Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam
Moderator: Shelby GT-H
Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam
Een bijzondere vraag dit keer:
Ik zit met regelmaat op het Franse Mustang forum MustangPassion. Op dat forum zitten ook mensen van de Mustang Club de France. Voor het clubblad is men bezig met een artikel over Mustangs met een bijzondere herkomst.
Mij werd de vraag gesteld of ik (als Hollander natuurlijk) meer informatie heb over de Mustangs die uit de Ford fabriek in Amsterdam komen. Ik heb Google en Altavista over de kop gejaagd, maar ik heb nauwelijks iets kunnen vinden. Slechts deze site: http://home.planet.nl/~mustangmail/mystang_nl.html
Ik weet dat Hennie zo'n Nederlandse Mustang heeft en hij heeft hier ook wel eens geschreven dat hij van het bestaan van drie van die auto's afweet. De vraag is dus nu of jullie (Hennie, maar natuurlijk ook anderen - Galaxieman Hans misschien?) informatie hebben en willen delen om de Franse Mustang Club te helpen. Ze hebben uiteraard bronvermelding beloofd.
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat er ooit in de TMCN Pony Corral een artikel over geweest is. Een kopietje daarvan kan ik dan wel weer vertalen.
Nou ja, een bijzondere vraag dus, waarbij alle hulp welkom is. Reactie mag ook per mail, privé bericht of wat dan ook.
Alvast dank!
Marc
Ik zit met regelmaat op het Franse Mustang forum MustangPassion. Op dat forum zitten ook mensen van de Mustang Club de France. Voor het clubblad is men bezig met een artikel over Mustangs met een bijzondere herkomst.
Mij werd de vraag gesteld of ik (als Hollander natuurlijk) meer informatie heb over de Mustangs die uit de Ford fabriek in Amsterdam komen. Ik heb Google en Altavista over de kop gejaagd, maar ik heb nauwelijks iets kunnen vinden. Slechts deze site: http://home.planet.nl/~mustangmail/mystang_nl.html
Ik weet dat Hennie zo'n Nederlandse Mustang heeft en hij heeft hier ook wel eens geschreven dat hij van het bestaan van drie van die auto's afweet. De vraag is dus nu of jullie (Hennie, maar natuurlijk ook anderen - Galaxieman Hans misschien?) informatie hebben en willen delen om de Franse Mustang Club te helpen. Ze hebben uiteraard bronvermelding beloofd.
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat er ooit in de TMCN Pony Corral een artikel over geweest is. Een kopietje daarvan kan ik dan wel weer vertalen.
Nou ja, een bijzondere vraag dus, waarbij alle hulp welkom is. Reactie mag ook per mail, privé bericht of wat dan ook.
Alvast dank!
Marc
Marc
ik heb net nog even het jubileumboekje 75 jaar ford in nederland nageplozen, maar afgezien van voldoende info over de fabriek in amsterdam (vooral voor de oorlog) wordt er niets geschreven over mustangs , die in deze fabriek gebouwd werden... helaas.
wel plaatjes van de fabriek... help dat?
mark
wel plaatjes van de fabriek... help dat?
mark
'67 galaxie LTD v8 390cui
1978 F150 ranger
mercury villager voor het gezinspul
1978 F150 ranger
mercury villager voor het gezinspul
- Marcel
- Retired Moderator
- Berichten: 2909
- Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 13:56
- Locatie: Albir
- Contacteer:
Marc, op Arjan zijn site stond dat stukje van de Autokampioen 1965, mischien heb je daar ook wat aan
Autokampioen"65
Marcel
Autokampioen"65
Marcel
Marc,
Het valt inderdaad niet mee om op het internet iets over dit onderwerp te vinden. Deze website kwam ik tegen......
Registry Data: Mustangs Assembled in the Netherlands
http://www.hammar.dyndns.org/~mexmust/regnl.htm
Arjan.
Het valt inderdaad niet mee om op het internet iets over dit onderwerp te vinden. Deze website kwam ik tegen......
Registry Data: Mustangs Assembled in the Netherlands
http://www.hammar.dyndns.org/~mexmust/regnl.htm
Arjan.
Heren,
Bedankt alvast weer!
Mark: grappig dat jij dat boekje ook hebt! Zoals jij al zegt staat er helaas weinig in over de naoorlogse periode. Wel het legendarische verhaal dat die Ford fabriek bij de Waalhaven in Rotterdam zou komen. Het terrein was al aangekocht en Henry Ford kwam de eerste steen leggen. Maar..., net als zijn River Rouge complex in Dearborn wilde hij iedere fabriek aan het water hebben. En dat bleek in Rotterdam op 800 meter afstand te zijn. Alles werd afgeblazen en zo kwam de fabriek twee jaar later in Amsterdam (wel aan het water) terecht.
Arjan: jouw link is een waardevolle! En zo komt de cirkel rond, want je ziet hier dat de meeste Amsterdamse Mustangs naar Frankrijk zijn gegaan...Het wordt nog spannender, want iemand meldt dat in Wallonië, weliswaar uit elkaar liggend, een Mustang is met VIN AN07FL38324. Dus ook van Amsterdamse afkomst, maar niet in dit register voorkomend!
Als iemand nog iets weet?
Marc
Bedankt alvast weer!
Mark: grappig dat jij dat boekje ook hebt! Zoals jij al zegt staat er helaas weinig in over de naoorlogse periode. Wel het legendarische verhaal dat die Ford fabriek bij de Waalhaven in Rotterdam zou komen. Het terrein was al aangekocht en Henry Ford kwam de eerste steen leggen. Maar..., net als zijn River Rouge complex in Dearborn wilde hij iedere fabriek aan het water hebben. En dat bleek in Rotterdam op 800 meter afstand te zijn. Alles werd afgeblazen en zo kwam de fabriek twee jaar later in Amsterdam (wel aan het water) terecht.
Arjan: jouw link is een waardevolle! En zo komt de cirkel rond, want je ziet hier dat de meeste Amsterdamse Mustangs naar Frankrijk zijn gegaan...Het wordt nog spannender, want iemand meldt dat in Wallonië, weliswaar uit elkaar liggend, een Mustang is met VIN AN07FL38324. Dus ook van Amsterdamse afkomst, maar niet in dit register voorkomend!
Als iemand nog iets weet?
Marc
Marc
Hierbij nog wat aanvullende info (pdf files) over de Ford fabrieken in Nederland en Belgie. Jammer genoeg weinig Mustang info en historische plaatjes, maar wel een heel interesant stukje geschiedenis van de Ford Motor Company in de lage landen.
http://home.kpn.nl/nugte075/Ford/fo" onclick="window.open(this.href);return false; ... rlands.pdf
(zie pagina 243 en 246 voor Mustang info)
http://home.kpn.nl/nugte075/Ford/ford-belgium.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(zie pagina 217 voor Mustang info)
Arjan.
http://home.kpn.nl/nugte075/Ford/fo" onclick="window.open(this.href);return false; ... rlands.pdf
(zie pagina 243 en 246 voor Mustang info)
http://home.kpn.nl/nugte075/Ford/ford-belgium.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(zie pagina 217 voor Mustang info)
Arjan.
Laatst gewijzigd door Mustang65 op do 26 aug, 2010 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- tripleblack
- Berichten: 843
- Lid geworden op: do 04 mar, 2004 12:01
- Locatie: Ekehaar
Of de volgende info van Autotrack:
William Ford moet de sleutels brengen
door Quirijn Visscher
Het is 15 mei op de kop af zeventig jaar geleden dat Henry Ford niet naar de opening van de Nederlandse Fordfabriek in Amsterdam kwam. Hij had er geen zin in. Ford stuurde per telegram zijn gelukwensen. Drie jaar eerder, in 1930, was hij immers al voor niks naar Rotterdam gekomen voor het slaan van een eerste paal. Op de plek waar de fabriek moest komen lag niet eens een haven, stelde hij vast, dus die eerste paal weigerde Henry te slaan.
Het gemeentebestuur van Amsterdam liet slim heel snel de Fordhaven graven, zodat niet Rotterdam, maar Amsterdam Fordstad werd. Maar de eigenzinnige Henry Ford zou nooit meer een voetstap in zijn Hollandse fabriek zetten.
The Ford Motor Company viert dit jaar wereldwijd het honderdjarig bestaan. Het is 16 juni 1903 als Henry Ford na een paar mislukte pogingen een fabriek weet op te richten. Een eeuw later rollen overal ter wereld Fords van de band, in alle soorten en maten. En ze gaan grif van de hand, of ze nu Escort, Focus of Ka heten.
Ford en Nederland hebben ondanks Henry's nukkige gedrag in 1933 een innige relatie opgebouwd. Lange tijd is de Amsterdamse Fordvestiging de enige grote autofabriek van het land. De hegemonie verdwijnt pas in de jaren vijftig als het Dafje het levenslicht ziet.
Huis van Oranje
Het is niet verwonderlijk dat leden van het Huis van Oranje veel Fords in de stallen hebben staan. Prinses Juliana wees ooit haar Rolls-Royce de deur. Ze had liever een Jomanda-blauwe verlengde Granada. Haar dochter koningin Beatrix bedient zich van een verlengde versie van de laatste Scorpio, het model dat oogt als een kruising tussen een platvis en een walrus. Over wansmaak valt natuurlijk niet te twisten. De productie van de Europese top-Ford stopt in 1998, maar de koningin laat er dan nog snel een paar ombouwen in Engeland.
Ford bouwt al lang geen auto's meer in Amsterdam. Het is 1980 als de fabriek haar deuren sluit. En nu de Scorpio ter ziele is, hebben Hare Majesteit en kroonprins Willem-Alexander een vloot Volvo's S80 aangeschaft voor het dagelijks vervoer. Geen gekke keus. Het Ford-concern is immers sinds een paar jaar eigenaar van het Zweedse personenwagenmerk. De productie van de kleinere Volvo's is sinds 1975 - na de overname van DAF door Volvo - een Nederlandse aangelegenheid.
Maar Ford trekt zich wederom uit Nederland terug en stopt met de Volvo-productie in de NedCar-fabriek te Born. Daar gaat concurrent DaimlerChrysler de Smart bouwen. Ford heeft meer met België, waar zowel Ford- als Volvofabrieken staan. Ik zou Hare Majesteit als afscheidscadeau van Ford een nieuwe Jaguar XJ aanbevelen, immers ook een Ford-product. Een donkerblauwe, verlengd natuurlijk. En dan komt topman William Clay Ford jr, Henry's betachterkleinzoon, de sleutels persoonlijk overhandigen. Om het goed te maken.
En de volgende info komt van de Nekaf site en heeft nog wat foto's
http://members.home.nl/jurriaanknol/Simca2NL.htm
William Ford moet de sleutels brengen
door Quirijn Visscher
Het is 15 mei op de kop af zeventig jaar geleden dat Henry Ford niet naar de opening van de Nederlandse Fordfabriek in Amsterdam kwam. Hij had er geen zin in. Ford stuurde per telegram zijn gelukwensen. Drie jaar eerder, in 1930, was hij immers al voor niks naar Rotterdam gekomen voor het slaan van een eerste paal. Op de plek waar de fabriek moest komen lag niet eens een haven, stelde hij vast, dus die eerste paal weigerde Henry te slaan.
Het gemeentebestuur van Amsterdam liet slim heel snel de Fordhaven graven, zodat niet Rotterdam, maar Amsterdam Fordstad werd. Maar de eigenzinnige Henry Ford zou nooit meer een voetstap in zijn Hollandse fabriek zetten.
The Ford Motor Company viert dit jaar wereldwijd het honderdjarig bestaan. Het is 16 juni 1903 als Henry Ford na een paar mislukte pogingen een fabriek weet op te richten. Een eeuw later rollen overal ter wereld Fords van de band, in alle soorten en maten. En ze gaan grif van de hand, of ze nu Escort, Focus of Ka heten.
Ford en Nederland hebben ondanks Henry's nukkige gedrag in 1933 een innige relatie opgebouwd. Lange tijd is de Amsterdamse Fordvestiging de enige grote autofabriek van het land. De hegemonie verdwijnt pas in de jaren vijftig als het Dafje het levenslicht ziet.
Huis van Oranje
Het is niet verwonderlijk dat leden van het Huis van Oranje veel Fords in de stallen hebben staan. Prinses Juliana wees ooit haar Rolls-Royce de deur. Ze had liever een Jomanda-blauwe verlengde Granada. Haar dochter koningin Beatrix bedient zich van een verlengde versie van de laatste Scorpio, het model dat oogt als een kruising tussen een platvis en een walrus. Over wansmaak valt natuurlijk niet te twisten. De productie van de Europese top-Ford stopt in 1998, maar de koningin laat er dan nog snel een paar ombouwen in Engeland.
Ford bouwt al lang geen auto's meer in Amsterdam. Het is 1980 als de fabriek haar deuren sluit. En nu de Scorpio ter ziele is, hebben Hare Majesteit en kroonprins Willem-Alexander een vloot Volvo's S80 aangeschaft voor het dagelijks vervoer. Geen gekke keus. Het Ford-concern is immers sinds een paar jaar eigenaar van het Zweedse personenwagenmerk. De productie van de kleinere Volvo's is sinds 1975 - na de overname van DAF door Volvo - een Nederlandse aangelegenheid.
Maar Ford trekt zich wederom uit Nederland terug en stopt met de Volvo-productie in de NedCar-fabriek te Born. Daar gaat concurrent DaimlerChrysler de Smart bouwen. Ford heeft meer met België, waar zowel Ford- als Volvofabrieken staan. Ik zou Hare Majesteit als afscheidscadeau van Ford een nieuwe Jaguar XJ aanbevelen, immers ook een Ford-product. Een donkerblauwe, verlengd natuurlijk. En dan komt topman William Clay Ford jr, Henry's betachterkleinzoon, de sleutels persoonlijk overhandigen. Om het goed te maken.
En de volgende info komt van de Nekaf site en heeft nog wat foto's
http://members.home.nl/jurriaanknol/Simca2NL.htm
Update 2011
Zie Erik's 1966 Mustang Pagina: http://home.planet.nl/~nugte075/Mustang ... g%20NL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Please read this >> Ten years after publication, this great web page is captured with the Wayback Machine and rebuild by my so far as possible on 30-10-2010.
The Internet Archive Wayback Machine is a service that allows people to visit archived versions of web sites.
Arjan.
Zie Erik's 1966 Mustang Pagina: http://home.planet.nl/~nugte075/Mustang ... g%20NL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Please read this >> Ten years after publication, this great web page is captured with the Wayback Machine and rebuild by my so far as possible on 30-10-2010.
The Internet Archive Wayback Machine is a service that allows people to visit archived versions of web sites.
Arjan.
Laatst gewijzigd door Mustang65 op di 28 jun, 2011 18:58, 9 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad erg grappig Marc, die Fransen toch!!72grande schreef: En Arjan, ook wel grappig dat het meest uitgebreide artikel afkomstig is van de Universiteit van Bordeaux....
--
Peter, Leuk stukje Ford geschiedenis, Tnx.
--
Henri , heb jij toevallig een Nederlandse Mustang of mischien een T5 i.v.m. de km-teller in de Mustang ??
Arjan.
- tripleblack
- Berichten: 843
- Lid geworden op: do 04 mar, 2004 12:01
- Locatie: Ekehaar
Als je een originele Nederlands geassembleerde auto hebt zit er een code N of AN in je chassisnummer. Alleen een kilometerteller kan ook wijzen op een Canadees.Mijn kilometer teller in mijn mustang schijnt ook afkomstig tezijn uit een nederlandse mustang.
(is dus een KM teller ipv Mijlen, orgineel mustang overigens).
Peter
klopt
Klopt,
ik heb er onder andere 1, Erik Brom heeft er 1, in amstelveen is nog 1 weet ik en dan heb je het denk ik gehad.
de mijne had wel enkele leuke opties, zeker voor die tijd
1966, 289 4V, een 4 spd toploader, std 2.80 achteras, een orgineel Ford schuifdak, rallypack, full console.
de ext color was iets van een mosterd gele kleur en het int. was std black.
en een 65er tankdop.
het schuifdak was helaas niet meer te redden dus die heb ik toen dichtgelast ( 20jr terug) nu zou ik alles op alles hebben gezet om het te behouden maar ja achteraf...
Ik heb toen ook nog een ketting gevonden met de naam van de eerste eigenaar maar die ben ik helaas kwijt geraakt.
dus als iemand weet of er een mogelijkheid is om eigenaren te achterhalen hier in nederland hoor ik dat graag eens, ik denk dat het gezien privacy redenen niet makkelijk zal zijn tegenwoordig.
en veel meer info heb ik niet, ik weet wel dat er in Antwerpen ook veel geassembleerd is, ik heb een 61 galaxie starliner die in antwerpen gebouwd is, is ook redelijk zeldzaam mede om die reden.
dat is wel een beetje alle info die ik heb,
Hennie
ik heb er onder andere 1, Erik Brom heeft er 1, in amstelveen is nog 1 weet ik en dan heb je het denk ik gehad.
de mijne had wel enkele leuke opties, zeker voor die tijd
1966, 289 4V, een 4 spd toploader, std 2.80 achteras, een orgineel Ford schuifdak, rallypack, full console.
de ext color was iets van een mosterd gele kleur en het int. was std black.
en een 65er tankdop.
het schuifdak was helaas niet meer te redden dus die heb ik toen dichtgelast ( 20jr terug) nu zou ik alles op alles hebben gezet om het te behouden maar ja achteraf...
Ik heb toen ook nog een ketting gevonden met de naam van de eerste eigenaar maar die ben ik helaas kwijt geraakt.
dus als iemand weet of er een mogelijkheid is om eigenaren te achterhalen hier in nederland hoor ik dat graag eens, ik denk dat het gezien privacy redenen niet makkelijk zal zijn tegenwoordig.
en veel meer info heb ik niet, ik weet wel dat er in Antwerpen ook veel geassembleerd is, ik heb een 61 galaxie starliner die in antwerpen gebouwd is, is ook redelijk zeldzaam mede om die reden.
dat is wel een beetje alle info die ik heb,
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]