Eerste brief van het jaar: RDW

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door Hamster »

Wist nog niet dat het voorstel al aangenomen was maar now it's official:

De pony is per 1-1-21 niet meer APK-plichtig.

Die paar tientjes per twee jaar gaat het verschil niet maken dus mss blijf ik de keurmeester wel bezoeken voor een 'schouw'. En als goedkeuring nog afgemeld kan worden ook zou dat kamervragen kunnen schelen als je 's ergens bij betrokken raakt. Does that make sense?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door keesie25 »

Nou, veel reacties levert je bericht niet op zeg! Als ik in je berichten teruglees zie ik dat je een '68er hebt. En als ik je laatste bericht lees is het criterium dus: bij 52 jaar oud niet meer APK-plichtig? Tja, als dat zo is, roept dat toch de vraag op: waarom? Je neemt weinig of veel deel aan het verkeer, maar een auto (of motor, die dus steeds niet APK gekeurd hoeven te worden) zou toch ieder jaar een APK keuring moeten krijgen?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door peer »

Ik vind de afschaffing ook een rare beslissing. Hier wordt gemakzucht gekozen boven veiligheid. In Belgie zijn ze juist teruggegaan naar APK ipv vrijstelling. Mede omdat er bij de 'vrijwillige' keuring van oldtimers meer dan de helft mankementen had die normaal tot afkeur zou leiden.

Je auto vrijwillig laten keuren gaat geen verschil maken in geval van een probleem of ongeval. Je kan immers 5 minuten na de APK al dingen veranderd hebben.

Ik heb ooit bijna een boete gehad voor fout afgestelde lampen de dag nadat ik naar de keuring was geweest. Het bewijs dat deze een dag ervoor was goedgekeurd was niet voldoende, ik kon immers al weer wat veranderd hebben. Na een hele discussie heb ik terplekke mijn lampen wat naar beneden gezet (wat waarschijnlijk afkeur gaat zijn bij de APK) en mocht ik verder!?!?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door Dakloos »

Afgelopen zaterdag ook de brief binnen gekregen en ik snap eerlijk gezegd ook niet dat deze regeling in het leven is geroepen!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door BullitTV »

Heb de brief ook gehad. Wat bij mij op kwam is, wat nu als? Er staat in de brief dat het verplicht is om aan de APK eisen te voldoen omdat je anders de openbare weg niet op mag. Dus als onze APK vervallen is zijn we niet meer verplicht om nieuwe te halen maar mogen we in theorie ook niet de weg op want we hebben geen bewijs dat de auto in staat is om de openbare weg op te mogen. Wat nu als er iemand schade rijdt, zegt een verzekeraar dan 'waar is je apk?'?
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door peer »

Net als mijn vorige reactie, je zoekt het te ver.


Elke auto is verplicht om aan de APK te voldoen. Zelfs met nieuwe auto met verse APK heb je dezelfde verplichting. De APK keuring zegt niet dat je auto ten alle tijden door het hele jaar APK waardig is, het zegt alleen dat je een jaar later nog een keer gecontroleerd wordt.

Je bent altijd verplicht om te zorgen dat je auto APK waardig is, 1, 5, 10 of 50 jaar oud maakt niets uit. De jaarlijkse keuring is hier geen bewijs voor.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door sjirafje »

De brief is hier ook binnen. Er staat in dat je nog gewoon een APK kunt laten uitvoeren. Lijkt mij dat als je braaf elk jaar of elke 2 jaar een keuring laat doen je de rekeningen en uitkomsten van die keuringen gewoon als bewijsstukken aan de verzekering kunt overleggen als bewijs dat je wel degelijk naar eer en geweten de auto apk waardig hebt gehouden.
Laatst gewijzigd door sjirafje op ma 11 jan, 2021 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
MarisGT
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 14 jan, 2018 12:20
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door MarisGT »

https://www.rdw.nl/particulier/paginas/ ... ingsschema

Mooi schemaatje voor wanneer wat gekeurd moet worden..... En gelukkig hoeft onze buggy ( uit ‘66)ook niet meer.. wij vinden het wel fijn, als we hem willen laten keuren doen we dat toch wel.. Maar nu hoeven we tenminste geen moeite meer te doen met wisselen wielen etc...
Ze gaan er namelijk van uit dat de meeste mensen met een klassieker er toch wel heel zuinig op zijn..
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door sjirafje »

Wat ik persoonlijk wel fijn vind is dat je nu geen tijdsdruk meer hebt. Voor mijn dagelijkse auto is dat natuurlijk anders, die moet gewoon meteen gerepareerd worden als daar iets aan mankeert. Maar als de Mustang een paar dagen uit de running is omdat er een onderdeel 2 weken onderweg is dan was dat voor mij geen probleem, maar met de apk plicht had je gewoon een harde datum waarop de auto gerepareerd moest zijn. Dat laatste vervalt nu.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door Dakloos »

sjirafje schreef: ma 11 jan, 2021 14:14 Wat ik persoonlijk wel fijn vind is dat je nu geen tijdsdruk meer hebt. Voor mijn dagelijkse auto is dat natuurlijk anders, die moet gewoon meteen gerepareerd worden als daar iets aan mankeert. Maar als de Mustang een paar dagen uit de running is omdat er een onderdeel 2 weken onderweg is dan was dat voor mij geen probleem, maar met de apk plicht had je gewoon een harde datum waarop de auto gerepareerd moest zijn. Dat laatste vervalt nu.
Daarom liet ik 'm altijd ruim van te voren keuren. Volgens mij mag dat 2 maanden voor de afloop van de keuringsdatum met. Dus maximaal 14 maanden APK.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door keesie25 »

Je hebt inderdaad speling met de keuring, en kan hem een maand of wat VOOR de datum laten keuren, waarbij datum voor het volgende jaar niet verschuift, m.a. w. je moet dan b.v. weer laten keuren na 13 maanden. De keuring geldt uiteraard alleen maar voor DAT moment, dus de volgende dag zou een boete kunnen krijgen voor iets dat niet deugt. Wij weten allemaal dat 'men' een voertuig kan laten keuren en daarna een wijziging weer ongedaan kan maken.
IK kan mij herinneren dat de stelling destijds was dat motorfietsen niet APK gekeurd hoeven te worden omdat de gemiddelde eigenaar zijn motor goed bij houdt. Een vreemde redenering. Overigens heb ik zelf ook een motorfiets.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door grandmaster n »

Ik ben wel blij met de vrijstelling.
Hoe vaak ik al heb gehad (bij verschillende garages) dat de auto op onzindingen werd afgekeurd....
Ik laat de mijne gewoon keuren voor die paar tientjes en dan beslis ik zelf wel bij afkeur of ik het laat repareren.
Overigens heb ik de laatste jaren geen enkele keer een afkeur gekregen bij al mijn auto's, het is dus niet zo dat ik ze niet onderhoud.

gr
Gebruikersavatar
1957MustangHans
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
Locatie: op de kop van de groene Veluwe

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door 1957MustangHans »

Daarom liet ik 'm altijd ruim van te voren keuren. Volgens mij mag dat 2 maanden voor de afloop van de keuringsdatum met. Dus maximaal 14 maanden APK.

maximaal 12 maanden APK, je mag in de 10e maand al wel keuren maar je bent in overtreding als je in de 12e maand en bijvoorbeeld 1 dag gaat keuren.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door Dakloos »

Als mijn auto op 6 juni 2021 gekeurd moet zijn en ik laat ‘m 6 april keuren dan krijg ik een keuringsformulier dat tot 6 juni 2022 geldig is.......dat zijn toch echt wel 14 maanden..... :D
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Eerste brief van het jaar: RDW

Bericht door edgar »

Ik zal zo af en toe de auto ook laten apk schouwen.

2 belangrijke aspecten:
- iemand anders kijkt eens naar de technische staat, en
- een ‘bewijs’ van de technische staat van het voertuig.

Lijkt mij van meerwaarde, zeker bij ongeval of schade.

Prettig is dat er geen tijdsdruk meer achter zit.

Andere gedachte: stel dat je op zoek bent naar een auto; zou een recent apk rapport meerwaarde bieden of enige mate extra vertrouwen geven?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”