Gezocht - Ventilator weerstand

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1994 - 2004

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Gezocht - Ventilator weerstand

Bericht door Neko- »

Recent ineens een probleem met de ventilator in de auto. Normaal staat deze uit (stand 0), heb je een stand 1 en 2, en stand 3 is max. In mijn geval had ik stand 0 (uit) en 3 (max) nog. Negen van de tien keer blijkt dat (aldus online nazoeken) de ventilator weerstand te zijn:

Afbeelding

Volgens zeggen is dit een identiek onderdeel in de hele SN95 serie (dus 1994 tot 2004).

Qua locatie in de auto:



In ieder geval heb ik toch de gok genomen en een nieuwe uit de USA laten komen (zo duur is dat ding niet, al sla je echt achterover als de verzend/douane kosten erbij komen). Bij het omwisselen bleek dat de oude zwaar gecorrodeerd was, en waarschijnlijk wegens een corrosie breuk de geest gegeven heeft. De nieuwe echter doet het niet juist, ondanks dat dit een direct replacement part is. De plug die erop gaat past ook maar op 1 manier, dus het is niet zo dat de stekker er verkeerd op zit.

Stand 0 zou uit moeten zijn, maar geeft ventilator stand 1
Stand 1 geeft ventilator stand 2
Stand 2 geeft ventilator stand 2
Stand 3 zou max moeten zijn, en geeft ventilator stand 3 (max)

Vergelijking van het oude en nieuwe onderdeel lijkt op een stukje dat verkeerd om gemonteerd is, maar helemaal zeker ben ik niet. Zie https://1drv.ms/u/s!AtqerfoxuYjChL1KTmNWm479A1avbg - Het moge duidelijk zijn dat de bovenste de originele is, en de onderste het vervangende onderdeel. De bovenop gelegen (ik vermoed) diode geeft met de blauwe kant waarschijnlijk de richting aan. Maar gebaseerd op de plaatsing van de veer-weerstanden eronder lijkt die dus verkeerd om gemonteerd te zitten op het onderdeel. Mij ook onduidelijk wat er zou gebeuren als ik zou besluiten zelf met tang en soldeerbout dat ding om te draaien (zowel tijdens de switch actie, als nadien met de ventilator aangestuurd door iets dat ik aanpas zonder dat ik 100% weet wat het resultaat gaat zijn). Dus daar ben ik niet echt een voorstander van.

Leverancier (CJ Ponyparts) heeft blijkbaar besloten geld dan maar terug te storten, maar ik zou alsnog graag zien dat de ventilator weer datgene doet wat deze zou moeten doen. Ik vertrouw een nieuw onderdeel uit de USA op dit moment echter niet al te erg meer, daar de leverancier hier eigenlijk niets over zegt (ondanks vragen van mij). Ga ik nog wel achteraan zitten, en als ze alsnog een verklaring weten te geven voor het gedrag of de positionering op het onderdeel ben ik best genegen nogmaals een dergelijk onderdeel te laten komen uit de USA. Tot die tijd verwacht ik dat het een vergelijkbare financiele investering gaat zijn, voor een onderdeel dat identiek is aan het vervangonderdeel dat ik nu al heb (en dus niet juist werkt).

Vraag is dus: heeft iemand toevallig zo'n ding (uiteraard in redelijke conditie) liggen (zeer twijfelachtig :lol: ) of weet iemand waar ik zo'n ding vandaan zou kunnen halen? Ik ga in ieder geval nog wel een vraag uitzetten bij wat demontagebedrijven om te zien of daar iets te doen is, maar als iemand hier iets weet is dat misschien sneller :)
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Gezocht - Ventilator weerstand

Bericht door 72grande »

Tja, met de Taurus die nu van mij is, maar toen van mijn vader was, gebeurde in 2014 exact hetzelfde. Alleen nog uit en voluit (0 en 3) en even googelen haalde deze weerstand naar voren. Ford deed/doet natuurlijk voor al zijn auto's hetzelfde.

Ik heb hem gewoon blind op eBay besteld, hij komt nog uit China ook zoals je ziet, en eruit en erin, alles weer normaal. Afgaand op de foto's lijkt hij ook hetzelfde als bij jou, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Het meest voor de hand ligt volgens mij toch wel dat jij net een verkeerd type weerstand geleverd hebt gekregen?

Afbeelding
Marc
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Gezocht - Ventilator weerstand

Bericht door Neko- »

Standard... Laat dat nou net dezelfde leverancier zijn als ik hier heb liggen :P

Als OEM niet goed genoeg is, neem je Standard (althans, dat staat op het doosje).

Het lijkt alsof voor de hele SN95 serie het onderdeel hetzelfde is, dus als het al iets verkeerds is, dan zitten ze echt buiten de jaartallen van auto's...
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Gezocht - Ventilator weerstand

Bericht door peer »

Ik heb zo'n zelfde ding in de e-150 zitten. Dat grote ding is geen diode maar een thermische zekering. Die mag op beide manieren gemonteerd worden. Dat is niet de oorzaak van je probleem.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er ergens de weerstand tegen die zekering komt en hierdoor de boel overbrugd of dat er iets in de bedrading of de knop niet goed zit.

Bij de oude is waarschijnlijk juist die zekering gesprongen, je zou tijdenlijk bij de oude een draad kunnen solderen over de zekering om te kijken of het dan wel werkt met de oude. Dit heb ik destijds ook bij de mijne gedaan.
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Gezocht - Ventilator weerstand

Bericht door Neko- »

Als het een thermische zekering is, dan is die bij de oude op een poot los gecorrodeerd... Dus die zekering is niet gesprongen, maar zeker niet meer aangesloten.

De ventilator heeft het met de oude altijd goed gedaan, dus bedrading en knop zijn niet het issue. Daar de stekker maar op een manier op de weerstand geplugd kan worden kan dat het ook niet zijn. Als het een kortsluiting is op de drie 'veerweerstanden' zou ik verwachten dat me dat zou zijn opgevallen voor het plaatsen. Op zich wel een goede om nog eens na te kijken. Binnenkort dus maar even kijken of ik weer tijd kan maken om dat ding weer los te krijgen.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Gezocht - Ventilator weerstand

Bericht door Neko- »

Okay... vandaag in de parkeergarage op het werk (wat koeler, en in ieder geval droog) toch maar weer een keer dat kleine hoekje in gedoken.

Oude kon ik er vrij makkelijk uithalen (als je weet waar die ongeveer zit, en hoe die twee boutjes 'm vasthouden, hoef je niet eens onder het dashboard te kruipen).

Met dat ik 'm los had zag ik wel dat er wat verbogen was ten opzichte van hetgeen ik geplaatst had. Ik dacht nochthans wel dat ik niets geforceerd had, en het geheel rustig op de plek gezet had...

Geen zichtbare kortsluitingen, maar alles wel weer beetje recht gezet, en wat bewust 'van elkaar af' gehaald... Daarna maar weer aangesloten, en zonder plaatsen dan maar eens proberen.

En netjes wel alle 4 de ventilator standen. Wel een beetje een brandgeur in de neus, maar als je dan naar het ding kijkt en een van die spiralen gloeit op (wat met een weerstand wel te verwachten is), dan is ook de plaatsing in die luchttunnel ineens wel verklaard. Plus dat ik verwacht dat die brandlucht de 'nieuwigheid' van het onderdeel wel zal zijn.

Na de beide boutjes weer op de plaats gekregen te hebben, en daarmee het ding weer volledig op zijn plek te hebben nogmaals getest, en volledig opgelost. Ding op zijn plek, 4 ventilator standen en geen brandgeur onderweg naar huis, dus alles lijkt opgelost te zijn daarmee.

Met dank aan de suggestie van peer dus :)
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Gezocht - Ventilator weerstand

Bericht door 72grande »

Mooi zo!
Marc
Plaats reactie

Terug naar “1994 - 2004”