in en ik wil graag eentje die beter gaat koelen. Wat zijn mijn opties? Ik zie bijvoorbeeld onderstaande 2 bij Adams staan, welke is beter? Zijn er nog andere alternatieven?

https://www.adamscc.nl/nl/64-66-radiate ... hi-flow-v8
https://www.adamscc.nl/nl/64-66-radiate ... -aluminium

Dank alvast en een prettige jaarwisseling...

Aron
alexvanv
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 23 mar, 2011 10:20

Re: Radiateur vervangen

Bericht door alexvanv »

Aron66 schreef:Een van de winterwerkzaamheden is mijn radiateur vervangen, er zit nu een tweedehands standaard exemplaar in en ik wil graag eentje die beter gaat koelen. Wat zijn mijn opties? Ik zie bijvoorbeeld onderstaande 2 bij Adams staan, welke is beter? Zijn er nog andere alternatieven?

https://www.adamscc.nl/nl/64-66-radiate ... hi-flow-v8
https://www.adamscc.nl/nl/64-66-radiate ... -aluminium

Dank alvast en een prettige jaarwisseling...

Aron
He Aron. Ik heb bij mij een aluminium gemonteerd. Alminum geleid beter en brengt bij mijn pony een goede oplossing. Tip: vervang meteen je slangen. Fijne jaarwisseling.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Radiateur vervangen

Bericht door Aron66 »

alexvanv schreef: di 31 dec, 2019 12:06
Aron66 schreef:Een van de winterwerkzaamheden is mijn radiateur vervangen, er zit nu een tweedehands standaard exemplaar in en ik wil graag eentje die beter gaat koelen. Wat zijn mijn opties? Ik zie bijvoorbeeld onderstaande 2 bij Adams staan, welke is beter? Zijn er nog andere alternatieven?

https://www.adamscc.nl/nl/64-66-radiate ... hi-flow-v8
https://www.adamscc.nl/nl/64-66-radiate ... -aluminium

Dank alvast en een prettige jaarwisseling...

Aron
He Aron. Ik heb bij mij een aluminium gemonteerd. Alminum geleid beter en brengt bij mijn pony een goede oplossing. Tip: vervang meteen je slangen. Fijne jaarwisseling.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Ik zie dat koper beter geleid dan alu, maar dat de cores van de alu versie groter zijn en dat ook weer een voordeel is. Zit effe te zoeken op Amerikaanse fora, en daar lees ik dat er ook een aantal zijn die een grotere 67 radiateur gemonteerd hebben, je moet alleen een stuk plaatwerk verwijderen.

Alu 2 row met 1 inch core lijkt tot nu toe de beste optie...
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Radiateur vervangen

Bericht door edgar »

En gewoon een nieuwe frisse radiator zonder dichtgeslibte kanalen? Vroeger koelde dat ook goed schijnt.

De mijne is vorig jaar lek gegaan en heb vervolgens bij rockauto een nieuwe besteld. Nog niet gemonteerd dus kan je nog geen ervaring geven. Ik was wel uitermate blij met hoe rockauto werkt. Je kunt vooraf al douane heffing betalen, wat terugsturen naar hun een stuk makkelijker maakt want ze sturen je dan de heffing ook retour! Ik heb er inmiddels al wel een aantal dozen met spullen vandaan.

radiator: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 2BbJau3HLM

Heb je al een fanshroud?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Radiateur vervangen

Bericht door Aron66 »

edgar schreef: di 31 dec, 2019 14:14
Heb je al een fanshroud?
Ja, en ook nog een losse tranmissiekoeler en nog een elektrische fan die ik aan kan zetten mocht ik in de file terecht komen. Maar die doet erg weinig heb ik het gevoel. Liefst 1 radiateur inclusief transmissiegedeelte. Ziet ook wat opgeruimder uit.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Radiateur vervangen

Bericht door peer »

Ik zou zelf ook voor een 'originele' gaan. Een frisse zou echt genoeg moeten koelen om alles netjes koel te houden.
Ook mijn 347 met headers werden prima gekoeld door een (nieuwe 3-row) originele terwijl die met de oude al snel warm liep.

En als je dan toch bezig bent zou ik de cap, thermostaat en misschien ook maar meteen de waterpomp afhankelijk van de leeftijd vervangen. (rockauto ben je voor +- 250 klaar en heb je alles nieuw incl verzenden)
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Radiateur vervangen

Bericht door Aron66 »

peer schreef: di 31 dec, 2019 14:59 Ik zou zelf ook voor een 'originele' gaan. Een frisse zou echt genoeg moeten koelen om alles netjes koel te houden.
Ook mijn 347 met headers werden prima gekoeld door een (nieuwe 3-row) originele terwijl die met de oude al snel warm liep.

En als je dan toch bezig bent zou ik de cap, thermostaat en misschien ook maar meteen de waterpomp afhankelijk van de leeftijd vervangen. (rockauto ben je voor +- 250 klaar en heb je alles nieuw incl verzenden)
Dat is inderdaad een koopje, en dat bedrag hoef ik ook niet in 3-voud schriftelijk in te dienen bij de baas...:lol:
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Radiateur vervangen

Bericht door saf1908 »

Als je geen serieuze performance upgrades hebt gedaan zou ik ook gewoon voor een “originele” look gaan en een 3 row koperen radiateur nemen.

Bij mijn Mustang had ik te maken met meer vermogen en vond ik hem iets te warm lopen, ondanks dat de motor nooit is gaan koken. Ik heb eerst een Champion 3 row gemonteerd zoals in jouw link, en later een Champion radiateur voor een 1967 Mustang. Ik heb toen inderdaad wat plaatwerk weggehaald, maar dat is goed te doen, zie:

https://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=87&t=30754

Hij koelt nu veel beter dan mijn koperen 3 rij en aluminium 3 rij (originele formaten), maar nogmaals, in jouw geval zou ik daar allemaal niet aan beginnen.

Succes met het vervangen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Radiateur vervangen

Bericht door Ando »

Aron66 schreef:
alexvanv schreef: di 31 dec, 2019 12:06
Aron66 schreef:Een van de winterwerkzaamheden is mijn radiateur vervangen, er zit nu een tweedehands standaard exemplaar in en ik wil graag eentje die beter gaat koelen. Wat zijn mijn opties? Ik zie bijvoorbeeld onderstaande 2 bij Adams staan, welke is beter? Zijn er nog andere alternatieven?

https://www.adamscc.nl/nl/64-66-radiate ... hi-flow-v8
https://www.adamscc.nl/nl/64-66-radiate ... -aluminium

Dank alvast en een prettige jaarwisseling...

Aron
He Aron. Ik heb bij mij een aluminium gemonteerd. Alminum geleid beter en brengt bij mijn pony een goede oplossing. Tip: vervang meteen je slangen. Fijne jaarwisseling.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Ik zie dat koper beter geleid dan alu, maar dat de cores van de alu versie groter zijn en dat ook weer een voordeel is....
Precies. En uiteindelijk komt het er op neer dat je bij dezelfde maatvoering op dezelfde koel-capaciteit uitkomt...


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Radiateur vervangen

Bericht door saf1908 »

Wat ik overigens niet begrijp is waarom er een verschil zit in aluminium radiateurs van moderne auto’s en de nieuwe aluminium modellen voor klassieke Amerikanen?

Ik doel hierbij op de moderne auto’s die een hele dunne radiateur hebben, maar met een hele fijne “fin”structuur.
Alle radiateurs voor klassiekers die ik tegen kwam, koper of aluminium, hebben van die grote mazen/fins en zijn veel dikker in totaliteit.

M.a.w.: Is het puur vanwege de looks dat dit nog steeds zo is, of zou het efficiënter zijn om een radiateur te maken in de originele afmetingen, van aluminium, maar met hele fijne fins zoals bij nieuwe auto’s?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Radiateur vervangen

Bericht door Ando »

saf1908 schreef:Wat ik overigens niet begrijp is waarom er een verschil zit in aluminium radiateurs van moderne auto’s en de nieuwe aluminium modellen voor klassieke Amerikanen?

Ik doel hierbij op de moderne auto’s die een hele dunne radiateur hebben, maar met een hele fijne “fin”structuur.
Alle radiateurs voor klassiekers die ik tegen kwam, koper of aluminium, hebben van die grote mazen/fins en zijn veel dikker in totaliteit.

M.a.w.: Is het puur vanwege de looks dat dit nog steeds zo is, of zou het efficiënter zijn om een radiateur te maken in de originele afmetingen, van aluminium, maar met hele fijne fins zoals bij nieuwe auto’s?
Goeie vraag... geen idee eigenlijk. Ik denk dat productie- en materiaalkosten hierin ook zeker een rol spelen. Wat me ook opvalt is dat steeds meer modene auto’s geen open grille meer hebben maar dat het bijna helemaal dicht geplaat zit. Lijkt me ook niet lekker voor de warmte-afvoer.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Radiateur vervangen

Bericht door Gearz »

Ando schreef: wo 01 jan, 2020 12:39
Aron66 schreef: Ik zie dat koper beter geleid dan alu, maar dat de cores van de alu versie groter zijn en dat ook weer een voordeel is....
Precies. En uiteindelijk komt het er op neer dat je bij dezelfde maatvoering op dezelfde koel-capaciteit uitkomt...
Dat laatste is niet geheel waar, er spelen hier namelijk meerdere specifieke factoren..

Veel van de goedkoopste "huismerk" radiators maar ook de Champion 3 row aluminum radiators hebben 3 .63” of .75" tubes !! :shock:
Net zo groot dus als van een koperen radiateur ! In dat geval kun je dus veel beter de koperen variant nemen aangezien deze (van de twee) het beste koelt.
De "iets duurdere" aluminium merkradiators hebben allemaal minimaal 1" tubes.
Koper als materiaal vloeit warmte sneller af dan aluminium, echter de rede dat een aluminium radiateur effectiever koelt is vanwege het feit dat aluminium sterker is waardoor men o.a grotere tubes kan toepassen van minimaal 1". Een koperen radiateur met .63 tubes koelt dus beter als een alu radiateur met .63 tubes !

Ter vergelijking..
-3 rows wide x .63” tubes x 2 x 42 rows tall x 23” wide core = 3651.5 sq" cooling surface area.
-2 rows x 1” tubes x 2 x 42 rows x 23” core = 3864 sq" cooling surface area.

Een goede aluminium radiateur is dus absoluut beter mits wel goed geconstrueerd, met minimaal 1" tubes (en niet het type met in epoxy gemonteerde koelbakken).

Champion, Patriot, American Eagle, etc. ze komen allemaal uit de zelfde fabriek in China, alleen de opdruk op de doos verschilt.

"You get what you pay for", en of dat dan voor jou volstaat, dat is wat je jezelf moet afvragen...?
Beter om jezelf dus in elk geval van tevoren goed te informeren zodat je weet wat je koopt en niet in slinkse eBay/Ali verkoop trucs tuint.

saf1908 schreef: wo 01 jan, 2020 15:45 Wat ik overigens niet begrijp is waarom er een verschil zit in aluminium radiateurs van moderne auto’s en de nieuwe aluminium modellen voor klassieke Amerikanen?

Ik doel hierbij op de moderne auto’s die een hele dunne radiateur hebben, maar met een hele fijne “fin”structuur.
Alle radiateurs voor klassiekers die ik tegen kwam, koper of aluminium, hebben van die grote mazen/fins en zijn veel dikker in totaliteit.

M.a.w.: Is het puur vanwege de looks dat dit nog steeds zo is, of zou het efficiënter zijn om een radiateur te maken in de originele afmetingen, van aluminium, maar met hele fijne fins zoals bij nieuwe auto’s?
Tubes zijn duurder om te fabriceren dan fins, goedkopere merken radiateurs hebben daardoor minder tube oppervlak en meer fins om dit te compenseren (vaak ook in combinatie met dikke fans om maar luchtstroming te verkrijgen) terwijl andersom juist beter is.
Het aantal fins bij een "klassieke" aluminium straatradiateur is 15 tot 17 per sq.inch, meer fins verstoord de airflow door de radiateur en verhinderd de vorming van lucht turbulentie in de radiateur wat juist de koeling bevorderd. Daarnaast verstopt de boel ook eerder wat helemaal funest is voor een goede koeling.
Een performance race radiateur heeft zelfs maar 10 tot 12 fins per sq.inch.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Radiateur vervangen

Bericht door saf1908 »

Gearz schreef: wo 01 jan, 2020 20:46
Ando schreef: wo 01 jan, 2020 12:39
Aron66 schreef: Ik zie dat koper beter geleid dan alu, maar dat de cores van de alu versie groter zijn en dat ook weer een voordeel is....
Precies. En uiteindelijk komt het er op neer dat je bij dezelfde maatvoering op dezelfde koel-capaciteit uitkomt...
Dat laatste is niet geheel waar, er spelen hier namelijk meerdere specifieke factoren..

Veel van de goedkoopste "huismerk" radiators maar ook de Champion 3 row aluminum radiators hebben 3 .63” of .75" tubes !! :shock:
Net zo groot dus als van een koperen radiateur ! In dat geval kun je dus veel beter de koperen variant nemen aangezien deze (van de twee) het beste koelt.
De "iets duurdere" aluminium merkradiators hebben allemaal minimaal 1" tubes.
Koper als materiaal vloeit warmte sneller af dan aluminium, echter de rede dat een aluminium radiateur effectiever koelt is vanwege het feit dat aluminium sterker is waardoor men o.a grotere tubes kan toepassen van minimaal 1". Een koperen radiateur met .63 tubes koelt dus beter als een alu radiateur met .63 tubes !

Ter vergelijking..
-3 rows wide x .63” tubes x 2 x 42 rows tall x 23” wide core = 3651.5 sq" cooling surface area.
-2 rows x 1” tubes x 2 x 42 rows x 23” core = 3864 sq" cooling surface area.

Een goede aluminium radiateur is dus absoluut beter mits wel goed geconstrueerd, met minimaal 1" tubes (en niet het type met in epoxy gemonteerde koelbakken).

Champion, Patriot, American Eagle, etc. ze komen allemaal uit de zelfde fabriek in China, alleen de opdruk op de doos verschilt.

"You get what you pay for", en of dat dan voor jou volstaat, dat is wat je jezelf moet afvragen...?
Beter om jezelf dus in elk geval van tevoren goed te informeren zodat je weet wat je koopt en niet in slinkse eBay/Ali verkoop trucs tuint.

saf1908 schreef: wo 01 jan, 2020 15:45 Wat ik overigens niet begrijp is waarom er een verschil zit in aluminium radiateurs van moderne auto’s en de nieuwe aluminium modellen voor klassieke Amerikanen?

Ik doel hierbij op de moderne auto’s die een hele dunne radiateur hebben, maar met een hele fijne “fin”structuur.
Alle radiateurs voor klassiekers die ik tegen kwam, koper of aluminium, hebben van die grote mazen/fins en zijn veel dikker in totaliteit.

M.a.w.: Is het puur vanwege de looks dat dit nog steeds zo is, of zou het efficiënter zijn om een radiateur te maken in de originele afmetingen, van aluminium, maar met hele fijne fins zoals bij nieuwe auto’s?
Tubes zijn duurder om te fabriceren dan fins, goedkopere merken radiateurs hebben daardoor minder tube oppervlak en meer fins om dit te compenseren (vaak ook in combinatie met dikke fans om maar luchtstroming te verkrijgen) terwijl andersom juist beter is.
Het aantal fins bij een "klassieke" aluminium straatradiateur is 15 tot 17 per sq.inch, meer fins verstoord de airflow door de radiateur en verhinderd de vorming van lucht turbulentie in de radiateur wat juist de koeling bevorderd. Daarnaast verstopt de boel ook eerder wat helemaal funest is voor een goede koeling.
Een performance race radiateur heeft zelfs maar 10 tot 12 fins per sq.inch.

Michel.
OK, dus als ik het goed begrijp zitten er in de meeste moderne auto’s radiateurs die niet optimaal zijn?
Daar hadden dus beter de exemplaren met meer tubes in kunnen zitten?

Wel typisch, want de klassieker-radiateurs zien er veel meer oldschool uit, met die grove structuur en ruime tubes. Ik zou denken dat die platte moderne dingen met heel veel fins juist veel beter zouden moeten werken.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Radiateur vervangen

Bericht door Ando »

Michel, om even op jouw berekening van het oppervlakte van de twee radiateurs terug te komen: ik neem aan dat de 2-row een alu is en de 3-row koper. Je komt met je berekening uit op een groter oppervlak voor alu. Dit wil dan niet direct zeggen dat de alu door dit grotere oppervlak beter koelt dan de koperen. Koper heeft een warmtegeleiding van 390 W/m-K tegen 239 W/m-K van alu. Dat scheelt even wat. Dit wordt ten dele wel gecompenseerd omdat Alu sterker is en zich daardoor dunner/dunwandiger laat verwerken.

Het is dus allemaal wat ingewikkelder dan je in eerste instantie denkt als je een radiateur moet gaan vervangen.

Verder ben ik het met je uitleg eens.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Radiateur vervangen

Bericht door Gearz »

saf1908 schreef: wo 01 jan, 2020 21:50 OK, dus als ik het goed begrijp zitten er in de meeste moderne auto’s radiateurs die niet optimaal zijn?
Daar hadden dus beter de exemplaren met meer tubes in kunnen zitten?
Dat klopt, meestal werken ze minder efficient maar daarentegen zitten er wel heel moderne veel krachtigere fans achter welke veel efficiënter werken dan de fans in oudere klassieke voertuigen.
De "platte moderne dingen met heel veel fins" zijn in modernere auto's vaak een noodzaak door combinatie van productiekosten, een verminderde ruimte om ze te kunnen plaatsen en veiligheidsvoorschriften aangaande aanrijdingen met bijv. voetgangers, fietsers etc.

saf1908 schreef: wo 01 jan, 2020 21:50 Wel typisch, want de klassieker-radiateurs zien er veel meer oldschool uit, met die grove structuur en ruime tubes. Ik zou denken dat die platte moderne dingen met heel veel fins juist veel beter zouden moeten werken.
Fact--> Elke radiateur met meer dan 16 fins per inch verliest efficiëntie door een restrictie in airflow.
Moderne auto's hebben nooit meer fins per inch dan max 16, goedkopere chinese aftermarket radiateuren met kleine cheapo tubes daarentegen soms wel...
Dit is gewoon een misleidend verkooptrucje om goedkoop geproduceerde meuk te verkopen aan leken met een kleine portomonee, laat je dus niet bedonderen maar check eerst de specs !
Het totale koeloppervlakte van de tubes is wat er in eerste instantie echt toe doet !

Autofabrikanten gaan er van uit dat de radiateur minimaal 10 jaren mee moet gaan, daarna wordt deze simpelweg bij defect vervangen en niet zoals vroeger gerepareerd, vaak zijn de bakken er ook middels epoxie aan gelijmd en niet TIG gelast of gesoldeerd.
Als moderne(re) radiateurs defect gaan zijn ze 9 van de 10 keer weggerot van buitenaf door opgehoopt vuil en vocht tussen de fins of door losgekomen lekkende tubes. Met andere woorden, vaak relatief goedkopere massaproductie (tenzij je natuurlijk een Bentley koopt). De klassieke koperen radiateuren die je in 50 jaar oude Mustangs vindt zijn echter zelden van buitenaf weggerot maar meer juist verstopt van binnen.
Nadeel van aluminium radiateurs is juist het gevaar voor elektrolyse veroorzaakt door materiaalverschillen in combinatie met de gebruikte koelvloeistof maar dat is weer een ander verhaal.
Ando schreef: wo 01 jan, 2020 21:54 Michel, om even op jouw berekening van het oppervlakte van de twee radiateurs terug te komen: ik neem aan dat de 2-row een alu is en de 3-row koper.
Nee, dan had ik dat vermeld, ik heb het over twee aluminium radiateurs in dit vergelijk.
De specs van de 3-row radiateur zijn van een Champions radiateur die ik hierbij als voorbeeld heb gebruikt.

Dit voorbeeld geeft juist aan hoe verwarrend dat het is, de meeste argeloze kopers (leken) verwachten dat een 3-row beter koelt dan een 2-row met dezelfde front afmetingen, dit lijkt in eerste instantie voor de hand te liggen echter laat het voorbeeld wat ik eerder postte dus zien dat dit dus zeker niet altijd zo is. Nogmaals, meestal krijg je waar je voor betaald (en soms is dat voldoende).

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”