Motor blijft schudden.

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Hallo,
Ben al een tijd aan het zoeken om mijn 302 te laten draaien zonder dat hij schudt.
De motor is dus volledig gereviseerd en er zit een originele verdeler op met een petronix kitje en petronix bobijn. Ook zijn de kabels en bougies nieuw. De oude autolite 2v is ook volledig gereviseerd. Vacuüm leidingen allemaal nieuw. Afstelling zelfs laten doen in de mustang garage. Ze krijgen hem niet beter verteld men mij. Heeft het zowel koud als warm of stationair en op toeren. Dus ik weet het verder niet meer... Is het een ontsteking of brandstof probleem? Iemand raad?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door Big_fun_58 »

Dat is niet te zeggen of het in een van de twee zit.
Vindt het raar dat Mustanggarage het niet op kan lossen?
Met de juiste apparatuur kan je kijken wáár het probleem zit en dat aanpakken...
In welke omgeving woon jij?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Ik ben van Heusden-Zolder nabij Hasselt.
De bougies hebben een mooie koffie kleur wat toch wil zeggen dat de verbranding mooi is.
Ze vermoeden dat de carburator gewoon versleten is. Ik wil eerst uitsluitsel voor er weer kosten moeten gemaakt worden. Hij acceleert goed maar hij schudt wat alsof hij soms overslaat. Ze hebben alles op punt gezet. Balancer is nieuw 28oz. Dus wat en hoe kan ik nu nog testen. Ik zou iemand moeten vinden die een eerlijke diagnose kan stellen. Ben al 2.5j bezig met restauratie en hij mag nu toch stilaan eens op orde staan!
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door Gearz »

Ik had je eerder al eens gevraagd of je de motor had in laten lopen volgens de voorgeschreven "break in" procedure.
mymustang schreef: do 23 mei, 2019 21:37 Hij moet nog inlopen ja. Ik heb wel zinkpasta aan de nokken aangebracht en additief bij de olie.
Ik dacht hem in te gaan rijden tegen een rustig toerental.
het is mij nog steeds niet duidelijk...
Als de juiste inloop "break in" procedure niet gebeurd is, dan kan daar het probleem zitten.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Hey Michel,
Ik heb hem bij de mustang garage afgezet met de trailer en zij hebben de inloop voor mij gedaan.
Hij heeft wel even gedraaid als test en ik heb hem op en af de trailer gereden. Maar zou dit al een probleem kunnen veroorzaakt hebben?
En kan ik dit ergens vaststellen? Nu er is dan al niks meer aan te doen mocht dit zo zijn. Toen ik hem gekocht heb draaide hij ook al niet goed! Spijtig dat ik eerder mechanisch kennis heb en niet zo in opsporen van oorzaken. Dus blijf ik maar zoeken...
Gebruikersavatar
mercury
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 29 sep, 2004 20:02

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mercury »

Verkeerde balancer?
1967 Ford Fairlane GT, 2 door hardtop coupe, 289 4V (met upgrades), 4 speed Toploader.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door Gearz »

mymustang schreef: zo 15 sep, 2019 21:56 . Maar zou dit al een probleem kunnen veroorzaakt hebben?
En kan ik dit ergens vaststelen?
Na de revisie moet de motor direct de break in procedure ondergaan op verhoogt toerental (tenzij er een rollercam is gemonteerd), wordt de motor eerder gestart dan lopen camshaft en lifters niet goed op elkaar in en slijten weg door een gebrek aan spatsmerig. Deze "break in" bij eerste start na revisie is dus essentieel.

Ik weet niet wat voor cam/nokkenas er gemonteerd zit en ook nog niet of je deze procedure nu wel of niet gevolgd hebt maar ik neem aan dat de mustangarage hier toch ook wel naar gevraagd heeft ?

Je kunt kijken of de uitslag/lift van alle tuimelaars nog gelijk is als je de motor rond tornt, heeft er ééntje te weinig lift, dan is de onderliggende lobe (nok) en lifters (stoter) weggevreten en zit het carter en de olie vol met metaal schraapsel.

Heb je de break in wel direct bij de eerste start up volgens de procedure gedaan, dan is er mogelijk iets anders aan de hand.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door peer »

mymustang schreef: zo 15 sep, 2019 21:56 Ik heb hem bij de mustang garage afgezet met de trailer en zij hebben de inloop voor mij gedaan.
Hij heeft wel even gedraaid als test en ik heb hem op en af de trailer gereden.
Dus samengevat, nieuwe nokkenas, even gedraaid, stukje op de trailer gereden, toen de inloopprocedure?

Ja als je alles nieuw hebt en het is een normale nokkenas, dan kan die hierdoor inderdaad veel van geleden hebben en dus voor dit probleem zorgen.
Zoals Michel al meld, je kan dit meten door de lift te meten, maar je moet die wel heel precies doen.

Verder kan het vanalles zijn, van een slechte ontsteking naar een slechte carb of een vliegwiel wat niet in balans is.

Je meld dat het ook op hoge toeren is, dan zou ik het zoeken in de (als ik het zo meekrijg) verkeerde inloop procedure of in een onbalans in het draaiende gedeelte (balancer, vliegwiel, krukas en/of zuigers)

Want wat is 'volledig gereviseerd' ? Voor de 1 is dit andere olie, filter en een paar nieuwe bougies. De ander bedoeld hiermee een kaal blok met alleen nieuwe onderdelen (zuigers, zuigerveren enz.. En nieuwe zuigers betekend bij deze blokken eigenlijk dat je de krukas opnieuw moet balanceren omdat dit met zuigers, vliegwiel en balancer moet.) Doe je dit niet dan zal het allemaal niet echt in balans zijn.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Even de volledige tekst en uitleg.
De motor is dus volledig gereviseerd en het blok en koppen heb ik laten reviseren bij een bedrijf. Deze vertelde me dat de geleverde uitlaatkleppen langer waren dan de inlaatkleppen. Ze hebben deze op gelijke hoogte gebracht.
De nokkenas is standaard non roller met hydraulische klepstoters.
Er zit een hoge druk oliepomp op.
Volledig nieuwe ontsteking met uitzondering van de verdeler die is omgebouwd met een petronix kit en nieuwe bobijn en kabels.
Carburator 2v autolite is gereviseerd en nieuwe benzinepomp.
De motor is gemonteerd en zinkpasta aan de nokken aangebracht en additief bij de olie.
Nieuwe balancer 28oz gemonteerd en het bestaande vliegwiel gecontroleerd.
Ik dacht dat de mustang extern gebalanceerd werd en niet de krukas op zich.
De wagen heeft toen even warm gedraaid ter controle op lekken en nadien op de trailer gereden. Ik dacht dat hij moest ingereden worden wat mijn fout is dus. Ik heb bij de mustang garage alsnog gevraagd de break in procedure te doen. Maar misschien te laat?
Dus de motor gaat niet beter inlopen na verloop van tijd mocht de nokkenas geraakt zijn? Ik was er echt van overtuigd dat je de motor moest inrijden.
Dus als de olie geen metaal deeltjes bevat, dan moet ik het probleem verder gaan zoeken?
De garage dacht eerder dat de oude carburator niet meer goed was.
Ik zal trachten mijn zoon een video te laten maken dan kunnen jullie zien en horen hoe hij draait.
Zoals ik eerder zei, koud of warm, laag of hoger toerental hij schudt altijd.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Wat betreft de balancer; deze heb ik vervangen door hetzelfde model. Kan iemand me zeggen of een foto sturen welke er in principe moet opzitten? Blok is een 302cui van 72'. Mocht daar het probleem zitten dan is dit eenvoudig op te lossen. Met schudden van de motor bedoel ik dat je het ziet en ook hoort aan het geluid. Het is dus niet dat hij mooi draait en je hem enkel ziet schudden.
Gebruikersavatar
RKreber
Berichten: 128
Lid geworden op: do 22 mei, 2014 21:33

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door RKreber »

Toch maar even een hele simpele vraag: zijn je motorsteunen wel goed, als er eentje heft ''losgelaten'' gaat de motor ook licht klappen, dus lijkt het onbalans….heb het eerder meegemaakt en dacht ook ander problem, was dit alles:)

succes
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Die heb ik onlangs vervangen door nieuwe.
Stationair zie je hem heel lichtjes schudden.
Eenmaal wat toeren lijkt het alsof de ontsteking soms overslaat en dan schud en stottert hij. Zoals ik eerder aangaf, nieuwe bougies, kabels nieuw, petronix bobijn, verdeler omgebouwd met petronix electronic kit. Daar kan het enkel nog de verdeler dan zelf zijn. Bougies hebben een lichte koffie kleur qua verbranding, dus mengsel is ook goed.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door edgar »

Een filmpje werkt verhelderend
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door richard66coupe »

Wat je nog zou kunnen doen om de ontsteking verder uit te sluiten is de slang van de vacuüm vervroeger afhalen en dan eens kijken of hij op toeren wel mooi loopt. Soms vervroegd deze teveel waardoor hij ruig gaat lopen op toeren zonder last. Deze zijn ook af te stellen meestal dmv een inbus in de slang tule. Verder zou ik de olie eens aftappen en kijken naar metaal slijpsel. Het is lastig te zeggen wat het zo is. Een slechte bougie kan dit ook al doen of foutief gestelde kleppen.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Mijn zoon zit op Facebook, ik ga kijken om een filmpje te maken en dan zie en hoor je alles. Kleppen zijn vaste studs, deze kan je niet regelen, de lifters vangen de speling op. Koppen zijn volledig gereviseerd. Mijn gevoel zegt ook iets in de richting van ontsteking. Ik laat binnenkort de olie af en dan een nachtje enkele magneten erin. Als daar ijzer te zien is, vrees ik voor de nokkenas en lifters. Zoniet is het verder zoeken.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”