Fault code: P0456 - EVAP probleem

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Scorpion2k
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 16 sep, 2012 19:20

Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door Scorpion2k »

Hallo allemaal,

Sinds vandaag zag ik dat mijn oranje lampje van de motor aan stond tijdens het rijden (niet knipperen). Zojuist heb ik met een ODBII lezer de foutcode uitgelezen en kreeg de volgende error:
P0456 - Evaporative Emission Control System Leak Detected (Very Small Leak)

Er lekken volgens mij dan brandstofgassen. Op internet staat dat het vaak te maken heeft met een "faulty gas cap". Ik heb mijn benzine dop even vervangen met een andere dop en vervolgens de de auto van kwart tot vol getankt. Ik krijg echter nog steeds dezelfde melding, of moet ik op één of andere manier de foutcode resetten en dan wachten of het terug komt?

Zo ja, hoe kan ik het beste resetten? De accu 15 minuten afkoppelen? Is het schadelijk om door te rijden? Dit is een auto die ik nodig heb voor dagelijks vervoer. Aan performance is niks te merken. Heeft iemand advies?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door RedGt »

Heb op de themustangsource.com ergens gelezen dat als je de accu minimaal 20min ontkoppeld de foutcodes weg zijn.Als er een permanente storing is zal het lamplje natuurlijk weer gaan branden.Suc6
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door RedGt »

P0456 - Evaporative Emission System Leak Detected (Very Small Leak)


Description:
The powertrain control module (PCM) monitors the complete evaporative emission (EVAP)
control system for the presence of a very small fuel vapor leak. The system failure occurs
when a fuel vapor leak from an opening as small as 0.508 mm (0.020 inch) is detected by
the EVAP running loss monitor test.
Possible Causes:


• Very small holes or cuts in the fuel vapor hoses/tubes



Loose fuel vapor hose/tube connections to the EVAP system components



EVAP system component seals leaking. See the Possible Causes for DTC P0442
Diagnostic Aids:


Check for a missing fuel filler cap or the integrity of the cap.
Check for loose or damaged vapor hoses. Visually inspect the EVAP canister inlet port, CV
solenoid filter, and canister vent hose assembly for contamination or debris.
Application Key On Engine Off Key On Engine Running Continuous
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Gebruikersavatar
Scorpion2k
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 16 sep, 2012 19:20

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door Scorpion2k »

Ik denk dat ik morgen de accu los koppel voor 30 minuten. Ik zal mijn bevinding laten weten. Hopelijk komt het lampje niet terug en was het de tankdop die niet goed dicht zat.
Gebruikersavatar
fuel66
Berichten: 2670
Lid geworden op: za 22 sep, 2007 14:35
Locatie: tatooine

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door fuel66 »

Kun je niet resetten met de OBD2 lezer?. Vaak kunnen ze dat wel namelijk. Accu kan, maar is vaak niet doeltreffend en zal de code terug komen. Je hebt vaak echt een obd device nodig om code`s weg te halen uit de boardcomputer. Lukt het dus niet dan ff contact opnemen met Hennie lek, Lek import cars hier op het forum weet er alles van als dealer.
You`re going to need a bigger boat......Cadillac CTS-V horsepower.
Gebruikersavatar
Scorpion2k
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 16 sep, 2012 19:20

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door Scorpion2k »

Mijn ODB stekker is vrij cheap. Hij kan alleen lezen. Ik weet dat Hennie de betere ODB lezers heeft, maar ik heb de Mustang nog niet zo lang en moet eerst nog investeren zoals winterbandjes enzo. Die ga ik deze week maar eens bestellen.

Zojuist de accu voor 30 minuten losgekoppeld en weer aangekoppeld. Het lampje is nu uit, als het goed is, heb ik ook mijn tankdop opgelost (tijdelijk andere er op). Nu hopen dat het lampje niet terug komt. Ik wacht het af. Bedankt in ieder geval voor de reacties. Als ik het zo op internet lees is dit een vrij veel voorkomend probleem en is het 99% van de keren ook een niet goed sluitende tankdop.
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5304
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door Neko- »

Heb die code vaak genoeg bij mij ook gehad. De tankdop bleek meestal inderdaad niet geheel goed vast te zitten.

De ODB codes (die volgens mij tot 1996 gebruikt werden) clearden zichzelf als het probleem was opgelost. De ODB2 variant doet dat niet meer, dus daar zal de code echt niet meer vanzelf verdwijnen.

Ik heb destijds voor ik meen mij te herinneren €70 een simpele ODB2 lezer aangeschaft in de USA. Kan ik tenminste zelf de codes uitlezen en resetten :) http://www.actron.com/product_detail.php?pid=16298" onclick="window.open(this.href);return false;
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
pudel
Berichten: 184
Lid geworden op: za 05 dec, 2009 18:01
Locatie: Bodegraven

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door pudel »

Ik heb zo iets:

Afbeelding

+

applicatie op mijn galaxy S2 en hij werk prima en kan alles doen:
- foute uitlezen
- 1/4 tijden
- 0-60
- Track recording
- on board camera
en veel veel meer
Gebruikersavatar
Scorpion2k
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 16 sep, 2012 19:20

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door Scorpion2k »

Ik gebruik ook inderdaad die laatste in combinatie met de android app Torque. Werkt perfect, alleen is hij niet zo handig als die van Neko- om te resetten. Al met al een leuk ding voor heel weinig geld.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door keesie25 »

Kan geen kwaad om hier even mijn bevindingen te plaatsen.

Gisteren bij mij ook ineens een oranje lampje in dashboard met 'motorlogo'. Ik was in Purmerend, ene Kees liep toevallig (toeval....?) langs, hij heeft ook een Mustang, groene V6. Zaak geprobeerd uit te lezen, maar helaas niet gelukt.

Rustig naar huis gereden, er lijkt niets aan de hand, lampje bleef branden. Thuis eerst maar eens eventuele oorzaken opgezocht. Ik ruik geen benzine, tankdop los en weer vast, lampje bleef branden.

Vanmorgen de auto laten uitlezen in de garage, met computer. De (fout)code die wordt weergegeven is:

P0455 (dus NIET 456)
Evap-controle systeem
grote lekkage

Even gediscussieerd, garage weet het niet. Op mijn aangeven hebben ze de fout 'gecancelled'. Ik had hierover al gelezen op internet.
Lampje ging dus uit. Rustig naar huis gereden, lampje bleef uit.

Henny maar even gebeld. Blijft het lampje uit, dan is het probleem dus 'opgelost'. Gaat het weer aan, dan kan het aan het vacuüm systeem liggen onder je reservewiel.......dat ga ik dus straks visueel controleren. Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door keesie25 op do 01 aug, 2019 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door keesie25 »

Er lekt niets, ook onder de motorkap niets vreemds, ook geen benzinelucht. Tankdop nog maar even gecontroleerd, schoon gemaakt, niks mis mee, geen roest of zo bij de tankinlaat.
TVS
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 04 dec, 2013 02:20
Locatie: Arnhem

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door TVS »

EVAP is je koolstoffilter die je dampen afzuigt. Die zal wel verzadigd zijn
NEW: Mustang Fastback Ecoboost Color Magnetic Grey
OLD: Mustang Fastback 4.0 V6 Color Candy Apple Red

Pas Op, Het rijden in een Ford Mustang kan serieus nekklachten bij voorbijgangers veroorzaken :)
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door keesie25 »

Ja, maar je hebt dus verschillende codes wat dat EVAP betreft. Er wordt nergens aangegeven wat het verschil is tussen bv P0455 en P0456. En ik heb ook nergens zien staan hoe je dat filter vervangt en binnen hoeveel kilometer dat sowieso moet.

De afgelopen dagen zo'n 200 mijl gereden, en......er ging GEEN lichtje aan. Ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn.
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door RedGt »

Als er een heftig lek was en nu niet meer,denk ik toch snel aan tankdop.

RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Fault code: P0456 - EVAP probleem

Bericht door keesie25 »

De tankdop zat zat er goed op toen de foutmelding kwam. Als deze op slot zit kun je hem 'loos' ronddraaien en tikt hij. Bovendien zouden er dus benzinedampen moeten ontsnappen bij je tankdop, maar ik rook niks. En dan te bedenken dat de code betekent dat er een 'GROTE' lekkage is.......
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”