4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Carola
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jan, 2021 19:20

4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door Carola »

Ik ben al veel wijzer geworden met dank aan de leden van dit forum!! :smart:
En heb alweer een volgende vraag :lol:
Tijdens mijn zoektocht naar een ecoboost zie je natuurlijk de 4 en 6 cilinders.
Toen ik in Dirksland was werd er afgeraden om een V6 te kopen maar eigenlijk niet verder gevraagd waarom niet.
Nu staat er een dorp verderop een mustang Cabrio te koop en dat is een 6 cilinder ecoboost.
Is het verbruik van de 6 cilinder veel meer of gelijk?
Wat zijn de verschillen tussen de uitvoeringen?
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door Aron66 »

Ik neem aan dat het over de laatste generatie gaat? V6 ecoboost bestaat volgens mij niet, wel de 4 cilinder ecoboost.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door grandmaster n »

Aron66 schreef: ma 14 jun, 2021 17:18 .... V6 ecoboost bestaat volgens mij niet, wel de 4 cilinder ecoboost.
Google is het niet helemaal met je eens.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EcoBoost_engine

gr
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door Eric »

Er bestaat wel een 6 cilinder EcoBoost, maar niet in de Mustang. Die heeft gewoon de oude trouwe atmosferische V6. Als je geen V8 wil is dat een prima keuze, met evenveel vermogen als de EcoBoost. Hou er wel rekening mee dat de V6 alleen in de VS leverbaar was (dus niet als EU model) en alleen in de kaalste specificatie. Met de 2018 facelift is de V6 helemaal geschrapt. Andere redenen om niet voor de V6 te kiezen zijn het hogere verbruik en het feit dat het gros van de exemplaren in Nederland opgelapte schadebakken zijn.
Nikolaas
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 08 jun, 2020 07:33

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door Nikolaas »

Ik denk dat ze de 2015 - 2017 V6 bedoelen? Dat is overigens de "Cyclone" en niet de Ecoboost V6. De Ecoboost V6 is weer een ander soort blok wat volgens mij niet in de Mustang is gebruikt.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom ze de V6 zouden afraden, misschien bedoelde ze dat als je de keuze hebt je beter voor de (I4) Ecoboost kan gaan i.p.v. de V6 aangezien de Ecoboost de wat nieuwere motor is. Heeft net iets meer vermogen en is ietsjes zuiniger (volgens het internet komt het maar neer op +- 1,5KM meer per liter voor de Ecoboost). Maar er is verder niets mis met de V6, ik zou zelf denk ik eerder kiezen voor de V6 aangezien de V6 toch wel mooier geluid maakt dan de I4 van de Ecoboost, maar dat komt neer op smaak.

Als je een mooie V6 in de buurt hebt staan dan zou ik gewoon gaan kijken.
Magnetic Metallic Mustang GT 2016 (EU Model)
Carola
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jan, 2021 19:20

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door Carola »

Ja sorry is natuurlijk geen eco-boost. Verbruik is wel een puntje dus dan zou het voordeel wel bij de ecoboost liggen.
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door Aron66 »

grandmaster n schreef: ma 14 jun, 2021 18:32
Aron66 schreef: ma 14 jun, 2021 17:18 .... V6 ecoboost bestaat volgens mij niet, wel de 4 cilinder ecoboost.
Google is het niet helemaal met je eens.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EcoBoost_engine

gr
Klopt, ik bedoel ook inderdaad voor de Mustang is er geen V6 ecoboost.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door peer »

Persoonlijk zou het mij ook niet heel veel uitmaken. V6 is een oud concept motor, maar wel betrouwbaar, veel voor te krijgen in amerika.
4 cilinder, nieuw concept, betrouwbaarheid voor de toekomst nog niet echt bewezen, zelf vraag ik me altijd af hoeveel km zo'n blok nu echt mee gaat met 300pk uit een 2.3. Maar de auto's waar ik ingezeten heb reden prima, zeker omdat ze wat lichter zijn in de neus.

Voor alle wagens zijn eventueel ook leuke uitlaatsystemen te krijgen om ze zeer mooi te laten klinken (Ik hou nogal van het geluid van de auto's ;) )
Moestuin
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 jun, 2021 14:08

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door Moestuin »

Als dat beetje extra verbruik en weinig opties niets uitmaakt, dan zou ik voor de V6 gaan.
De V6 heeft een veel betrouwbare motor.

De Ecoboost staat in de VS bekend als de Ecoboom.
En niet alleen bij mensen die hun 2.3 hebben getuned.

Persoonlijk zou ik de Ecoboost laten liggen vanwege dit.
TTarmor
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 19:07

Re: 4 of 6 cilinder, voor-nadelen

Bericht door TTarmor »

Goedemiddag allen,

Ik heb een 2015 V6 convertible. Destijds heb ik ook een testrit gemaakt in de ecoboost. Persoonlijk vind ik de vermogenscurve van de V6 fijner rijden dan de 4 cilinder ecoboost. Plus het geluid is lekker Amerikaans ook al is t geen V8.

Mijn verbruik is gemiddeld 1 liter op de 12.8 kilometer.

Ik heb hem zelf aangekleed naar smaak incl lederen bekleding.

Zoals anderen al gemeld hebben het is een oerdegelijk blok
2015 Mustang V6 convertible, Deep Impact Blue
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”