Differentieel reparatie door Hennie
Moderator: Shelby GT-H
Differentieel reparatie door Hennie
Hennie Lek heeft de volgende reparatie uitgevoerd, en in overleg met hem maakt ik dit verslag.
Dit is een lastig onderwerp om te vertellen. Allereerst ga ik dit in een aantal 'afleveringen' plaatsen, zoals jullie van me gewend zijn. Ook is het een technisch onderwerp, en nou niet bepaald mijn werkgebied, dus ik zal hier en daar wel een foutje maken en andere woorden dan de officiële gebruiken, maar de experts mogen uiteraard opmerkingen maken........
Sinds een paar maanden had ik een vreemd ‘aanlopend’ geluid bij het linker achterwiel, maar alleen bij het nemen van een rotonde (op de goede manier uiteraard). Rechtdoor of zelfs bochten bij op- en afritten gaven GEEN vreemde geluiden. Uitwendig was er niets beschadigd, en ik ben er eerst mee naar mijn dorpsgarage geweest. Het waren niet de remmen, want de blokjes waren onlangs vervangen. Ook een wiellager was niet de oorzaak. Immers, als een van de lagers niet goed meer is, moet je dit voortdurend horen, ook als je rechtdoor rijdt. Vreemd is ook dat je het geluid alleen hoorde als de linkerzijde van de wagen het minst belast is, op een rotonde dus.
Als de wagen stil stond kon ik aan de bovenzijde van het wiel, door het heen en weer te wrikken, voelen dat er speling in zat. Aan de rechterkant was dat niet, of in ieder geval minder en toelaatbaar. Deze speling mag trouwens 1 mm zijn, links was het (opgemeten door de dorpsgarage) 3 mm. Daardoor ging het wiel in ‘onbelaste’ stand ook ‘zoeken'.
Je kunt daar natuurlijk niet straffeloos mee door blijven rijden, dus contact opgenomen met Hennie.
Dit is een lastig onderwerp om te vertellen. Allereerst ga ik dit in een aantal 'afleveringen' plaatsen, zoals jullie van me gewend zijn. Ook is het een technisch onderwerp, en nou niet bepaald mijn werkgebied, dus ik zal hier en daar wel een foutje maken en andere woorden dan de officiële gebruiken, maar de experts mogen uiteraard opmerkingen maken........
Sinds een paar maanden had ik een vreemd ‘aanlopend’ geluid bij het linker achterwiel, maar alleen bij het nemen van een rotonde (op de goede manier uiteraard). Rechtdoor of zelfs bochten bij op- en afritten gaven GEEN vreemde geluiden. Uitwendig was er niets beschadigd, en ik ben er eerst mee naar mijn dorpsgarage geweest. Het waren niet de remmen, want de blokjes waren onlangs vervangen. Ook een wiellager was niet de oorzaak. Immers, als een van de lagers niet goed meer is, moet je dit voortdurend horen, ook als je rechtdoor rijdt. Vreemd is ook dat je het geluid alleen hoorde als de linkerzijde van de wagen het minst belast is, op een rotonde dus.
Als de wagen stil stond kon ik aan de bovenzijde van het wiel, door het heen en weer te wrikken, voelen dat er speling in zat. Aan de rechterkant was dat niet, of in ieder geval minder en toelaatbaar. Deze speling mag trouwens 1 mm zijn, links was het (opgemeten door de dorpsgarage) 3 mm. Daardoor ging het wiel in ‘onbelaste’ stand ook ‘zoeken'.
Je kunt daar natuurlijk niet straffeloos mee door blijven rijden, dus contact opgenomen met Hennie.
Re: Differentieel reparatie door Hennie
Ik ben vorige week dus bij Hennie geweest, en de uitleg gaat aan de hand van wat ik heb gezien tijdens de reparatie, de oude onderdelen, en de informatie van het internet. Een informatief filmpje vind je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=olk9PS600_c
https://www.youtube.com/watch?v=olk9PS600_c
Re: Differentieel reparatie door Hennie
De Mustang is van 2007, GT, automaat. Visueel zie je EEN buiten-achteras, maar in deze as zit aan iedere zijde een binnenas, die dus beide worden aangedreven. Bij ieder wiel aan de achteras zit een ‘uitwendig’ lager, en waar beide assen aanhechten aan het differentieel (Henny zegt ‘dif’ )zit ook aan iedere zijde een lager. De aandrijving gaat van de motor naar de achterwielen, met uiteraard een centraal draaiende as. Deze as eindigt in een ‘bol’ tussen de achterwielen. Dit wordt het differentieel genoemd. In het differentieel zit een constructie van tandwielen, waarbij de rotatie van de centrale aandrijfas omgezet wordt naar een rotatie naar beide achterwielen.
Re: Differentieel reparatie door Hennie
Hennie heeft wielen, en remmen verwijderd, en eerst de olie weg laten lopen, en daarna het dif-deksel er af gehaald. Dit is dan wat je ziet.
Het tandwiel van de aandrijfas drijft het linkerwiel aan met een groot tandwiel, het rechterwiel gaat met kleine tandwielen. De tandwielen staan in een vierkant met elkaar in verbinding, dus ze draaien allemaal tegelijkertijd. Een grote centrale S-veer houdt alles op zijn plaats.
Het tandwiel van de aandrijfas drijft het linkerwiel aan met een groot tandwiel, het rechterwiel gaat met kleine tandwielen. De tandwielen staan in een vierkant met elkaar in verbinding, dus ze draaien allemaal tegelijkertijd. Een grote centrale S-veer houdt alles op zijn plaats.
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 07 apr, 2018 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Differentieel reparatie door Hennie
In eerste instantie zag het er allemaal nog goed uit, maar er lagen een paar platte stukjes metaal onderin de bak, en dat hoort natuurlijk niet. Hennie besloot de boel te demonteren. Daarvoor moet een borgpen worden verwijderd, die de beide halve binnenassen op het dif houdt. Iedere as heeft ook nog een kleine clip, die verwijderd kon worden. Daarna konden de binnenassen uitgeschoven (geheel verwijderen hoeft niet, ze kunnen dan gewoon 20 cm worden opgeschoven) worden. Verder moesten beide linker- en rechter 'klampen' (in het dif-huis uiterst links en rechts te zien) Daarna kon de complete dif-unit worden verwijderd. Je kon vervolgens door het gat van de linkeras zien dat er een afgebroken stukje van een cirkelvormige platte ring in zat. Deze ringen zijn koppelings/frictieringen. De dikte van zo’n ring zal 1 millimeter zijn, dus de conclusie was getrokken: vervanging. Dat verklaart ook de 3 mm speling in het wiel.
Op deze foto zie je dat de kleine as verwijderd wordt, waar de beide kleine tandwielen aan zitten. Deze as is geborgd met een bout, die door de uitsparing van het huis aan de rechterkant gaat. Op de foto is de bout reeds verwijderd.
Op deze foto zie je dat de kleine as verwijderd wordt, waar de beide kleine tandwielen aan zitten. Deze as is geborgd met een bout, die door de uitsparing van het huis aan de rechterkant gaat. Op de foto is de bout reeds verwijderd.
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 07 apr, 2018 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Differentieel reparatie door Hennie
Gelukkig had Hennie reservemateriaal liggen, en daarbij waren ook een paar dif units. Ze werden gecontroleerd, en we kozen diegene waarbij je door het gat van de linkeras uiteraard een laagje van intacte ringen kon zien zitten. Een eenvoudig rekensommetje leert dat drie ringen dus 3 millimeter is…….
Deze ringen zijn te zien in het filmpje waarvan de link in mijn tweede posting staat, op 1 minuut 46 en 2 minuut 18, het zijn totaal vier ringen.
Als de borgbout is verwijderd kun je de as handmatig door het huis heen duwen en verwijderen, zoals op deze foto te zien is. Daarna kunnen de vier kleine tandwielen verwijderd worden, op de foto is dit reeds gebeurd.
Deze ringen zijn te zien in het filmpje waarvan de link in mijn tweede posting staat, op 1 minuut 46 en 2 minuut 18, het zijn totaal vier ringen.
Als de borgbout is verwijderd kun je de as handmatig door het huis heen duwen en verwijderen, zoals op deze foto te zien is. Daarna kunnen de vier kleine tandwielen verwijderd worden, op de foto is dit reeds gebeurd.
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 07 apr, 2018 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Differentieel reparatie door Hennie
De complete unit werd weer gemonteerd, en speciale olie toegevoegd. Er moest ook, niet te vergeten, een speciale toevoeging bij: addictive friction modifier. Daarna werden binnenassen, remmen en wielen weer gemonteerd.
Halverwege de klus dacht ik eerst dat ik voortaan met het openbaar vervoer moest, maar dat viel gelukkig mee. Na de betaling en een lekkere bak koffie weer richting huis. Rustig gereden, want je weet natuurlijk nooit. Het geluid is een fractie anders dan wat ik gewend was na al die jaren, maar daar hoef ik me geen zorgen over te maken, want iedere unit is anders ingereden.
Ik heb een aantal oude onderdelen mee naar huis genomen en schoon gemaakt:
Zoals te zien is zijn beide lagers al op het dif-huis geperst. Het grote aandrijfwiel hoort links op het huis, maar zit er niet op: deze is op het 'nieuwe' huis geplaatst en zit dus in de auto. Er zijn vier tandwielen te zien: twee grotere en twee kleinere. De twee kleine zitten op de kleine as die eerder uit het dif-huis gehaald is. De twee grotere tandwielen zitten aan het eind van iedere as, die in het dif-huis steken. De stapeltjes (bijeengebonden) ringen die te zien zijn zitten allemaal RECHTS in het dif- huis, op de rechteras.
Halverwege de klus dacht ik eerst dat ik voortaan met het openbaar vervoer moest, maar dat viel gelukkig mee. Na de betaling en een lekkere bak koffie weer richting huis. Rustig gereden, want je weet natuurlijk nooit. Het geluid is een fractie anders dan wat ik gewend was na al die jaren, maar daar hoef ik me geen zorgen over te maken, want iedere unit is anders ingereden.
Ik heb een aantal oude onderdelen mee naar huis genomen en schoon gemaakt:
Zoals te zien is zijn beide lagers al op het dif-huis geperst. Het grote aandrijfwiel hoort links op het huis, maar zit er niet op: deze is op het 'nieuwe' huis geplaatst en zit dus in de auto. Er zijn vier tandwielen te zien: twee grotere en twee kleinere. De twee kleine zitten op de kleine as die eerder uit het dif-huis gehaald is. De twee grotere tandwielen zitten aan het eind van iedere as, die in het dif-huis steken. De stapeltjes (bijeengebonden) ringen die te zien zijn zitten allemaal RECHTS in het dif- huis, op de rechteras.
Re: Differentieel reparatie door Hennie
Nog een keer de overgebleven ringen op elkaar, zodat je het verschil kunt zien.
Tja, hoe is dit veroorzaakt? Geen idee, ik ben niet tegen een stoep aangereden of zo. Het kan ook niet veroorzaakt zijn doordat de buitenas een aantal jaren geleden is gericht (door Roessink richttechniek), want sindsdien heb ik toch de nodige mijlen gemaakt met de Mustang. Het blijft vreemd, maar goed, Hennie bedankt!
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Differentieel reparatie door Hennie
Mooi dat het weer is opgelost. DIe ringen daar kan naturlijk een wakke plek in hebben gezeten.
GR
Rene
GR
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- petersdappie
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: Differentieel reparatie door Hennie
Jee kees dat heb jij weer. Zo mooi omschreven en duidelijk zelfs voor mij. Met auto’s ben ik niet zo technisch net als jij. Ook veel lof voor Hennie. Dit lijken me niet alledaagse klussen. Ik smul hiervan. Thanx!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Re: Differentieel reparatie door Hennie
Dank jullie Peter en Rene. Peter, het verslag met de foto's was minstens zo'n klus als de reparatie zelf(ha ha). Ik vind het ook leuk dat ene leek als ik het begrijpelijk kan uitleggen aan een andere leek.
Wat betreft 'dat heb jij weer' : tja, ik ga redelijk voorzichtig met mijn auto om (Hennie zei dat al, hij had mijn wagen dus negen jaar geleden voor het laatst gezien), en dit kan nooit te wijten zijn aan iets wat gebeurd is VOORDAT ik de auto had. Omdat ik ook nauwkeurig bijhoud wat jaarlijkse kosten zijn van de auto, 'spreid' ik het maar over de jaren dat ik hem heb, dan valt het allemaal wel mee. Misschien had iemand anders er mee doorgereden totdat de boel echt kapot zou gaan. Ik zat in ieder geval niet met een fijn gevoel in de auto als ik dat geluid hoorde.
Nog even een opmerking: ik denk dat het differentieel van een schakelauto er hetzelfde uitziet als van een automaat (mijne dus), wie kan dat bevestigen?
Wat betreft 'dat heb jij weer' : tja, ik ga redelijk voorzichtig met mijn auto om (Hennie zei dat al, hij had mijn wagen dus negen jaar geleden voor het laatst gezien), en dit kan nooit te wijten zijn aan iets wat gebeurd is VOORDAT ik de auto had. Omdat ik ook nauwkeurig bijhoud wat jaarlijkse kosten zijn van de auto, 'spreid' ik het maar over de jaren dat ik hem heb, dan valt het allemaal wel mee. Misschien had iemand anders er mee doorgereden totdat de boel echt kapot zou gaan. Ik zat in ieder geval niet met een fijn gevoel in de auto als ik dat geluid hoorde.
Nog even een opmerking: ik denk dat het differentieel van een schakelauto er hetzelfde uitziet als van een automaat (mijne dus), wie kan dat bevestigen?
Re: Differentieel reparatie door Hennie
En dan is er bij mij ook nog een grote vraag, voor de techneuten onder ons:
Ik heb een tekening gemaakt van hoe ik denk dat de zaak werkt:
Het is een bovenaanzicht. Laten we stellen dat de auto VOORUIT rijdt. Het grote tandwiel (ik noem dit steeds 'wartelwiel', omdat er geen tanden op zitten, maar dwars-groeven) draait in de richting van de pijl. Dat betekent dat het aandrijf-wartelwiel, zie dikke pijl, ook die kant op draait.
Als het grote wartelwiel in de richting van de pijl draait, draait het kleine tandwiel daarnaast dus ook die kant op. Alle kleine tandwielen draaien vervolgens de kant op van de pijlen. Het kleine tandwiel dat aan de RECHTERAS zit, zorgt er dan voor dat het rechter achterwiel ACHTERUIT draait, terwijl het VOORUIT zou moeten draaien, net als het linker achterwiel...... wie legt dit uit?????
Ik heb een tekening gemaakt van hoe ik denk dat de zaak werkt:
Het is een bovenaanzicht. Laten we stellen dat de auto VOORUIT rijdt. Het grote tandwiel (ik noem dit steeds 'wartelwiel', omdat er geen tanden op zitten, maar dwars-groeven) draait in de richting van de pijl. Dat betekent dat het aandrijf-wartelwiel, zie dikke pijl, ook die kant op draait.
Als het grote wartelwiel in de richting van de pijl draait, draait het kleine tandwiel daarnaast dus ook die kant op. Alle kleine tandwielen draaien vervolgens de kant op van de pijlen. Het kleine tandwiel dat aan de RECHTERAS zit, zorgt er dan voor dat het rechter achterwiel ACHTERUIT draait, terwijl het VOORUIT zou moeten draaien, net als het linker achterwiel...... wie legt dit uit?????