Wintertip: Verversen motorolie

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1742
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

Wintertip: Verversen motorolie

Bericht door Mustang65 »

Beste Mustang vrienden,

Het meeting/tour seizoen zit er weer op!!, het is nu tijd om de motorolie te verversen.

1. Verversen motorolie
Motorolie verversen bij de klassieke Ford Mustang motor minimaal eens in de 4000-5000 kilometer of eens per jaar, en onder extreme omstandigheden vaker. Olie die helemaal zwart is, is zeker aan vervanging toe. Combineer dit altijd met het vervangen van het oliefilter !!

2. Type motorolie
De type aanduiding van olie gebeurt in viscositeit (dikte van de olie). 15/W40 wil zeggen dat de viscositeit bij 0 graden celcius 15 is en bij 100 graden celcius 40. Het tweede is uiteraard het meest van belang omdat dat de dikte is bij warme motor. Dit moet minimaal 40 zijn, 50 is dus ook prima. Het eerste getal is de viscositeit koude motor en moet tussen de 10 en 20 liggen. Voordeel van een dunnere olie bij lage temperaturen is dat bij een koude motor de olie beter en sneller verdeeld wordt over de motor dan een dikkere variant. Een lagere viscositeit zal de motor makkelijker laten starten met koud weer.

3. Synthetisch of mineraal
Tegenwoordig worden synthetische olien toegepast om het verdunnen van de olie bij hogere temperaturen onder controle te houden, alsof er voor elke temperatuur een andere olie in de motor zit.
Synthetische olien zijn beslist niet aan te bevelen voor onze klasieke Mustang !!!!, of de motor moet in zijn geheel gereviseerd zijn, Is dat het geval dan kunt U zonder meer dit type olie toepassen.
Synthetische olie mag ook niet gemengd worden met minerale olie. Kies de juiste motorolie...... en let erop dat de olie niet te dun wordt op hoge temperaturen, waardoor de oliedruk te laag wordt !!
De beste minerale olie voor de Mustang motor is een goede multigrade/hypergrade Castrol, Duckhams enz. 15/W40 of een 20/W50.

Voor aanvullende informatie wil ik U verwijzen naar het artikel: De kleine Beurt in het clubblad van de TMCN. (Pony Corral 3/2001)

Veel succes met het verversen, Groeten Arjan.


[ Mustang65 | 31/10/2001 ]
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Arjan,

Een keurig verhaal weer! Ik heb inmiddels al twee keer olie ververst met Castrol 15/W40. Toch was het een heel gedoe om het juiste type olie te bepalen. Ook ik had gelezen dat minerale olie bij zo'n oude auto de voorkeur verdient boven synthetisch. Maar toen nog minerale olie vinden. Dat viel dus niet mee. Op de Amerikaanse Castrol site vond ik minerale olie (ik weet het type niet meer), maar dat was hier niet te krijgen. Uiteindelijk ben ik gaan bellen met Castrol Nederland die mij overtuigden dat de wel verkrijgbare Magnatec 15/40 de goede keuze was. Het is een combinatie van een minerale basis met synthetische toevoegingen. En gelukkig lijkt het allemaal goed te werken!

Marc
Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1742
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

Bericht door Mustang65 »

Okee Marc,

Bedankt voor de reactie. Inderdaad, verversen van motorolie ..... je raak er niet over uit gepraat!!

Zelf heb ik in mijn Mustang een 289/V8 motorblok zitten waar ik de status/conditie niet van weet..... Ik denk dat het blok nooit gereviseerd is!! De motor loopt prima , op het moment geen klachten! De olie die ik de laatste jaren in gebruik heb is van het merk Millers Oils / Classic 20W/50: multigrade motorolie een wat zwaardere olie voor de wat oudere motorblokken. De motor draait er prima op !!!

Trouwens een bezoekje aan hun website is de moeite waard..... http://www.millersoils.nl

Groeten Arjan.
Laatst gewijzigd door Mustang65 op za 22 nov, 2003 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Arjan,

Wat jij al zegt, je kunt er over blijven praten. Toen ik anderhalf jaar geleden zocht ben ik (helaas) Millers Oil niet tegengekomen. Zier er wel zeer geschikt uit. Van mijn motor weet ik zeker dat er slechts 35.000 mijl mee gereden is en dat hij dus nog nooit open is geweest. Geen meetbaar olieverbruik. Die Castrol waar ik voor gekozen heb zal zo slecht niet zijn, maar deze Millers lijkt nog beter. Ik heb in juli nog ververst, maar heb alvast twijfel voor de volgende keer in het voorjaar...Toch weer bedankt voor tip!

Marc
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Wintertip: Verversen motorolie

Bericht door mymustang »

Een reactie op dit oude topic. Binnenkort komt mijn full gereviseerd blok terug. Ik vroeg me dan ook af na het lezen van dit topic welke olie eigenlijk nu ideaal is om te gebruiken na een revisie. Welke smeert goed, behoud een goede oliedruk en kan tevens goed tegen hogere temperaturen in de zomer? Als ik hier lees is classic mineraal goed, anderzijds mag je ook weer full synthetic gebruiken. Wel een groot verschil vind ik. Dus wat is nu het beste voor zo'n weliswaar oud maar gereviseerd blok?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Wintertip: Verversen motorolie

Bericht door peer »

Altijd mineraal in de oude Ford blokken.
Net gereviseerd dan doe ik er altijd 15w40 classic in van kroon.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Wintertip: Verversen motorolie

Bericht door mymustang »

Dat is dan half synthetische olie vermoed ik of is dat ook minerale? Heb hier nog wat castrol classic 20w50 staan, maar ik dacht om misschien een iets dunnere olie te gebruiken daarom de vraag dus.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”