TPMS. Bah.

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Petertje60
Berichten: 136
Lid geworden op: di 02 feb, 2016 14:05
Locatie: Rotterdam

TPMS. Bah.

Bericht door Petertje60 »

Proefritje gemaakt met de fraaie zwarte wielen eronder. Geen lampjes op het dashboard. Auto aangeschaft met de standaardvelgen met all seasonbanden erop. Nog steeds geen lampjes op het dashboard.
Standaardwielen omgewisseld voor de zwarte 20" jongens met de brede zomersloffen erop. 3 dagen later... Melding: TPMS is de weg kwijt.

De sensors zullen wel alleen om de standaardvelgen zitten. Helaas heb ik geen Röntgen-ogen zodat ik kan zien of er alleen maar geactiveerd/getraind hoeft te worden. Heb ook niet zo'n kastje om de sensors te vertellen dat ze weer moeten gaan leven (als ze erop zitten natuurlijk). Enigszins verbaasd dat het een paar ritjes duurt voordat het systeem begint te zeuren.

Nu maar afwachten op antwoord van de verkoper die me kan vertellen of er sensortjes in zitten of dat ik een bak geld uit moet geven voor die krengen. Als dat zo is, ga ik misschien toch eerst goedkope chinese zooi proberen.
Jammer dat het systeem (voor zover ik heb kunnen vinden) niet uitgeschakeld kan worden. Blijft irritant zo'n melding elke keer.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Eric »

Ik heb sensoren in beide wielensets en deze zijn beiden bij de Ford dealer ingeleerd en toch piept het systeem ook een of twee dagen als ik de wielen wissel. Daarna houdt het vanzelf op.

Mocht je nieuwe willen kopen let dan wel op de frequentie. De nieuwe EU Mustangs hebben een andere frequentie (433MHz) voor TPMS dan hun Amerikaanse broers (315MHz). De Nederlandse Ford dealer zal je dus waarschijnlijk niet kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Petertje60
Berichten: 136
Lid geworden op: di 02 feb, 2016 14:05
Locatie: Rotterdam

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Petertje60 »

Eric schreef:Ik heb sensoren in beide wielensets en deze zijn beiden bij de Ford dealer ingeleerd en toch piept het systeem ook een of twee dagen als ik de wielen wissel. Daarna houdt het vanzelf op.

Mocht je nieuwe willen kopen let dan wel op de frequentie. De nieuwe EU Mustangs hebben een andere frequentie (433MHz) voor TPMS dan hun Amerikaanse broers (315MHz). De Nederlandse Ford dealer zal je dus waarschijnlijk niet kunnen helpen.
Thanks. Wie weet gaat ie dus vanzelf stoppen met zeuren. We gaan duimen.

Ik had al gezien dat ik de 315MHz versie moest hebben. Tip wordt toch zeer gewaardeerd. Op eBay al een paar setjes gezien voor een iets meer acceptabele prijs.

Ik blijf het apart vinden dat ik zaterdag de andere wielen erop heb gezet en dinsdagochtend het systeem pas voor het eerst mekkert. Maandag niet gereden, maar zaterdag en zondag wel.
De kans is ook aanwezig dat de wielen niet op dezelfde plek terug zijn gezet en hij daardoor de weg kwijt is. Duimen dus.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Eric »

Petertje60 schreef:De kans is ook aanwezig dat de wielen niet op dezelfde plek terug zijn gezet en hij daardoor de weg kwijt is. Duimen dus.
Ahhh, ja dat komt idd heel nauw. Als de sensor niet op de juiste hoek zit wordt het signaal soms wel en soms niet ontvangen. Bij mijn auto hebben we dat de eerste keer ook niet goed genoteerd en uiteindelijk heb ik ze na een paar keer wisselen van ellende maar opnieuw laten inleren.

Als het bij jou eerst wel heeft gewerkt zou dat zomaar ook jouw probleem kunnen zijn.

Geeft jouw dashboard de individuele spanningen (dus per band) weer? Ik weet zo niet of de S197 dat heeft of niet.
Gebruikersavatar
MarcelD
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 29 dec, 2014 21:23

Re: TPMS. Bah.

Bericht door MarcelD »

Ik heb vorig jaar voor mijn 2013 Convertible deze set gekocht:

http://www.ebay.com/itm/NEW-FORD-MOTORC ... 2a5119afd9

Ik had ook meteen dit aanleerapparaat gekocht
http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-Ford-TP ... 3f2a55df58

Wat ik vreemd vond was dat de sensors korrekt werken zonder dat ik ze aangeleerd heb.
Sesnoren werken nu sinds 1 jaar zonder Problemen.

mvg

Marcel
Gebruikersavatar
Petertje60
Berichten: 136
Lid geworden op: di 02 feb, 2016 14:05
Locatie: Rotterdam

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Petertje60 »

Vanavond antwoord gekregen. Er zitten geen sensoren op de huidige wielen. Dat betekent aanschaffen want overzetten vind ik teveel gedoe en elke dag die melding en dat gele bandje in mijn display word ik niet gelukkig van.

Ik had precies dezelfde items op eBay gevonden, Marcel. Dank voor de links in ieder geval.

Edit: Spulleboel op eBay besteld. Ook met een kastje erbij. Kunnen we twee keer per jaar de auto laten trainen. Goed voor z'n conditie :P
Laatst gewijzigd door Petertje60 op zo 03 apr, 2016 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jiggy
Donateur 2014
Berichten: 382
Lid geworden op: za 07 jun, 2014 05:49
Locatie: omg. Breda / Roosendaal

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Jiggy »

Tip: koop die aftermarket variant (zoals op American Muscle) en niet OEM sensoren.

Waarom?
Ze gaan maar een paar jaar mee, als je OEM sensoren koopt die al jaren op de plank liggen...tel uit je winst

ik heb overigens wel dat kastje om ze te syncen, mocht je het ooit nodig hebben.

Die dingen blijven trouwens ellende, ik heb er sinds mijn nieuwe velgen in 1 wiel een die het ineens niet meer doet (of die ze vergeten zijn erin te zetten). Om nou heel de band er weer af te halen voor 1 zo'n kutsensor...Ik wou dat je het uit kon zetten :(
2007 Mustang Shelby GT Supercharged CSM No. 07SGT1197
V8 custom Supercharged - When the clutch drops, the bullshit stops
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Eric »

Het schijnt dat je de band er niet helemaal af hoeft te halen. Met een beetje duwen moet de bandenmonteur de band op de velg bij het ventielgat terug kunnen duwen en hem dan snel er in zetten.
Gebruikersavatar
Petertje60
Berichten: 136
Lid geworden op: di 02 feb, 2016 14:05
Locatie: Rotterdam

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Petertje60 »

Jiggy schreef:Tip: koop die aftermarket variant (zoals op American Muscle) en niet OEM sensoren.

Waarom?
Ze gaan maar een paar jaar mee, als je OEM sensoren koopt die al jaren op de plank liggen...tel uit je winst

ik heb overigens wel dat kastje om ze te syncen, mocht je het ooit nodig hebben.

Die dingen blijven trouwens ellende, ik heb er sinds mijn nieuwe velgen in 1 wiel een die het ineens niet meer doet (of die ze vergeten zijn erin te zetten). Om nou heel de band er weer af te halen voor 1 zo'n kutsensor...Ik wou dat je het uit kon zetten :(
Bedankt voor de tips. Ik heb de sensoren en het kastje apart besteld. Mocht ik de sensoren eerder binnen hebben en lang moeten wachten op het kastje en zin hebben in een ritje richting het zuiden, dan zoek ik wel contact.
Eric schreef:Het schijnt dat je de band er niet helemaal af hoeft te halen. Met een beetje duwen moet de bandenmonteur de band op de velg bij het ventielgat terug kunnen duwen en hem dan snel er in zetten.
Klinkt logisch. Ik merk dat de wielen toch wel een balanceerbeurtje kunnen hebben (niet ernstig), dus misschien combineer ik dat.
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Hennie »

De sensors gaan niet stuk van op de plank liggen, ze gaan wel in een "sleep mode" en daar moeten ze dan worden uitgehaald.
waar ze stuk van gaan is van monteurs die niet opletten en ze stuk drukken bij een banden wissel
de oudere versies die om de velg zitten willen wel eens losbreken op hoge snelheid (250km/h plus), en dan enorme vibratie veroorzaken.

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
Petertje60
Berichten: 136
Lid geworden op: di 02 feb, 2016 14:05
Locatie: Rotterdam

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Petertje60 »

Hennie schreef:De sensors gaan niet stuk van op de plank liggen, ze gaan wel in een "sleep mode" en daar moeten ze dan worden uitgehaald.
waar ze stuk van gaan is van monteurs die niet opletten en ze stuk drukken bij een banden wissel
de oudere versies die om de velg zitten willen wel eens losbreken op hoge snelheid (250km/h plus), en dan enorme vibratie veroorzaken.

Hennie
Gelukkig heb ik de nieuwe versie besteld en kan ik straks met een gerust hart 250+ blijven rijden :lol:

Ik heb nog nergens gelezen over batterijen die snel leeg zijn. Inmiddels wel ontdekt dat het in de EU ook gewoon een optie is die aanwezig moet zijn en dat het afkeur is als het er niet op zit of als het niet naar behoren werkt.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Eric »

TPMS is verplicht voor alle auto's waarvan de typegoedkeuring is afgegeven op of na 1 november 2012. Is bij jouw auto niet van toepassing want die heeft geen typegoedkeuring.

Tevens is het verplicht bij alle auto's die nieuw zijn geleverd op of na 1 november 2014. Ook dat is bij jouw auto niet van toepassing. Hij mag er bij de APK dus niet op worden afgekeurd.
Gebruikersavatar
Petertje60
Berichten: 136
Lid geworden op: di 02 feb, 2016 14:05
Locatie: Rotterdam

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Petertje60 »

Eric schreef:TPMS is verplicht voor alle auto's waarvan de typegoedkeuring is afgegeven op of na 1 november 2012. Is bij jouw auto niet van toepassing want die heeft geen typegoedkeuring.

Tevens is het verplicht bij alle auto's die nieuw zijn geleverd op of na 1 november 2014. Ook dat is bij jouw auto niet van toepassing. Hij mag er bij de APK dus niet op worden afgekeurd.
Interessant! Dank voor de info.
Nu nog kijken hoe ik het uit kan schakelen. Haha. Maakt niet uit. Sensortjes zijn al onderweg.
Gebruikersavatar
bart-himself
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 20 aug, 2010 21:30
Locatie: Larochette Luxemburg
Contacteer:

Re: TPMS. Bah.

Bericht door bart-himself »

Heb in mijn Mustang van 2011, gekocht in augustus 2010, standaard 4 sensors zitten.
Daarom toen gelijk org. gekocht bij de Ford dealer voor mijn winterbanden.
Ondertussen dus al 5,5 jaar onder de auto, ieder jaar gewisseld en tot nu toe nooit een foute melding of wat dan ook gehad.
Vraag me alleen af hoelang die batterijen nog meegaan......
Trouwens kleine tip (staat ook in boekje van Mustang) bij een platte band (lek door schroefje of zo) niet de meegeleverde
bandenvloeistof reparatieset of hoe dat heet gebruiken want de sensor gaat dan ook kapot/vol zitten met dit plakspul en kun je
dus ook nog een nieuwe sensor kopen.
Mustang model 2017
V8 GT, manueel, Custom Pack GT, en voor de rest nog helemaal standaard.
Gebruikersavatar
Marchel
Berichten: 745
Lid geworden op: di 11 jul, 2006 13:16
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: TPMS. Bah.

Bericht door Marchel »

Eric schreef:TPMS is verplicht voor alle auto's waarvan de typegoedkeuring is afgegeven op of na 1 november 2012. Is bij jouw auto niet van toepassing want die heeft geen typegoedkeuring.

Tevens is het verplicht bij alle auto's die nieuw zijn geleverd op of na 1 november 2014. Ook dat is bij jouw auto niet van toepassing. Hij mag er bij de APK dus niet op worden afgekeurd.
Een bandencontrolesysteem is verplicht. Dit mag ook een passief systeem zijn welke werkt op de ABS sensoren en niet deze problemen heeft.
Ford heeft de keuze voor sensoren in de wielen gemaakt. Voor de nieuwere Mustangs is TPMS dus verplicht.
Ford Mustang Convertible '66 Arcadian blue
Ford Mustang Fastback '67 Candyapple Red
Volkswagen T2 camper '76 Oranje-wit
Volvo 780 '87 Silverbeige metallic
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”