geluidmeting

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: geluidmeting

Bericht door Gearz »

Ando schreef: vr 27 jul, 2018 21:03 Ik weet dat wijlen Emiel Sterckx ook gereden heeft zonder riem om het verschil te testen....
Dat zal een heel verschil geweest zijn dan :lol:

Maar serieus,
Het maakt een heel verschil of je een centrifugal (blow thru) of een roots type (suck thru) supercharger hebt, bij een centrifugal kun je de airbox of aanvoerpijp loshalen , bij een roots gaat je dat niet lukken.

Emiel had een centrifugal SC en heeft destijds de airbox losgehaald naar ik mij herinner.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Ando »

Ik ben net nog even op het internet aan het zoeken geweest en kom diverse posts tegen dat een auto prima loopt met een gebroken riem, alleen moet je wel oppassen dat deze riem geen andere dingen zoals de waterpomp en dynamo aandrijft. Vond een post van iemand die een week zonder heeft gereden, een ander was blij omdat het brandstof verbruik naar beneden was gegaan. Ik heb nergens een melding gezien dat er een luchtslang is losgegemaakt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Ando »

Kwoot: 5yrs later... Our supercharger belt broke and the only thing I noticed was that the mpg in city driving went down 2 or 3 mpg to about 16 mpg. On the highway it still was getting 29 mpg which has been normal for around the past 200,000 miles. The performance when hitting the gas hard was also worse but not much worse than a non-supercharged 3.8l buick engine that we used to have in our LeSabre.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Ando »

1970TwisterSpecial, hoe moet ik jouw eerdere post opvatten? Is het volgens jou onmogelijk om te rijden zonder aandrijfriem op de supercharger of bedoelde je iets anders wat ik niet begrijp?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: geluidmeting

Bericht door Gearz »

Ando schreef: vr 27 jul, 2018 22:15 Ik ben net nog even op het internet aan het zoeken geweest en kom diverse posts tegen dat een auto prima loopt met een gebroken riem, alleen moet je wel oppassen dat deze riem geen andere dingen zoals de waterpomp en dynamo aandrijft. Vond een post van iemand die een week zonder heeft gereden, een ander was blij omdat het brandstof verbruik naar beneden was gegaan. Ik heb nergens een melding gezien dat er een luchtslang is losgegemaakt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Als je begrijpt hoe een centrifugale supercharger werkt, en vooral eentje met een carburateur dan zul je begrijpen waarom de carburateur bij Emiel zijn wagen in een airbox zit zodat de gehele carb onder drukvulling staat (Vortech), als je de riem van de supercharger loshaalt zal de motor de impeller van de supercharger moeten aandrijven om er lucht doorheen te trekken, het mengselafstelling van de carburateur zal veel te rijk staan aangezien er geen drukvulling plaatsvindt en er dus te weinig lucht aangevoerd wordt, de motor zal dus te veel branstof gaan verbruiken, de uitstoot zal omhoog gaan en het vermogen drastisch naar beneden.

Bij een motor met elektronisch geregelde brandstof injectie in combinatie met een centrifugale supercharger zonder aandrijfriem zal de computer middels de lambda waarschijnlijk het brandstofmengsel aanpassen.

Bij een roots type supercharger is het al helemaal een ander verhaal als je zonder belt gaat rijden.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Ando »

Gearz, ik begrijp je verhaal helemaal, ik weet hoe het werkt. Toen ik suggestie opperde de aandrijfriem er af te halen heb ik er niet over nagedacht dat de motor dan misschien helemaal geen lucht aan kon zuigen. Uit de kwoot valt ook niet op te maken welk type supercharger het betreft, maar als ik het zo lees lijkt het er op dat de niet werkende supercharger in dit geval niet echt 'in de weg' zit voor het aanzuigen van de lucht. Dat soort posts lees ik vaker op internet en het lijken mij gewoon praktijkervaringen. Dan is voor mij de reactie van Twister ook nogal vaag, ik weet niet echt hoe ik deze moet interpreteren maar krijg ook geen uitleg.
Eigenlijk kun je dus stellen dat het afhankelijk is van het type supercharger en motormanagement (of het ontbreken daarvan) of je er (een beetje normaal) mee kunt rijden zonder aandrijfriem.
Blijft natuurlijk nog steeds de vraag open staan wat de RDW hier van vindt, maar ik neem aan dat dit op te vragen valt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Ando schreef: za 28 jul, 2018 20:29 1970TwisterSpecial, hoe moet ik jouw eerdere post opvatten? Is het volgens jou onmogelijk om te rijden zonder aandrijfriem op de supercharger of bedoelde je iets anders wat ik niet begrijp?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Bij een Roots-type spuercharger is dit inderdaad niet mogelijk.
Verwijder je de belt, dan stopt de toevoer van het benzine/lucht mengsel.
Dit is ook iets dat niet klopt in de Mad Max films, waarbij de blower onder het rijden wordt uitgezet.

Emiel had inderdaad een centrifugale supercharcher.
Zoals Gearz het ook omschrijft had Emiel ook een deel van aanzuigbuis verwijdert naar de intake.
Daardoor werd het in feite een gewone motor met carburateur, welke natuurlijk aangepast dient te worden omdat ie anders veel te rijk staat afgesteld. Met het alleen het verwijderen belt ben je niet.

@ Gearz, Ik vraag me af of het motormanagement van een moderne injectie de aanpassing wel geheel bij kan regelen.
Bij de meeste van dit soort kits zit namelijk ook een nieuwe tune.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Ando »

Ben fanatiek aan het zoeken geweest naar de speling tussen de lamellen en het huis en de lamellen onderling van een roots compressor. Op de een of andere manier zou je daar een cfm-waarde uit moeten kunnen krijgen. Over de hele lengte van de compressor zou dit misschien nog iets op kunnen leveren. Maar tot op heden niets zinnigs kunnen vinden..

Mad Max heb ik niet gezien, kan dus geen invloed op mijn denkwijze gehad hebben, wellicht wel een tekort in mijn opvoeding...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: geluidmeting

Bericht door Gearz »

1970TwisterSpecial schreef: zo 29 jul, 2018 08:05 @ Gearz, Ik vraag me af of het motormanagement van een moderne injectie de aanpassing wel geheel bij kan regelen.
Bij de meeste van dit soort kits zit namelijk ook een nieuwe tune.
Optimaal zal het zeker niet zijn denk ik, waarschijnlijk wel genoeg om de boel enigszins lopende te houden.
Zal vergelijkbaar zijn met een motor met versleten/defecte turbo denk ik.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Ando »

Nog even een update van een kennis van me die nogal wat ervaring heeft met supercharger: de oudere systemen smoren omdat ze geen lucht krijgen, de nieuwere systemen met injectie hebben vaak een bypass klep waardoor er lucht onder de supercharger aangezogen kan worden. Ook wist hij nog te melden dat Mad Max zo'n systeem heeft. De film zou dus best weleens gewoon kunnen kloppen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: geluidmeting

Bericht door Big_fun_58 »

Even een leuke qoute: Alan Mann racing had zulke snelle 4 cilinder Escorts dat ze sneller waren dan de hogere klasses met zwaardere motoren. Nu was het een regel dat als je een supercharger gebruikte dat je dan in die hogere klasse moest rijden. Slim als hij was monteerde hij een kleine elektrische ventilator voor de luchtinlaat en zei met droge ogen dat het een supercharger was...
De mannen van de technische keuring konden niets anders dan hem toelaten in de zwaardere klasse waardoor hij daar óók overwinningen behaalde en punten scoorde om Ford aan het BRSCC Kampioenschap te helpen.... Deze was dus wel uit te schakelen. :lol:

Bytheway: De Mad Max blower was alleen een leeg omhulsel waar een 4V caburateur in verborgen zat.
Niks blower, niks brandstof injectie... :mrgreen: :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

geluidmeting

Bericht door Ando »

https://youtu.be/EqzvG4djxAc

Ze melden hier ook een 'better fuel economy' bij lage belasting als de bypass klep open staat. Dit zou dan ook best wel eens vanaf fabriek toegepast kunnen worden bij de modernere auto's. En zit er misschien ook een bypass op aftermarket supercharger voor de modernere auto's. En blijven die gewoon rijden zonder aandrijfriem zoals eerder gemeld in de kwoot die ik gepost heb.

Ik zie ook 'kits' om een supercharger zo om te bouwen dat hij in- en uit schakelbaar is zoals bij Mad Max. Ik ga er vanuit dat dit werkt, heb er ook een demo van gezien op YouTube. Blijkbaar klopt de film dus.

Wel een beetje erg kort door de bocht om te stellen dat het niet werkt en dat Mad Max niet klopt...

Hebben we met zijn allen Twister zijn huiswerk even over gedaan... Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: geluidmeting

Bericht door Mack »

Ando schreef: za 28 jul, 2018 22:36 Blijft natuurlijk nog steeds de vraag open staan wat de RDW hier van vindt, maar ik neem aan dat dit op te vragen valt.
"Ja, meneer? Ik heb hier nu een auto die via een doelbewuste omweg op Nederlands kenteken is gekomen. Omdat de auto ook veel meer herrie maakt dan mag, wil ik weten wat ik allemaal aan mijn auto moet doen om hem voor jullie legaal te maken als hij een WOK-melding krijgt."

...lijkt me geen goed plan.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Ando »

Mack schreef:
Ando schreef: za 28 jul, 2018 22:36 Blijft natuurlijk nog steeds de vraag open staan wat de RDW hier van vindt, maar ik neem aan dat dit op te vragen valt.
"Ja, meneer? Ik heb hier nu een auto die via een doelbewuste omweg op Nederlands kenteken is gekomen. Omdat de auto ook veel meer herrie maakt dan mag, wil ik weten wat ik allemaal aan mijn auto moet doen om hem voor jullie legaal te maken als hij een WOK-melding krijgt."

...lijkt me geen goed plan.

Nou nee niet op die manier denk ik...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door 1967coupe »

Wat ik gehoord heb is er helemaal geen officiele meting gedaan en is er ook geen rapport...……….
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”