Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Moderator: Shelby GT-H
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 03 jul, 2018 09:22
Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Hallo allemaal,
Ik heb momenteel een 3 speed man. transmission in mij ‘67....die ik graag zou willen vervangen voor een 4 speed...
Heeft iemand er een te koop? Of misschien een stomme vraag maar is de mijn om te bouwen eventueel?
Alles suggesties zijn welkom!
Ik heb momenteel een 3 speed man. transmission in mij ‘67....die ik graag zou willen vervangen voor een 4 speed...
Heeft iemand er een te koop? Of misschien een stomme vraag maar is de mijn om te bouwen eventueel?
Alles suggesties zijn welkom!
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Waarom zou je dat willen? Of je nu 3 of 4 hebt, wat maakt dat helemaal uit voor een '67? Ik heb ook een 3 speed (soms zelfs 1 als ik per ongeluk in z'n 3 optrek), gaat helemaal goed. Een 'performance car' wordt het toch nooit.
Iedere dag is een schooldag
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Wat is inderdaad de reden van de wissel, beide hebben een eind ratio van 1.00 dus je rijd niet lager in toeren je moet alleen meer schakelen. Tenzij je het wil combineren met een andere differentieel ratio, of een modernere 4 (of 5) speed die een andere eindratio heeft, heeft het niet zoveel toegevoegde waarde.
Wat betreft dat een mustang nooit een performance car kan worden. Dan heb je denk ik een heel ander beeld bij een performance car dan ik... Ik heb hier genoeg 67'er voorbij zien komen die in mijn ogen daar wel voor classificeren.
Wat betreft dat een mustang nooit een performance car kan worden. Dan heb je denk ik een heel ander beeld bij een performance car dan ik... Ik heb hier genoeg 67'er voorbij zien komen die in mijn ogen daar wel voor classificeren.
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Wellicht meteen een T5 bak met overdrive overwegen ?
Dat is waarschijnlijk niet veel duurder dan een oude 4 spd toploader op de kop tikken.
Conversie is niet zo heel erg moeilijk als je nu reeds een handbak hebt.
Michel.
Dat is waarschijnlijk niet veel duurder dan een oude 4 spd toploader op de kop tikken.
Conversie is niet zo heel erg moeilijk als je nu reeds een handbak hebt.
I beg to differ, al kost het wel een paar centen !
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 03 jul, 2018 09:22
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Ok merci, hij gaat mij vooral over een eventueel lager toerental. Maar als dat hetzelfde blijft, heeft dit inderdaad niet veel zin. Een tremec heeft dan ook geen voordeel? Of is de ratio hier anders?
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
No offense guys. Natuurlijk, als je idd er voldoende munten tegenaan slingert en het hele circus aanpakt wordt het iets moois maar alleen van een 3- naar een 4-bak gaat niet zoveel verschil maken vermoedde ik.
Iedere dag is een schooldag
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Een 3 spd of een 4 spd hebben beiden dezelfde "prise direct" zoals men dat noemt, de versnelling waarbij de krukas van de motor net zo snel draait als de aandrijf as, bij beiden is dat ook meteen de hoogste versnelling. Bij een 5spd bak komt hier nog een "overdrive" versnelling achteraan welke er voor zorgt dat de aandrijfas sneller kan draaien dan de krukas waardoor het toerental van de motor bij een gegeven snelheid en in de hoogste versnelling drastisch verminderd wordt (en daarmee ook het verbruik, slijtage en lawaai).denzel1979 schreef: ↑vr 17 aug, 2018 21:39 Ok merci, hij gaat mij vooral over een eventueel lager toerental. Maar als dat hetzelfde blijft, heeft dit inderdaad niet veel zin. Een tremec heeft dan ook geen voordeel? Of is de ratio hier anders?
Afhankelijk van de ratio kan de 5e versnelling een zgn "pulling gear" zijn waarbij de trekkracht behouden blijft en de motor wil blijven doortrekken in toeren (dat is bijv. ook de 5e versn. bij een 6spd bak) of een "highway gear" waarbij de trekkracht beduidend minder is maar waarbij het verbruik beduidend gunstiger wordt doordat het toerental drastisch omlaag gaat en je lekker rustig kunt cruisen met een redelijke kruissnelheid (dat is bijv. ook de 6e versn. bij een 6spd bak).
Ter voorbeeld voor wat betreft de hoogste versnelling van zowel een 3spd,4spd.,5spd als 6 spd, manual
(ik gebruik de 6spd bak als voorbeeld omdat hier alle ratios in vertegenwoordigd zijn)
3spd. 1.00
4spd. 1.00
5spd. met Pulling gear 0.80
5spd, met Higway gear 0.50
6 Spd. 4th= 1.00, 5th =0.80 & 6th= 0.50
(Deze ratios wijken uiteraard iets af bij verschillende merken en types.)
Des te numeriek lager de overbrenging des te minder ook het aantal toeren (en trekkracht).
Het grote voordeel van een 4spd. t.o.v een 3spd is dus ook dat je meer trekkracht hebt in de versnellingen (door de extra versnelling) wat het karakter veel levendiger maakt.
Verder heb je als optie nog de mogelijkheid om de eindoverbrenging in de achteras te veranderen waardoor het toerental bij een gegeven snelheid op of juist afneemt. Ga je numeriek hoger in de overbrenging dan neemt de trekkracht bij een gegeven toerental toe en zo ook het toerental bij een gegeven snelheid , Ga je numeriek lager dan neemt de trekkracht bij een gegeven toerental af maar zo ook het toerental bij een gegeven snelheid.
bijv. ter illustratie de overbrenging van een fictieve 4spd wagen.
eindoverbrenging 2:75 is 3500RPM@120km/u
eindoverbrenging 4:10 is 5000RPM@120km/u
Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- lee iacoca
- Berichten: 601
- Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
- Locatie: drenthe
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Alle wetenschapelijke feiten terzijde, ben ook van 3 naar 4 speed gegaan 7 jaar geleden en voor mijn gevoel rijd dat veel kalmer in de 4 dan in de 3 en ook sportiever dan een 3 bak.
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Toch zou op papier er geen verschil in de hoogste versnelling moeten zitten:
3-Speed Manual:
2.77 version: 2.76, 1.69, 1.00.
3.03 version: 2.99, 1.75, 1.00.
4-Speed Manual Wide Ratio:
First Gear: 2.78:1
Second Gear: 1.93:1
Third Gear: 1.36:1
Fourth Gear: 1.00:1
4-Speed Manual Close Ratio
First Gear: 2.32:1
Second Gear: 1.69:1
Third Gear: 1.29:1
Fourth Gear: 1.00:1
3-Speed Manual:
2.77 version: 2.76, 1.69, 1.00.
3.03 version: 2.99, 1.75, 1.00.
4-Speed Manual Wide Ratio:
First Gear: 2.78:1
Second Gear: 1.93:1
Third Gear: 1.36:1
Fourth Gear: 1.00:1
4-Speed Manual Close Ratio
First Gear: 2.32:1
Second Gear: 1.69:1
Third Gear: 1.29:1
Fourth Gear: 1.00:1
1970 Mustang Hardtop
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Dat zit er ook niet Teun, behalve bij een 5 of 6 bak.NordicDawn schreef: ↑di 04 sep, 2018 19:45 Toch zou op papier er geen verschil in de hoogste versnelling moeten zitten:
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 09 sep, 2020 11:27
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
Wat is de overbrening in jouw differentieel?
Zoals door een forumcollega gemeld is dat een goedkopere & simpelere manier om je toerental omlaag te krijgen. 1 op 2.79 is doorgaans het laagst (er is ook 1:2.5 voor trucks). Toerental gaat navenant omlaag met het verschil in ratio, maar ook de torque..
Mijn tocht (tot dusverre over de afgelopen 15j):
-4-bak manual, 1:3.9 diff, woon werk dus HEEEl snel naar:
- 4-bak manual 1:2.8 diff, tijd mee gereden
- 5 bak manual 1:2.8 diff, heb je niets/weining aan je 5 op (legale) HWY snelheden
- 5- bak manual 3.5 diff LS (zingend), prima, 50kmph in 4...
- ik overweeg naar 3.25 te gaan, vooral om van het zingen af te zijn (ik hou me aanbevolen voor een gebruikt/goed setje, iemand?)
Zoals door een forumcollega gemeld is dat een goedkopere & simpelere manier om je toerental omlaag te krijgen. 1 op 2.79 is doorgaans het laagst (er is ook 1:2.5 voor trucks). Toerental gaat navenant omlaag met het verschil in ratio, maar ook de torque..
Mijn tocht (tot dusverre over de afgelopen 15j):
-4-bak manual, 1:3.9 diff, woon werk dus HEEEl snel naar:
- 4-bak manual 1:2.8 diff, tijd mee gereden
- 5 bak manual 1:2.8 diff, heb je niets/weining aan je 5 op (legale) HWY snelheden
- 5- bak manual 3.5 diff LS (zingend), prima, 50kmph in 4...
- ik overweeg naar 3.25 te gaan, vooral om van het zingen af te zijn (ik hou me aanbevolen voor een gebruikt/goed setje, iemand?)
Re: Zoek een 4 speed versnellingsbak voor mijn ‘67
@Wout,
Welkom hier. Ik zie dat je reageert op een aantal topics waar al enkele maanden geen activiteit in is geweest. Zou je hier een beetje rekening mee willen houden voordat je een bericht plaatst. Zie ook de forumregels hierover.
Enjoy your stay.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Welkom hier. Ik zie dat je reageert op een aantal topics waar al enkele maanden geen activiteit in is geweest. Zou je hier een beetje rekening mee willen houden voordat je een bericht plaatst. Zie ook de forumregels hierover.
Enjoy your stay.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 09 sep, 2020 11:27