Differentieel reparatie door Hennie

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Hennie Lek heeft de volgende reparatie uitgevoerd, en in overleg met hem maakt ik dit verslag.

Dit is een lastig onderwerp om te vertellen. Allereerst ga ik dit in een aantal 'afleveringen' plaatsen, zoals jullie van me gewend zijn. Ook is het een technisch onderwerp, en nou niet bepaald mijn werkgebied, dus ik zal hier en daar wel een foutje maken en andere woorden dan de officiële gebruiken, maar de experts mogen uiteraard opmerkingen maken........

Sinds een paar maanden had ik een vreemd ‘aanlopend’ geluid bij het linker achterwiel, maar alleen bij het nemen van een rotonde (op de goede manier uiteraard). Rechtdoor of zelfs bochten bij op- en afritten gaven GEEN vreemde geluiden. Uitwendig was er niets beschadigd, en ik ben er eerst mee naar mijn dorpsgarage geweest. Het waren niet de remmen, want de blokjes waren onlangs vervangen. Ook een wiellager was niet de oorzaak. Immers, als een van de lagers niet goed meer is, moet je dit voortdurend horen, ook als je rechtdoor rijdt. Vreemd is ook dat je het geluid alleen hoorde als de linkerzijde van de wagen het minst belast is, op een rotonde dus.
Als de wagen stil stond kon ik aan de bovenzijde van het wiel, door het heen en weer te wrikken, voelen dat er speling in zat. Aan de rechterkant was dat niet, of in ieder geval minder en toelaatbaar. Deze speling mag trouwens 1 mm zijn, links was het (opgemeten door de dorpsgarage) 3 mm. Daardoor ging het wiel in ‘onbelaste’ stand ook ‘zoeken'.
Je kunt daar natuurlijk niet straffeloos mee door blijven rijden, dus contact opgenomen met Hennie.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Ik ben vorige week dus bij Hennie geweest, en de uitleg gaat aan de hand van wat ik heb gezien tijdens de reparatie, de oude onderdelen, en de informatie van het internet. Een informatief filmpje vind je hier:

https://www.youtube.com/watch?v=olk9PS600_c
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

De Mustang is van 2007, GT, automaat. Visueel zie je EEN buiten-achteras, maar in deze as zit aan iedere zijde een binnenas, die dus beide worden aangedreven. Bij ieder wiel aan de achteras zit een ‘uitwendig’ lager, en waar beide assen aanhechten aan het differentieel (Henny zegt ‘dif’ )zit ook aan iedere zijde een lager. De aandrijving gaat van de motor naar de achterwielen, met uiteraard een centraal draaiende as. Deze as eindigt in een ‘bol’ tussen de achterwielen. Dit wordt het differentieel genoemd. In het differentieel zit een constructie van tandwielen, waarbij de rotatie van de centrale aandrijfas omgezet wordt naar een rotatie naar beide achterwielen.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Hennie heeft wielen, en remmen verwijderd, en eerst de olie weg laten lopen, en daarna het dif-deksel er af gehaald. Dit is dan wat je ziet.

Afbeelding

Het tandwiel van de aandrijfas drijft het linkerwiel aan met een groot tandwiel, het rechterwiel gaat met kleine tandwielen. De tandwielen staan in een vierkant met elkaar in verbinding, dus ze draaien allemaal tegelijkertijd. Een grote centrale S-veer houdt alles op zijn plaats.
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 07 apr, 2018 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

In eerste instantie zag het er allemaal nog goed uit, maar er lagen een paar platte stukjes metaal onderin de bak, en dat hoort natuurlijk niet. Hennie besloot de boel te demonteren. Daarvoor moet een borgpen worden verwijderd, die de beide halve binnenassen op het dif houdt. Iedere as heeft ook nog een kleine clip, die verwijderd kon worden. Daarna konden de binnenassen uitgeschoven (geheel verwijderen hoeft niet, ze kunnen dan gewoon 20 cm worden opgeschoven) worden. Verder moesten beide linker- en rechter 'klampen' (in het dif-huis uiterst links en rechts te zien) Daarna kon de complete dif-unit worden verwijderd. Je kon vervolgens door het gat van de linkeras zien dat er een afgebroken stukje van een cirkelvormige platte ring in zat. Deze ringen zijn koppelings/frictieringen. De dikte van zo’n ring zal 1 millimeter zijn, dus de conclusie was getrokken: vervanging. Dat verklaart ook de 3 mm speling in het wiel.

Afbeelding

Op deze foto zie je dat de kleine as verwijderd wordt, waar de beide kleine tandwielen aan zitten. Deze as is geborgd met een bout, die door de uitsparing van het huis aan de rechterkant gaat. Op de foto is de bout reeds verwijderd.
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 07 apr, 2018 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Gelukkig had Hennie reservemateriaal liggen, en daarbij waren ook een paar dif units. Ze werden gecontroleerd, en we kozen diegene waarbij je door het gat van de linkeras uiteraard een laagje van intacte ringen kon zien zitten. Een eenvoudig rekensommetje leert dat drie ringen dus 3 millimeter is…….
Deze ringen zijn te zien in het filmpje waarvan de link in mijn tweede posting staat, op 1 minuut 46 en 2 minuut 18, het zijn totaal vier ringen.

Afbeelding
Als de borgbout is verwijderd kun je de as handmatig door het huis heen duwen en verwijderen, zoals op deze foto te zien is. Daarna kunnen de vier kleine tandwielen verwijderd worden, op de foto is dit reeds gebeurd.
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 07 apr, 2018 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Afbeelding

Hier worden beide clips verwijderd die de assen op hun plaats houden. (deze foto moest eigenlijk VOOR de vorige, maar was ik vergeten......)
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

De complete unit werd weer gemonteerd, en speciale olie toegevoegd. Er moest ook, niet te vergeten, een speciale toevoeging bij: addictive friction modifier. Daarna werden binnenassen, remmen en wielen weer gemonteerd.
Halverwege de klus dacht ik eerst dat ik voortaan met het openbaar vervoer moest, maar dat viel gelukkig mee. Na de betaling en een lekkere bak koffie weer richting huis. Rustig gereden, want je weet natuurlijk nooit. Het geluid is een fractie anders dan wat ik gewend was na al die jaren, maar daar hoef ik me geen zorgen over te maken, want iedere unit is anders ingereden.

Ik heb een aantal oude onderdelen mee naar huis genomen en schoon gemaakt:

Afbeelding

Zoals te zien is zijn beide lagers al op het dif-huis geperst. Het grote aandrijfwiel hoort links op het huis, maar zit er niet op: deze is op het 'nieuwe' huis geplaatst en zit dus in de auto. Er zijn vier tandwielen te zien: twee grotere en twee kleinere. De twee kleine zitten op de kleine as die eerder uit het dif-huis gehaald is. De twee grotere tandwielen zitten aan het eind van iedere as, die in het dif-huis steken. De stapeltjes (bijeengebonden) ringen die te zien zijn zitten allemaal RECHTS in het dif- huis, op de rechteras.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Afbeelding

Hier een inkijk in het dif-huis, het gat voor de LINKERAS. Op de plaats van de rode pijlen horen de vier eerder genoemde dunne ringen te zitten (die heb ik nog niet laten zien dus)
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Afbeelding

Hier het restant van de kapotte ringen, die de wielspeling veroorzaakten. Te zien is dat de ene ring groter en dunner is, de andere kleiner en dikker. Het horen er dus in totaal VIER te zijn, van klein naar groot.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Afbeelding

Nog een keer de overgebleven ringen op elkaar, zodat je het verschil kunt zien.

Tja, hoe is dit veroorzaakt? Geen idee, ik ben niet tegen een stoep aangereden of zo. Het kan ook niet veroorzaakt zijn doordat de buitenas een aantal jaren geleden is gericht (door Roessink richttechniek), want sindsdien heb ik toch de nodige mijlen gemaakt met de Mustang. Het blijft vreemd, maar goed, Hennie bedankt!
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door 1967coupe »

Mooi dat het weer is opgelost. DIe ringen daar kan naturlijk een wakke plek in hebben gezeten.

GR
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door petersdappie »

Jee kees dat heb jij weer. Zo mooi omschreven en duidelijk zelfs voor mij. Met auto’s ben ik niet zo technisch net als jij. Ook veel lof voor Hennie. Dit lijken me niet alledaagse klussen. Ik smul hiervan. Thanx!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

Dank jullie Peter en Rene. Peter, het verslag met de foto's was minstens zo'n klus als de reparatie zelf(ha ha). Ik vind het ook leuk dat ene leek als ik het begrijpelijk kan uitleggen aan een andere leek.
Wat betreft 'dat heb jij weer' : tja, ik ga redelijk voorzichtig met mijn auto om (Hennie zei dat al, hij had mijn wagen dus negen jaar geleden voor het laatst gezien), en dit kan nooit te wijten zijn aan iets wat gebeurd is VOORDAT ik de auto had. Omdat ik ook nauwkeurig bijhoud wat jaarlijkse kosten zijn van de auto, 'spreid' ik het maar over de jaren dat ik hem heb, dan valt het allemaal wel mee. Misschien had iemand anders er mee doorgereden totdat de boel echt kapot zou gaan. Ik zat in ieder geval niet met een fijn gevoel in de auto als ik dat geluid hoorde.

Nog even een opmerking: ik denk dat het differentieel van een schakelauto er hetzelfde uitziet als van een automaat (mijne dus), wie kan dat bevestigen?
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Differentieel reparatie door Hennie

Bericht door keesie25 »

En dan is er bij mij ook nog een grote vraag, voor de techneuten onder ons:
Ik heb een tekening gemaakt van hoe ik denk dat de zaak werkt:
Het is een bovenaanzicht. Laten we stellen dat de auto VOORUIT rijdt. Het grote tandwiel (ik noem dit steeds 'wartelwiel', omdat er geen tanden op zitten, maar dwars-groeven) draait in de richting van de pijl. Dat betekent dat het aandrijf-wartelwiel, zie dikke pijl, ook die kant op draait.

Als het grote wartelwiel in de richting van de pijl draait, draait het kleine tandwiel daarnaast dus ook die kant op. Alle kleine tandwielen draaien vervolgens de kant op van de pijlen. Het kleine tandwiel dat aan de RECHTERAS zit, zorgt er dan voor dat het rechter achterwiel ACHTERUIT draait, terwijl het VOORUIT zou moeten draaien, net als het linker achterwiel...... wie legt dit uit?????

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”