E10 benzine en importmodellen s197

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim2006
Berichten: 15
Lid geworden op: za 12 mar, 2016 20:54

E10 benzine en importmodellen s197

Bericht door Wim2006 »

Ik kwam onderstaande tegen op AD.nl
FORD
Alle Ford modellen vanaf bouwjaar 1992, mits verkocht in Europa, zijn geschikt. Behalve de Ford Mondeo 1.8 SCI (cd 132 model) 2003 tot 2007. Ook individuele import, niet gekeurd door Ford Europa, is niet geschikt.

Betekend dat dat alle S197 modellen in Nederland nu een probleem krijgen?

https://www.ad.nl/auto/let-op-deze-auto ... r~a20f711e
2006 4.0L V6 Premium automaat + Pony Package + 18" Aluminium 5 spokes wheels en nog meer
TTarmor
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 19:07

Re: E10 benzine en importmodellen s197

Bericht door TTarmor »

Ik hoop dat je wat aan Mn bericht op fb had en het artikel heb kunnen vinden. Ik zal vandeweek anders ook ff kijken of ik het terug kan vinden. Ik vond deze wel alvast in de geschiedenis van mijn telefoon.

https://www.google.nl/amp/s/www.allford ... ml%3famp=1
2015 Mustang V6 convertible, Deep Impact Blue
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: E10 benzine en importmodellen s197

Bericht door peer »

Ik vraag me dan af wat er 'niet geschikt' is.
Auto's van 92 en eerder zijn al 27 jaar oud, ik mag hopen dat die ondertussen wel eens een nieuw benzineleiding enz gehad hebben. Ik heb niet heel veel vrees voor mijn 1992 import ford (misschien onterecht?).
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: E10 benzine en importmodellen s197

Bericht door RedGt »

Tank altijd V power,is ethanol vrij. Hier onder een berichtje van Shell.

Meer dan 90% van benzinevoertuigen is geschikt voor Euro 95 E10. Op e10check.nl kunt u controleren of uw voertuig geschikt is voor Euro 95 E10. In het geval uw auto niet geschikt is, kunt u Shell V-Power Benzine gebruiken. Deze bevat geen bio-ethanol.

RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: E10 benzine en importmodellen s197

Bericht door 1967coupe »

Mijn peugeot 406 zou er ook tegen kunnen, start alleen op benzine en rijdt een kilometer daarna schakelt hij over op lpg.
Na een jaartje begon hij moeilijker stationair te lopen. Injectie reiniger erin gegooid en e5, duurde ff maar hij loopt nu weer goed
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Mitchie
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 18 dec, 2013 20:05
Locatie: Barendrecht

Re: E10 benzine en importmodellen s197

Bericht door Mitchie »

Ik heb hetzelfde bericht gelezen. Als je puur naar deze zin kijkt 'Ook individuele import, niet gekeurd door Ford Europa, is niet geschikt' zou het betekenen dat wij V-power mogen gaan tanken. Maar eigenlijk denk ik vooral meer een bericht uit luiheid is. Niet in de databank dus niet geschikt.

Maargoed misschien kan iemand die er echt verstand van heeft er wat over vertellen :wink:
2005 Mustang GT
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: E10 benzine en importmodellen s197

Bericht door RedGt »

Volgens de geleerden in de Usa moet e10 geen probleem geven. Maar ik blijf bij v power :mrgreen:

RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: E10 benzine en importmodellen s197

Bericht door Gearz »

peer schreef: di 24 sep, 2019 16:37 Ik vraag me dan af wat er 'niet geschikt' is.
Dat is inderdaad exact hetgeen wat men zich moet afvragen.

De motor zelf zal er qua werkingsprincipe geen directe hinder van ondervinden als men op benzine met toegevoegde ethanol rijdt, hooguit wordt het ontstekingstijdstip ietsje anders.

Wat een auto wel of juist niet geschikt maakt voor E5 of zelfs E10 is het materiaal waarvan de gebruikte brandstofslangen, brandstofleidingen, brandstoffilters, pakkingen, vlotters, de tankcoating etc. binnen het brandstofsysteem gemaakt zijn en of deze ethanol resistent zijn.
Ethanol heeft een negatieve chemische inwerking op oudere soorten kunststof, aluminiumlegeringen, karton, rubber etc.

Daarnaast heeft Ethanol nog twee kleine nadelen,

-Het is hygroscopisch is en trekt dus water uit de buitenlucht aan waardoor roest/oxidatie in het brandstofsysteem kan ontstaan aan bijvoorbeeld stalen leidingen (non RVS) bij met name langere stilstand, en er kan zich, -eveneens na langere stilstand en met name bij oudere auto's-, een laagje water onderin de tank verzamelen waarop de overige brandstof drijft waardoor de motor moeilijker start aangezien de brandstofpomp eerst een slok water aanzuigt.
-Het heeft een hogere ontbrandingstemperatuur waardoor de motortemperatuur hoger wordt en er mogelijk schade aan zuigers, cilinderwand en/of zuigerveren kan optreden in extremere gevallen.

Als alle bovenstaande materialen Ethanol resistent zijn dan is de motor in principe geschikt om op E10 te rijden ongeacht de leeftijd.
Zijn deze materialen niet of niet allemaal ethanol resistent dan loop je het risico op verstopping, interne oxidatie, lekkages met uiteindelijk storingen, onkosten of zelfs schade tot gevolg.

Het de laatste jaren toegenomen aantal nieuwsberichten van spontaan in brand vliegende motorruimtes van oldtimers en klassiekers langs de weg bij het eerste voorjaarsritje heeft denk ik simpelweg te maken met ouderwetse rubberen brandstofleidingen welke van binnen oplossen en week worden waardoor ze benzine gaan lekken met brand ten gevolge. Een simpele besteding van een paar euro's bij de lokale Brezan en het nadraaien van slangklemmen etc. had dit dan al kunnen voorkomen.

De Ethanol bestendige slang heeft een Nitrile rubber binnenzijde en EDPM rubber buitenzijde.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “How to”