Totale kosten GT 2009-2020

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door keesie25 »

In het verleden hebben we het hier al eens gehad over wat nou de totale kosten zijn om een Mustang te onderhouden. Ik kan me herinneren dat ik daar geen prettig gevoel aan overhield, enerzijds omdat bijna niemand dat hier bijhoudt of er niks over wil zeggen, deels omdat iemand dat destijds hier vroeg, en ik hem in een PB uitvoerig over dit onderwerp inlichtte, en er vervolgens nooit een antwoord op kreeg.
Maar, nu de dag gekomen is dat ik afscheid ga nemen van mijn grijze GT, wil ik dit onderwerp nog een keer nieuw leven inblazen, gewoon omdat er nieuwe, vaak jongere mensen zijn die zich afvragen of het wel financieel haalbaar is. Zo ook degene die mijn auto vanmiddag. komt kopen.
Let wel, ik kan alleen maar antwoord geven over mijn auto en mijn ervaringen. Als je een auto 1 jaar hebt, kom je nooit toe aan de stelling wat hij je gekost heeft. Daarvoor moet je hem een flink aantal jaren hebben. Het een jaar heb je misschien totaal geen kosten, het andere jaar heel veel.

Ik heb deze auto dus 11 jaar en een klein beetje gehad. Ik ga uit van 11 jaar. Hij was toen 2 jaar oud en had zo'n 9000 mijl gereden. Ik heb hem noot voor dagelijks gebruik had, want ik werk aan huis, en reed zo'n 3 tot 4000 mijl per jaar. Voor dat gebruik hadik uiteraard beter een taxi kunnen nemen, dan was ik goedkoper uit. Maar het plezier dat je hebt om in zo'n auto te sturen is het dubbel en dwars waard.

Bij de kostenberekening heb ik GEEN rekening gehouden met: verzekering, belasting en benzineverbruik. Verzekering en belasting zijn voor iedereen anders, en daar kom je toch niet onderuit. Benzine moet er ook in, maar met een hobbyauto zou je kunnen zeggen: ik laat hem even staan als ik geen geld heb voor benzine.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door keesie25 »

Wat is mijn berekening?
-De aanschaf in 2007
-de totale kosten voor onderhoud
-de prijs die ik voor de auto terug krijg.

Het bedrag dat ik uitgaf per jaar is € 2745,46

Ik kan dit ook nog even vergelijken met de auto die ik VOOR deze auto had, een Toyota Supra 6 liter, ook niet de minste. Die heb ik zo'n 15 jaar gehad en de vergelijking gaat niet echt op, want die auto moest me iedere dag naar het werk brengen. Daar kwamen dus ook veel meer kilometers op.Verder leverde de auto bij verkoop maar 1000 euro op, en waren de kosten voor onderhoud uiteraard veel hoger. Het jaarbedrag voor die auto was ongeveer 3000 euro.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door grandmaster n »

Omdat ik niet echt een nieuwere auto rij, zijn mijn berekeningen onvergelijkbaar me de jouwe.
Vorige auto was een Cadillac uit 1996, gekocht voor 1.600 eurio, twee jaar mee gereden en ongeveer 500 eurio aan onderhoud verspijkerd en weer verkocht voor 1.500 eurio.
Totale kosten voor een jaar rijden (exclusief benzine, verzekering en belasting): 300 eurio!! :ok:
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door keesie25 »

Thanks Grandmaster, ik ben 'blij' dat in ieder geval 1 persoon op mijn verhaal in gaat. Ik blijf me verbazen over dat 90+ leden het lezen, en er geen enkel antwoord op hebben. Gm, uiteraard zijn de wagens niet te vergelijken. Het begint er al mee dat ik een veel grotere afschrijving heb dan jij. Je hebt hem ook 'maar ' twee jaar gehad, en het had ook zomaar gekund dat je hem een jaar langer had en grotere onkosten had gehad. Ik had vroeger, jaren zeventig, in de zomer de motorfiets, en in de winter een auto van ongeveer 500 GULDEN. Die werd vervolgens na de winter ook weer verkocht voor 500 gulden of zo. Uiteraard werd er geen geld uitgegeven aan reparaties, hooguit een nieuwe bougie.
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door petersdappie »

Ik wil best kort reageren. Allereerst leuk om te lezen hoe jij de kosten bijhoud. En voor iedereen zal het anders zijn. Koop je een auto van 2 jaar oud of 5 jaar of 10 jaar. Ook de bezochte garages doet iedereen anders. Of doet iemand alles zelf. Wat zijn dat voor onderdelen? Origineel of imitatie? Of wacht iemand tot iets kapot gaat of je bent een hoop ellende voor.

Ik ga uitsluitend voor origineel. Omdat het bijna altijd beter past en voor mijn gevoel het beste is. Ook wil ikzelf de auto heel dicht bij origineel houden omdat ik dat het mooist vindt. Daardoor blijft mijn mustang juist apart. Als ik voor een andere mustang zou gaan wil ik het liefst een onverprutst exemplaar. Gelukkig ieder ze smaak en beleving.

Ik merk dat vele voor goedkoop willen gaan. Dat kan ook duurkoop worden. Het is ook een beetje hobby en dat mag ook wat kosten. Voor mij bijvoorbeeld ook geen gastank... Ook tank ik uitsluitend v-power of Ultimate. Op andere brandstof loopt hij als een krant.

Nogmaals iedereen zal het anders doen. Gelukkig ook maar. Soms een dure maar leuke hobby.... ik geniet nog steeds..

Gr Theo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door 67gt500 »

Dit ga je toch niet uit vogelen wat een auto je op jaar basis kost!

Als je goed bij je verstand bent schaf je nooit weer een auto aan. 8)

Maar wij hebben dat probleem (gelukkig) dat we van mooie auto's houden en daar een bepaald gevoel
bij hebben en dat dat geld kost spreekt voor zich.
Ik wil het niet eens weten wat de auto's mij jaarlijks kosten, maar dat zit boven de 4 cijfers.
Heeft alles te maken met aanschaf en hoe lang rijd je met die auto voordat je gaat ruilen.
Meestal ruil ik mijn dagelijkse na 2 jaar, maar deze rijd zo fijn dat ik hier al 4 jaar in stuur.

We hebben het hier niet over de oldtimers, want dat valt reuze mee.
Daarvoor jaarlijks onderhoud en wat kleine reparaties en dan ben je er wel weer en dat hangt dan weer van de staat van de auto af.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door Aron66 »

Kosten van de Mustang houd ik globaal bij. Maar dat is hobby.

Ik houd het zakelijk wel bij, en die kosten waren de laatste jaren te hoog in vergelijking met het aantal zakelijke km. Dus leasebus eruit en een 1.0 3 cilinder privé als tweede auto aangeschaft. Die gebruik ik nu vaak als ik zakelijk een auto nodig heb, de meeste opdrachten doe ik tegenwoordig met een e-bike met 2 grote fietstassen. Voordeel is dat ik bijna € 6000,- op jaarbasis minder kwijt ben.
Dus kosten bijhouden kan soms ook positief zijn.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door keesie25 »

Hoi Theo, bedankt voor je uitleg. En inderdaad, gewoon nieuwsgierigheid van mijn kant om bij te houden wat iets kost. Waarom? NIET om kosten te besparen, gewoon interessant. Het doet mij denken aan een praatje dat ik eens had met een meteropnemer die aan de deur kwam. Ik zei hem wat mijn gemiddelde waterverbruik was, en toen ik het aan hem vroeg wist hij dat niet van zichzelf. Tja, denk er het jouwe van.

67GT500, iedereen weet dat een auto een bodemloze put is qua geld, en het zijn je eigen woorden, WIJ zijn dus niet goed bij ons verstand. Als er mensen zijn die het niks interesseert wat ze uitgeven hebben ze ook waarschijnlijk geld te veel toch? Ik wil graag weten wat ik aan bepaalde dingen uitgeef, en bedenk dat mensen die GEEN Mustang hebben, en die dit lezen, tot de conclusie kunnen komen dat zo'n auto wel of niet haalbaar is. Ik meen me ook te herinneren dat nieuwe leden dit soort dingen wel eens gevraagd hebben. Dat is dan toch alleen maar fijn dat je ze een kostenprognose kunt geven? Ik houd overigens niet alles bij hoor, wat benzineverbruik, verzekering en belasting moet je toch betalen.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door keesie25 »

Ik wil nog wel wat aanvullingen maken. Iedereen houdt op papier of in zijn hoofd dingen bij. En iedereen geeft liever minder uit dan meer, toch? Ik ben bij een repaircafe en daar komen mensen met kapotte zaken. Aan mij om in te schatten of het gerepareerd kan worden EN of het sowieso haalbaar is om dat te doen. Zo weet ik dat een stofzuiger van heden ten dage nog geen 100 euro kost en dat die 5 jaar jaar meegaan. Het motortje gaat langer mee, maar de behuizing en slang begeven het gewoon. Je moest eens weten hoeveel verschillende diameters stofzuigerslangen er zijn trouwens, onderling dus vaak niet uitwisselbaar (hetzelfde met auto's...). Koffieapparaten van de laatste jaren: 5 jaar, dan kun je ze weggooien. Je krijgt ze niet eens meer op een fatsoenlijke manier open. Een GEMIDDELDE auto gaat 15 jaar mee. Alles MEER is mooi meegenomen. Wij moesten vorige week een nieuwe CV ketel. Wil je de prijs niet weten, dan ben je of naïef, of heb je geld te veel. Maar ga dan in ieder geval niet klagen dat iets te duur is, nietwaar? In ieder geval, een ketel gaat gemiddeld 15 jaar mee, en onze was 19 jaar oud. Een nieuwe + aanleg kost ongeveer 2500 euro.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door peer »

Ik denk eigenlijk dat iedereen het wel weet maar niet wil inzien/bereken (of wil vertellen). Dit lijkt in ons wereldje een taboe...

Mijn afschrijving is bijvoorbeeld enorm hoog, ik koop elke 2 jaar een andere auto (en ja ook heel vaak een gloed nieuwe).
Ja dat is jammer, maar ik ben snel uitgekeken op een bepaalde auto en wil graag weer iets anders. Zolang het geld er is doe ik dit gewoon, terug kijkend vraag ik me af of dit het wel waard is dus kijk ik er gewoon niet meer naar. Als het geld er is en er komt iets leuks voorbij ga ik er gewoon voor.


Dit geld ook voor mijn projectje, ik steek er veel geld in en nog veel meer tijd. Waarschijnlijk was ik beter en goedkoper uit als ik gewoon een rijdende gekocht had. Ik hou gewoon niet bij hoeveel ik erin steek, wordt ik niet gelukkiger van.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door sjirafje »

Ik houd mijn Mustang bij op Spritmonitor
En dan kom ik uit op €1,52 per gereden kilometer. In dit bedrag zijn opgenomen alle kosten (brandstof, verzekering, onderhoud, reparatie etc) behalve afschrijving (en wegenbelasting want oldtimer) want die kan ik pas bepalen op het moment dat de auto weg zou gaan (en daar heb ik voorlopig nog geen plannen voor :lol: )

Tsjah een auto kost gewoon geld. Als eerste (en enige auto) zou ik zeker geen Mustang kiezen. De vaste maandelijkse kosten verzekering en indien van toepassing wegenbelasting zijn gewoon hoog. Daar komen nog bij de relatief hoge variabele kosten als brandstofkosten en de hogere onderhoudskosten (een v8 heeft nou eenmaal meer bougies nodig dan een 3cilindertje :mrgreen: )
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door keesie25 »

Bedankt mannen. Uiteraard weet je het pas hoeveel 'iets' heeft gekost al je het weer wegdoet. Ook is voor iedereen de situatie anders. Als ik iedere dag naar mijn werk moest had ik waarschijnlijk niet voor een Mustang gekozen. Ik werk aan huis, dus dan is iedere rit die ik maak een plezierrit. Trouwens,ik ben al jaren gleden gestopt met werken bij een baas. Dat komt denk ik mede omdat ik vroeger ook al van alles uitrekende..........HAHA!
Sjirafje, leuk, dat is natuurlijk een andere benadering dat je de prijs per kilometer uitrekent. Alles heeft uiteraard ook weer te maken met hoeveel kilometer je rijdt.
Peer, ook jouw situatie staat natuurlijk helemaal los van alle andere forumleden. Mijn buurman heeft een Mercedes, ik meen 350 SL, en die koop iedere vier jaar een nieuwe. Hij vertelde me eens dat hij het eerste jaar een afschrijving heeft van 20K, en dat is zo ongeveer het bedrag was iemand voor een auto uitgeeft........
Het heeft ook alles te maken of je nog andere hobbies hebt. Ik drink b.v. geen bier.........
Laatst gewijzigd door keesie25 op wo 02 jun, 2021 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark5
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 24 aug, 2008 18:06
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door Mark5 »

Mijn zelf onderhouden V6 13 jaar: € 6165 is € 474 per jaar. De eerste jaren waren zo hoog door audio,RVS uitlaat en LSD. Doe er woon werk verkeer mee, 12KMiles per jaar.
Dan nog € 1118 wegenbelasting en verzekering. Dus jaar kosten: €1662

Het leuke is dat op marktplaats vergelijkbare 2005's worden aangeboden voor het bedrag dat ik er in 2008 zelf voor heb betaald!
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Totale kosten GT 2009-2020

Bericht door keesie25 »

Dank je Mark. Het scheelt uiteraard een slok op een borrel als je ZELF het onderhoud doet. Wat wegenbelasting/verzekering betreft, die zaken zijn 'onomkeerbaar'. Je MOET ze betalen, en is van persoon/gebied afhankelijk.
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”