T5Cobra 1979

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

T5Cobra
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 14:53
Locatie: Fryslân

T5Cobra 1979

Bericht door T5Cobra »

Ik heb deze T5 gekocht in juni 2012 omdat de vrouw graag weer in een mustang wou rijden. Internet wat afgezocht, en toen toch maar bij deze 79er gaan kijken in het Westland. Op het eerste gezicht een redelijk nette auto. De motor pikte direct aan bij de zodra je de sleutel omdraaide dus dat was netjes. Onderhoud was goed en ik had m al gevonden hier op dit forum. stukje proef gereden en de auto meegenomen naar het noorden.

De eerste 3 dagen moest ik bijkomen van een knallende koppijn, :censored: want bij 110km/h en harder ging de carrosserie mee-resoneren op de fequentie van die "uitlaat" die eronder zat. "Uitlaat" tussen aanhalingstekens, want die zag er niet uit en hij had gigantisch lawaai. Een uitlaat van een V8 mag gerust wat geluid hebben, maar dit was iets van steigerbuis met dempers die hol van binnen waren (demping 0%) en geen bochten over de achteras......, maar er onder door. Omdat je bij het inveren al snel op straat ligt met die steigerbuizen zijn er waarschijnlijk "schokbrekers" onder gezet die langer zijn dan normaal voor deze auto, en inveren doen ze ook helemaal niet!!! Dus....... een lawaaibak met steigerbuizen die stuitert bij elke hobbel. Maarja.... dat was iets voor later. :mrgreen:

Al snel lagen de zwarte plekken op de oprit van de olielekkages, want de motor lekte eigenlijk bij elke pakking. De vrouw ging 's-morgens naar haar werk en trapte de kickdown in om even 2 auto's vlot te passeren. Toen schoot er een stuk pakking bij het koelkanaal achter de waterpomp weg tussen het distributiedeksel en de pomp, en de koelvloeistof spoot op het hete uitlaatspruitstuk waardoor er 1 grote witte rookwolk achter de mustang aankwam. Ze is een industrieterrein opgereden en heeft water bijgevuld en de radiateurdop op de eerste klik vastgedraaid. Zo kon ze nog mooi een kilometer doorrijden naar haar werk. Ik heb de auto daar weggehaald op een flatbed omdat hij dusdanig lekte dat de 15 min. rijden naar huis te veel van het goede was. Nog een koppakkingtester erop gezet en die waren gelukkig nog dicht.

Daarna. heb ik de motor eruit gehaald omdat ik zo mooi alle pakkingen kon vervangen en het blok even op kon frissen met een vers kleurtje etc. Helaas kreeg ik serieus gedonder met de gezondheid en bleef de motor meer dan 2 jaar in de motorbok staan. Ik was ff vergeten dat er water in zat i.p.v. koelvloeistof (na die lekkage) en dat was dus wel te zien toen de koppen eraf gingen.......

Motor eruit.... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de olie met koelvloeistof en water..... :(

Afbeelding


Een tijd later ben ik verhuisd naar een andere loods en op een gegeven moment moest het er van komen......, De koppen moesten er maar eens af. Dan zakt je de moed al gauw in de schoenen, want ik was ff vergeten om het water eruit te halen en nog even met koelvloeistof te vullen en een tijdje laten lopen, met dit als gevolg................ :shock: :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Volgende keer gaan we verder.... :roll:
Laatst gewijzigd door T5Cobra op do 05 jan, 2017 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
canvas
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 07:35
Locatie: Midden Limburg

Re: T5Cobra 1979

Bericht door canvas »

Dat is serieus schade, zakt je effe de moed in de schoenen.
:( :( :( :( uithuilen en verder?

Veel suc6.
T5Cobra
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 14:53
Locatie: Fryslân

Re: T5Cobra 1979

Bericht door T5Cobra »

Ja, dankje.

Ach....we zien wel hoe het lijkt. Eerst maar schoonmaken en de zuigers eruit halen. De krukas draait niet, zelfs niet met een 2 meter lange verlengpijp erop :evil:
Dat wordt lagerkappen demonteren en de zuigers voorzichtig eruit slaan.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: T5Cobra 1979

Bericht door 1967coupe »

Komt me bekend voor, koelvloeistof eraf en water erin. Alleen stond de mijne buiten met een strenge winter met als gevolg alle vriespluggen eruit. Die vervangen en ja hoor 20 liter koelvloeistof (geschat) erin en bij 1 keer gasgeven zakte het vloeistofniveau zo snel dat ik dacht dat er een vriesplug weg was. Maar gelukkig / helaas onder de auto kurkdroog. Auto op de brug, olieplug eruit, eerst enkele liters koelvloeistof en toen kwam de olie. Resultaat tussen cilinder 2 en 3 was het blok gescheurd. :censored: :censored: :censored:

succes!
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
T5Cobra
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 14:53
Locatie: Fryslân

Re: T5Cobra 1979

Bericht door T5Cobra »

Oooow, dat is minder. Al het werk ook nog een keer voor niks. Ik giet nooit geen water in het koelsysteem, maar het was mij door omstandigheden ook ontschoten. Dat zijn dure fouten. Maar.... we gaan gewoon verder. "Faillure is not an option" :lol:
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: T5Cobra 1979

Bericht door Mack »

Een 302-blok lijkt me niet echt zeldzaam. Is het niet makkelijker/goedkoper er een ander blok in te hangen?
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
T5Cobra
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 14:53
Locatie: Fryslân

Re: T5Cobra 1979

Bericht door T5Cobra »

Nou....aan de ene kant wel. Ik had nog exact zo'n 302cui helemaal turn-key compleet uit een goedlopende sloper van een maat gekocht. Ach...die lag ook al weer enkele jaren en heb hem toen verkocht met mijn stomme kop. Ach ja.....als we vooraf alles wisten..... . :shock:

Eerst maar zien hoe erg de schade is. Bij een gebruikte motor is het ook altijd afwachten.

Groeten van Ronnie.
T5Cobra
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 14:53
Locatie: Fryslân

Re: T5Cobra 1979

Bericht door T5Cobra »

Na wat sleutel en voorzichtig beukwerk, en heel wat uurtjes te hebben gehoond, komt hij er nog knap uit. Het was veel werk maar het is het bewaren waard, dus gaat hij aan een revisie geloven :ok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar maken we wel weer een mooie frisse van! :D Het viel mee dat hij niet geboord hoefde te worden. Zuigers zijn allemaal ook nog prima, maar uiteraard worden de zuigerveren lagers etc. allemaal vervangen. De koppen moeten ook even leeg en dan gaan we de zittingen vervangen en de kleppen laten slijpen. Zij die ook weer als nieuw.

Wordt vervolgd..... :wink:
T5Cobra
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 14:53
Locatie: Fryslân

Re: T5Cobra 1979

Bericht door T5Cobra »

Hier nog een plaatje van hoe een zuiger eruit kwam die behoorlijk vast zat :x

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: T5Cobra 1979

Bericht door Mack »

Goed bezig!
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: T5Cobra 1979

Bericht door Ando »

Hoe zien de opgeknapte zuigers er uit?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
T5Cobra
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 14:53
Locatie: Fryslân

Re: T5Cobra 1979

Bericht door T5Cobra »

Bedankt Mack.

Ando, ik heb er geen foto van genomen en ben vroeg weggegaan. De lagerset en zuigerveren waren al binnen dus ik denk dat mijn maat de zuigers er al weer in heeft zitten.

We zullen zien :wink:
Gebruikersavatar
Nico67
Berichten: 116
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:11
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: T5Cobra 1979

Bericht door Nico67 »

Lekker bezig zo :ok:
Meer geluk....dan wijsheid :-)
T5Cobra
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 14:53
Locatie: Fryslân

Re: T5Cobra 1979

Bericht door T5Cobra »

Nou.... zoals verwacht had mijn maat niet stilgezeten;

Afbeelding

Lagerschalen liggen hier weer op hun plaats. De krukas en zuigers kunnen er straks weer in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe oliepomp voor goede druk door de aderen van de motor...

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer de distributie erop, uiteraard ook nieuw, en hopelijk krijgen we de koppen nog terug deze week. Dan kunnen we die er ook nog op monteren. Dan gaat het al weer redelijk vlot.

De automaatbak was recent gereviseerd zoals ik in het taxatieverslag had gelezen, maar ik weet niet wie hem gereviseerd heeft dan, want hij lekte en hij bonk iets met het inschakelen en heel iets bij het overschakelen. Of het was een beunhaas-revisie of het is helemaal niet gedaan :roll: . Net zoals die mooie Gabriël highjackers die er helemaal niet onder zaten :mrgreen: . Ach ja.... als een taxateur te beroerd is om ff op straat te liggen, dan kan hij beter gaan loempia vouwen :lol: . Er zijn weinig goede taxateurs, daar ben ik in deze 25 jaar USA-car ervaring al lang achter gekomen!!!

De automaatbak is dus ook weggebracht voor een totaal-revisie. Dan is de gehele powerplant met aandrijflijn weer fris, en lekvrij.

See you later! :v:
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: T5Cobra 1979

Bericht door Ando »

Olie lekkage wordt je inderdaad niet vrolijk van.. net als de meeste taxateurs.

Is je zuigerspeling niet te groot geworden na al het hoonwerk?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Plaats reactie

Terug naar “Project”