Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
BlackGT
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 sep, 2019 07:26

Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door BlackGT »

Met de verhuisboedel komt mijn 2005 Mustang GT mee vanuit Dubai. Ik heb nog geen vast adres in Nederland of België, dus ik kan naar beide landen en daar de auto invoeren. België lijkt de slechtste optie vanwege de 300 PK heffing.
Heeft iemand hier ervaring mee, zowel de import naar België of NL als wel de totale kosten na een jaar?
Wat betaal je aan wegenbelasting in NL voor een 2005 GT? En in België ?

Een Mustang uit de UAE heeft zgn Gulf specificaties, dus betere airco en wat Arabische teksten hier en daar. EC specificaties?

Er is het een en ander te vinden aan informatie, maar het is nooit volledig. Misschien dat iemand kan helpen.

Dank je wel!
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door Eric »

BlackGT schreef: do 26 sep, 2019 07:41 Wat betaal je aan wegenbelasting in NL voor een 2005 GT? En in België ?
In België is het bij mijn weten ongeveer 3.000 euro per jaar en in Nederland ongeveer 1.000 euro. Daarom zie je maar heeeel weinig GT's in België, want de operationele kosten zijn daar buiten all proporties. Ik zou hem dus naar Nederland halen als ik jou was.
BlackGT
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 sep, 2019 07:26

Re: Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door BlackGT »

Ok dank je Eric!
Enorm verschil wel, je vraagt je af hoe het in andere landen van de EU is.
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door Neko- »

Vraag is dan wel of je Nederlander of Belg word...

Heb destijds een verhaal gehoord van een Nederlander die op bezoek was bij een vriend in Belgie, en iets thuis moest ophalen. Toen heeft ie blijkbaar de auto van zijn vriend meegekregen, en werd hij in Nederland aangehouden als Nederlander met een auto met Belgische platen. Dat werd toen blijkbaar gezien als belasting ontduiking.

Boete die hij daarop kreeg was ter plaatse blijkbaar minimaal de verschuldigde BPM aftikken, en dan mocht hij nog blij zijn dat hij niet een extra boete er bovenop kreeg.

Durf niet te zeggen of dit honderd procent klopt, maar zorg dat je je daarover absoluut goed informeert. Zou zonde zijn als je alsnog zwaar moet betalen.

Ik kan je niet zeggen hoe dat met import gaat. maar de wegenbelasting in Nederland in ieder geval hangt af van het gewicht van de auto, en de provincie waar je woont... Zie hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Verzekering moet je er op jaarlijkse kosten uiteraard ook nog bijtellen, maar dat is voor de Mustang van voor 2015 volgens mij een beetje willekeur. Daarvoor zou je wat rond moeten shoppen. Plus dat het afhankelijk is hoe je de auto zou willen verzekeren (WA of all-risk bijvoorbeeld).

Als je daarnaast ook nog gaat voor het schorsen van de auto dan kun je daar ook nog op de kosten besparen: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanvragen
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door Eric »

Dat van die BPM klopt. Je mag als ingezetene van Nederland niet in een voertuig met buitenlands kenteken in Nederland rijden op straffe van naheffing van de BPM. Tenzij je van de Belastingdienst een ontheffing hebt gekregen, maar die krijg je niet zomaar en is bovendien maar tijdelijk geldig.

Wel mag je als ingezetene van België in Nederland rijden met een voertuig op Belgische platen, mits je kunt aantonen dat je economisch gebonden bent aan België en daar de meerderheid van je tijd ook verblijft. Zo is bv een Nederlandse vrouw die zich had ingeschreven in België maar altijd verbleef in haar huis in Nederland en ook werkte in Nederland ooit gepakt voor de BPM op haar X5 die ze op Belgische platen reed.

Tot zover de wetgeving. De pakkans is natuurlijk verwaarloosbaar, omdat in Nederland de politie is opgeheven.
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door SanQ »

denk er ook aan de de tenaamstelling in B voor een GT rond de 10.000 kost....
Ticking away the moments that make up a dull day......
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door Eric »

Zou dat ook gelden voor verhuisgoed? Geen idee eigenlijk.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door peer »

Neko- schreef: vr 27 sep, 2019 21:31
Heb destijds een verhaal gehoord van een Nederlander die op bezoek was bij een vriend in Belgie, en iets thuis moest ophalen. Toen heeft ie blijkbaar de auto van zijn vriend meegekregen, en werd hij in Nederland aangehouden als Nederlander met een auto met Belgische platen. Dat werd toen blijkbaar gezien als belasting ontduiking.

Boete die hij daarop kreeg was ter plaatse blijkbaar minimaal de verschuldigde BPM aftikken, en dan mocht hij nog blij zijn dat hij niet een extra boete er bovenop kreeg.

Durf niet te zeggen of dit honderd procent klopt, maar zorg dat je je daarover absoluut goed informeert. Zou zonde zijn als je alsnog zwaar moet betalen.
Dit verhaal is een beetje aangedikt. Je moet het niet ter plaatse aftikken. En daarnaast kan je 1 maal in je leven een beroep doen op 'dat wist ik niet'. Er is een mooie juridische term voor. Je komt er 1 keer mee weg 'n)
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Weer een import vraag, nu vanuit Dubai

Bericht door Neko- »

Aangedikt of niet... met dit soort imports kan het een probleem worden. Beste is daar iig wel van op de hoogte te zijn
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”