Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Tbird
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 apr, 2016 09:21

Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Tbird »

Hallo,
Ik zit met het volgende probleem.
Ik ben "The proud owner "van een 69er Tbird , maar helaas geen trekgewicht vermeld op kenteken .
Nu zijn er bij RDW geen gegevens bekend hierover, en daar is bij hun de kous mee af.
Is er iemand die bekend is met dit probleem , ik heb iets gelezen dat ik technische gegevens hierover op moet vragen bij Ford USA.
Alleen weet ik niet hoe dit werkt , en waar ik moet zijn.
Ik hoop dat er iemand op dit forum hetzelfde probleem bij de hand heeft gehad , en dit met goed gevolg heeft op kunnen lossen
Er zit wel een goedgekeurde Brink-trekhaak onder voor dit model ( dus geen in elkaar geflanst ding , maar origineel voor Tbird)

mvgr Gertjan
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Gearz »

Volgens fabrieksopgaaf voor de 1969 Ford Thunderbird met 429 en C6 transmissie.

907 kg met de 2.80 axle ratio en 2268 kg met de optionele 3.00 axle ratio.

E.e.a is dus mede afhankelijk van de gemonteerde achteras ratio.
Je kunt er voor 99% zeker van zijn dat de op de axle tag (mits nog aanwezig) vermelde ratio nog steeds klopt aangezien er voor de 9-3/8" achteras nagenoeg geen andere ratio ring en pinion te krijgen zijn/waren.

Wellicht is aan de hand van de Data plate ook te achterhalen wat er zit gemonteerd.
Axle ratio is de 1 na laatste positie op de onderste regel van het plaatje.

Afbeelding

Als je het zwart op wit moet hebben kun je eventueel ook een shopmanual aanschaffen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Dakloos »

Gearz schreef:
907 kg met de 2.80 axle ratio en 2268 kg met de optionele 3.00 axle ratio.
Moet dat geen 1907 kg zijn Michel ? Ik vind het verschil nogal groot voor 7% axle ratio verschil :shock: .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Gearz »

Het heeft zo te zien niet enkel met de gemonteerde overbrenging te maken Erwin.
De wagens met de 3.00:1 overbrenging blijken tevens te zijn voorzien van een Extra Cooling Package, heavy duty Suspension en een load equalizing Hitch, een soort optioneel towing package dus blijkbaar.

Afbeelding

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Tbird
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 apr, 2016 09:21

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Tbird »

Ok , als eerst bedankt voor de reakties

Ten 2e kom ik er nog niet helemaal uit
Hier de code van mijn Date plate

65a - 2door hardtop
Z -Ext paint color
8a - Interior trim code
09J - Date code
0 of O - rear axle ratio code ( is dit dan de 3.00:1 Limited Slip ? )
u - automatic

En ten 3e , kan ik met deze gegevens samen met de 1969 Thunderbird Towing Recommendations naar de RDW ?
of denk ik nu iets te makkelijk ?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Gearz »

Klopt, "O" is de 3.00:1 Limited slip.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de RDW hiermee akkoord gaat, dit is uiteraard wel gewoon na te vragen bij een regionaal RDW loket.

Hier heb je de gehele 1969 Ford Towing guide digitaal.
Download via onderstaande link binnen 7 dagen.

https://we.tl/rN4RDGDRIO

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Tbird
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 apr, 2016 09:21

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Tbird »

Ff update.

Ik ben met de towing recommendations naar het RDW geweest en een keurmeester gesproken , en helaas kunnen ze er hier niks mee .
Dit omdat er geen Nederlands type goedkeuring op het trekvermogen van de Ford Thunderbird is .

Na wat gepluis op internet en wat telefoontjes naar het hoofd kantoor van het RDW , kreeg ik een tip ( van een RDW medewerker )
om een mailtje te sturen naar het hoofdkantoor met kopie kenteken , en kopie ID en een uitleg over mijn probleem
Het schijnt mogelijk te zijn dat ze met de gegevens van het kenteken (gewicht en vermogen e.d ) ze hier een trekvermogen uit kunnen berekenen.
Dit zal niet het volle pond zijn wat Ford voorschrijft , maar ik hoop wel voldoende om mijn caravan te MOGEN trekken , dit zal dus 1300 kg moeten zijn.

Mijn aanvraag is nu in behandeling , en hoop hier zsm ( positief) bericht over te krijgen .

Ik houd jullie op de hoogte

Mvgr
Gertjan
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Gearz »

Interessant, ik ben benieuwd GertJan.
Succes !

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Ary
Berichten: 44
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 21:02

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Ary »

Ben hier ook wel benieuwd naar, ik heb nl ook een auto waar geen trekgewicht op staat.
Zit wel een orginele Brink's trekhaak op, waarop staat dat ik 9000 kg mag trekken. Maar vrees dat dat het niet gaat worden.
Ary
Berichten: 44
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 21:02

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Ary »

Inmiddels heb ik ook een bericht naar de RDW gestuurd en heb ook en zelfde auto gevonden (1 jaar jonger) die zelfs 1882 kg op het kenteken heeft staan. Dus ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Ary
Berichten: 44
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 21:02

Re: Trekvermogen 1969 Ford Thunderbird

Bericht door Ary »

Even een correctie, ik bedoelde dat op het plaatje van de trekhaak 2000 Kg stond en geen 9000 Kg.
Maar het goede bericht is dat ik vandaag mijn nieuwe kentekenbewijs binnen heb gekregen, waarop een trekgewicht van 2000 Kg geremd staat vermeld.
Nogmaals, het enige wat ik heb gedaan is iemand zoeken met een zelfde auto, die wel een trekgewicht erop had staan en dit doorgegeven aan het RDW.
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”